زندگی و مهاجرت به ارمنستان

اقامت ارمنستان | اخذ اقامت 5 ساله دائم ارمنستان

اخذ اقامت پنج ساله دائم در ارمنستان بهترین راه برای زندگی در این کشور است. البته این کار مستلزم بررسی یک روند درست و قانونی است که می‌توان آن را زیر نظر وکیل و مشاوره حقوقی به خوبی پیش برد.

برای دریافت اقامت دائم در ارمنستان روش‌های مختلفی از جمله تولد، ازدواج، ایجاد کسب‌ و کار و مواردی از این دست وجود دارد.

در متن حاضر سعی می‌کنیم این موارد را به صورت گسترده بررسی کنیم تا در زمان اقدام برای اخذ اقامت پنج ساله دائم در ارمنستان، راهنمای مناسبی را در اختیار داشته باشید و پاسخ سوالات خود را به دست آورید.

ارمنستان چه نوع کشوری است؟

اگر قصد دارید برای اقامت دائم در کشور ارمنستان اقدام کنید، بد نیست که کمی با این کشور آشنا شوید. جمهوری ارمنستان یکی از کشورهای شوروی سابق است که در حال حاضر از 11 بخش اداری تشکیل شده است.

این کشور در جنوب غربی آسیا و در منطقه قفقاز واقع شده است. کشورهای همسایه آن نیز عبارت‌اند از گرجستان، ترکیه، ایران و آذربایجان.

مهم‌ترین بخش‌های اداری عبارت‌اند از: ایروان، آرماویر و آرارات هستند. ارمنستان با حدود 29743 کیلومتر مربع مساحت، یکی از کوچک‌ترین کشورهای در قاره آسیا است. این کشور عمدتا کوهستانی است و آب و هوای خشک قاره‌ای مرتفع دارد.

جمعیت کل کشور ارمنستان حدود 2.9 میلیون نفر تخمین زده شده است. پایتخت این کشور ایروان است که پرجمعیت‌ترین شهر نیز محسوب می‌شود. شهرهای بزرگ دیگر آن نیز آرماویر و آرتاشات هستند.

 

بزرگ‌ترین فرودگاه بین المللی زوارتنوتس (EVN) با 3.3 میلیون مسافر در سال است. دومین فرودگاه بزرگ شیراک (LWN) با 147000 مسافر سالانه است. فرودگاه Zvartnots دارای پروازهای عالی به کل اتحادیه اروپا و فراتر از آن است.

فرهنگ ارمنستان در طول تاریخ این کشور تکامل یافته است. مذهب آنها ارمنی حواری است. زبان رسمی ارمنی است، اگرچه روسی به طور گسترده صحبت می‌شود. نظام حقوقی ارمنستان بر پایه قانون مدنی تشکیل شده است. نوع حکومت آن نیز دموکراسی پارلمانی است.

واحد پول رسمی این کشور درام ارمنستان (AMD) است. این کشور اقتصاد بازی دارد و تولید ناخالص داخلی آن تقریبا 32.8 میلیارد دلار است که می‌تواند مکان خوبی برای سرمایه گذاران مختلف باشد.

درآمد سرانه شهروندان آن حدود 10995 دلار است. تولید ناخالص داخلی بیشتر از 2 بخش کلیدی یعنی صنعت و کشاورزی تشکیل شده است.

علاوه بر این، معدن، ابریشم، ابزارآلات، میوه و دام از عوامل مهمی در اقتصاد ارمنستان هستند. تولید ناخالص داخلی در سال‌های گذشته با نرخ رشد سالانه بیش از 7 درصد رشد قابل توجهی داشته است.

با این اوصاف، می‌توان گفت یکی از بهترین کشورها برای سرمایه گذاری و کسب سود مناسب، کشور ارمنستان است. ما می‌توانیم برای اخذ اقامت پنج ساله دائم در ارمنستان اقدام کرده و کسب‌وکار خود را راه اندازی کنیم.

مهاجرت به ارمنستان

اخذ اقامت پنج ساله دائم در ارمنستان یکی از گزینه‌های مناسب برای مهاجرانی است که این کشور را برای زندگی و کار انتخاب کرده‌اند.

اخذ اقامت دائم برای کار در ارمنستان می‌تواند، پاسپورت این کشور را نیز به افراد بدهد. پاسپورت ارمنستان در حال حاضر بر اساس شاخص رتبه‌بندی پاسپورت، در رتبه 79 قرار دارد. این سند دسترسی بدون ویزا به 65 مقصد را فراهم می‌کند.

دارندگان پاسپورت ارمنستان در بدو ورود به کشورهایی مانند برزیل، روسیه، چین و پاناما دسترسی بدون ویزا دارند. البته اتباع ارمنستان برای ورود به حدود 164 مقصد در جهان نیاز به ویزا دارند. برخی از این مقاصد، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و ژاپن هستند.

مهاجرانی که برای اخذ اقامت پنج ساله دائم در ارمنستان به این کشور مهاجرت می‌کنند، می‌توانند اطمینان داشته باشند که رسیدن به این کشور، تقریبا آسان است.

ما در ادامه متن روند اخذ اقامت دائم در این کشور را به طور کامل بیان خواهیم کرد. اما خوب است که بدانید، از طریق دو فرودگاه بین المللی می‌توانید وارد این کشور شوید.

فرودگاه بین المللی زوارتنوتس (Zvartnots)، مستقر در ایروان و فرودگاه شیراک واقع در منطقه گیومری. از آن جایی که ایروان پایتخت این کشور است، بسیاری از مهاجرانی که به ارمنستان می‌روند، به فرودگاه بین المللی زوارتنوتس پرواز می‌کنند و سپس سفر خود را از طریق جاده یا راه آهن به دیگر شهرها، ادامه می‌دهند.

اگرچه ارمنستان کشوری محصور در خشکی است و در نتیجه هیچ بندر یا بندری ندارد، مهاجرانی که به ارمنستان مهاجرت می‌کنند، می‌توانند وسایل و اثاثیه خود را به بنادر نزدیک ترکیه و گرجستان ارسال کنند و پس از آن می‌توانند از طریق اتوبوس و یا قطار به ارمنستان منتقل شوند.

مزایای اخذ اقامت دائم در ارمنستان

اخذ اقامت پنج ساله دائم در ارمنستان زندگی در بطن تاریخ غنی در این کشور را به ما هدیه می‌دهد. دلایل مختلفی وجود دارد که مهاجران پس از بررسی‌های لازم، ارمنستان را برای زندگی انتخاب می‌کنند.

برخی از این موارد عبارت‌اند از:

زندگی مقرون به صرفه

مهم‌ترین نکته برای کسانی که قصد اخذ اقامت پنج ساله دائم در ارمنستان را دارند، هزینه‌های مناسب زندگی در این کشور است. ارمنستان نه تنها امن است، بلکه مقرون به صرفه است.

طبق اعلام کسانی که در این کشور زندگی می‌کنند، در سال یک سال گذشته (سال 2021 تا کنون)، افراد می‌توانستند با 1000 دلار در ماه، راحت زندگی داشته باشند.

به عنوان مثال، یک آپارتمان کوچک در یک بخش زیبا از ایروان را می‌توان با حداقل 300 دلار در ماه پیدا کرد و هزینه‌های غذا به ندرت بالاتر از آن است. یک شام خوب برای دو نفر معمولا حدود 30 دلار هزینه دارد و کرایه تاکسی بیش از چند دلار نیست.

البته هزینه‌های واقعی برای افراد متفاوت است، اما کافی است بگوییم که کشورهای کمی در جهان وجود دارند که از نظر مقرون به صرفه بودن و ایمنی با ارمنستان مقایسه شوند.

مردم دوستانه

دومی اصل مهم برای اخذ اقامت پنج ساله دائم در ارمنستان در نظر مهاجران، صمیمیت مردم این کشور است. ارمنی‌ها در اصل مهمان نوازی، از شهرت شایسته‌ای برخوردارند و خارجی‌ها را مانند خانواده خود مورد استقبال قرار می‌دهند.

مردم صمیمی، با رفتاری دوستانه، همیشه مایل به شروع گفتگو با شما هستند. در واقع، حتی ممکن است این صحبت‌ها، منجر به دعوت شدن شما برای یک شام خانوادگی در خانه آن‌ها شود. به طور خلاصه، شما می‌توانید مردم ارمنستان را به عنوان یک خانواده بزرگ در نظر بگیرید.

زیبایی طبیعی

با اخذ اقامت پنج ساله دائم در ارمنستان، زندگی در طبیعت متفاوت را تجربه خواهید کرد. در حالی که ارمنستان ممکن است عاشقان ساحل را ناامید کند (به هر حال این کشور محصور در خشکی است)، اما در مناظر طبیعی آن، این دوری از آب و دریا را جبران می‌کند.

کوه‌های زیادی با مناظر دیدنی در این کشور وجود دارند و سختی دیدار یا همه اینها، به اندازه یک سفر کوتاه به خارج از شهر است.

یک سبک زندگی آرام

اخذ اقامت پنج ساله دائم در ارمنستان، برای داشتن یک زندگی آرام در کنار جمعیت همگنی که با مسالمت زندگی می‌کنند و توانسته‌اند هویت فرهنگی خود را حفظ کند، دلیل خوبی برای مهاجران است.

زمانی که در این کشور زندگی می‌کنید، بسیار تحت تاثیر فرهنگ ارامنه قرار خواهید گرفت و هنگام بازگشت به کشور خود، بسیاری از آن آداب و رسوم آنها را با خود می‌آورید.

به عنوان مثال، اگر به یک رستوران یا فروشگاه در ارمنستان بروید، می‌توانید انتظار داشته باشید که سطح خدمات (و کیفیت) مناسبی را در حد نیویورک یا پاریس دریافت کنید. البته با کمی مهمان نوازی ارمنی و البته قیمت‌های بسیار ارزان‌تر.

تبدیل اقامت موقت به اقامت دائم در ارمنستان

اخذ اقامت پنج ساله دائم در ارمنستان می‌تواند از طریق اخذ اقامت موقت نیز انجام شود. به بیان دیگر، ما برای دریافت اقامت دائم این کشور باید حداقل 3 سال گذشته را در این کشور زندگی کرده باشیم. این مسئله نیز از طریق اخذ اقامت یک ساله موقت در ارمنستان و تمدید آن، امکان‌پذیر است.

تبدیل اقامت موقت به اقامت دائم در ارمنستان را می‌توان با روش‌های مختلفی انجام داد. یکی از این موارد، ازدواج در این کشور است. توجه داشته باشید که ارمنستان یک کشور سکولار است، بنابراین عمل ازدواج نیاز به ثبت نام دولتی دارد.

هیچ الزامی برای ثبت ازدواج در کلیسا یا سایر مؤسسات مذهبی در این کشور وجود ندارد. پس در صورتی که می‌توانید با استفاده از گزینه ازدواج اخذ اقامت پنج ساله دائم در ارمنستان را دریافت کنید، حتما برای ثبت قانونی آن اقدام نمایید.

از طرفی دیگر، می‌توان با ارائه درخواست برای تبدیل اقامت موقت به اقامت دائم در ارمنستان نیز این کار را انجام داد. همان طور که اشاره کردیم تنها شرط لازم برای این کار، اقامت 3 ساله به صورت موقت است.

بعد از گذشت این زمان می‌توانید با در اختیار داشتن مدارک لازم، برای دریافت اقامت پنج ساله دائم در ارمنستان اقدام نمایید.

مدارک لازم برای اخذ اقامت دائم در ارمنستان

اخذ اقامت پنج ساله دائم در ارمنستان نیازمند در اختیار داشتن مدارک رسمی و معتبری است که اداره مهاجرت این کشور، آن‌ها را قبول دارد.

این اسناد عبارت‌اند از:

  • تکمیل فرم‌های خواسته شده
  • 3 قطعه عکس با ابعاد پاسپورت
  • گذرنامه، یک نسخه کپی گذرنامه، به همراه ترجمه معتبر ارمنیکی گذرنامه متقاضی
  • اسناد مربوط به تمدید پروانه اقامت در ارمنستان
  • گواهی معتبر پزشکی
  • رسید پرداخت تعرفه‌های مربوطه

به خاطر داشته باشید که تمامی کارت‌های اقامت 5 ساله در ارمنستان را می‌توان تمدید کرد. برای این کار لازم است که یک ماه قبل از اتمام تاریخ انقضای کارت خود، به اداره مهاجرت رجوع کرده و برای تمدید اقامت پنج ساله دائم در ارمنستان، اقدام کنید.

چگونه اقامت دائم را در ارمنستان بگیریم؟

اخذ اقامت پنج ساله دائم در ارمنستان را می‌توان با روش‌های مختلفی دریافت کرد. در بخش هی قبلی اشاره کردیم که ازدواج و سرمایه گذاری از جمله روش‌های مناسب برای این کار هستند.

اما مسائلی مانند تحصیل برای اخذ اقامت پنج ساله دائم در ارمنستان و همچنین تولد و یا اشتغال نیز از دیگر روش‌های مهم به شما می‌آیند.

قبل از ورود به بحث و بررسی این سه عامل مهم، باید بدانید که برخی از محدودیت‌ها باعث می‌شود تا افراد نسبت به ارمنستان دیدی منفی داشته باشند.

از جمله این موارد می‌توان به یک کشور محصور در خشکی با مرزهایی اشاره کرد که مرزهای آن به روی دو کشور از چهار همسایه خود (آذربایجان و ترکیه) بسته است. این امر سفر زمینی را تا حدی پیچیده می‌کند. زیرا تنها گزینه‌ها از طریق گرجستان و ایران هستند.

همچنین برای برخی از افراد، مانع زبانی وجود دارد. ارمنی زبان رسمی است و انگلیسی به طور گسترده صحبت نمی‌شود. با این حال، بسیاری از ارامنه روسی صحبت می‌کنند، اما خارج از آن، ارتباط می‌تواند چالش برانگیز باشد.

با همه این اوصاف زمانی که ارمنستان را برای اقامت دائم انتخاب کرده‌اید، می‌توان بهترین راه را برای رسیدن به هدف در نظر گرفت. کافی است که با یک کارشناس و یا مشاوره حقوقی در امر مهاجرت به ارمنستان مشورت کنید.

در نهایت دیگر روش‌های اخذ اقامت پنج ساله دائم در ارمنستان به این شرح هستند.

تحصیل در ارمنستان برای اقامت دائم

تحصیل در این کشور به خصوص برای رشته پزشکی بسیار مورد توجه دانشجویان است. دانشجویان علاقه مند به این رشته، هر آن چه را که می‌خواهند در دانشگاه پزشکی ارمنستان، دریافت می‌کنند.

هزینه‌های کم دوره MBBS، مواجهه بالینی خوب، آموزش پزشکی با کیفیت، زیرساخت‌های مدرن، آزمایشگاه‌های مجهز، هزاران دانشجو را برای انجام MBBS در ارمنستان جذب می‌کند.

برای گرفتن پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی برتر ارمنستان، دانشجو مجبور به شرکت در آزمون ورودی نیست. به همین خاطر مراحل پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی ارمنستان بسیار آسان و ساده است.

همچنین شهریه پایین در دانشگاه‌های ارمنستان دلیل اصلی جذب هزاران دانشجو از سراسر جهان است. بسیاری از این دانشجویان، پس از یک دوره زندگی در این کشور خواهان اخذ اقامت پنج ساله دائم در ارمنستان هستند.

مسئله تولد در ارمنستان

مسئله تولد در هر کشور، مساوی با شهروندی آن کشور است. این مهم تنها مختص به ارمنستان نیست بلکه فرزند شما در هر کشوری که به دنیا بیاید، مدارک هویتی او را می‌توانید از ادارات همان کشور دریافت نمایید.

پدر مادری که برای اخذ اقامت پنج ساله دائم در ارمنستان اقدام کرده‌اند، با به دنیا آوردن فرزند خود در این کشور می‌توانند اقامت دائم او را تضمین نمایند.

اشتغال به کار در ارمنستان برای اقامت دائم

مسئله اخذ اقامت پنج ساله دائم در ارمنستان را می‌توان از طریق اشتغال نیز دنبال کرد. برخی از اتباع خارجی از جمله شهروندان ایالات متحده، استرالیا، اسپانیا، سوئد و غیره نیازی به ویزای کار ارمنستان ندارند.

با این حال، اکثر افراد باید برای دریافت ویزای رسمی این کشور اقدام کنند. این ویزا بیشتر به انواعی تقسیم می‌شود که به ترتیب سه سال و یک سال اعتبار دارند. بسته به نیاز متقاضی به صورت تک ورودی یا چند ورودی موجود است.

همچنین مهم است که مجوز کار در ارمنستان را نیز به دست آورید تا بتوانید مسیر اخذ اقامت پنج ساله دائم در ارمنستان را به صورت قانونی طی کنید.

برای دریافت مجوز کار از طرف کارمندان خود (یا حتی خودتان) باید مدارک خاصی را به MLSA ارسال کنید، این مدارک عبارت‌اند از:

  • فرم درخواست
  • پاسپورت فرد متقاضی
  • ترجمه مدارک تحصیلی برای این شغل
  • دو قطعه عکس
  • رسید پرداخت هزینه‌های دولتی

هنگامی که MLSA این اسناد را دریافت کرد، می‌تواند مجوز کار را در کمتر از 13 روز کاری صادر کند. تا این مرحله اقامت موقت در ارمنستان به خوبی پیش رفته است. پس از تمدیدهای مکرر کارت اقامت موقت، می‌توانیم برای اخذ اقامت پنج ساله دائم در ارمنستان نیز اقدام کنیم.

سرمایه‌ گذاری در ارمنستان برای اقامت دائم

اخذ اقامت پنج ساله دائم در ارمنستان با ایجاد اشتغال در این کشور و سرمایه گذری نیز امکان پذیر است. سرمایه گذاران خارجی حق دارند از طریق زیر اقدام به سرمایه گذاری در کشور ارمنستان کنند:

  • تاسیس یک شرکت کاملا خارجی (شامل نمایندگان، شرکت‌های وابسته و شعب) یا خرید یک شرکت موجود
  • ایجاد یک شرکت سرمایه گذاری مشترک جدید با مشارکت شرکت‌ها یا شهروندان ارمنی و یا خرید سهام در یک شرکت موجود.
  • خرید انواع اوراق بهادار در ارمنستان
  • تهیه مجوز استفاده از زمین یا قرارداد امتیازی برای استفاده از منابع طبیعی ارمنستان با مشارکت شرکت‌ها یا شهروندان ارمنی

ارمنستان، کشوری که تا حد زیادی به تجارت خارجی وابسته است، تلاش‌های چشمگیری برای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی انجام می‌دهد.

دولت یک سیاست “درهای باز” را اتخاذ کرده است که افرادی که به سرمایه گذاری در ارمنستان علاقه دارند، مورد حمایت قانون قرار گرفته و برای ترویج سرمایه گذاری خارجی مسیر خود را به راحتی طی کنند.

قانون “سرمایه گذاری‌های خارجی” محیط تجاری بسیار مطلوبی را برای سرمایه گذاران تضمین می‌کند. همچنین اجازه مشارکت نامحدود سرمایه خارجی در شرکت‌های ارمنی را می‌دهد و حفاظت از آن را تضمین می‌نماید.

پس برای کسانی که روش‌های بالا را نیاز ندارند، اخذ اقامت پنج ساله دائم در ارمنستان از طریق سرمایه گذاری می‌تواند گزینه بهتری باشد.

اخذ اقامت پنج ساله دائم در ارمنستان را می‌توان از طریق مختلف به دست آورد. این کار تنها مستلزم مشورت با افرادی است که در آن کشور زندگی می‌کنند و یا به مراحل مختلف اخذ اقامت دائم در ارمنستان آشنا هستند.

در متن پیش رو سعی کردیم علاوه بر مرور دلایل مختلف مهاجران برای زندگی در ارمنستان، روش‌های متفاوت اخذ اقامت پنج ساله دائم در ارمنستان مانند ازدواج، تحصیل، اشتغال، سرمایه گذاری و تولد را نیز بررسی کنیم.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا