خدمات ارزی صرافی در ارمنستان

بانک ملت در ایروان ارمنستان

بانک ملت یکی از محبوب‌ترین بانک‌های ایرانی بین مشتریان داخل کشور یا خارج کشور است که با شعب مختلف و متعدد فعال در سراسر کشورمان ایران، همیشه جزیی از اولویت مردم شریف ایران در اعتماد به سپرده گذاری قرار داشته است.

بانک ملت در واقع، شرکت سهامی عامی است با عنوان کامل” شرکت خدمات مالی و بانکداری سهامی عام” است که شرکت‌های زیرمجموعه دیگری همچون کارگزاری بورس ملت و بیمه ملت به صورت فعال دارد و گزینه‌های مختلفی را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد.

سرمایه فعلی بانک ملت به عددی در حدود 20.705 میلیارد تومان می‌رسد که خوشبختانه این بانک را در جمع ۵ بانک بزرگ و برتر کشور ایران قرار داده است.

سهامداران اصلی این بانک معتبر را دولت جمهوری اسلامی ایران با ۱۶ درصد سهام کل و صندوق آتیه کارکنان بانک ملت با ۶ درصد سهام و شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین با ۵ درصد سهام تشکیل داده اند.

نگاهی گذرا بر گذشته و تاریخچه بانک ملت

همیشه در طول تاریخ بشر، مردم برای نگهداری از وسایل و اشیاء ارزشمند خود نیازمند مکانی برای نگهداری از آن‌ها بودند که این سیر تکاملی مکان‌های نگهداری وسایل گران‌قیمت تا به امروز، به ایجاد بانک و سیستم بانکداری انجامید.

اولین بانک در ایران در زمان هردوت در شهر هگمتانه تاسیس شد که اولین نهاد بانکی در آن دوران بود که توسط ایرانیان ایجاد شد.

بانک ملت، بعد از انقلاب ایران و در راستای برنامه ملی شدن اغلب بانک‌های کشور، در تاریخ ۲۹ آذر ۱۳۵۸ از ادغام ۱۰ بانک معتبر فرهنگیان، پارس، داریوش، تجارت خارجی، عمران، اعتبارات تعاونی و توزیع، بانک ایران و عرب، تهران، بیمه ایران و بین‌الملل ایران با سرمایه اولیه ۳۳ میلیارد ريال، تاسیس گردید.

در سال ۱۳۸۷ و پس تصویب طرحی با عنوان اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، بانک ملت نخستین بانک ایرانی بود که با ۱۳۱هزار میلیارد ریال، برای خصوصی‌ شدن آماده گردید.

در بهمن ماه همان سال، ۵ درصد از سهام بانک ملت برای خرید و فروش در بازار سرمایه یا همان بازار بورس تهران به عرضه در آمد.

بانک ملت در حال حاضر از جمله بانک‌هایی است که مدعی ارائه خدمات بانکی نوین مبتنی بر حفظ روابط دو جانبه میان کارکنان و مشتری و همچنین خدمات اینترنتی با سرعت بالا و رویکرد توسعه منابع انسانی خود می‌باشد.

بانک ملت

دفتر مرکزی بانک ملت در کجا قرار گرفته در کدام کشورهای جهان شعبه دارد؟

ساختمان اصلی بانک ملت در شهر تهران به آدرس خیابان طالقانی، نبش خیابان شهید موسوی است. بانک ملت از معدود بانک‌هایی است که در تمام شهرهای ایران شعبه فعال دارد و هم اکنون تعداد شعب بانک ملت در سرتاسر ایران به ۱۴۱۳ شعبه رسیده است.

شعبات خارجی این بانک در شهرهایی نظیر آنکارا، استانبول، ازمیر در کشور ترکیه، هامبورگ در کشور آلمان، ایروان در کشور زیبای ارمنستان، لندن در کشور انگلستان، کوالالامپور در مرکز مالزی و در نهایت سئول پایتخت کره جنوبی قرار گرفته است.

سابقه تحریم بانک ملت توسط ایالات متحده امریکا

بانک ملت نیز از تحریم‌های امریکا در سال‌های گذشته بی‌نصیب نمانده و این بانک هم نظیر بسیاری از مراکز ایرانی و سازمان‌ها وبرخی دیگر از بانک‌ها در لیست تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است.

این بانک در اکتبر سال ۲۰۰۷، بنا بر اعلام وزارت خزانه‌داری ایالات متحده و بخاطر پشتیبانی و تامین مالی پروژه‌های موشکی و هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ، در لیست سیاه این وزارت‌خانه قرار گرفت و متاسفانه همچنان نیز از این لیست سیاه خارج نشده است.

برخی دستاوردها و افتخارات بانک ملت

لیست ارائه شده زیر بخش کوچکی از افتخارات بانک ملت است که البته از وبسایت خود این بانک برگرفته شده است و به عنوان برخی از دستاوردهای این بانک ایرانی به آن اشاره شده است:

  • کسب مقام برتر در میان بانک‌های تجاری کشور
  • تقدیر رییس جمهور سابق آقای محمود احمدی‌نژاد از مدیران و کارکنان بانک ملت
  • کسب مقام اول در بین بانک های دولتی ایران در طرح ارزیابی عملکرد و تعیین کارایی بانک های دولتی در سال ۱۳۸۲
  • دریافت گواهینامه ISO 9001:2000 از موسسه بین المللی Moody
  • کسب مقام برتر در سال 2002 از سوی موسسه بین المللی The Banker
  • کسب مقام برتر در سال 2000 از سوی موسسه بین المللی The Banker
  • تقدیر ویژه وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی از بانک ملت در سال ۱۳۸۷
  • تنها بانک برگزیده در ردیف پنج سازمان برتر در زمینه ارتقاء نظام سلامت اداری و مبارزه با فساد، سال ۱۳۸۹
  • تقدیر وزیر وقت بازرگانی از بانک ملت در راستای طرح خرید گندم
  • کسب رتبه ششم صد شرکت برتر در سال مالی ۱۳۹۲
  • تقدیر وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی از بانک ملت در سال ۱۳۸۵
  • کسب تندیس زرین برند محبوب در سال ۱۳۹۳
  • دریافت تندیس صداقت در حوزه بانکداری الکترونیک، سال ۱۳۹۳
  • کسب عنوان سازمان برتر در حوزه فناوری و مدیریت سلامت اداری کشور، سال ۱۳۹۳
  • کسب تقدیرنامه چهار ستاره جایزه ملی تعالی سازمانی در سال ۱۳۹۳
  • کسب تندیس زرین برند محبوب در حوزه خدمات الکترونیکی در سال ۱۳۹۴
  • کسب تندیس برترین خدمات الکترونیکی در سال ۱۳۹۵ به انتخاب پنجاه هزار مشتری شبکه بانکی
  • کسب عنوان کارآفرین برتر در کنفرانس ملی کارآفرینی و تولید ملی، سال ۱۳۹۳
  • کسب تندیس زرین محبوب ترین بانک ایران در سال ۱۳۹۵ به انتخاب پنجاه هزار مشتری شبکه بانکی
  • کسب تندیس زرین برند محبوب در حوزه خدمات بانکی در سال ۱۳۹۴
  • کسب تندیس زرین بانک محبوب ایران در سال ۱۳۹۶ به انتخاب یک صد هزار مشتری شبکه بانکی
  • کسب عنوان سومین شرکت برتر ایران در رتبه بندی سال ۱۳۹۵ سازمان مدیریت صنعتی ایران

برند بانک ملت در سال ۱۳۹۲ در دهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران به عنوان یکی از ۱۰۰ برند برتر ایران شناسایی گردید و همچنین این بانک جز پیشگامان طرح شفافیت مالی از طریق به اشتراک گذاشتن صورت حساب‌های مالی در وبسایت خود معرفی گردیده است.

بانک ملت در ایروان

بانک ملت چه خدماتی به مشتران خود ارائه می‌دهد؟

بانک ملت در چهار زمینه اصلی که در ادامه به آن اشاره خواهد شد به ارائه انواع و اقسام خدمات آنلاین، اینترنتی و حضوری برای مشتریان داخلی و خارجی خود پرداخته است:

در حیطه تسهیلات ارزی

صدور ضمانت نامه، ذخیره ارزی، تاسیس صندوق توسعه ملی، ریفاینانس، فاینانس، ارائه تسهیلات کوتاه مدت بانکی ECO، ارائه تسهیلات ارزی برای تأمین سرمایه در گردش، ارائه تسهیلات میان مدت بانک ECO، ارائه تسهیلات ارزی صادراتی میان مدت، ارائه تسهیلات ارزی بانک‌های توسعه‌ای، ارائه تسهیلات ارزی از محل منابع داخلی بانک، ارائه تسهیلات صادراتی در قالب اعتبار خریدار، ارائه تسهیلات ارزی صادراتی کوتاه مدت، تنزیل اسناد (خرید دین) و اعتبارات اسنادی و تنزیل اسناد اعتبارات اسنادی مدت دار صادراتی بخشی از خدمات متنوع بانک ملت در حیطه تسهیلات ارزی است.

در حیطه سپرده‌ها و خدمات ارزی

افتتاح حساب‌های سپرده قرض الحسنه، حساب‌های سپرده جاری، حساب‌های سپرده ویژه حواله‌های ارزی، سوئیفت و نرخ ارز.

در حیطه تسهیلات ریالی

ارائه تسهیلات قرض الحسنه، وام جعاله، تسهیلات فروش اقساطی، وام مضاربه، تسهیلات مشارکت مدنی، تسهیلات اجاره به شرط تملیک، ارائه تسهیلات ویژه متخصصان، ارائه تسهیلات ویژه مددجویان بدهکار، ارائه خدمات بانکی ویژه بازار سرمایه، کارت اعتباری پرنیان (ویژه بانوان) و قراردادهای تسهیلات بانکی.

در حیطه سپرده‌ها و خدمات ریالی

افتتاح حساب قرض الحسنه ویژه جاری الکترونیک ملت (جام)، افتتاح حساب قرض الحسنه پس‌انداز، صدور دسته چک در تمام شعب، سرمایه‌گذاری، احسان ملت، اوج ملت، خدمات ویژه مشتریان مهان، مهر ماندگار، پرنیان پلاس (ویژه بانوان)، ارائه خدمات پرداخت ویژه، محاسبه سود سپرده‌ها، محاسبه شناسه حساب بانکی ایران (شبا) و صندوق امانات.

شایان ذکر است که بانک ملت در راستای تبدیل رمزهای ایستا به رمز پویا جز نخستین بانک‌های ارائه دهنده رمز پویا برای تراکنش‌های بالای ۱۰۰ هزار تومان بوده به دستور بانک مرکزی و از طریق اپلیکیشن رمزنگار ملت بر روی تلفن‌های هوشمند این امکان را فراهم نموده است.

شرکت‌های زیر شاخه بانک ملت

بانک ملت شرکت‌های متعددی را در زیرشاخه خود دارد که اغلب آنها نیز با موضوع مالی و اعتباری تاسیس شده اند.

شرکت‌های زیر شاخه بانک ملت شامل شرکت بیمه ما با اراده انواع خدمات بیمه‌ای و بیمه نامه‌ها به بیمه‌گذاران فعالیت دارد، شرکت به پرداخت ملت در خصوص ارائه خدمات بانکی آنلاین و برخط به فعالیت مشغول است، شرکت کارگزاری بانک ملت در بازار بورس و شرکت تامین سرمایه بانک ملت که یک شرکت سهامی خاص است تاسیس شده‌اند. تمامی این شرکت‌ها در حیطه فعالیتی خود مطرح شده و پرطرفدار هستند.

شعبه بانک ملت در شهر ایروان ارمنستان

طبق اعلامیه مشترک همکاری و دوستی بین کشورهای همسایه ایران، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان تصمیم گرفتند تا روابط دو جانبه خود را در جنبه‌های مختلفی مثل روابط بانکی و مالی گسترش داده و از این فرصت برای نزدیکی و تعمیق روابط دو کشور استفاده نمایند.

به همین منظور در سال ۱۹۹۲ میلادی و با نظارت بانک مرکزی ایران، بانک ملت به عنوان دومین بانک ایرانی فعال در ارمنستان پس از بانک ملی ایران، شروع به کار نمود. بانک ملت تنها بانک ایرانی مستقر در شهر زیبای ایروان است.

هر چند که بانک ملت در کشور ارمنستان تحت قوانین و قواعد مالی این کشور اداره می‌گردد ولی مالکیت این بانک برای ایران است و پرسنل این بانک شهروندان ایرانی و ارمنی‌هایی هستند که با تسلط به زبان یکدیگر، آماده ارائه خدمت متنوع بانکی به مردم خونگرم ارمنستان و گردشگران ایرانی می‌باشند.

شعبات بانک ملت

چه خدمات بانکی توسط بانک ملت در شعبه ایروان ارائه می‌گردد؟

شعبه بانک ملت در شهر ایروان ارمنستان خدمات محدود و مختصری را برای دانشجویان ایرانی مقیم ارمنستان و همچنین تجار و گردشگران ارائه می‌دهد. صرفاً امکان افتتاح حساب ارزی تنها با ارزهای خارجی و نه ریال ایرانی برای مراجعه کنندگان وجود دارد.

معمولا در این بانک تبدیل ارز و اقدامات مربوط به صرافی انجام نمی‌شود اما شما با دارا بودن کارت عضو شبکه شتاب ایران قادر خواهید بود از موجودی بانکی ریالی خود، درام ارمنی دریافت نمایید که به نسبت صرافی‌ها کمی ارزان‌تر و سریع‌تر انجام خواهد شد.

همچنین شما قادر هستید برای دریافت درام ارمنستان و یا خرید دلار در شهر ایروان در کشور ارمنستان به صرافی ارمنستان مراجعه نمایید.

بانک ملت به دانشجویان مقیم در کشور ارمنستان و ایرانیانی که بیش از ۵۰ درصد سرمایه در ایروان دارند، تسهیلات اعطا خواهد کرد. البته برای انجام همه این خدمات ارائه پاسپورت شخص صاحب حساب الزامی خواهد بود.

بانک ملت شعبه ارمنستان، ابتدا در میدان هانراپتوتیون قرار داشت، که چند سال بعد، به خیابان نعلبندیان، خیابان تومانیان منتقل شد و پس از چند سال فعالیت، اینک به پلاک ۱۹ خیابان چارنتس ایروان انتقال یافته است.

بانک ملت شعبه ایروان ارمنستان هم اکنون در خیابان چارنتس ایروان، پلاک ۱9 و در ساختمانی با ملکیت خود بانک واقع شده است.

جهت اطلاع بیشتر شما مخاطبین محترم شماره تماس و فکس بانک ملت نیز در ذیل آورده شده است.

  • تلفن(+۳۷۴)۶۰۳۸۸۸۸۸
  • فکس(+۳۷۴)۱۰۵۴۰۸۸۵

شایان ذکر است که طی سالهای اخیر و مخصوصا با وجود تحریم‌های گسترده از طرف ایالات متحده، بانک ملت شعبه ایروان، توانسته است خدمات شایان توجهی به بازرگانان، تجار و دانشجویان ایرانی در ارمنستان ارائه نماید.

همچنین توجه داشته باشید که روزهای کاری در شعبه ایروان ارمنستان، مطابق با روزهای کاری هفتگی آن کشور است یعنی دوشنبه تا جمعه و بانک در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل خواهد بود.

فرآیند اخذ وام از بانک ملت ارمنستان

اگر شما در ارمنستان دانشجو هستید باید از دانشگاهی که در آن مشغول به تحصیل می‌باشید نامه‌ای به عنوان معرفی به بانک ملت شعبه ایروان ارمنستان دریافت نمایید.

این مکاتبه باید با ذکر دقیق مبلغ شهریه،رشته تحصیلی و اینکه چه مدتی است که در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستید به همراه پاسپورت و رزدینت کارت(کارت اقامت ) و نامه دانشگاه به همراه مهر و امضا دانشگاه به شعبه بانک ملت در ایروان ارایه نمایید.

بانک ملت بعد از تایید و کامل بودن مدارک متناسب با شهریه شما تا سقف هشتصد هزار درام (۸۰۰۰۰۰) به شما وام اعطا خواهد کرد اما بانک ملت وام ار در وجه شما واریز نخواهد کرد و این وام را مستقیم به حساب دانشگاه واریز می‌نماید و به دست شما یا حساب شخصی شما وجهی واریز نخواهد شد.

همانگونه که ذکر شد یکی دیگر از شرایطی که در جهت اخذ تسهیلات از بانک ملت شما باید دارا باشید این است که در کشور ارمنستان درآمد یا سرمایه داشته باشید که نشان دهد شما شرایط لازم برای پرداخت اقساطی وام را دارید یا اینکه خانواده شما درامد لازم را در ارمنستان داشته باشند و یا سپرده بانکی در ارمنستان یا در ایران داشته باشید. البته باید ۵۰ % یا ۶۰ % این سرمایه در شهر ایروان وجود داشته باشد.

شما در صورت داشتن شرایط دریافت وام میتوانید وام را طی دو سال پرداخت نمایید که مدت و مبلغی که در ماه باید پرداخت کنید بستگی به مبلغ وام شما دارد. سود این نوع تسهیلات ۱۷% الی ۱۸% است.

زمان دریافت وام از لحظه ای که شما مدارک لازم را به بانک تحویل می‌دهید، شعبه بانک ظرف یک هفته کاری وام را به حساب شما در بانک ملت همان شعبه واریز خواهد کرد.

شعبه مرکزی بانک ملت

طراحی سامانه ثبت ایده مشتریان و رسیدگی به شکایات مردمی

این سامانه به پاس قدردانی از همراهی همیشگی مشتریان داخلی و خارجی باک ملت و برای ارتقا و بهبود سطح خدمات این بانک از طریق ارتباط مستقیم تشکیل شده است.

با تاکید ماده ۲۵ قانون ارتقای نظام سلامت اداری و مقابله با فساد، کلیه بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری می‌بایست برای رسیدگی به شکایات مردمی راه‌حل مناسبی را در نظر بگیرند.

شما از هر نقطه از جهان قادر خواهید بود با مراجعه به درگاه اینترنتی بانک ملت و در بخش شکایات مردمی، مشکلات خود را با مشخصات ثبت نموده یا از طریق سیستم تلفنباک به گوش اپراتور شاغل در دفتر مرکزی برسانید تا در اسرع وقت برای حل آن اقدام لازم به عمل آید.

این سیستم موفق بانکی به خصوص در ایام پاندمی کرونا بسیار مورد استقبال قرار گرفته است

تقاضای اخیر ایرانیان ارمنستان از بانک ملت بابت قطع دسترسی به حساب‌های خود در ایران

بسیاری مشتریان بانک ملت به تازگی برای استفاده از خدمات اینترنتی بانک ملت در کشور ارمنستان با مشکل مواجه شده‌اند. این مشتریان ایرانی که در خارج از کشور اقامت دارند، به دلیل نداشتن کارت ملی هوشمند که اخیرا برای تمام بانک‌های داخلی کشور، ارائه آن برای خدمات بانکی به یک الزام تبدیل گردیده، نمی‌توانند از سامانه اینترنت بانک بعضی بانک‌ها استفاده کرده و اقدام به نقل و انتقال پول کنند.

تا چند وقت گذشته سامانه اینترنت بانک ملت برای همه مشتریان این بانک قابل استفاده بود اما با تغییر و به روزرسانی سامانه اینترنت بانک ملت فقط مشتریانی که دارای کارت ملی هوشمند هستند می‌توانند از خدمات اینترنت بانک ملت در سایر کشورها همچون ارمنستان استفاده کنند.

این در شرایطی است که برای ایرانیان خارج از کشور کارت ملی هوشمند صادر نمی‌شود. همین مسأله موجب شده که بسیاری از مشتریان ایرانی بعضی بانک‌های داخلی که در خارج از ایران اقامت دارند نتوانند از حساب‌های ریالی خود در ایران استفاده کنند و به نوعی ناخواسته این مشتریان توسط بانک ملت تحریم شده‌اند.

به نظر می‌رسد بانک‌ ملت می‌تواند برای ایرانیان خارج از کشور اطلاعات هویتی دیگری را مطالبه کند تا در کنار بروزرسانی و الزام مشتریان برای ثبت‌نام کارت ملی هوشمند،کسانی که مشمول دریافت این کارت نیستند، از دریافت خدمات بانکی محروم نگردند.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم تجربه سودمندی از حضور در بانک ملی شعبه ایروان ارمنستان دارید یا توصیه یا پیشنهادی برای ارتقا سیستم بانکی، بانک‌های ایرانی در خارج از ایران دارید، این تجربه‌ها یا نظرات را در قسمت نظرات با ما و دیگر مخاطبان سایت ایرانیان ارمنستان به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا