کسب و کار در ارمنستان

حسابداری شرکت ارمنی در کشور ارمنستان

کشور ارمنستان طی چند دهه اخیر تحولات زیادی را در حوزه اقتصاد و تجارت تجربه کرده است و از این حیث منجر شده تا بسیاری از سرمایه‌گذاران دنیا به قصد سرمایه‌گذاری در این کشور را داشته باشند.

به طور معمول سرمایه گذاری در کشورهایی انجام می‌شود که از لحاظ اقتصادی در رتبه‌های بالای جهانی قرار دارند و افرادی که قصد سرمایه گذاری دارند، کشورهایی را انتخاب می‌کنند که در اوضوع و شرایط اقتصادی قابل قبولی دارند.

ارمنستان با توجه به این که هم مرز با ایران است و فاصله چندان زیادی بین این دو کشور وجود ندارد، همواره مورد استقبال شدید گردشگران ایرانی قرار دارد.

در واقع این امکان برای ایرانی‌های داخل کشور وجود دارد تا بتوانند از راه زمینی به ارمنستان سفر کنند. همین موضوع سبب شده است تا تاجران ایرانی قصد سرمایه‌گذاری در این کشور را داشته باشند.

به طور کلی، کشورهای پیشرفته در حوزه مسائل تجاری برای اشخاصی که تمایل به گسترش کسب و کار خود را دارند، بسیار مناسب است که کشور ارمنستان می‌تواند در این زمینه گزینه قابل توجهی برای سرمایه‌گذاران باشد.

لازم به ذکر است که سرمایه‌گذاری اشخاص خارجی در هرکشوری تابع مقررات خاصی است که این مسئله در ارتباط با کشور ارمنستان نیز صادق است.

در واقع افرادی که تمایل به سرمایه گذاری در ارمنستان دارند، باید با قوانین این کشور در حوزه راه اندازی انواع کسب و کارها آشنا باشند.

بنابراین اگر قصد گسترش حوزه کاری و فعالیت خود در ارمنستان را دارید، لازمه آن ثبت شرکت است. ثبت شرکت در ارمنستان یکی از روش‌های انواع سرمایه‌گذاری در این کشور است که براساس مقررات مشخصی انجام می‌شود.

طبیعتا تمامی کشورها به منظور تاسیس شرکت‌های تجاری، مقرراتی را وضع نموده‌اند که ارمنستان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

تاسیس شرکت‌های تجاری در ارمنستان مستلزم انجام فرآیند و مراحل قانونی است و پروسه نسبتا طولانی دارد. در واقع نباید این انتظار را داشت تا بتوان ظرف مدت چند روز مراحل ثبت شرکت را انجام داد و به صورت قانونی اقدام به تاسیس شرکت نمود.

گفتنی است که علاوه بر شرکت‌های ارمنی، شرکت‌های خارجی زیادی در ارمنستان وجود دارند که زیر نظر دولت این کشور در حال انجام فعالیت‌های تجاری و اقتصادی هستند و به صورت قانونی به تجارت می‌پردازند.

بعد از به ثبت رساندن شرکت در ارمنستان بحث حسابداری و مقررات مالیاتی در این کشور مطرح می‌شود. یکی از موضوعاتی که کشور ارمنستان به آن حساسیت زیاد دارد، مالیات شرکت‌های به ثبت رسیده می‌باشد.

مالیات یکی از موضوعات بسیار مهم در تمامی کشورهای دنیا است که مقررات خاصی بر آن حاکم است. به طور معمول کشورهای پیشرفته در حوزه مالیات سخت ‌گیری‌های زیادی را انجام می‌دهند و در این زمینه قوانین و مقررات سنگینی را نیز وضع کرده‌اند.

با توجه به این که مالیات جزو مسائل مهم در تمامی کشورها محسوب می‌شود، نیازمند تغییر مدام قوانین در این حوزه است؛ در غیر این صورت منجر به بروز ناهنجاری‌های بسیاری نیز می‌شود.

همانطور که گفته شد، هرکشوری قوانین مالیاتی خاص خود را دارد و کشور ارمنستان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

شرکت‌ها که همواره در راس اصلی دعاوی مالیاتی قراردارند، مقررات مالیاتی خاصی برای آن‌ها وضع می‌شود که کشور ارمنستان نیز برای این که بتواند در چارچوب قانون مالیات دریافت کند، قوانینی را در این حوزه برای شرکت‌ها وضع کرده است.

طبق بررسی های انجام شده، برخی از شرکت‌های تجاری در ارمنستان طی چند سال اخیر دچار تخلفاتی در حوزه مالیاتی شده‌اند و از این حیث قوانین حوزه حسابداری و بررسی گردش مالی انواع شرکت‌ها در این کشور دچار تغییراتی نیز شده است.

حسابدار شرکت

قوانین مالیاتی در کشور ارمنستان صرفا برای شرکت‌های داخلی ضمانت اجرا ندارد بلکه اشخاص خارجی که با هدف سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در این کشور اقدام به تاسیس شرکت می‌نمایند نیز مشمول قواعد مالیاتی قرار می‌گیرند.

با توجه به این که منشاء اصلی بسیاری از جرائم اقتصادی در حوزه مالیات است، ارمنستان برای جلوگیری از وقوع چنین جرائمی، بررسی‌های دقیقی در زمینه حسابداری شرکت‌های ارمنی و سایر شرکت‌های تجاری دارد.

رویه‌ای که در خصوص حسابداری شرکت‌های ارمنی در ارمنستان وجود دارد، براساس استانداردهای جهانی گردش مالی صورت می‌گیرد.

شرکت‌های ارمنی در ارمنستان باید اطلاعات دقیقی از میزان درآمد خود را در اختیار دولت این کشور قرار دهند تا بر همین اساس میزان مالیات پرداختی نیز برای آن‌ها مشخص شود.

در واقع باید درآمد سالیانه این شرکت‌ها برای دولت ارمنستان به طور واضح و دقیق مشخص شود و به جهت شفاف سازی گردش مالی نیز شرکت‌های فعال در این کشور باید اقدام به ارائه اظهارنامه مالیاتی نمایند.

ارائه اظهارنامه مالیاتی در ایران نیز وجود دارد و صاحبان مشاغل غیر دولتی مانند شرکت‌های تجاری باید گزارشی از درآمد سالیانه خود را در اختیار سازمان‌های مربوطه قرار دهند.

پولشویی یکی از جرائم اقتصادی شناخته شده در دنیا است که می‌تواند به جهت درآمدهای نامعلوم شرکت‌های ارمنی در ارمنستان نیز رخ دهد.

گفتنی است که درآمدهای بالا شرکت ها نمی‌تواند دلیلی بر وقوع پولشویی باشد بلکه درآمدهایی که منشا نامعلوم دارند و رد و بدل شدن پول‌های گزاف توسط برخی از شرکت ها، تصورها را به سوی رخداد این گونه جرائم سوق می‌دهد.

علت سخت گیری‌های فراوان کشور ارمنستان در حوزه حسابداری شرکت‌های ارمنی به دلیل عدم وقوع جرائم مزبور می‌باشد و با ارائه گزارش مالی شرکت‌ها به خوبی میزان و منشاء درآمد آن‌ها برای دولت ارمنستان نیز مشخص می‌گردد.

شرکت‌هایی که در ارمنستان فعالیت دارند، باید تحت هر شرایطی سوابق حسابداری خود را نگهداری کرده و در موعد قانونی آن‌ها را ارائه کنند.

البته شرکت‌های خرد در ارمنستان نیازی به ارائه اظهارنامه مالیاتی ندارند و از روش‌های دیگر می‌توان به میزان درآمد سالیانه آن‌ها پی برد.

اما شرکت‌های بزرگ و شناخته شده ارمنی با درآمدهای بسیار بالا موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند و باید گردش مالی سالانه خود را شفاف سازی کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه حسابداری شرکت ارمنی در ارمنستان و همچنین ثبت شرکت‌ها در این کشور در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

وظایف حسابدار

حسابداری و مقررات مالیاتی شرکت‌های ارمنی

شرکت‌های ارمنی فعال در کشور ارمنستان موظف هستند که مطابق با استانداردهای جهانی گردش مالی هر ساله اقدام به ارائه گزارش مالی و نگهداری سوابق درآمدی خود نمایند.

اظهارنامه مالیاتی که بر اساس استانداردهای جهانی می‌باشد، شرکت‌های فعال در کشور ارمنستان موظف به ارائه آن هستند.

اظهارنامه مالیاتی در واقع همان گزارشی از میزان درآمد شرکت‌ها است که در ارمنستان به صورت سالیانه تهیه می‌شود. اما ارائه چنین گزارشاتی در قانون ارمنستان بستگی به این دارد که شرکت ارمنی تا چه میزان سطح فعالیت و کاری آن گسترش پیدا کرده است.

برای کشور ارمنستان ارائه گزارش شفاف از میزان درآمد شرکت‌های ارمنی بسیار مهم است و هر شرکتی در حوزه فعالیت خود باید برای دولت این کشور، گزارشی از درآمد خود را تهیه و در زمان قانونی آن را ارائه کند.

تعداد زیادی از شرکت‌های ارمنی در این کشور در زمینه‌های مختلف فعالیت دارند اما تمام آن‌ها دارای درآمدهای زیاد نیستند و نیازی هم به ارائه گزارش مالی و اظهارنامه مالیاتی ندارند.

شرکت‌های بزرگ ارمنی که درآمد آن‌ها از یک بیلیون درام ارمنستان بیشتر باشد، باید گردش مالی سالیانه و اظهارنامه مالیاتی را در موعد قانونی ارائه کنند.

شرکت‌های بزرگ ارمنی با توجه به این که از درآمد بسیار بالایی برخوردار هستند، باید نحوه فعالیت و منشا پول‌هایی که به این شرکت‌ها وارد می‌شود، برای کشور ارمنستان تعیین و مشخص گردد.

شرکت‌هایی که از ارائه گزارشات مالی امتناع می‌کنند، امکان تعلیق فعالیت های آن‌ها از سوی مقامات رسمی ارمنستان وجود دارد و چه بسا مورد مجازات نیز قرار گیرند.

کشورهایی که در حوزه مسائل اقتصادی تخلفاتی را مرتکب می‌شوند، از سوی جوامع بین‌المللی دچار تحریم‌هایی نیز خواهند شد و ممکن است فعالیت‌های تجاری آن‌ها برای مدت مشخص با سایر کشورها قطع شود.

از این جهت کشور ارمنستان فعالیت و گردش مالی شرکت‌های ارمنی و حتی شرکت‌های خارجی را به طور دقیق مورد بررسی قرار می‌دهد تا در صورت هرگونه تخلف، شرکت متخلف با جریمه‌های سنگینی نیز مواجه خواهد شد.

منظور از شرکت‌های بزرگ، شرکت‌هایی هستند که میزان درآمد سالانه یا ارزش سهام آن‌ها بیش از یک بیلیون درام ارمنستان (معادل 2 میلیون و 80 هزار دلار آمریکا) برآورد شود.

البته شرکت‌های بزرگی که گزارش مالی سالیانه و اظهارنامه مالیاتی را ارائه می‌کنند، نیاز به حسابرسی ندارد. بنابراین با ارائه گزارش مالی توسط شرکت‌های بزرگ، درآمد آن‌ها مورد حسابرسی قرار نمی‌گیرد.

البته چنانچه در ارائه گزارشات مالی توسط شرکت ارمنی وقوع تخلف حتی جزئی محرز شود، امکان تعلیق فعالیت شرکت متخلف برای مدت زمان مشخصی نیز وجود دارد.

مالیات در ارمنستان تنها 1% از میانگین گردش حساب شرکت می‌باشد، دوره 3 ماه است. با توجه به این قانون، اگر حساب شما گردش مالی بالایی نداشته باشید، مالیات زیادی هم به آن تعلق نمی‌گیرد.

در واقع پرداخت مالیات در ارمنستان به صورت سالانه یک مرتبه صورت می‌گیرد اما باید بعد از گذشت هر سه ماه گزارش مالی خود را ارائه کنید.

مالیاتی که از شرکت‌های ارمنی در ارمنستان بر اساس درآمد سالیانه آن‌ها اخذ می‌شود، تحت عنوان مالیات بر درآمد شناخته می‌شود که نرخ مشخصی دارد.

طبیعتا هرچه گردش مالی شرکت‌ها بیشتر باشد، مالیات بالاتری نیز دریافت می‌شود و شرکت‌های ارمنی بر اساس درآمدی که در هرسال دارند، باید درصدی از آن را به عنوان مالیات پرداخت کنند.

تنظیم اظهارنامه مالیاتی

ارائه انواع اظهارنامه مالیاتی توسط شرکت‌های ارمنی

ارائه اظهارنامه مالیاتی توسط شرکت‌های بزرگ ارمنی برای شفافیت میزان درآمد واقعی آن‌ها انجام می‌شود تا به نوعی از وقوع جرائم اقتصادی نظیر پولشویی و غیره جلوگیری شود.

امروزه بسیاری از کشورها از جمله ارمنستان برای جلوگیری از وقوع جرائم اقتصادی، قوانین سنگینی را در حوزه پرداخت مالیات در نظر می‌گیرند.

با توجه به این که تعداد شرکت‌هایی که در ارمنستان مرتکب تخلفات مالی شده‌اند در طی سالیان اخیر کم نبوده است، مقررات مالیاتی برای شرکت‌های ارمنی هرچند سال یکبار دچار تغییراتی نیز می‌شود.

شرکت‌های ارمنی که درآمد آن‌ها بیشتر از 500 میلیون درام باشد، سوابق حسابداری آن‌ها توسط نرم افزار های پیشرفته نگهداری خواهند شد.

حفظ و نگهداری سابقه حسابداری شرکت‌ها در جهت تعیین مالیات و همچنین گردش مالی آن‌ها تاثیرگذار است. هرچند که گزارش مالی شرکت‌های بزرگ نیاز به انجام امور حسابرسی ندارند.

لازم به ذکر است که شرکت‌های فعال در کشور ارمنستان باید در جهت ارائه گزارش مالی به اداره مالیات این کشور، اقدامات قانونی لازم را انجام دهند.

نکته بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد آن است که چنین موضوعاتی در مورد شرکت‌های خارجی نیز صادق است. شرکت‌هایی که اعضای آن‌ها ارمنی نیستند، در صورتی که درآمد آن‌ها از سقف قانونی تجاوز کند، موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی و گردش مالی سالانه هستند.

انواع اظهارنامه مالیاتی

انواع اظهارنامه مالی شرکت‌های ارمنی به شرح زیر است:

اظهارنامه مالیات بر گردش مالی

نوع شناخته شده‌ای از انواع اظهارنامه مالیاتی که توسط شرکت‌های ارمنی می‌بایست ارائه شود، اظهارنامه مالیات بر گردش مالی است.

گردش مالی شرکت‌ها به طور معمول مورد پرداخت مالیاتی قرار می‌گیرند. در این صورت شرکت‌هایی که اقدام به پرداخت مالیات بر گردش مالی می‌کنند، باید به صورت فصلی اظهارنامه مزبور را به اداره مالیات کشور ارمنستان ارائه کنند.

معمولا ارائه اظهارنامه مالیاتی بر گردش مالی چند روز قبل از موعد قانونی انجام می‌شود که شرکت‌های ارمنی واجد شرایط باید در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشند.

اظهارنامه مالیات بر در آمد شخصی

اظهارنامه مالیات بر درآمد شخصی نوعی دیگری از انواع اظهارنامه‌های مالیاتی در کشور ارمنستان است که مقررات خاصی نیز دارد.

اظهارنامه مالیات بر درآمد شخصی باید به صورت ماهانه قبل از فرا رسیدن بیستمین روز پیش فرا رسیدن موعد گزارش بعدی تحویل داده شوند.

این اظهارنامه باید تمام پرداختی‌‌های صورت گرفته به اشخاص، اعم از پیمانکاران، حقوق کارمندان و مقدار مالیات بر درآمدی که نزد شرکت نگه داشته شده است را شامل شود.

اظهارنامه مالیات درآمد بر شرکت

شرکت‌های ارمنی واجد شرایط باید درآمد ماهانه خود را با ذکر جزئیات دقیق در قالب اظهارنامه مالیاتی ارائه نمایند. این اظهارنامه باید حداقل 20 روز قبل از موعد قانونی آن ارئه شود تا عملیات مربوط به حسابرسی آن در صورت نیاز انجام شود.

در صورتی که شرکت ارمنی اقدام به ارائه اظهارنامه مالیاتی بر گردش مالی نماید، روند و فرآیند اظهارنامه مزبور متفاوت خواهد بود.

گزارشات آماری شرکت‌های ارمنی

ارائه گزارشات آماری شرکت‌های ارمنی فرآیند و اصول خاص خود را دارد و هر گدام به صورت جداگانه و در زمان‌های مختلفی انجام می‌شود.

گزارش مالی برخی از شرکت‌های ارمنی ممکن است به صورت فصلی انجام شود اما سایر شرکت‌ها به صورت ماهانه اقدام به چنین امری می‌نمایند.

شرکت‌های فعال در ارمنستان، اقدامات لازم در مورد حسابداری مالیاتی را به صورت الکترونیکی انجام می‌دهند.

با توجه به این که هرگونه امور حسابداری شرکت‌ها در کشور ارمنستان به زبان ارمنی انجام می‌شود، بهتر است در این زمینه از حسابدار ارمنی که در این زمینه تخصص کافی دارد مراجعه فرمایید تا مشکل خاصی برایتان به وجود نیاید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا