سفر به ارمنستان

خرید بیمه مسافرتی در ارمنستان

راهنمای مقاله

برای یک سفر خوب و دلچسب به کشور زیبای ارمنستان لازم است برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم. معمولا همه مسافران کشورهای خارجی قبل از مسافرت برنامه‌ریزی‌ کاملی انجام می‌دهند، از برنامه‌ریزی برای خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل تا برنامه‌های داخل سفر.

حال چنانچه این سفر به صورت زمینی به یکی از کشورهای همسایه مثل ارمنستان انجام شود که باید دقت و توجه دقیق‌تری صورت پذیرد. اما همیشه همه چیز طبق برنامه‌ریزی ما ‌ جلو نخواهد رفت و ممکن است به هر دلیلی برنامه سفر بهم بریزد.

از بیماری یکی از اعضای خانواده تا کنسل شدن بلیط پرواز به علت تغییر شرایط آب و هوایی و موارد دیگر لذا هیچ یک از این مسائل سفر، قابل پیش‌بینی نیست.

بیمه مسافرتی، یکی از امکانات بسیار خوبی است که به شما کمک می‌کند تا در وقوع این شرایط، نگرانی‌های کم‌تری برای شما بوجود بیاید.

در ادامه مطالب به بررسی بیمه‌های مسافرتی برای سفر به کشور ارمنستان پرداخته و شما را از نحوه خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های بیمه آشنا خواهیم کرد.

آیا خرید بیمه مسافرتی برای سفر به کشور ارمنستان لازم است؟

تغییر در برنامه سفر، هزینه‌های بسیار زیادی به همراه خود دارد. شما مجبور‌ خواهید شد مقدار زیادی از پولی که به سختی هم به دست آورده‌اید را به راحتی از دست بدهید.

حتی امکان دارد با شرایط وخیم‌‌تری هم روبه‌رو شوید. در نظر داشته باشید که ممکن است شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان به درمان‌های پزشکی فوری نیاز پیدا کنید و نیاز به مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستانی داشته باشید.

از آن جایی که معمولا مسافران پول نقد زیادی را به همراه خود در اغلب سفرهای خارجی جابه‌جا‌ نمی‌کنند و با توجه به هزینه‌های درمان بسیار بالا در کشورهای خارجی که علت آن ارزش پایین پول کشور ما است، طبیعی است که شما وجه لازم را به همراه نداشته باشید، در این شرایط تهیه پول نقد در کشور دیگر کاری بسیار پیچیده و گاهی نیز غیر ممکن است.

حال شیوع بیماری کرونا در سا‌ل‌های گذشته و مثبت شدت تست کرونا مسافر و جلوگیری از سوار شدن او به هواپیما و متعاقبا کنسل کردن بلیط و همچنین هزینه اقامت مضاعف در هتل برای سپری کردن طول درمان را نیز به آن اضافه کنید.

آیا استفاده از خدمات بیمه‌ مسافرتی به صرفه نیست؟ باید گفت سفر کردن بدون اخذ بیمه مسافرتی، مخصوصا به کشورهای خارجی از جمله کشور ارمنستان ریسک بسیار بزرگی است.

سفر با خانواده

بیمه مسافرتی چیست؟

بیمه مسافرت‌های خارجی، بیمه‌‌ای است که برای اشخاصی که راهی سفر به کشورهای خارجی می‌شوند، کاربرد بسیار زیادی دارد.

‌‌بیمه‌گذاران در این نوع بیمه‌ها تحت پوشش کامل تمام هزینه‌های درمانی و بیمارستانی همچون ویزیت پزشک، پانسمان، جراحی، مخارج بیهوشی، انواع آزمایش‌‌های پزشکی، هزینه‌های دارو، دندانپزشکی، هزینه‌های اتاق عمل و جابه‌جایی به بیمارستان، تروریسم، بلایای طبیعی، زایمان و هر حادثه دیگری است که ‌‌ بیمه‌گذار و بیمه‌گر ‌‌ براساس نوع و شرایط قرارداد و با رعایت میزان فرانشیز توافق کرده‌اند، قرار‌ می‌گیرند.

بیمه مخصوص سفر دقیقا چه خدماتی را برای مسافران در نظر می‌گیرند؟

بیمه مسافرتی خسارت‌ها و خطرات مختلفی که ممکن است در طول سفر برای مسافر بوجود بیاید را پوشش داده و هرینه خسارت را به مسافر برمی‌گرداند.

در واقع شرکت بیمه متعهد می‌گردد تا هزینه‌های اضافی سفر، از هزینه‌های خسارت‌ چمدان گم شده، هزینه پزشکی و درمانی و خسارت لغو پرواز گرفته تا سایر خسارت‌هایی که ممکن است مسافر با آن‌ها روبرو شود را تا مبلغ مشخصی جبران خواهد کرد.

با دریافت یک بیمه مسافرتی خوب با پوشش‌های خاص، تقریبا خیالتان تا حد زیادی درباره ضررهای مالی و خطرات خاصی که ممکن است در سفر اتفاق بیفتد راحت‌تر خواهد کرد.

مثلا با گرفتن بیمه مسافرتی برای سفر به یک کشور خارجی در صورتی که پاسپورت یا بخشی از مدارک خود را در کشور مقصد گم کنید هزینه‌های مربوط به صدور گذرنامه‌ به شما پرداخت خواهد شد.

پوشش‌هایی همچون فوریت‌های پزشکی در خارج از کشور در یک بیمه‌نامه مسافرتی، درکنار پرداخت هزینه‌های درمانی مورد نیاز مسافر، خدمات کمکی جانبی یک بیمه نامه محسوب می‌گردد.

برای مثال بیمه‌گر به مسافر، یک تیم درمانی معتبر در مقصد سفر معرفی می‌نماید و نحوه مراقبت‌های پزشکی از او هم توسط کارشناسان کنترل خواهد شد. مهم‌تر از همه یک مترجم نیز برای توضیح مشکلات مسافر به اتباع آن کشور به کمک مسافر خواهد آمد.

برخی اصطلاحات عمومی بیمه،‌ که مسافران در هنگام عقد قرارداد بیمه‌های مسافرتی با آن روبه‌رو خواهند شد

اصطلاحات زیر صرف‌ نظر از هر مفهوم و معنی دیگری که ممکن است دارا باشند در شرایط عمومی بیمه‌نامه با تعریف مقابل آن به کار می‌روند:

بیمه‌شده

در حقیقت همان ‌‌فرد بیمه‌گذار است و به هر شخص ساکن و یا مقیم در کشور ایران که کمتر از هفتاد سال سن داشته باشد و تحت پوشش ‌‌بیمه‌نامه معتبر مسافرتی صادره از سوی شرکت ‌‌بیمه‌گر باشد، بیمه‌شده اطلاق می‌گردد.

حق‌ بیمه

هزینه‌‌ای است که بیمه‌شده در ازای تعهدات شرکت ‌‌بیمه‌گر پرداخت می‌کند و انجام تعهدات ‌‌بیمه‌گر موکول به پرداخت کامل حق‌ بیمه البته به نحوی که در قرارداد ‌‌بیمه مشخص شده، خواهد بود

موضوع بیمه

جبران هزینه‌ها اعم از پزشکی و غیر پزشکی و شرایطی که بین طرفین توافق گردیده و ارائه سایر خدمات طبق شرایط مندرج در ‌‌بیمه‌نامه.

فرانشیز

بخشی از هزینه‌های بیمه است که به عهده خود شخص بوده و توسط بیمه‌شده پرداخت می‌گردد.

بستگان درجه اول

شامل همسرشرعی و قانونی، فرزندان کمتر از 18 سال سن، مادر، پدر، خواهر و برادر بیمه‌شده می‌باشد.

صدمات بدنی

یک نوع عارضه پزشکی است که به دلیل یک عامل ناگهانی و خارج از اراده و کنترل ‌‌بیمه‌گذار به صورت قهری، پس از شروع سفر بیمه‌شده به خارج از کشور بوجود آمده باشد.

بیماری

هرگونه تغییر در وضعیت سلامتی ‌‌بیمه‌گذار در طول مدت اعتبار ‌‌بیمه‌نامه که توسط یک پزشک معتمد تأیید شده باشد. لازم به توضیح است باید این بیماری ارثی و مادرزادی نبوده و ‌‌بیمه‌گذار سابقه آن بیماری را قبل از عقد بیمه مسافرتی نداشته باشد.

بیماری حاد

هرنوع تغییر در سلامتی شخص بیمه‌شده که موجب بستری شدن او در بیمارستان گردد و بنا به نظر تیم پزشکی، ‌‌بیمه‌گذار نتواند به سفر در تاریخ برنامه‌ریزی شده ادامه دهد و یا این که جان شخص را به خطر بیاندازد.

قرنطینه اجباری پزشکی

انجام عملیات ایزوله و محدود نمودن اجباری شخص به منظور جلوگیری از فراگیر شدن یک بیماری.

بررسی محدودیت جغرافیایی یک بیمه مسافرتی و مدت زمان پوشش بیمه

بیمه‌شدگان بلافاصله پس از آغاز سفر خود به خارج از ایران،‌ قادرند از مزایای بیمه مسافرتی در سراسر دنیا استفاده کنند، البته به شرطی که بیماری یا حادثه خارج از منطقه جغرافیایی مشخص شده در قرارداد و یا در شهرها و کشورهایی که درگیر جنگ داخلی یا خارجی هستند، رخ نداده باشد.

لازم به ذکر است نوع بیمه خریداری شده از شرکت‌های بیمه در ایام کرونا کمی سخت‌گیرانه‌تر بوده و متناسب با نوع کشورهای درگیر، نوع پوشش و تعهدات نیز محدودتر یا متنوع‌تر خواهد بود.

ضمنا تاریخ اعتبار ‌‌بیمه‌نامه که در قرارداد ‌‌بیمه‌ مسافرتی درج شده است، مدت پوشش این ‌‌بیمه‌نامه را مشخص خواهد کرد.

هزینه‌های سفر

مزایای بیمه مسافرتی در صورت ورود خسارات بدنی به بیمه‌ شده

در صورت بروز بیماری ناگهانی و یا جراحات بدنی و یا وقوع قرنطینه اجباری برای فرد بیمه‌شده، در مدت زمان اعتبار قرارداد بیمه، شرکت ‌‌بیمه‌گر متعهد است بیمه شده را پذیرش نموده و مراحل انتقال او را با انجام نظارت پزشکی لازم به نزدیک‌‌ترین مراکز درمانی مجهز یا بیمارستان، در کم‌ترین زمان ممکن و به هر طریق‌ انجام دهد.

نحوه و شرایط پرداخت هزینه پزشکی مندرج در بیمه‌نامه

پرداخت هزینه‌‌های بستری و پزشکی مطابق با نرخ ارز مندرج در ‌‌بیمه‌نامه و با توجه به گواهی پزشکی در خصوص نیاز فوری به درمان در مدت زمان پوشش بیمه، (پس از کم‌کردن فرانشیز هزینه‌های غیر بستری)، شامل هزینه‌های دارویی و ویزیت اولیه، فیزیوتراپی، جراحی‌های سرپایی، خدمات آزمایشگاهی و تصویربرداری و انتقال بیماران و مصدومان به مراکز و کیلینیک‌های پزشکی مربوطه ناشی از حوادث و هزینه‌های پزشکی ناشی از جراحی و بستری در بیمارستان و مراکز جراحی را پوشش‌ می‌دهد.

در صورتی که بیمه‌شده به دلیل بیماری‌ها یا حوادث مندرج در ‌‌بیمه‌نامه مسافرتی، در بیمارستان بستری گردد و مطابق با نظر پزشک معالج خود و تایید پزشک معتمد ‌‌بیمه‌گر، به حضور همراه در هنگام بستری نیاز داشته باشد، هزینه‌های متعارف ایاب و ذهاب یکی از بستگان درجه یک بیمه‌شده در کشور محل اقامت او به محل بستری و نیز سایر مخارج اقامت او نیز پرداخت خواهد شد.

همچنین در صورتی که ‌‌بیمه‌گذار به دلیل مرگ یکی از اعضای نزدیک خانواده (تا بستگان درجه دوم) خود مجبور به توقف سفر گردد، چنانچه فرد قادر به سفر با وسیله نقلیه شخصی خود و یا وسیله نقلیه‌‌ای که برای این امر اجاره شده است نباشد، ‌‌بیمه‌گر هزینه سفر او را پرداخت خواهد کرد.

البته ‌‌بیمه‌گذار باید مدارک، اسناد و گواهی‌هایی که موجب توقف سفر او گردیده است (مانند گواهی فوت) را به شرکت ‌‌بیمه‌گر تحویل دهد.

هزینه متعارف بازگشت غیرمنتظره بیمه‌شده به جهت بیماری حاد پزشکی یا صدمات، چنانچه نتواند از بلیط برگشت خود استفاده نماید و وجوه لازم برای تهیه مدارک مهم مسافرتی نظیر گواهینامه رانندگی، گذرنامه و یا مدارک کنسولی در صورت مفقود شدن مدارک مربوطه شامل پوشش‌های مذکور خواهد بود.

آیا پرداخت هزینه‌ فوریت‌های دندانپزشکی، در قراردادهای بیمه نیز لحاظ می‌گردد؟

در قراردادهای بیمه و در صورت نیاز بیمه شده و قبول شرکت ‌‌بیمه‌گر، هزینه‌های فوری دندانپزشکی که در قرارداد بیمه دقیقا مشخص شده را به ‌‌بیمه‌گذار در خارج از کشور محل اقامت او تا سقف مبلغ ذکر شده در ‌‌بیمه‌نامه و پس از کسر فرانشیز پرداخت خواهد کرد. لازم به ذکر است این مورد مربوط به هزینه‌ها فوری بوده و شامل سایر موارد نخواهد شد.

این هزینه‌ها معمولا به معالجه صدمات ناشی از دندان درد، حوادث شکستگی دندان، درمان عفونت و کشیدن دندان محدود‌ خواهد بود و شامل سایر هزینه‌های زیبایی مثل پروتز و یا پر کردن دندان‌ نخواهد شد.

خریداری یا تحویل دارو در قراردادهای بیمه

چنان‌چه پزشک معالج ‌‌بیمه‌شده، دارویی را حتی قبل از سفر تجویز نموده باشد، در صورت نبودن دارو در محل اقامت ‌‌بیمه‌شده، ‌‌بیمه‌گر هزینه‌های ارسال اضطراری دارو را پرداخت می‌نماید. البته باید این مورد نیز در هنگام عقد قرارداد بیمه در قرارداد مذکور لحاظ گردد.

انتقال جسد شخص متوفی از ارمنستان به ایران در قراردادهای بیمه

در این موارد نیز در صورت عقد قرارداد بیمه با شرکت بیمه‌گر، هزینه‌های متعارف در خصوص انتقال جسد بیمه‌شده به نزدیکترین فرودگاه و تهیه تابوت و هزینه پرواز به محل اقامت اصلی وی در کشور محل اقامت یا مبداء را بیمه گر پرداخت خواهد کرد.(هزینه‌های برگزاری مراسم تدفین و تشییع در تعهد ‌‌بیمه‌گر نیست).

تکلیف بیمه گر به ارائه بروشور یا راهنمای مراکز پزشکی در کشور مقصد

‌‌بیمه‌گر مکلف است اطلاعات مورد نیاز و ضروری بیمه‌شده را در قالب برشور از قبیل نام و نشانی دندان‌پزشکان، پزشکان متخصص، بیمارستان و مراکز درمانی، داروخانه‌ها، آمبولانس و دیگر مراکز تخصصی جهت مصدومان و بیماران را در اختیار ‌‌بیمه‌گذار قرار دهد و راهنمایی‌های لازم را ارائه نماید. این راهنمایی به عنوان تشخیص پزشکی محسوب نخواهد شد.

تکلیف بیمه گر در ارائه مشاوره‌های حقوقی به بیمه‌شده و راهنمایی برای رفع مشکلات

‌‌بیمه‌گر در صورتی که شخص براساس قوانین محلی کشور مقصد تحت پیگرد قضایی مسئولیت مدنی ناشی از وارد کردن خسارت تصادفی به شخص ثالثی و یا نقض غیر عمدی مقررات و قوانین حاکم بر کشور فوق قرار گیرد، هزینه‌های مربوط به مراحل قضایی را سازماندهی و پرداخت خواهد کرد.

این مزایا معمولا شامل خسارات ناشی از نگهداری، استفاده و یا در اختیار قراردادن اتومبیل نخواهد شد.

همچنین در صورت مفقود شدن مدارک بیمه شده، ‌‌بیمه‌گر مکلف است‌ در صورت گم‌ شدن مدارک مهم مسافرت مثل ویزا و گذرنامه و سایر مدارک، راهنمایی‌‌های لازم را به بیمه‌شده ارائه نماید.

بیمه حمل بار

تکلیف بیمه‌گر به بازگرداندن کودکان بیمه‌شده که به علت فوت او بی سرپرست شده‌اند، چیست؟

چنان‌چه بیمه‌شده یا جسد او به ایران منتقل گردد، ‌‌بیمه‌گر مکلف خواهد بود کلیه هزینه‌های متعارف برای بازگرداندن افراد زیر ۱۵ سال همراه فرد بیمه‌شده که به علت بروز حادثه، بدون سرپرست مانده‌اند و قادر به ادامه سفر با وسیله نقلیه شخصی و یا وسیله نقلیه‌ای که در ابتدای سفر مورد استفاده قرار داده‌اند نمی‌باشند را همراه با یک سرپرست (یک نفر از بستگان وی) به ایران پرداخت نماید.

چه موارد یا خساراتی شامل تعهدات بیمه‌گر در بیمه‌های مسافرتی نیست؟

هزینه‌ها و خساراتی که جز پوشش بیمه‌های مسافرتی قرار نمی‌گیرند عبارتند از:

  • مبحث کمک رسانی صرفا به مسافرینی انجام می‌شود که کمتر از ۹۲ روز متوالی خارج از ایران حضور دارند، ارائه خواهد شد.
  • بیمه‌شده در خصوص هزینه‌هایی که شخصاً و بدون کسب موافقت قبلی شرکت ‌‌بیمه‌گر متحمل شده است، و هیچ توافقی در خصوص آن در قرارداد نشده است، مکلف به جبران خسارت نخواهد بود.
  • بیماری ادامه‌دار یا  ابتلای مجدد به بیماری مزمن، بیماری‌های سابقه‌دار، و یا عوارضی که بیمه‌شده قبلا از آن آگاهی داشته و قبل از شروع قرارداد بیمه‌‌ برای آن بیماری تحت درمان بوده یا می‌باشد. این دوران، دوران نقاهت جزئی از دوران بیماری محسوب می‌گردد.
  • موارد ناشی تجاوز نظامی، جنگ، مخاصمات، اعمال دشمنان خارجی (جنگ اعلام شده یا نشده)، قیام، جنگ داخلی، تروریسم و عملیات نظامی، شورش، بلوا و ناآرامی اجتماعی ازتعهدات بیمه‌گر استثناست.
  • مباشرت، معاونت یا مشارکت در عمل مجرمانه از تعهدات بیمه‌گر استثناست.
  • شرکت در مسابقه دوچرخه ‌سواری، مسابقات اسب‌ دوانی و هر نوع نمایش یا مسابقه با وسایل موتوری و شرکت در مسابقات و تمرینات ورزشی حرفه‌ای نظیر هوا نوردی،کوه‌ نوردی (صعود حرفه‌ای)، و هرگونه پرواز، غواصی، غار نوردی، ورزش‌‌های زمستانی، تمرین به منظور شرکت در مسابقات رسمی و یا نمایشی، یا هرگونه تفریح و ورزشی که بطور معمول و معقول خطرناک محسوب گردد از تعهدات بیمه‌گر استثناست
  • آلودگی ناشی از آثار غیر مستقیم یا مستقیم تشعشعات هسته‌‌‌ای، رادیو اکتیویته، یا هر مورد مربوط به آن از تعهدات بیمه گر استثناست
  • سقط جنین اختیاری و زایمان در خلال سه ماه مانده به موعد زایمان از تعهدات بیمه‌گر استثناست.
  • آثار کلی و یا جزئی ناشی از مصرف مواد مخدر و دارو‌های روان‌ گردان و مشروبات الکلی، به ‌استثنای داروهایی که با تجویز پزشک ذی‌صلاح مصرف شده باشد، از تعهدات بیمه‌گر استثناست.

سایر استثنائات بیمه‌های مسافرتی شامل موارد زیر است؟

این خسارت‌ها نیز جزء تعهدات بیمه‌گر محسوب نشده و تحت پوشش بیمه مسافرتی قرار نخواهند گرفت:

  1. ریسک‌های شغلی بیمه‌شده که طبق قانون به عنوان حوادث شغلی و کار محسوب می‌شود.
  2. پیشگیری یا واکسیناسیون.
  3. اختلالات مادرزادی و بیماری‌‌های ناشی از آن.
  4. عوارض ناشی از بیماری‌های جنونی و روانی.
  5. عوارض ناشی از فیزیوتراپی.
  6. آفتاب درمانی و درمان به منظور زیبایی، انرژی درمانی، معالجه از طریق چشمه‌‌های آب معدنی.
  7. مرگ، موارد بیماری، یا جراحات ناشی از خودکشی و یا اقدام به خودکشی.

وظایف بیمه‌شدگانی که بیمه سفر به ارمنستان را خریداری می‌نمایند؟

در صورت احتیاج به خدمات، بیمه‌شده مکلف است قبل از هرگونه اقدام شخصی و در اولین فرصت ممکن با نزدیک‌ترین مرکز راهنمایی و پاسخگویی شبانه ‌روزی بیمه‌گر در کشور ارمنستان یا ایران تماس گرفته و اطلاعات زیر را اعلام نماید:

  • اعلام نام کامل بیمه‌شده، تاریخ اعتبار ‌‌بیمه‌نامه مسافرتی وشماره آن و شماره گذرنامه.
  • نشانی محل اقامت در ارمنستان و ایران و شماره تماس آنها.
  • شرح مختصر بیماری، حادثه و نوع کمک مورد درخواست خود از بیمه‌گر.
  • در صورت بستری شدن باید حداکثر ظرف مدت ۵ روز از زمان بستری و قبل از ترخیص، مراتب را به بیمه‌گر اعلام نماید.
  • از هر اقدامی که اقدامات بعدی ‌‌بیمه‌گر را علیه مسئول حادثه (در صورت وجود) نامقدور و مشکل نماید، خودداری کند.
  • کلیه مستندات و مدارک مربوط به بازیافت خسارت را در صورت درخواست ‌‌بیمه‌گر تهیه کرده و در اختیار او قرار دهد.

تعهدات بیمه‌گر در پوشش بار همراه مسافران به ارمنستان چگونه است؟

پرداخت هزینه‌های وسایل شخصی و بار مربوط به ‌‌بیمه‌شدگان مطابق با شرایط خاصی قابل پرداخت از سوی بیمه‌گر خواهد بود.

بیمه شده باید اصل فیش حمل بار خود را به همراه شکایت‌نامه‌ای که نشان‌دهنده سرقت یا فقدان یا وقوع حادثه برای بار باشد را در کشور ارمنستان تهیه و در تمام موارد باید به بیمه گر ارائه گردد.

بیمه کرونا در سفر

تعهدات بیمه‌گر در پوشش خسارت فقدان بار تحویلی به هواپیما چگونه است؟

درصورت گم شدن بار توسط شرکت هواپیمایی ایرانی یا ارمنی، علاوه بر خسارتی که خود شرکت هواپیمایی مکلف و ملزم به پرداخت آن خواهد بود، در این شرایط بیمه‌گر نیز مکلف است در صورت ذکر در قرارداد، ما‌به‌التفاوت آن را تا سقف مشخصی برای بار و لوازم تحویل شده به هواپیما، به ‌‌بیمه‌گذار پرداخت نماید.

به همین جهت ‌‌بیمه‌شده باید لیستی از محتویات بار خود و مشخصات آن‌ها، از جمله تاریخ خرید هر کالا، حدود قیمت و همچنین مقدار خسارت پرداختی توسط شرکت حامل را به شرکت ‌‌بیمه‌گر خود ارائه نماید.

البته پرداخت خسارت در چنین شرایطی براساس روش اعلام شده به وسیله سازمان‌های بین المللی حمل بار محاسبه و پرداخت خواهد شد.

ضمنا حداقل مهلت زمانی که لازم است بار همراه مسافر به عنوان مفقود دائم محسوب گردد، توسط شرکت حامل تعیین‌ خواهد شد که البته کمتر از ۲۱ روز‌ نیست.

لازم به توضیح است که تعهدات شرکت‌های ‌‌بیمه‌گر شامل مفقودی جواهرات، پول، کارت‌های نقدی و اعتباری و هرگونه سند نخواهد شد.

آیا شرکت‌های بیمه‌گر، خسارت تأخیر در ورود بار همراه مسافران ارمنستان را نیز پرداخت خواهند کرد؟

در صورتی که بار همراه مسافر به ثبت رسیده باشد، شرکت ‌‌بیمه‌گر خسارت تأخیر در ورود بار را به شرط آن که شرکت هواپیمایی مذکور وابسته به انجمن بین ‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) باشد، بعد از گذشت حداقل ۶ ساعت تأخیر و برای خرید ملزومات اساسی بیمه شده و تا سقف مشخص و البته محدودی پوشش‌ خواهدداد.

شایان ذکر است در تمام موارد فوق، باید مدارک و اسناد ارائه شده که بیانگر وقوع حادثه باشد و این اسناد نیز به تأیید شرکت هواپیمایی رسیده باشد، به بیمه‌گر ارائه شود. همچنین  ‌‌بیمه‌گذار  موظف است درخواست کتبی مطالبه خسارت را به بیمه‌گر ارائه نماید.

در صورتی که پس از پرداخت خسارت از سوی بیمه‌گر، بار و وسایل مسافر پیدا شود، تکلیف چیست؟

در صورت بروز هرگونه حادثه شرکت ‌‌بیمه‌گر متعهد است بیمه‌گذار را به دقت راهنمایی نماید و دراین خصوص لازم است بیمه‌شده نحوه گزارش سرقت یا فقدان وسایل شخصی و بار را به ‌‌بیمه‌گذار اعلام و همکاری لازم را نیز برای یافتن آن به عمل آورد.

حال درصورت پیدا شدن این وسایل و انتقال آن به مقصد مورد نظر ‌‌بیمه‌گذار یا کشور محل اقامت او توسط شرکت ‌‌بیمه‌گر، ‌‌بیمه‌گذار متعهد به استرداد خسارت دریافتی در خصوص گم شدن بار براساس این ‌‌بیمه‌نامه خواهد بود.

تعهدات بیمه‌گر در خصوص پوشش تأخیر فرودگاهی در حرکت مسافر به سمت ایروان و بلعکس

در صورت که تاخیر حادث شده کمتر از ۴ ساعت باشد فراهم کردن امکان برقراری ارتباط تلفنی برای اطلاع رسانی، انجام پذیرایی مناسب با توجه به امکانات فرودگاهی، تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر حداقل امکانی است که شرکت بیمه‌گر برای مسافران فراهم خواهد آورد.

در صورت تاخیر حداقل ۶ ساعت باشد، شرکت ‌‌بیمه‌گر به شرط ارائه نسخه اصلی صورت حساب‌های مربوط، متعهد به پرداخت هزینه‌های اضافی متحمل شده به دلیل این تأخیر (از قبیل هزینه‌های حمل و نقل، اقامت درهتل و همچنین غذا)‌ می‌باشد.

البته خسارت مذکور به ازای میزان تاخیر بر اساس ساعت حداکثر تا مبلغ ۱۸۰ یورو‌ در نظر گرفته شده است.

این تعهد شامل تأخیر ناشی از اعتصاب کارکنان شرکت‌های هواپیمایی، فرودگاه‌های مبدا و مقصد و یا شرکت‌های خدماتی طرف قرارداد آن‌ها و همچنین تأخیر‌های مربوط به پروازهای غیر عادی‌ و چارتر نمی‌باشد.

قبل از آن که درخواست مطالبه خسارتی به سبب این بخش از ‌‌بیمه‌نامه مورد بررسی قرار گیرد، ‌‌بیمه‌گذار باید تأییدیه کتبی در خصوص زمان و تاریخ حرکت و دلایل تأخیر را از شرکت حمل کننده یا نمایندگان آن‌ها دریافت کند.

خسارت‌های مربوط به این قسمت از تعهدات، از هنگامی که به موجب تأییدیه رزرو جا، برای حرکت ‌‌بیمه‌گذار مقرر بوده است، محاسبه خواهد شد.

بیمه سفر هوایی

نحوه دریافت خسارت و اقدامات لازم توسط بیمه‌شده

در صورت وقوع حوادث و خطرات در حیطه ‌‌بیمه‌نامه مسافرتی، مثل بروز بیماری و یا صدمات جسمی ناشی از حوادث، با توجه به مدت اعتبار ‌‌بیمه‌نامه و شرایط ذکر شده در ‌‌بیمه‌نامه در خارج از کشور و نیاز به مراجعه به مراکز درمانی، اجرای مراحل زیر الزامی خواهد بود:

بستری در بیمارستان

قبل از هر کاری با شماره تماس ثبت شده در ‌‌بیمه‌نامه، تماس حاصل نموده و بعد از بیان واقعه و دریافت کد رهگیری، پس از ترخیص بیمه‌شده از بیمارستان، شرکت ‌‌بیمه‌گر با بیمارستان تسویه خواهد نمود یا متعاقبا هزینه آن را پرداخت خواهد کرد.

در صورت موارد سرپایی

پس از تماس با شماره تلفن مندرج در ‌‌بیمه‌نامه و دریافت کد رهگیری، شرکت ‌‌بیمه‌گر برای انجام معاینات پزشکی، پزشک معتمد خود را معرفی‌ می‌کند و بیمه‌ شده فقط مبلغ فرانشیز ‌‌بیمه‌نامه را پرداخت‌ می‌کند.

در صورتی که بعد از تماس با شرکت ‌‌بیمه‌گر، پرداخت هزینه‌های درمان بیماری شما مورد تائید آن شرکت قرار گرفت، اما داروخانه، پزشک، آزمایشگاه و یا مرکز درمانی‌‌ای که طرف قرارداد با شرکت ‌‌بیمه‌گر باشد در آن کشور وجود نداشته باشد، برای دریافت هزینه‌های درمان انجام شده پس از پرداخت هزینه‌ها، اصل قبض‌ها با مهر و امضا و کد رهگیری را به همراه سایر مدارک به نمایندگی و یا مجتمع‌های بیمه‌‌ای مربوطه که ‌‌بیمه‌نامه مسافرتی خود را خریداری نموده‌اید، تحویل دهید. لازم به ذکر است مدارک بدون مهر و امضا مراجع درمانی و کد رهگیری به هیچ عنوان قابل بررسی‌ نمی‌باشد.

مدارک مورد نیاز برای اعلام خسارت بیمه مسافرتی

مدارک مورد نیاز جهت اعلام خسارت بیمه مسافرتی به شرح ذیل خواهد بود:

  • رونوشت صفحه اول گذرنامه،  اصل ‌‌بیمه‌نامه و صفحات مهر ورود و خروج
  • صورتحساب‌های پرداخت شده از سوی بیمه‌شده(با در نظر گرفتن مهر و امضا)
  • رسید قبض یا پول پرداخت به صندوق در کشور مقصد
  • رسید پرداخت هزینه‌های مربوطه برای گزارش پزشکی، هزینه‌های درمانی، صورتحساب مرکز درمانی،
  • برای تأخیر در پرواز، فاکتور هزینه‌های پرداخت شده و نامه شرکت هوایی
  • برای فوت ‌‌بیمه‌گذار، گزارش پزشکی قانونی، گزارش بیمارستان، گزارش و تایید پزشک معالج و یا سایر مراجع قانونی.
  • برای هزینه‌های خریدهای ضروری ناشی از تأخیر در رسیدن چمدان‌ها، نامه شرکت هوایی و فاکتور هزینه‌های انجام شده، مبنی بر عدم ارائه چمدان تا حداقل ۱۲ ساعت.
  • گزارش کامل وقوع حادثه و یا بروز بیماری شامل شهر و کشور محل وقوع حادثه، تاریخ دقیق حادثه، علت حادثه، ذکر نوع بیماری و تاریخ دقیق اقدامات درمانی اعم از بستری در بیمارستان و یا درمان سرپایی، کل مبلغ هزینه‌های درمان انجام شده (مبلغی که بیمه‌شده پرداخت کرده است)، کد رهگیری اخذ شده از شرکت ‌‌بیمه‌گر، آدرس و شماره تماس ‌‌بیمه‌گذار در ایران.

آیا نیاز است برای برای تمام سفرهای خارجی بیمه مسافرتی تهیه کنیم؟

یکی از مدارک مورد نیاز برای گرفتن ویزا بیشتر کشورها بیمه مسافرتی است. به‌طور کلی انواع بیمه مسافرتی خارجی هم شامل دو مدل «بیمه مسافرتی شینگن» و «بیمه مسافرتی کشورهای غیرشینگن» هستند. بیمه مسافرتی شینگن اجباری است و اگر بیمه مسافرتی نداشته باشید ویزای شینگن برای شما صادر نخواهد شد.

بیمه مسافرتی کشورهای غیرشینگن، اختیاری است، اما خرید بیمه مسافرتی به شما تضمین می‌دهد که سفری آسوده خاطر  و امن‌ را تجربه کنید. دریافت ویزای بعضی از دیگر کشورها مثل کانادا هم به داشتن بیمه مسافرتی نیاز دارد.

بیمه

بهترین بیمه مسافرتی چه پوشش‌های درمانی لازم دارد؟

بهترین بیمه مسافرتی باید جبران اغلب مخارج  و هزینه‌های پزشکی و بستری در مقصد را مطابق نرخ ارزی که در قرارداد بیمه‌نامه درج می‌گردد، متعهد شود.

حتی باید علاوه بر جبران کامل هزینه‌های خدمات پاراکلینیکی ضروری مانند هزینه‌های جراحی و اسکن، چنانچه مسافر نیاز به خدماتی مثل انتقال با آمبولانس داشته باشد نیز هزینه‌های مربوطه را پوشش نموده و پرداخت کند.

تحویل دارو یکی دیگر از خدماتی‌ است که سطح کیفی بیمه‌های مسافرتی را تغییر خواهد داد و به شما کمک خواهد کرد اگر در محل اقامت خود نیاز به دارویی داشتید، هزینه‌های اضطراری تهیه و ارسال دارو هم از سوی شرکت بیمه پرداخت شود.

سقف فرانشیز درمانی برای جبران هزینه‌های جراحی، درمان، معاینه و  غیره در بیمه‌نامه‌های مسافرتی معمولا 25 یورو است. البته درصورت حاد بودن صدمه جسمی و بستری‌های بیش از ۲۴ ساعت این مبلغ می‌تواند تغییر یابد و تا فرانشیز پنجاه درصد را هم پوشش بدهد.

مثلا برخی از شرکت‌های بیمه‌ای، هزینه معالجات پزشکی و بستری در بیمارستان در سفر را تا سقف 50.000 یورو جبران می‌نمایند. و حتی برخی از شرکت‌های بیمه سقف پوشش بالاتری در این خصوص دارد و تا 70هزار یورو را نیز تحت پوشش قرار خواهند داد.

اگر هم بیمه شده بیشتر از 10 روز متوالی نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشد، هزینه رفت‌ و‌ برگشت یک نفر از اعضای درجه یک خانواده او به محل بستری از سوی خدمات درمانی بیمه مسافرتی جبران خواهد شد.

هزینه کمکی در چنین مواردی معمولا هزینه بلیت رفت‌ و‌ برگشت و مخارج اقامت تا سقف 60 یورو برای هر روز و حداکثر تا 15 روز متوالی محاسبه می‌شود.

نحوه قیمت‌گذاری انواع بیمه مسافرتی

حق بیمه پرداختی از سوی بیمه‌گذار به بیمه‌گر برای خرید یک بیمه‌ مسافرتی بر اساس سه عامل مهم محاسبه و دریافت می‌شود:

  1. سن مسافر
  2. مقصد سفر
  3. مدت سفر

یعنی هرچه سن مسافر بیشتر باشد یا مدت اقامت طولاتی‌تری در مقصد داشته باشید، مبلغ بیشتری را باید برای خرید بیمه مسافرتی پرداخت نمایید.

همچنین اگر قصد سفر به چندین کشور را داشته باشید مبلغ پرداختی متفاوتی نسبت به یک‌ سفر تک‌مقصدی برای شما محاسبه خواهد شد.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم تجربه سودمندی در دریافت بیمه مسافرتی برای سفر به کشور ارمنستان دارید، این تجربه‌ها را در قسمت نظرات با ما و دیگر مخاطبان سایت ایرانیان ارمنستان به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا