زندگی و مهاجرت به ارمنستان

تابعیت در کشور ارمنستان

راهنمای مقاله

کشور زیبای ارمنستان به دلیل داشتن مرز مشترکی در حدود ۴۰ کیلومتر با ایران و عدم نیاز به درخواست ویزا برای ایرانیان، برای اشخاصی که قصد آغاز پروسه مهاجرت از یک کشور همسایه را دارند همواره مورد توجه بوده است.

نزدیکی ارزش پول کشور ارمنستان یعنی درام به ریال ایران، از دیگر دلایل مهاجرت به این کشور و تقاضای اقامت یا تابعیت ارمنستان است. اما باید همواره این موضوع مهم را در مدنظر داشته باشیم که سال‌های ابتدایی مهاجرت همیشه مهمترین نقش را در این خصوص ایفا می‌نماید.

لذا قاعدتا این سال ها باید در کشوری سپری گردد که بتوان پایه‌های یک زندگی بهتر را در آن بنا نمود زیرا هدف اصلی هر فردی از مهاجرت علاوه بر کسب آرامش و آسایش، قطعا بهبود کیفیت زندگی نیز می‌باشد.

به علت کسرت در روش‌های مختلف مهاجرت همیشه توصیه می‌شود قبل از هر اقدامی با مشاورین متخصص در این حوزه کاری صحبت و مشورت نمایید تا پایه‌های این تغییر اساسی در زندگی شما حتی‌المقدور با ریسک کمتری ساخته شوند.

اخذ تابعیت و مهاجرت به کشور زیبای ارمنستان، قوانین کشور ارمنستان و شرایط اقامت در این کشور از جنبه‌های مختلف در این مقاله مورد بررسی تخصصی قرار خواهد گرفت و مهم ترین مباحث آن خدمت مخاطبین ارائه خواهد شد.

شرایط عمومی اخذ تابعیت و مهاجرت به ارمنستان

آن گونه که اشاره شد کشور ارمنستان با ۳۰ هزار کیلومتر مربع مساحت، با کشورمان ایران در حدود ۴۰ کیلومتر مرز مشترک دارد. پایتخت ارمنستان شهر ایروان است و جمعیت ثبت شده از آن طی آخرین سر شماری حدود سه میلیون نفر می‌باشد.

کشور ارمنستان در سال ۱۹۹۱ از شوروی سابق یا همان کشور روسیه جدا شده و اعلام استقلال نمود و دولت ایران از جمله اولین کشورهایی بود که این استقلال را به رسمیت کامل شناخت.

زبان غالب مردم کشور ارمنستان زبان ارمنی است. از دیگر همسایه‌های این کشور از شمال گرجستان، از غرب جمهوری آذربایجان و از شرق کشور ترکیه هستند که مرز مشترک با این کشور دارند.

بر اساس این اطلاعات باید عنوان کرد که ارمنستان کشوری بسیار کوچک و از لحاظ میزان جمعیت در مقایسه با کشورهای همسایه خود مثل ترکیه و ایران از جمعیت بسیار کمتری برخوردار است. این امر هم می تواند از ویژگی‌های مثبت ارمنستان باشد هم منفی.

پیامد مثبت یک کشور با مساحت اندک و جمعیت بسیار کمتر، می‌تواند کمتر بودن استرس و ثبات اقتصادی بیشتر نسبت به سایر کشورهای بزرگتر را عنوان کرد اما این ثبات اقتصادی را هیچگاه نباید با سطح بالای رشد اقتصادی اشتباه بگیریم.

منظور از این ثبات، عدم تغییرات لحظه‌ای در نرخ کالاها یا گرانی‌های افسارگسیخته و غیرمنطقی است که در اینجا می‌توان به نرخ بسیار پایین تورم در این کشور که کمتر از حدود یک درصد است اشاره نمود که در برخی از برهه‌های زمانی بعضا به زیر صفر هم خواهد رسید.

نکته منفی در خصوص این کشور به دلیل جمعیت کم و مساحت اندک را می‌تواند به کمبود امید به رشد گسترده اقتصادی در سال‌های بعدی به علت کمبود در منابع طبیعی و وابستگی به کشورهای همسایه خود برای تامین بسیاری از نیاز‌ها و همچنین پایین بودن امکانات رفاهی نسبت به دیگر کشور‌های اروپایی یا حتی کشور ترکیه که در همسایگی ارمنستان قرار گرفته، اشاره کرد.

در مجموع برای گرفتن تصمیم به مهاجرت یا اخذ تابعیت، شرایط هر متقاضی باید به طور کامل و جداگانه بررسی و تمامی راه های پیش رو مورد ارزیابی دقیق و کامل قرار گیرد.

زیرا ممکن است این افرا و متقاضیان شرایط بسیار مناسبی برای اخذ تابعیت یا اقامت یک کشور سطح بالای دیگر داشته باشند اما به علت نداشتن آگاهی دست به انتخابی اشتباه و جبران ناپذیر بزنند.

بنابراین در همه حال اخذ مشاوره با یک وکیل مجرب قبل از هرگونه تصمیم و یا اقدامی در موضوع مهاجرت و اخذ تابعیت به جد توصیه می‌گردد.

اعطای تابعیت ارمنی

آیا امکان اخذ تابعبت ارمنستان و مهاجرت به واسطه انجام کار وجود دارد؟

ارمنستان به سمت یک اقتصاد پویا و پایدار در حال رشد است و با تسلط در بخش‌های خدمات، در حال پیشرفت گسترده است. بازار کار ارمنستان است که این پیشرفت‌ها را منعکس می‌نماید و امروزه کم و بیش در معرض ورود مهاجران قرار گرفته و در حال تبدیل شدن به کشوری مهاجر پذیر است.

عموما اقتصاد ارمنستان به طور سنتی مبتنی بر صنایع سنگین بوده و در فرآوری مواد شیمیایی و صنایع نساجی به عنوان صنایع اصلی، در بازارهای منطقه‌ای و جهانی شناخته می‌شوند.

با این حال، از هنگام استقلال از اتحاد جماهیر شوروی، دولت و مردم ارمنستان به دنبال تنوع بخشیدن به اقتصاد خود بوده‌اند و اکنون سرمایه‌گذاری در صنایع سنگین، فرآوری مواد شیمیایی .صنایع نساجی تقریبا 45٪ از کل تولید ناخالص داخلی خود از 19,649 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است.

سایر بخش‌های مهم اقتصادی ارمنستان، کشاورزی و صنعت هستند که به ترتیب 19% و 35% تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهند.

هر چند با وجود اینکه اقتصاد ارمنستان پس از به دست آوردن استقلال از روسیه، دوره‌های بی‌ثباتی را تجربه کرد، ولی از سال 1995 تا به امروز شاهد رشد مداوم اقتصادی بوده است و به سرعت در حال مبدل شدن به یک نیروگاه اقتصادی در منطقه اوراسیا است.

مهاجران و اشخاص مختلف از تابعیت‌های گوناگون شاغل در ارمنستان تمایل زیادی به اشتغال در بخش‌های صنعتی یا خدماتی دارند و این کشور به مترجمان و مدرسین زبان انگلیسی نیز احتیاج فراوان دارد.

مهاجرت و اخذ تابعیت ارمنستان از طریق کار و ایجاد یک فعالیت شغل، یکی از راحت‌ترین روش‌های زندگی در کشور ارمنستان می‌باشد. مهاجران مایل به کار در کشور ارمنستان به مجوز کار احتیاج دارند و بدون این مجوز امکان هرگونه فعالیت شغلی ممنوع است.

دولت ارمنستان قبلا هیچ فعالیتی یا سیاستی در خصوص با جابجایی افراد و اعطای مجوزهای کار در این کشور  اعمال نمی‌کرد، اما مدت زمانی است که قوانینی را وضع نموده است، که مهاجران را ملزم به درخواست ویزای اقامت و  ویزای کار ارمنستان قبل از عزیمت و ورود به این کشور دانسته است.

برای به کسب مجوز کار در ارمنستان، شما باید از طرف کارفرمای خود مورد حمایت مالی قرار بگیرید که این امر نیاز به برآوردن مجموعه‌ای از معیارها خواهد بود، از جمله این معیارها اینکه هیچ شهروند ارمنستانی نمی تواند نقش کاری شما را پر کند.

بنابراین، شما نیاز به تامین امنیت شغلی در ارمنستان قبل از فرآیند ارائه درخواست خود دارید، زیرا به هیچ عنوان بدون حمایت کارفرما، شما قادر به مهاجرت و اخذ اقامت نبوده و احتمالا این درخواست رد خواهد شد.

شما باید قبل از عزیمت به کشور ارمنستان از طریق کنسولگری یا سفارتخانه محلی خود برای کسب مجوز خود درخواست دهید. ضمنا لازم است مطلع باشید با توجه به قانون، بیگانگان و مهاجران شاغل در کشور ارمنستان ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد خود هستند.

اگرچه در زمان‌هایی نه چندان دور، کشور ارمنستان به خاطر سیستم مالیاتی پیچیده که داشت شناخته شده بود، اما قوانین اصلاح شده مالیاتی این کشور که در سال 2001 به اجرا درآمد، اکنون کار را بسیار ساده کرده و همین موضوع نیز کار در ارمنستان را برای مهاجران کمی آسان‌تر کرده‌ است.

اما به این نکته نیز توجه داشته باشید که نرخ بیکاری در کشور ارمنستان بسیار بالاست و نزدیک به 18 درصد اعلام شده است که همین امر شما را در پیدا کردن کار دچار مشکل خواهد کرد.

توصیه ما این است که اگر شرایط لازم را دارید برای کار در کشورهای پیشرفته‌تری مثل کانادا، آلمان و اتریش اقدام به اخذ اقامت یا انجام مهاجرت یا  اخذ تابعبت نمایید.

در پایان باید گفت حتی در صورت اعطای مجوز کار و کسب مجوز اقامت موقت با این روش، اعطای تابعیت ارمنستان برای مهاجران امکان پذیر نخواهد بود.

نقشه کشور ارمنستان

بررسی اخذ تابعبت به ارمنستان از طریق دریافت مجوز تحصیل

در آخرین آمار کسب شده بیش از 7,000 دانشجو بین المللی از حدود 40 کشور دنیا مشغول به تحصیل در ارمنستان هستند. حدود 50 دانشگاه خصوصی و دولتی در ارمنستان به ثبت رسیده است که بهترین دانشگاه‌های معتبر بین المللی ارمنستان عبارتند از:

  • دانشگاه ایالتی ایروان
  • دانشگاه آمریکایی ارمنستان
  • دانشگاه روسی-ارمنی (اسلاویونی)
  • دانشگاه فونداسیون Française en Arménie
  • دانشگاه بین المللی اوراسیا

دانشجویان مختلف از سراسر دنیا، به خصوص از هند، در بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر ایروان مشغول به تحصیل هستند.

شرایط پذیرش از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر، یا از یک مدرسه به مدرسه دیگر بسیار متفاوت است. در مجموع از شما به عنوان یک دانش‌ آموز یا دانشجو انتظار می‌رود که یک گذرنامه معتبر به همراه گواهی اثبات فارغ التحصیلی از دبیرستان یا تکمیل یک برنامه تحصیلی معادل را ارائه نمایید.

بیشتر برنامه‌های مطالعاتی به زبان ارمنی موجود است. با این حال دوره های مقدماتی برای دانشجویان بین المللی برای کمک به آن‌ها در آموزش زبان وجود دارد.

البته بسیاری از برنامه ها به زبان روسی یا انگلیسی و همچنین دوره های زبان فرانسه نیز در دسترس دانشجویان قرار دارد ولی داشتن دانش یا تسلط به گویش ارمنی در اکثر دانشگاه‌ها یک ضرورت به حساب خواهد آمد.

به طور معمول دانشجویان ابتدا با ویزای توریستی به ارمنستان وارد شده و پس از رسمی شدن فرایند پذیرش، اقدام به گرفتن اقامت ارمنستان می نمایند. که البته این اقامت می‌تواند برای مدت زمان برنامه مطالعه‌ای شما تمدید شود.

برای افرادی که مایل به تحصیل در یک مدرسه ابتدایی یا متوسطه معتبر بین المللی هستند، ارمنستان چند انتخاب جالب را ارائه داده است. برخی از مدارس این کشور برنامه های درسی را به زبان انگلیسی صحبت نموده و برخی دیگر تحت سیستم آموزش فرانسه عمل می‌نمایند.

همچنین می‌توان اسپانیایی، آلمانی و ژاپنی را در بین زبان‌های تدریس شده یافت، گرچه اغلب موسسات از زبان ارمنی به عنوان زبان اصلی استفاده می‌نمایند.

مدارس بین المللی  معمولا جمعیت بسیار زیادی از مهاجران را در اختیار دارند، به خصوص فرزندان مدیران شرکت‌های چند ملیتی، کارمندان سازمان‌های غیردولتی و دیپلمات‌ها.

مدارس ارمنستان برای یک دانش آموز بین المللی، از الگوی برنامه درسی بسیاری از کشورها همچون انگلیس، ایالات متحده، کانادا یا استرالیا، فرانسه و نیوزلند پیروی می‌کنند.

در این شرایط و به طور معمول، نیازی به انجام یا ارائه مردک آزمون آیلتس ندارید. اگر قصد دارید که در یک دوره ارمنی زبان شرکت نمایید، برای یاد گرفتن زبان ارمنی باید در دوره‌های مقدماتی آن شرکت نمایید.

در صورت کسب اجازه اقامت در کشور ارمنستان شما قادر خواهید بود در طول دروه تحصیل کار مشخصی نیز انجام دهید.

البته در این شرایط شما به مجوز کار احتیاج ندارید. با این وجود، همانگونه که ذکر شد یافتن شغل با حقوقی مناسب در ارمنستان کار دشواری است زیرا نرخ بیکاری این کشور هم کاملا بالا است.

شهریه دانشگاه‌های ارمنستان نیز متفاوت است و به طور معمول هزینه مهاجرت به ارمنستان از طریق دریافت ویزای تحصیلی در محدوده 2,000 تا 4,000 دلار در سال خواهد بود. دانشگاه‌های دولتی ارمنستان نیز همانند کشورخودمان عموما کمتر از دانشگاه های خصوصی هزینه دارند.

در پایان باید گفت حتی در صورت اعطای مجوز تحصیل و دریافت اقامت موقت در ارمنستان با اجازه تحصیلی، تغییر یا اعطای تابعیت با این روش برای مهاجران امکان‌پذیر نخواهد بود.

بررسی اخذ تابعیت یا اقامت مهاجرین به ارمنستان از طریق سرمایه گذاری

بر طبق گزارش سرمایه گذاری جهانی UNCTAD در سال 2019، مقدار ورود مستقیم سرمایه به کشور ارمنستان در سال 2018 به حجم 254 میلیون دلار افزایش یافته است که البته اندکی افزایش در مقایسه با سال 2017 (250 میلیون دلار) دارد. در همان سال، کل سهام FDI 5.5 میلیارد دلار تخمین زده شده است، یعنی 44.4٪ از تولید ناخالص داخلی کشور.

یونان، روسیه، آلمان و قبرس چهار سرمایه گذار اصلی در کشور ارمنستان هستند. بخش‌های اصلی سرمایه گذاری خارجی در ارمنستان در حوزه‌های ارتباطات از راه دور، انرژی، متالورژی، حمل و نقل هوایی و خدمات هتل بوده است.

ارمنستان پیشرفت بسیار زیادی در جهت آزاد کردن اقتصاد خود داشته است. بخ موجب اعلام بانک جهانی، ارمنستان از نظر تجدید نظر در FDI یا همان سرمایه گذاری خارجی مقام اول را در بین کشورهای CIS (کشورهای مشترک المنافع کشورهای مستقل) حائز گردیده است.

دولت ارمنستان اخیرا قوانین و شرایط خوبی را برای گسترش سرمایه گذاری‌های خارجی در نظر گرفته است و به دلیل پویایی اقتصادی این کشور نام مستعار “ببر قفقاز” را به دست آورده است.

یکی از این اقدامات دولت، شامل ایجاد مناطق اقتصادی آزاد برای صنایع پیشرفته است که به شرکت‌ها امکان ترجیح رفتار با مالیات بر ارزش افزوده، مالیات سود شرکت، مالیات بر دارایی و عوارض گمرکی را ارائه می‌نماید.

کشور ارمنستان در خصوص حقوق مالکیت و کنترل خارجی و تاسیس خصوصی هیچ محدودیتی ایجاد نکرده و مراحل ثبت نام مشاغل نسبتا سریع است.

با این حال، این کشور همچنان به شدت وابسته به وضعیت و سلامت اقتصادی اتحادیه اروپا و روسیه  برای رونق سرمایه گذاری خارجی است. ارمنستان همچنان بازار داخلی کمی دارد و فساد نیز هنوز در سیستم اداری وجود دارد.

گزارش بانک جهانی کار در سال 2020، کشور ارمنستان را درمیان 190 کشور جهان در رتبه 47 قرار داده و البته در مقایسه با سال قبل شش رتبه را از دست داده است.

تابعیت ارمنستان

چه نقاط قوتی را برای سرمایه گذاری در ارمنستان می‌توان برشمرد؟

  • ثبات سیاسی ارمنستان
  • موقعیت جغرافیایی این کشور، اجازه دسترسی به شوروی سابق را خواهد داد.
  • ادغام خوب در نظام اقتصاد جهانی، منطقه‌ای و بین قاره ای و دارا بودن نیروی کار ماهر و نسبتاً ارزان.
  • اقتصادی در حال توسعه با بخش‌هایی که نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی دارند (مانند ارتباطات از راه دور).
  • تورم کنترل شده در سطح پایین.
  • تمایل به عادی سازی روابط با ترکیه، حاکی از باز شدن احتمالی مرز.
  • منابع معدنی قابل توجه (مس، مولیبدن، طلا).

چه نقاط ضعفی را برای سرمایه گذاری در ارمنستان می‌توان برشمرد؟

  • ارمنستان یک بازار داخلی کوچک دارد.
  • ارمنستان دارای هزینه های بالای حمل و نقل است (به دلیل تحریم تحمیل شده توسط ترکیه و آذربایجان باید کلیه کالاها از طریق جورجیا عبور کنند).
  • نژادپرستی، فساد و مداخلات در سطح مقامات دولتی وجود دارد.
  • ارمنستان وابستگی شدید به وضعیت اقتصادی آلمان و روسیه دارد.
  • بدهی عمومی بالای این کشور باعث کاهش سرمایه گذاری‌های لازم بخصوص در زیرساخت‌ها این کشور شده است.
  • خطر مرتبط با بلایای طبیعی مثل (زمین لرزه).
  • فقر جمعیت نیز به ویژه در مواقع بحرانی یک عامل منفیخواهد بود زیرا می‌توان فضای اجتماعی و مصرف داخلی را تضعیف کند.
  • یک بخش بانکی آسیب پذیر، بسیار در معرض بازارهای بی ثبات اروپای مرکزی و شرقی (از جمله روسیه).

بخش‌های پیشرفته این کشور خصوصا در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و IT در سالهای اخیر سرمایه گذاران خارجی را به خود جلب کرده است.

اغلب شرکت‌های بین المللی، برای استخدام نمودن کارشناسان و نیروی انسانی واجد شرایط این رشته‌ها در ارمنستان، شرکت خود را تاسیس کرده‌اند.

سرانجام، در سال 2015، دولت بنیاد توسعه ارمنستان را برای تشویق و ترویج جهانگردی، تشویق و ترغیب سرمایه گذاری‌های خارجی و توسعه دادن صادرات کشور ایجاد کرد و از سال 2018 تحت عنوان جدید تجارت ارمنستان فعالیت می کند.

به عنوان قسمتی از برنامه خصوصی سازی که توسط دولت ارمنستان آغاز گردیده است، یک سرمایه گذار خارجی قادر خواهد بود از طریق خرید دارایی‌ها یا سهام، سرمایه گذاری خود را در یک شرکت داخلی (اعم از دولتی و خصوصی) انجام دهد.

سرمایه گذاران خارجی قادر خواهند بود فقط با ایجاد شرکتهای کاملا خارجی (از جمله نمایندگی‌ها، شرکت های وابسته و شعب آن) یا خرید شرکت‌ها و اوراق بهادار موجود یا ایجاد شرکت‌های مشترک سرمایه‌گذاری، در ارمنستان سرمایه گذاری نمایند.

از نظر حجم و نوع مالکیت خارجی، تعداد کارمندان خارجی و دسترسی به منابع مالی هیچ محدودیتی وجود ندارد. در این شرایط امکان اعطای اقامت دایم یا موقت یا نهایتا اعطای تابعیت حاصل خواهد شد.

بررسی اعطای تابعیت کشور ارمنستان از طریق ازدواج

شرایط زندگی و اجازه اقامت و نهایتا اخذ تابعیت در کشور ارمنستان به واسطه ازواج بدین شکل می‌باشد که متقاضی باید با یک تبعه ارمنستانی ازدواج نماید. در این شرایط باید دو سال از ازدواج رسمی آن‌ها گذشته باشد و حداقل یک سال ازین مدت زمان را در خاک ارمنستان با همسرش زندگی مشترک داشته باشد و حتماً ثابت نمایید که ازدواج شما به هیچ عنوان سوری نبوده است.

یا اینکه یک فرزند مشترک از همسر ارمنی خود داشته باشید. همچنین برای اخذ تابعیت و اقامت دائم ارمنستان باید در آزمون شهروندی این کشور نیز شرکت نمایید و امتیازات لازم را کسب کنید.

بعد از تمام این مراحل با ارائه مدارک مورد نیاز مانند پاسپورت، شناسنامه، سند ازدواج و در صورت وجود فرزند گواهی تولد، به اداره مهاجرت ارمنستان، قادر خواهید بود برای دریافت اقامت دائم خود اقدام لازم را انجام دهید.

پاسپورت ارمنستان

بررسی اعطای تابعیت کشور ارمنستان از طریق تولد فرزند

در خصوص اخذ تابعیت از طریق تولد فرزندان همیشه دو اصل خاک و خون مورد استفاده قرار می گیرد. در مورد کشور ارمنستان اخذ تابعیت از طریق اصل خون انتقال خواهد یافت.

بدین مفهموم که اگر فرزندی که به دنیا می‌آید پدر یا مادرش ارمنی باشند و یا یکی از والدین تابعیت ارمنستان را داشته باشند، بدون در نظر گرفتن محل تولد نوزاد، یعنی چه در خاک ارمنستان باشد یا هر کشور دیگری، فرزندشان تابعیت ارمنستان را دریافت می‌کند.

اگر شما به عنوان یک ایرانی با یک فرد ارمنستانی ازدواج نمایید و از وی صاحب فرزند شوید، فرزند شما پس از تولد تابعیت ارمنی را دریافت خواهد کرد.

بررسی اعطای تابعیت کشور ارمنستان از طریق پناهندگی

اگر به کشور ارمنستان به قصد گرفتن پناهندگی مهاجرت کنید در بدو امر باید با ارائه مدارک خود به اداره مهاجرت ارمنستان درخواست پناهندگی خود را بیان کنید و فرمی را که به شما ارائه می‌دهند پر کنید.

بعد از آن از شما در چند مرحله مصاحبه خواهد شد و باید دلایل قانع کننده خود را برای پناهندگی اعلام کنید و در صورت پذیرفته شدن به شما یک اقامت موقت اعطا خواهد شد.

دریافت اقامت دائم کشور ارمنستان از طریق پناهندگی سال‌ها به طول خواهد انجامید و ممکن است این فرایند خیلی راحت نباشد. در صورت رد شدن تقاضای شما باید فورا خاک ارمنستان را ترک کنید و به کشور مبدا خود بازگردید.

مقایسه هزینه‌های یک زندگی عادی در شهر ایروان ارمنستان

یکی از نکات مهمی که قبل از مهاجرت یا درخواست تابعیت به ارمنستان باید به آن توجه شود، هزینه اقامت در ارمنستان است.

در واقع این امر یکی از تعیین‌کننده‌ترین و مهم ترین موضوعاتی است که پیش از عزیمت به هر کشوری باید به هر فردی به طور دقیق به آن پرداخته وبا تمام موارد کلی و جزیی آن آشنا باشد.

در جدول زیر به بررسی برخی موارد و هزینه‌های زندگی در ارمنستان خواهیم پرداخت:

جدول هزینه‌های زندگی در ارمنستان

بررسی نهایی تحصیل تابعیت و اخذ اقامت دائم ارمنستان

اقامت موقت در کشور ارمنستان به صورت یک ساله است و هر سال نیز قابل تمدید خواهد بود. دریافت اقامت دائم ارمنستان نیز به صورت 5 ساله ممکن می‌باشد و باید کارت اقامت دائم خود را بعد از 5 سال تمدید نمایید.

شرایط لازم برای اخذ کارت اقامت موقت برای شهرندان خارجی

  • متقاضی مشغول به تحصیل در ارمنستان باشد.
  • متقاضی اجازه کار در کشور ارمنستان را دارا باشد.
  • متقاضی همسر، فرزند یا والدین یک شهروند خارجی است که دارای کارت اقامت موقت ارمنستان است.
  • متقاضی همسر، فرزند، والدین یا اقوام (پدربزرگ و مادربزرگ، برادر، خواهر) یک شهروند ارمنی یا یک شهروند خارجی است که دارای گذرنامه ویژه ارمنستان است.
  • متقاضی فعالیت تجاری در خاک ارمنستان انجام می دهد.

کارت اقامت موقت با یک دوره اعتبار یک ساله و با امکان تمدید یک ساله صادر می شود. متقاضی باید حداقل 30 روز قبل از انقضا کارت اقامت موقت خود مجددا درخواست تمدید کند.

شرایط لازم برای اخذ کارت اقامت دایم برای شهرندان خارجی

  • متقاضی، شوهر یا زن یا اقوام (برادر، خواهر، پدربزرگ و مادربزرگ) یک شهروند خارجی یا شهروند ارمنی است که دارای گذرنامه ویژه ارمنستان است، از امکانات کافی برای اسکان یا املاک در ارمنستان برخوردار است و همچنین به مدت 3 سال قبل از درخواست کارت اقامت دائم به طور قانونی در ارمنستان زندگی کرده است.
  • متقاضی فعالیت تجاری در ارمنستان را انجام می دهد.
  • متقاضی تبعه ارمنستان  است.

کارت اقامت دائم با مدت اعتبار پنج ساله صادر خواهد شد و متقاضی قادر خواهد بود آن را تا پنج سال دیگر نیز تمدید نماید. برای تمدید کارت اقامت دائم نیز، متقاضی می‌بایست حداقل 30 روز قبل از انقضا کارت خود اقدام نماید.

تابعیت ارمنستان

شرایط لازم برای  اخذ یا تحصیل شهروندی و تابعیت ارمنستان

از طریق شناسایی (به رسمیت شناختن)

  • اتباع کشور شوروی سابق که در خاک ارمنستان به صورت دائم اقامت دارند و تابعیت کشور دیگری را نیز به دست نیاورده باشند.
  • اشخاصی بدون تابعیت که به طور دائم در خاک این کشور سه سال قبل از تصویب قانون تابعیت اقامت داشته و همچنین اتباع شوروی سابق که برای تابعیت ارمنستان اقدام نموده باشند.
  • ارمنیان شوروی سابق که تا قبل از 21 سپتامبر 1991 در خارج از کشور ساکن بوده و تابعیت کشور دیگری را نیز تحصیل نکرده باشند و درخواست خود را نیز به کنسولگری این کشور در خارج داده باشند.

اخذ تابعیت از طریق تولد فرزند در ارمنستان

  • شرایط مهاجرت از طریق تولد فرزند در ارمنستان از شرایط بسیار مهم می‌باشد لذا طفلی که یکی از والدین او تبعه ارمنستان بوده و یکی دیگر از والدین وی نامعلوم و یا بدون تابعیت باشد می‌تواند برای تابعیت این کشور اقدام نماید.
  • طفلی که یکی از والدین وی تبعه ارمنستان باشد و یکی دیگر خارجی، در صورتی‌ می‌تواند تبعه ارمنستان بشود که والدین وی (هم پدر و هم مادر) اعلام رضایت کتبی برای تحصیل تابعیت ارمنستان را نموده باشند و در صورتی‌که رضایت‌نامه‌ای وجود نداشته باشد نمی‌تواند این طفل به تابعیت ارمنستان درآید.

اخذ تابعیت ارمنستان از طریق نَسَب

  • الف: طفلی که والدین وی (پدر و مادر) تبعه ارمنستان بوده و در خارج از ارمنستان متولد گردد تبعه ارمنستان محسوب می‌شود.
  • ب: طفلی که پدر و مادر وی تابعیت ارمنستان را تحصیل کرده باشند و کمتر از چهارده سال سن داشته باشد تابعیت ارمنستان را کسب خواهد نمود.
  • ج: هر طفلی که توسط یکی از اتباع ارمنستان به فرزند خواندگی پذیرفته شده باشد.
  • اخذ تابعیت و شهروندی ارمنستان از طریق تقاضا

کسانی که دارای شرایط زیر باشند از داشتن شرایط فوق مستثنی می‌باشند:

  • شخصی که با تبعه ارمنستان ازدواج کند و یا قبل از ازدواج رسمی از وی بچه‌ای داشته باشد و یا پدر و مادر وی تبعه ارمنستان باشند.
  • اشخاصی که والدین آن‌ها تبعه ارمنستان بوده یا متولد در خاک این کشور باشند مشروط به اینکه در مدت سه سال قبل از رسیدن به سن هجده سال تقاضای تحصیل تابعیت ارمنستان را کرده باشند.
  • شخصی که از طریق تولد در خاک ارمنستان، تبعه این کشور گردیده و در آنجا نیز سکونت داشته باشند.
  • شخصی که تابعیت اصلی خود را رسماً ترک نموده و برای تابعیت ارمنستان اقدام کرده باشد.
  • اخذ یا تحصیل تابعیت ارمنستان فقط با موافقت رئیس جمهوری این کشور امکان‌ پذیر است.

مدارک مورد نیاز برای اعطای اقامت ارمنستان

  • پر کردن فرم های مربوطه از طریق سفارت
  • 3 عدد عکس در ابعاد پاسپورت
  • کپی گذرنامه، گذرنامه، ترجمه رسمی معتبر ارمنی گذرنامه
  • اسناد پشتیبانی از شرایط درخواست اجازه اقامت (تمدید پروانه) در ارمنستان
  • گواهی پزشکی
  • رسید پرداخت هزینه‌ها

اگر شما نیز اطلاعات یا تجربه سودمندی از اخذ اقامت یا تابعیت ارمنستان دارید پیشنهاد می‌کنیم، این تجربه‌ها یا نظرات خود را در قسمت نظرات، با ما و دیگر مخاطبان سایت ایرانیان ارمنستان به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا