درباره کشور ارمنستان

حمل و نقل در کشور ارمنستان – تاکسی و اتوبوس

کشور ارمنستان به عنوان یکی از همسایگان شمال غرب ایران زمین در منطقه قفقاز محسوب‌ شده که با مساحتی معادل 29743 کیلومتر مربع، به عنوان یکی از کم‌ وسعت‌ترین همسایگان ایران زمین محسوب می‌شود.

با این وجود به علت قرارداشتن آثار باستانی فراوانی از جمله کلیساهای قدیمی و تاریخی در این کشور، هر ساله توریست‌های فراوانی از جمله ایرانیان بسیاری این کشور را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کنند.

حال با توجه به همین گزاره مشخص‌ است که استفاده از وسایل حمل‌ و نقل عمومی در ارمنستان تا چه حد برای توریست‌هایی که قصد عزیمت به این کشور را دارند مهم است و به همین دلیل ضرورت آشنایی با نکات مهم در این زمینه وجود دارد.

در ادامه با ما همراه باشید تا از صفر تا صد با میزان هزینه، نحوه دسترسی به نقاط مختلف ایروان و دیگر مراکز گردشگری با تمام آن چه که باید در مورد حمل‌ و نقل عمومی در ارمنستان بدانید، آشنا گردید.

آن چه باید در مورد حمل و نقل عمومی در ارمنستان بدانید

حمل و نقل عمومی در ایروان فقط 100 AMD (-0.25 دلار) هزینه دارد. این قیمت برای اتوبوس و مینی‌بوس ثابت‌ است و بسته به مسافتی که سوار می‌شوید، قیمت آن تغییر نمی‌کند.

هیچ بلیطی وجود ندارد و هنگام پیاده‌ شدن مستقیما به راننده نقدی پرداخت می‌کنید. قیمت حمل و نقل از ایروان به سایر مناطق کشور بسته به مسافت از 200 تا 7000 درام متغیر است.

اگرچه اتوبوس و حتی واگن برقی نیز وجود دارد، اما رایج‌ترین نوع حمل‌ و نقل عمومی، مینی‌بوس است. به خصوص وقتی صحبت از مسیرهای خارج از ایروان باشد.

تمام علائم و نام ایستگاه‌ها و مناطق اتوبوس‌های شهری و مینی‎بوس‌ها به زبان ارمنی است.

در درون مینی‌بوس یا اتوبوس هیچ دکمه‌ای وجود ندارد که به راننده نشان دهد که باید در ایستگاه بعدی پیاده‌ شوید. بنابراین باید به راننده بگویید که بایستد، به این امید که صدای شما را شنیده‌ باشد.

ارائه صندلی خود به زنان، کودکان و افراد مسن در ارمنستان بسیار رایج است. قطعا این امر به این دلیل نیست که آن‌ها ضعیف تلقی می‌شوند، بلکه این کار از روی احترام انجام می‌شود.

مینی‌بوس یک ابزار فوق‌العاده برای معاشرت نیز است. مردم با هم صحبت می‌کنند، از یکدیگر می‌خواهند که پول را به راننده منتقل‌ کنند، پول خرد را پس می‌دهند و غیره.

گفتنی‌ است که بر خلاف قوانین استصوابی، رانندگان اغلب داخل وسیله نقلیه سیگار می‌کشند.

برنامه‌ها و جدول زمانی در سیستم حمل و نقل ارمنستان موردی است که باید آن را نادیده بگیرید. جدول زمانی الکترونیکی در برخی از ایستگاه‌های اتوبوس در مرکز شهرهایی بزرگ همچون ایروان وجود دارد، اما به آن‌ها اعتماد نکنید.

دست‌ کم سه ایستگاه اتوبوس اصلی در پایتخت ارمنستان وجود دارد. ایستگاه اصلی اتوبوس کیلیکیا مرکزی است.

سپس ایستگاه اتوبوس شمالی است که ایروان را به بخش‌های شمال شرقی کشور متصل می‌کند. و یک توقفگاه اتوبوس نیز دقیقا در پشت ایستگاه قطار Sasuntsi David وجودارد که پایتخت را به استان‌های جنوبی وصل می‌کند.

اگرچه بسیاری از مناطق روستایی با اتوبوس و مینی‌بوس به ایروان متصل هستند، اما هنوز مکان‌ها و جاذبه‌های زیادی وجود دارد که نمی‌توانید با وسایل نقلیه عمومی به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

اتوبوس در ارمنستان

چه نکاتی باید جهت استفاده از سیستم حمل و نقل در ارمنستان رعایت شود؟

در ساعات شلوغی در ایروان از سوارشدن به مینی‌بوس یا اتوبوس خودداری‌ کنید. به جای آن از مترو استفاده‌ کنید.

متروی ایروان خیلی بزرگ نیست و 100 درام قیمت دارد و اغلب بهترین گزینه برای جلوگیری از ترافیک و ساعات شلوغی است. اما توجه داشته‌ باشید که مترو تمام مناطق ایروان را پوشش نمی‌دهد.

در حین استفاده از اتوبوس یا تاکسی سعی‌کنید نام خیابان، منطقه و مقصدی که باید در آن پیاده‌ شوید را به خاطر بسپارید یا از دوست ارمنی خود بخواهید که آن را روی یک تکه کاغذ برای شما بنویسد. مطمئن شوید که از راننده بپرسید یا آن کاغذ را به او نشان‌ دهید.

راننده به احتمال زیاد فراموش می‌کند که یک خارجی در وسیله نقلیه حضور دارد. برای اطمینان از اینکه توقفگاه خود را از دست نخواهید داد، سعی‌ کنید با همسفران خود گفتگو کنید تا زمانی که نیاز به پیاده‌ شدن دارید، به شما اطلاع‌ دهند.

تنها کاری که باید انجام‌ دهید این است که به سادگی نام مکانی را که به آن جا می‌روید را تلفظ‌ کنید تا به هر نحو توجه راننده را به خود جلب‌ کنید.

سیگار کشیدن در داخل وسایل نقلیه عمومی طبق قانون ممنوع است. اما هر راننده‌ای از قوانین پیروی نمی‌کند. اگر با دود سیگار مشکل‌ دارید، لطفا از راننده بخواهید که سیگار را کنار بگذارد.

با توجه به اینکه جداول زمان‌بندی ایستگاه‌های اتوبوس ارمنستان دقیق نیستند، اگر در یافتن مینی‌بوس و اتوبوس مورد نیاز خود مشکل‌ دارید، می‌توانید برنامه «مسیرهای ایروان» را دانلود کنید که برای دستگاه‌های اندروید و iOS موجود است.

در این حالت حداقل می‌دانید که کدام مسیر مینی‌بوس یا اتوبوس را باید طی‌کنید.

اگر دقیقا ایستگاه اتوبوسی را که باید از آن پیاده‌شوید، می‌دانید حتما به راننده بگویید که توقف‌ کند. در غیر این صورت اگر مسافری در آن جا منتظر نیست، می‌تواند به سادگی از ایستگاه اتوبوس عبور کند.

در این حالت پیشنهاد می‌شود که از قبل برخی از عبارات ارمنی را تا حدودی تمرین‌ کرده تا درحین استفاده از وسایل نقلیه عمومی دچار مشکل نشوید.

برای رسیدن به مناطق دور افتاده که جاذبه توریستی دارند، با یک مینی بوس یا اتوبوس به نزدیک‌ترین توقفگاه ممکن بروید و سپس از آن جا پیاده شده و بقیه مسیر را با تاکسی بروید.

این اقدام موجب صرفه‌جویی در مخارج می‌شود. به عنوان مثال، برای رسیدن به صومعه گوشاوانک، ابتدا باید از ایروان به شهر دیلیجان با یک مینی‌بوس بروید و سپس با اتوبوس از آن جا به روستای گوشاوانک که صومعه در آن قراردارد، بروید.

مشکل اینجاست که اغلب فقط یک یا دو اتوبوس در روز وجود دارد که شهرها را به روستاها متصل می‌کنند، بنابراین برنامه انعطاف‌پذیری در این زمینه نخواهید داشت.

اپلیکیشن حمل و نقل

استفاده از تاکسی در ارمنستان

علی‌رغم آن چه ممکن‌ است تصور کنید، خدمات تاکسی در ارمنستان خیلی گران نیست و گاهی اوقات در واقع بهترین انتخاب برای رفت‌ و آمد، مخصوصا در زمانی است که هیچ‌ گزینه دیگری در دسترس نیست.

قیمت پیمایش هر 1 کیلومتر 100 درام است، اما حداقل پرداخت 600 درام (از 1 تا 4 کیلومتر) است. میانگین قیمت تاکسی در مرکز ایروان 600-700 درام است.

شما می‌توانید تاکسی را در همه‌ جا پیداکنید، اما مشکل این است که همه پیمایش‌سنج ندارند، بنابراین اگر می‌خواهید در پایان سواری خود از هرگونه سوء تفاهم جلوگیری‌ کنید، همیشه تاکسی‌های دارای پیمایش‌سنج را انتخاب‌ کنید.

یک گزینه عالی برای دریافت سرویس و خدمات تاکسی استفاده از GG است که مدل ارمنی Uber است.

اگر از یک دستگاه اندروید یا iOS استفاده می‌کنید، فقط برنامه تاکسی GG را از فروشگاه گوگل دانلود کنید، با شماره تلفن خود ثبت‌ نام کنید و با یک یا دو ضربه تاکسی سفارش‌ دهید.

نرخ رفت‌ و آمد از فرودگاه‌های ارمنستان با تاکسی و اتوبوس چه مقدار است؟

قیمت استاندارد برای تاکسی سواری بین فرودگاه زوارتنوتس و مرکز شهر ایروان حدود 6 یورو (3000 AMD) است.

کیوسک تاکسی Yandex در سالن ورودی وجود دارد. می‌توانید قبل از خروج از ساختمان فرودگاه تاکسی رزرو کنید. تاکسی Yandex شریک رسمی فرودگاه بین المللی زوارتنوتس است.

علاوه بر تاکسی با اتوبوس شاتل فرودگاه می‌توانید حتی ارزان‌تر سفر کنید. کرایه آن‌ها بسیار پایین است و فقط 55 سنت یورو (300 درام) ارزش دارد.

همچنین رانندگان تاکسی شخصی خدمات حمل‌ و نقل را در خارج از سالن ورودی ارائه می‌دهند. آن‌ها کرایه ثابتی ندارند و مسافران را با قیمت بالاتر می‌پذیرند یا چانه زنی می‌کنند.

اگر هنگام چانه‌زدن احساس راحتی نمی‌کنید، به یاد داشته‌ باشید که همیشه می‌توانید از خدمات رسمی یا اتوبوس شاتل استفاده‌ کنید.

چه تاکسی‌هایی در ارمنستان غیرقانونی تلقی می‌شوند؟

برخی از تاکسی‌ها در جلوی ایستگاه‌های اتوبوس پارک می‌کنند و سعی بر ارائه خدمات به مسافران دارند. اگر دلیل جدی ندارید، از خدمات آن‌ها استفاده‌ نکنید.

به احتمال زیاد آن‌ها تجارت غیرقانونی انجام می‌دهند و برای آژانس‌های رسمی حمل‌ و‌ نقل عمومی مشکل ایجاد می‌کنند. پس در این حالت ایستگاه اتوبوس را که خدمات رسمی تایید‌ شده، ارائه می‌دهند بر چنین تاکسی‌هایی ترجیح‌ دهید.

البته برخی از تاکسی‌ها در ایستگاه‌های اتوبوس مشخص‌ شده پارک می‌کنند. این رانندگان به خوبی سازماندهی شده‌اند و اغلب با همکاران خود هماهنگ هستند تا از جریمه برای نقض قوانین راهنمایی و رانندگی و ایجاد مزاحمت برای مسافران حمل‌ و نقل عمومی جلوگیری‌ کنند.

تاکسی‌ گرفتن در روستاهای ارمنستان چگونه است؟

رانندگان تاکسی در خارج از ایروان خدمات منصفانه‌ای ارائه می‌دهند. اگر حمل‌ و نقل عمومی وجود ندارد، از مردم محلی بپرسید. هرچند آن‌ها انگلیسی صحبت نمی‌کنند، اما در یافتن راهی برای حل مشکل شما صبور هستند.

تاکسی در ایروان

لیست کرایه استاندارد تاکسی در ارمنستان چه نرخ‌هایی ارائه می‌دهد؟

قبل از سفر به ایروان، خوب‌ است که با کرایه تاکسی‌های محلی آشنا شوید. در ادامه لیست نرخ‌های استاندارد تاکسی در مسیرهای انتخاب شده عبارت است از:

  • فرودگاه بین المللی زوارتنوتس – مرکز شهر ایروان
  1. مدت زمان سفر: 20 دقیقه
  2. حدود قیمت: 2000 درام (4 یورو)
  • ایستگاه مرکزی راه آهن – مرکز شهر ایروان
  1. مدت زمان سفر: 10 دقیقه
  2. حدود قیمت: 1000 درام (2 یورو)
  • ایستگاه اتوبوس کیلیکیا – مرکز شهر ایروان
  1. مدت زمان سفر: 10 دقیقه
  2. حدود قیمت: 1000 درام (2 یورو)
  • صومعه سوان – مرکز شهر ایروان
  1. مدت زمان سفر: 70 دقیقه
  2. حدود قیمت: 7000 درام (14 یورو)
  • اچمیادزین – مرکز شهر ایروان
  1. مدت زمان سفر: 40 دقیقه
  2. حدود قیمت: 2.500 درام (5 یورو)
  • ابوویان – مرکز شهر ایروان
  1. مدت زمان سفر: 35 دقیقه
  2. حدود قیمت: 2000 درام (4 یورو)

استفاده از قطار در ارمنستان

اگر چه خطوط راه‌ آهن نمی‌توانند کل کشور را پوشش‌‌ دهند، اما هنوز چند مقصد وجود دارد که می‌توانید با قطار به آن‌ها برسید، مانند دریاچه سوان، گیومری، وانادزور یا آلاوردی.

پیشنهاد می‌شود برای استفاده هرچه بهتر از سیستم حمل‌ و نقل عمومی در ارمنستان اعم از تاکسی، مینی‌بوس یا اتوبوس حتما پول نقد و درام این کشور همراه خود داشته‌ باشید و تا حد امکان از حضور در تاکسی‌های شخصی بپرهیزید و با ترجیح‌ دادن وسیله‌های حمل‌ و نقل رسمی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

همچنین توصیه می‌شود که اندکی بر برخی از اصطلاحات ارمنی آشنایی پیدا کنید تا درصورت عزیمت به این کشور و استفاده از وسایل حمل‌ و نقل عمومی مشکلی در باب ارتباطات کلامی و از دست دادن توقفگاه‌های مورد نظر به وجود نیاید.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا