درباره کشور ارمنستان

جایگاه توریست در کشور ارمنستان

کشور ارمنستان واقع در مناطق جنوبی قفقاز و جز همسایه قدیمی ایران محسوب می‌شود. شاید در چندین ساله گذشته این کشور برای ما ایرانی‌ها چندان آشنا نبوده است، اما با توجه به سفرهای انبوهی که هر ساله مردم ایران به ارمنستان سفر می‌کنند، تقریبا جز کشورهای شناخته شده به شمار می‌رود.

کشورهایی که قصد دارند در زمینه توریست درآمد زایی داشته باشند، باید زیر ساخت‌های آن را فراهم نمایند. علاوه بر فراهم کردن شرایط و امکانات جذب توریسم، باید کشور مورد نظر دارای جذابیت‌های گردشگری فراوان باشد تا بتواند افراد زیادی را از سراسر دنیا برای سفر گردشگری جذب نماید.

برخی از کشورها دارای مناطق گردشگری فراوانی هستند اما با توجه به این که در زمینه جذب توریسم اقدامات لازم را انجام نداده‌اند، یقینا نمی‌توانند انتظار پیشرفت در این حوزه را داشته باشند.

گردشگری و جذب توریسم یکی از موضوعات بسیار مهم در دنیا است و بسیاری از کشورها در این زمینه در حال پیشرفت‌های چشمگیری هستند.

در واقع گردشگری یکی از دلایل پیشرفت در اقتصاد کشورها محسوب می‌شود و اغلب دولت‌ها درحال برنامه ریزی و ایجاد امکانات کافی در این حوزه هستند.

کشورهایی که ذاتا از امکانات تفریحی قابل توجهی برخوردار هستند، اگر تمایل دارند که اقتصادشان روند رو به رشدی را داشته باشد، می‌بایست شرایط را برای جذب توریست فراهم کنند.

در هر صورت مسائل مرتبط با توریست از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از عوامل اصلی پیشرفت کشورها در زمینه‌های اقتصادی نیز می‌باشد.

به طور معمول کشورهایی اروپایی از قدیم‌الایام مورد توجه خاص گردشگران سراسر دنیا بوده است و به خصوص در ارتباط با کشورهای پیشرفته نیز این موضوع صادق است.

ارمنستان جز آن دسته از کشورهای اروپایی است که در چند سال اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی را در زمینه‌های مختلف داشته است و خصوصا پیشرفت‌های جذب تورسیم در این کشور قابل ملاحضه می‌باشد.

کشورهایی نظیر ارمنستان که منابع درآمدی زیادی ندارند، باید سرمایه گذاری زیادی در این حوزه داشته باشند تا بتوانند جایگاه مناسبی را در دنیا باشند.

هر چند که ارمنستان در حوزه توریست به اهداف اقتصادی خود رسیده است و طی چند سال گذشته توانسته است درآمد زایی مناسبی را انجام دهد.

هر ساله حجم قابل توجهی از گردشگران سراسر دنیا به ارمنستان سفر می‌کنند تا از جاذبه‌های گردشگری این کشور بازدید کرده و با فرهنگ و تاریخ آن آشنا شوند.

ایروان که به عنوان پایتخت ارمنستان شناخته می‌شود و یکی از اصلی ترین شهرهای توریستی این کشور به شمار می‌رود، هر ساله میزبان بسیاری از توریست‌های سراسر دنیا است.

توریست خارجی در ارمنستان

تقریبا از تمامی قاره‌ها به کشور ارمنستان سفر می‌کنند و صرفا به یک سری از کشورهای خاص محدود نمی‌شود. همین موضوع باعث شده است تا امکانات فراوانی در اختیار گردشگران قرار گیرد.

ممکن است در مورد جاذبه‌های گردشگری کشور ارمنستان اطلاعاتی کم و بیش داشته باشید اما بدانید که موضوع گردشگری منجر به ایجاد درآمد زایی بسیاری برای این کشور شده است.

برای ما ایرانی‌ها کشور ارمنستان مقصد مناسبی برای سفر و گشت و گذار است. جدای از بحث طبیعت فوق‌العاده و جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر این کشور، سفر به ارمنستان می‌تواند به لحاظ اقتصادی مناسب باشد.

با توجه به آمارهای منتشر شده، ارمنستان بعد از کشورهایی نظیر ترکیه، بیشترین حجم مسافران ایرانی را به خود اختصاص داده است که البته در این زمینه عوامل مختلفی نیز دخیل هستند.

یکی از دلایلی که باعث شده است تعداد زیادی از مردم سراسر دنیا به ارمنستان سفر کنند، داشتن جاذبه‌های گردشگری فراوان، آب و هوای مناسب و طبیعت دل انگیز است.

دلایل زیادی باعث شده است که ارمنستان یکی از گزینه‌های مناسب سفر برای مردم ایران باشد. اصولا کشورهایی که همسایه ایران به شمار می‌روند، برای گردشگران جذابیت بیشتری دارد.

سفر به ارمنستان می‌تواند از جهات مختلفی برای مردم ایران مناسب باشد. دو کشور ایران و ارمنستان دارای مرز زمینی مشترک به نام نوردوز هستند و این امکان برای مسافران داخل کشور وجود دارد تا از راه زمینی وارد ارمنستان شوند.

با توجه به افزایش شدید نرخ ارز در چند سال اخیر، قیمت پروازهای هوایی نیز به همین ترتیب افزایش پیدا کرده است و طبیعتا سفر به کشورهای خارجی نیز می‌تواند برای عموم مردم با هزینه‌های بالایی همراه باشد.

علت اصلی که گردشگران ایرانی، ارمنستان را برای گشت و گذار و سفر چند روزه انتخاب می‌کنند، امکان ورود به این کشور به صورت زمینی است.

در هر صورت جایگاه توریست در کشور ارمنستان در حال حاضر بسیار مناسب است و همه این موارد به واسطه سرمایه گذاری‌های مناسب و فراهم کردن امکانات و شرایط لازم در حوزه گردشگری است.

افرادی که به ارمنستان سفر کرده‌اند، خوشبختانه از شرایط امکانات و خدماتی این کشور رضایت کافی داشته‌اند و همه این مسائل سبب می‌شود تا زمینه جذب گردشگر و توریسم افزایش پیدا کند.

اشخاصی که به دنبال سفر تفریحی چند روزه و ارزان قیمت هستند، شهر ایروان ارمنستان می‌تواند گزینه مناسبی برای آن‌ها باشد.

البته در حوزه سفرهای خارج از کشور، تورهای مسافرتی زیادی در کشور هستند که می‌توانید از این طریق به ارمنستان سفر کنید.

تورهای مسافرتی برای سفر به ارمنستان با توجه به مدت زمان اقامت و امکاناتی که در اختیار مسافران قرار می‌دهند، قیمت‌های مشخصی دارند که به اختیار خود می‌توانید هرکدام را انتخاب نمایید.

گفتنی است که سفر به ارمنستان در اغلب مواقع جنبه تفریحی ندارد بلکه ممکن است افرادی این کشور را برای مهاجرت انتخاب کرده باشند.

ارمنستان علاوه بر مسائل توریست و گردشگری، امکانات و شرایط زندگی مناسبی برای زندگی دارد و افرادی که قصد مهاجرت به خارج از کشور را دارند، می‌توانند در این زمینه بررسی‌های لازم را انجام دهند.

مشاغلی در داخل کشور هستند که برای گسترش کسب و کار خود به ارمنستان سفر می‌کنند و شرایط شغلی در این کشور را مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

طبق پیش‌بینی‌های انجام شده توسط متخصصان حوزه گردشگری در مورد جایگاه توریست در ارمنستان، این کشور در چند سال آینده به یکی از قطب‌های اصلی در حوزه جذب توریسم در دنیا تبدیل خواهد شد و پرواضح است که مقامات رسمی این کشور برنامه و اهداف بلند مدتی را در این زمینه تدارک دیده‌اند.

توریست ایروان

درباره کشور ارمنستان

کشور ارمنستان با نام رسمی جمهوری ارمنستان، در جنوب قفقاز قرار گرفته است که هم مرز با ایران است.

پایتخت کشور ارمنستان شهر ایروان است که جزو شهرهای توریستی در دنیا نیز شناخته شده است. مردم ایران نیز ایروان ارمنستان را به طور معمول به عنوان مقصد تفریحی خود انتخاب می‌کنند.

ایروان دارای جاذبه‌های گردشگری مانند بازار دژ اربونی، موزه یرواند کوچار و غیره است و داشتن این گونه مناطق زمینه جذب توریست را از سراسر دنیا فراهم کرده است.

موقعیت جغرافیایی ارمنستان کمی پیچیده است که البته در این زمینه اختلاف نظیر نیز وجود دارد. برخی ارمنستان را جزئی از آسیا اما برخی دیگر جز قاره اروپا تلقی می‌کنند.

ارمنستان از لحاظ جغرافیایی در منطقه قفقاز جنوبی و بین آسیا و اروپا قرار دارد. در واقع این کشور در قلمرو کوهستانی قرار گرفته است و دارای آب و هوای سرد است.

با فرا رسیدن فصل زمستان، ارمنستان مانند سایر کشورهای اروپایی، آب و هوای بسیار سردی را تجربه می‌کند که در برخی از شهرهای آن دمای هوا به منفی 50 درجه هم می‌رسد.

ارمنستان در مرز گرجستان در شمال، آذربایجان در شرق، ایران در جنوب و ترکیه در غرب است. با توجه به جایگاه جغرافیایی مناسب، ارمنستان برای قرن‌ها یک مرکز تجارت بین دو قاره بوده است.

اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه این کشور بیاندازیم، در قرون گذشته ارمنستان به دفعات زیاد مورد تهاجم بسیاری از دولت‌ها قرار گرفته است و بخش‌هایی از این کشور در تصرف امپراتوری هایی مانند روم و عثمانی بوده است.

وقوع یکسری اتفاقات تاریخی سبب شد که پراکندگی‌های بسیاری در کشور ارمنستان رخ دهد و به نوعی مردم این کشور در مناطقی از اروپا مستقر شوند.

کشور ارمنستان پهنا و وسعت چندان زیادی ندارد و جزو کشورهای نسبتا کوچک بین دو قاره اروپا و آسیا است. جمعیت این کشور حدودا 3 میلیون نفر است و اغلب مردم این کشور مسیحی هستند.

تاریخچه ارمنستان تاثیر فراوانی در فرهنگ ارمنی‌ها گذاشته است و تحت تاثیر تمدن‌های مختلفی قرار دارند.

گردش در ارمنستان

زبان رسمی کشور ارمنستان

زبان رسمی این کشور ارمنی است. البته زبان ارمنستان به دو بخش کلی ارمنی شرقی و ارمنی غربی تقسیم بندی می‌شود.

در واقع زبان ارمنی که زبان رسمی کشور ارمنستان محسوب می‌شود، متعلق به خانواده زبان هندی- اروپایی است. این زبان به دو شاخه غربی و شرقی تعلق دارد و به نوعی آمیخته از فرهنگ کشورهای شرقی و غربی است.

تاریخچه زبان ارمنی به دوران بعد از میلاد مسیح باز می‌گردد و قدمت چندین ساله و بهتر است بگوییم به قرون گذشته ارتباط دارد.

به طور معمول زبان کشورهای دنیا تا حد زیادی به فرهنگ و تاریخچه آن کشور مربوط است که این موضوع در مورد کشور ارمنستان نیز صادق است.

شاخه شرقی زبان ارمنی به عنوان زبان رسمی کشور ارمنستان شناخته شده است و مرد این کشور ذاتا به زبان شرقی ارمنی با یکدیگر محاوره می‌کنند. البته که زبان دوم گفتاری در کشور ارمنستان، زبان روسی است که به ندرت در بین مردم کارایی دارد.

گفتنی است که زبان ارمنی برای آن دسته از افرادی که قصد دارند در کشور ارمنستان زندگی کنند، ضروری است و باید برای یادگیری این زبان اقدامات لازم را انجام دهند.

شاخه شرقی زبان ارمنی در حال حاظر جزو زبان رسمی کشور ارمنستان شناخته شده است و شاخه غربی آن به عنوان گفتار دوم محسوب می‌شود که کارایی چندان زیادی ندارد.

زبان دوم گفتاری در ارمنستان زبان روسی است. در واقع زبان ارمنی، زبان روسی نیز شناخته‌ می‌شود اما به ندرت قابل استفاده در بین عموم مردم است.

زبان ارمنی به پیشینه کشور ارمنستان مرتبط است و مردم این کشور با گویش و لحجه خاصی با یکدیگر صحبت می‌کنند. این زبان تحت عنوان زبان هند و اروپایی نیز شناخته می‌شود و تلفیقی از گویش‌های مختلف این کشورها است.

زبان ارمنی از زمان پیدایش آن دچار تغییرات بسیار زیادی شده است که عمده تغییرات آن به دوران بعد از تولد مسیح بر می‌گردد.

زبان ادبی غربی ارمنستان کارایی چندان زیادی بین مردم این کشور ندارد و زبان محاوره‌ای همان شاخه شرقی آن می‌باشد.

بنابراین زبان کشور ارمنستان را می‌توان به زبان ارمنی و زبان روسی دسته بندی کرد که اغلب مردم این کشور به زبان ارمنی صحبت می‌کنند.

گویش اصلی مناطق شرقی ارمنستان، زبان ارمنی است اما منطقه قفقاز که ساکنین آن اغلب شوروی سابق است، زبان رسمی آن‌ها روسی می‌باشد.

تقریبا نصف ارمنی زبان‌ها در خارج از کشور ارمنستان زندگی می‌کنند و اغلب به زبان شرقی ارمنی صحبت می‌کنند. گفتنی است که زبان کشور ارمنستان تلفیقی از زبان ارمنی و زبان روسی است که گویش اصلی مناطق شرقی به زبان ارمنی و مناطق غربی به زبان روسی است.

لازم به ذکر است که در چند سال گذشته، ایرانی‌های زیادی به کشور ارمنستان مهاجرت کرده‌اند و از این رو برای یادگیری زبان ارمنی اقدامات لازم را انجام داده‌اند.

زبان ارمنی با توجه به این که به زبان روسی ارتباط نزدیکی دارد، یادگیری آن برای افرادی که آشنایی کافی به زبان روسی دارند، کار چندان دشواری نیست و می‌توانند به راحتی آن را در مدت زمان کوتاهی فرا گیرند.

مناطق دیدنی در ارمنستان

مناطق دیدنی کشور ارمنستان

همانطور که گفته شد، ارمنستان یکی از کشورهای شناخته شده در زمینه گردشگری محسوب می‌شود و مناطق زیادی در این کشور وجود دارد که باعث علاقه مندی مسافران نیز شده است.

جاذبه‌های گردشگری در شهرهای مختلف ارمنستان وجود دارد اما عمده این مناطق در شهر ایروان وجود دارد. ایروان که به عنوان پایتخت گردشگری و توریستی در جهان شناخته می‌شود، مناطق دیدنی دارد که قصد داریم در این بخش به آن‌ها بپردازیم.

مناطق دیدنی در کشور ارمنستان بسیار زیاد هستند که به چند نمونه از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

موزه سارداراپات

موزه سارداراپات یکی ار مناطق دیدنی گردشگری در ارمنستان محسوب می‌شود که با شهر ایروان تقریبا 47 کیلومتر فاصله دارد. این موزه قدمت چندین ساله در ارمنستان دارد و جز مناطق قدیمی در این کشور به شمار می‌رود.

موزه سارداراپات نمادی از فرهنگ و تمدنی ارامنه است و به نوعی یادآور پیشینه کشور ارمنستان نیز است. در این موزه تعداد زیادی از عتیقه‌جات، مصنوعات و آثار هزار ساله تاریخ ارمنی قرار گرفته است و برای مشاهده فرهنگ و تمدن چندین ساله ارمنی می‌توانید به موزه مزبور مراجعه کنید.

آبشار ترچکان

از دیگر مناطق جذاب گردشگری در این کشور می‌توان به آبشار ترچکان اشاره کرد. این آبشار به فاصله 33 کیلومتری در دومین شهر پرجمعیت ارمنستان یعنی گیومری قرار دارد.

این منطقه با شهر ایروان حدودا دو ساعت فاصله دارد. دیدن از آبشار ترچکان در فصل گرم سال می‌تواند جذابیت این منطقه را برای گردشگران دو چندان کند.

امکانات توریستی ارمنستان

سنگ نگاره اوقتاسار

اگر به کوهنوردی و حتی باستان شناسی علاقه‌مند هستید، بازدید از سنگ نگاره اوقتاسار می‌تواند گزینه جذابی برایتان باشد. این منطقه در محدوده کوه سینیک قرار دارد و می‌توانید بقایای باقی مانده ارامنه‌های اولیه را به وضوح مشاهده کنید.

میدان جمهوری ایروان

اگر به ایروان سفر کرده باشید، به احتمال فراوان حداقل برای یک مرتبه از میدان جمهوری این شهر بازدید کرده‌اید. این میدان در مرکز شهر ایروان قرار داشته و در بهترین موقعیت مکانی شهر قرار دارد.

در وسط میدان جمهوری آبشاری زیبا تعبیه شده است که به زیباتر شدن این مکان نیز کمک فراوانی نموده است. در طول سال به خصوص در روزهای فرا رسیدن سال نو میلادی، جشن‌های زیادی اطراف میدان جمهوری برگزار می‌شود که نظر هر گردشگری را برای بازدید از این منطقه به خود جلب می‌کند.

درباره جایگاه توریست در کشور ارمنستان باید گفت که در سطح قابل قبولی قرار دارد و یکی از دلایل پیشرفت این کشور در زمینه مسائل اقتصادی، موضوع گردشگری و جذب توریسم است.

اگر قصد سفر به ارمنستان را دارید، به مناطق گردشگری جذاب و مشهور این کشور که به تعدادی از آن‌ها اشاره کردیم، بازدید کنید تا با فرهنگ و تمدن ارامنه آشنا شوید.

گفتنی است که واحد رسمی پول کشور ارمنستان، درام است و هزینه‌های سفر در این کشور را باید از طریق درام تامین کنید. بنابراین مقدار کافی درام با خود به ارمنستان ببرید تا در جریان سفر دچار مشکل نشوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا