دانشگاه های ارمنستان

دانشکده پزشکی ایروان ارمنستان

بسیاری از دانشجویان در اغلب رشته‌ها خصوصا در رشته‌های پزشکی همواره به دنبال ادامه تحصیل در دیگر کشورهای جهان هستند.

در این میان کشورهای همسایه ایران به دلیل سهولت در رفت و آمد، بیشتر مورد توجه دانشجویان و خانواده‌های آنها قرار می گیرند. امروز نگاهی می‌کنیم به دانشکده‌های پزشکی شهر ایروان ارمنستان.

البته در یک شناسایی مختصر لازم است بدانید که کشور ارمنستان از جنوب خود با کشور ایران مرز مشترک دارد و این شرایط، رفت و آمد را برای دانشجویان رشته‌های مختلف بسیار راحت‌تر کرده است زیرا امکان سفر زمینی نیز به این کشور از طریق اتوبوس وجود خواهد داشت.

همچنین برای سفر به کشور ارمنستان نیازی به اخذ ویزا نیست. بنابراین دانشجویان برای ادامه تحصیل در کشور ارمنستان با هزینه‌های کمتری روبرو خواهند شد.

از سوی دیگر و به طور کلی هزینه تحصیل در رشته‎‌های پزشکی و زیرشاخه‌های آن در کشور ارمنستان در مقایسه با سایر کشورهای دنیا بسیار پایین‌تر است و این مورد یکی از مزایای بسیار خوب ادامه تحصیل در این کشور می‌باشد.

مسئله مهم دیگر این است که برخلاف بسیاری دیگراز کشورهای دنیا، ادامه تحصیل در کشور ارمنستان محدودیت سنی نداشته، پس در هر زمان که بخواهید با کمترین هزینه قادر خواهید بود در آزمون ورودی دانشگاه‌های پزشکی این کشور شرکت نمایید.

لازم به ذکر است که مدرک پزشکی از دانشگاه‌های پزشکی ارمنستان در سطح جهانی شناخته شده و توسط سازمان بهداشت جهانی مورد تایید قرار گرفته است.

شیوه‌های آموزشی بسیار پیشرفته همراه با زیرساخت‌های بسیار عالی یکی از دلایل محبوبیت رشته‌های علوم پزشکی ارمنستان است.

البته و متاسفانه به دلایل خاص که بیشتر جنبه سیاسی دارد وزارت بهداشت کشورمان مدارک پزشکی ارمنستان را به رسمیت نمی‌شناسد ولی علی رغم این عدم تایید دانشگاه های پزشکی ارمنستان از نظر وزارت بهداشت، همچنان دانشجویان بسیاری از ایران، این کشور را برای مقصد تحصیلی خود انتخاب می‌کنند.

در کنار روش‌های متعدد مهاجرتیبه کشور ارمنستان، بهترین شیوه مهاجرت به این کشور، مهاجرت از طریق اخذ ویزای تحصیلی و دریافت اقامت از طریق تحصیل است. در همه این روش‌ها متقاضی بعد از چند سال اقامت قادر خواهد بود تابعیت یا شهروندی ارمنستان را به دست آورد.

دانشجویان رشته پزشکی

تحصیل در ارمنستان در سال 2022

آموزش عالی و تحصیل در کشور ارمنستان برجسته است و تعداد بسیار زیادی از دانشجویان خارجی از سراسر جهان سالانه جذب دانشگاه‌های این کشور می‌شوند.

خدمات آموزش و پرورش در کشور ارمنستان توسط موسسات آموزش عالی خصوصی و دولتی ارائه می‌گردد.

این موسسات و دانشگاه‌ها، زیرمجموعه چندین وزراتخانه قرار گرفته و به فعالیت مشغول هستند اما اغلب آنها تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش ارمنستان قرار داشته و اداره می‌گردند.

برای کشوری مانند ارمنستان با جمعیتی در حدود 3 میلیون نفر، داشتن 65 موسسه دانشگاهی و آموزش عالی، نمایانگر سیاست ملی سرمایه گذاری این کشور در نیروی انسانی و ارتقا سطح علمی است.

آموزش عالی در کشورارمنستان توسط انواع مختلفی از موسسات ارائه می‌گردد که شامل: دانشگاه ها،موسسات آموزش عالی و کالج ها است.

دانشجویان و خانواده‌های زیادی در سراسر دنیا با توجه به نوع آموزش‌های ارائه شده در این دانشگاه‌ها مشتاقانه برای ادامه تحصیلات تکمیلی خود راهی ارمنستان می‌گردند و سالانه تعداد دانشجویان خارجی که تمایل دارند در کشور ارمنستان تحصیلات عالی و فوق لیسانس دریافت نمایند روز به روز در حال افزایش است.

توسعه و بهبود سیستم آموزشی همواره در کشور ارمنستان مورد توجه ویژه قرار گرفته است. دو قانون اصلی برای آموزش عالی ارمنستان در نظر گرفته شده است: قانون تحصیلات عالی و کارشناسی ارشد (2004) و قانون تحصیلات (1999).

این قوانین از مجموعه قوانین حمایتی تشکیل شده که از آن جمله می‌توان به قوانین مربوط به سیستم رتبه بندی، تضمین کیفیت آموزشی، تحرکات دانشجویی، اعتبارات آکادمیک و انتقال آنها، چارچوب واجد شرایط ملی، ابعاد اجتماعی و غیره اشاره نمود.

در حال حاضر با اجرای قواعد بولونیا و همکاری دانشگاه‌های ارمنستان با سایر دانشگاه‌های عضو، مدارک اخذ شده از دانشگاه‌های ارمنستان در اغلب رشته‌ها در سراسر دانشگاه‌های جهان دارای ارزش و اعتبار هستند.

ابزار پزشکی

آموزش عالی در کشور ارمنستان

افق فرصت‌های تحصیل در رشته پزشکی در کشور ارمنستان از جمله مواردی است که هر ساله مورد استقبال خیل زیادی از دانشجویان خصوصا خانواده‌های آنها قرار می‌گیرد.

شروع سال تحصیلی بر اساس قانون در ابتدای سپتامبر آغاز شده که شامل 2 ترم و در حدود 17 هفته آموزش عمومی و تخصصی خواهد بود.

  • مدرک کارشناسی با طی دوره‌ای 4 ساله پایان می‌پذیرد، البته به جز دندانپزشکی که 5 ساله است
  • کارشناسی ارشد دوره‌ای 2 ساله دارد.
  • طی دوره دکترا نیز 3 ساله است.

درس خواندن در رشته پزشکی

تحصیلات پزشکی در کشور ارمنستان

تحصیل در رشته پزشکی در ارمنستان و اخذ مدرک، به مدت 6 سال به طول خواهد انجامید که به صورت اختصاصی به زبان انگلیسی تدریس خواهد شد.

3 سال اول دوره پزشکی مطالعات پایه را به خود اختصاص داده و 3 سال دوم شامل مطالعات بالینی همراه با کارآموزی و معاینات بالینی خواهد بود و در پایان دوره فارغ التحصیلان به عنوان پزشک به کار مشغول خواهند شد.

دوره های آموزشی مدرسه‌های پزشکی در کشور امنستان به زبان روسی یا انگلیسی تدریس می‌شود.

اساسا تحصیل پزشکی در کشور ارمنستان بر اساس MBBS  می باشد که MBBS در ارمنستان، تعداد زیادی از دانشگاه های پزشکی تایید شده MCI را در خود جای داده است، این دوره شامل یک دوره 6 ساله MBBS می باشد که شامل 5 سال اول مطالعات پزشکی نظری و 1 سال تجربه عملی (کارآموزی) در یک بیمارستان معتبر است.

مدرک MBBS که دانشجویان از کالج های پزشکی ارمنستان دریافت می کنند در سطح جهانی شهرت دارند و ارزش زیادی دارند. دانشجویان پس از گذراندن دوره MBBS در دانشگاه های پزشکی واجد شرایط کار در بیمارستان های دولتی می شوند

شهریه پایین در دانشگاه های پزشکی ارمنستان دلیل اصلی جذب هزاران دانشجو از سراسر جهان است و همچنین دوره های MBBS امکانات بسیار زیادی را در دانشگاه های پزشکی دولتی ارمنستان به افراد ارائه می‌دهد.

استفاده از زبان انگلیسی به عنوان ابزار آموزشی یکی دیگر از دلایل اصلی ترجیح دانشجویان برای دلیل تحصیل پزشکی در ارمنستان است.

معتبرترین دانشگاه‌های پزشکی کشور ارمنستان

صد در صد پذیرش دانشگاه‌های پزشکی کشور ارمنستان از طریق آزمون ورودی انجام می‌شود. معمولا مدت زمان لازم برای دریافت پذیرش در این دانشگاه‌ها حدود 45 تا 60 روز می‌باشد.

همچنین مدت زمان تحصیل در رشته‌های پزشکی نیز به طور معمول 5 سال در نظر گرفته شده است که بعد از آن در حدود یک سال دوره کارآموزی پزشکی یا انترنی در مراکز پزشکی باید سپری شود.

اما قبل از آن‌ که به معرفی دانشگاه‌ها معتبر پزشکی بپردازیم این نکته را حتما مدنظر داشته باشید که برای تحصیل در کشور ارمنستان تسلط بر زبان انگلیسی اجباری بوده و معمولا اغلب دوره‌ها به زبان انگلیسی برگزار می‌گردد.

البته در کنار آن شما باید شروع به یادگیری زبان ارمنی نمایید، زیرا دوره انترنی شما در کشور ارمنستان به زبان رسمی کشور محل اقامت برگزار خواهد شد.

استاد دانشکده پزشکی ایروان

دانشگاه دولتی پزشکی ایروان Yerevan State Medical University

دانشگاه دولتی پزشکی ایروان یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین دانشگاه‌های کشور ارمنستان بوده که در سال 1920 افتتاح گردیده است و توسط یونسکو و سازمان بهداشت جهانی به تایید رسیده است.

این دانشگاه غیرانتفاعی آن چنان که از نامش پیداست در شهر ایروان ساخته شده است و همه ساله علاوه بر پذیرش داخلی، پذیرای دانشجویان بسیار زیادی از سراسر جهان است.

در میان دانشگاه‌های پزشکی ارمنستان، دانشگاه دولتی ایروان از اعتبار و رتبه بالاتری برخوردار است و در حقیقت برترین آن‌ها به شمار ‌می‌آید.

معمولا دانشگاه دولتی ایروان، دوره‌های پزشکی را از مقطع لیسانس تا دکترا ارائه می‌کند و همچنین بسیاری از دوره‌های پزشکی قبل از لیسانس صرفا برای کسب گواهینامه‌های متعددی همچون کاردانی و دیپلم نیز برگزار می‌گردد.

آماراعلام شده پذیرش دانشگاه پزشکی ایروان حدود 70 تا 80 درصد است. لذا ورود به این دانشگاه معمولا کار دشواری نخواهد بود و سالانه دانشجویان بسیاری از کشورهای سراسر دنیا همچون آلمان، هند، ایتالیا،یونان، فرانسه، سوئد و غیره برای تحصیل در این دانشگاه پذیرفته می‌شوند.

دانشجویان قادر خواهند بود بعد از ورود به دانشگاه از امکاناتی همچون خوابگاه، کتابخانه، امکانات ورزشی و وام‌‌های دانشجویی برخوردار گردند.

برای تحصیل در این دانشگاه در مقطع لیسانس از سال اول تا سال ششم حدود 5000 دلار سالانه باید هزینه گردد. هزینه خوابگاه به صورت سالانه 1000 دلار و هزینه خورد و خوراک نیز در حدود 1800 دلار به این مبلغ اضافه خواهد شد.

بنابراین به طور کلی می توان در یک برآورد کلی هزینه تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه پزشکی ایروان ارمنستان را در حدود 50 هزار دلار تخمین زد.

دانشگاه بین المللی ارمنی-روسی مخیتار گوش Mkhitar Gosh Armenian-Russian International University

یکی دیگر از دانشگاه های پزشکی ارمنستان که در شهر ایروان واقع شده، دانشگاه بین المللی ارمنی-روسی مخیتار گوش تاسیس سال 1995 است.

این دانشگاه کاملا خصوصی دارای امکان تحصیل در رشته‌های گوناگون است که تحصیل در رشته‌های پزشکی همچون دندانپزشکی و داروسازی نیز از آن جمله است. رشته پزشکی از مقطع لیسانس تا دکترا نیز در دانشگاه مخیتار گوش تدریس می‌گردد.

دانشجویان پس از پذیرش در این دانشگاه از خدمات و تسهیلات متنوعی همچون کتابخانه و خوابگاه بهره‌مند می‌شوند.

همچنین دانشجویان خارجی می‌توانند در کنار تحصیل در رشته پزشکی در فعالیت‌های ورزشی،فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شرکت نمایند.

برای تحصیل در دانشگاه خصوصی مخیتار گوش در رشته پزشکی، باید سال اول مبلغی در حدود 3500 دلار پرداخت نمایید.

بعد از آن هر ساله باید شهریه‌ای به مبلغ 2900 دلار در سال پرداخت گردد و البته با احتساب 1800 دلار هزینه خوراک و 2000 دلار هزینه سالانه خوابگاه به ازای هر سال، تا پایان تحصیلات و اخذ مدرک پزشکی خود باید مبلغی نزدیک به 45 هزار دلار بپردازید.

کتب پزشکی

دانشگاه خصوصی سنت ترزا St. Tereza Medical University

دانشگاه خصوصی سنت ترزا نیز یکی دیگر دانشگاه‌های پزشکی در شهر ایروان است که در سال 1992 تاسیس گردید.

این دانشگاه جز مشهورترین و معروف‌ترین دانشگاه‌های پزشکی ارمنستان است که با رویکردهایی عملی و محیطی چندملیتی به شهرت جهانی رسیده است.

دانشگاه خصوصی سنت ترزا بعد از افتتاح، اقدام به جذب کارمندان تحصیل کرده و عالی رتبه در رشته پزشکی نمود و با استفاده از تجربیات کادری متخصص و حرفه‌ای، دوره‌های علمی مختلفی را در اختیار دانشجویان سراسر جهان قرار داد.

همچنین به طور مرتب و منظم دوره‌ها و برنامه درسی  این دانشگاه متناسب با دانش جهانی وتکنولوژی روز تغییر می‌نماید و به روز رسانی می‌گردد.

دانشجویان این دانشگاه با هدف مشارکت در پیشگیری از بیماری‌های خاص و به منظور یادگیری بهتر در رویدادهای مهم پزشکی شرکت می‌کنند.

همچنین مراقبت و معالجه از سالمندان، معلولان، یتیمان و زنان سرپرست خانوار از فعالیت‌های مثبت دانشجویان دانشگاه سنت ترزا است که مورد استقبال نیز قرار گرفته و این دانشگاه را به شهرت رسانده است.

هزینه تحصیل در مقطع لیسانسدانشگاه خصوصی سنت ترزا برای سال اول در حدود 6000 دلار است. پس از آن تا سال ششم در ازای هر سال 4000 دلار به عنوان شهریه سالانه باید پرداخت گردد.

با احتساب حدود 1800 دلار هزینه تغذیه و 1000 دلار هزینه سالانه خوابگاه، شما در نهایت باید مبلغی در حدود 46 هزار دلار طی شش سال برای اخذ دانشنامه پزشکی پرداخت نمایید.

دانشگاه طب سنتی The University of Traditional Medicine

دانشگاه طب سنتی از دیگر دانشگاه های پزشکی کشور ارمنستان به حساب می‌آید که در سال 1991 در اطراف پایتخت ارمنستان یعنی شهر ایروان تاسیس گردید و مجوزهای مورد نیاز را از سازمان بهداشت جهانی دریافت نمود و همکنون یکی از دانشگاه‌های پیشرو در زمینه طب سنتی در سطح دنیا محسوب می‌گردد.

دانشجویان در دانشگاه طب سنتی با روش‌های درمانی مدرن و سنتی آشنا می‌شوند و طب سنتی را زیر نظر اساتید خبره و متخصصین مشهور این رشته فرا می‌گیرند.

همکاری مشترک با سایر دانشگاه‌های داخلی و همچنین دانشگاه‌های معتبر خارجی از امتیازات دانشگاه طب سنتی ایروان به شمار می‌آید.

همانند دیگر دانشگاه‌های پزشکی، مدت زمان تحصیل در دانشگاه طب سنتی نیز 5 سال بوده که البته یک سال دوره کارآموزی نیز باید به آن اضافه نمود.

علاوه بر دوره‌های آموزشی، خدمات بسیار متنوعی نیز در خصوص طب پزشکی سنتی همچون گیاه درمانی و سوزن درمانی نیز توسط افراد متخصص در این دانشگاه انجام می‌گردد.

علاوه بر این موارد، دانشجویان از خدماتی دیگری همچون فعالیت‌های فوق برنامه نظیر رویدادهای ورزشی، فرهنگی و اجتماعی و امکانات خوابگاه نیز بهره می‌برند.

هزینه تحصیل در سال اول مقطع لیسانس در حدود 6000 دلار تعیین گردیده و پس از آن در سال‌های بعدی هزینه‌ای در حدود 4500 دلار به صورت سالانه باید پرداخت شود.

هزینه تغذیه سالانه نیز در این دانشگاه همچون سایر دانشگاه‌ها حدود 1800 دلار است و هزینه خوابگاه 1000 دلار برآورد می‌گردد و در نهایت شما با پرداخت مبلغی در حدود 50 هزار دلار طی 6 سال مدرک خود را در رشته طب سنتی دریافت خواهید کرد.

دروس عملی رشته پزشکی

دانشگاه پزشکی هایبوساک Yerevan Haybusak University

حال زمان معرفی آخرین دانشگاه برتر پزشکی و مشهور در کشور ارمنستان رسیده است. دانشگاه پزشکی هایبوساک یکی دیگر از دانشگاه‌های پزشکی کشور ارمنستان است که که در سال 1990 در شهر ایروان تاسیس و به بهره‌برداری رسید.

دانشگاه پزشکی هایبوساک از بهترین دانشگاه‌های پزشکی کشور ارمنستان و البته اروپای شرقی محسوب شده و همه ساله پذیرای دانشجویان زیادی از سراسر جهان است.

سازمان‌های جهانی مختلفی همانند یونسکو و سازمان بهداشت جهانی، این دانشگاه را تایید نموده‌اند.

این دانشگاه برنامه‌های متنوع تحصیلی خود را با دانشگاه‌های متعدد پزشکی در اروپا و امریکا، همچون لوئیزیانا، کمبریج و پرینستون، به اشتراک گذاشته و به روزترین اطلاعات علمی در این رشته را در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهد.

تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه هایبوسک برای سال اول 6400 دلار هزینه در بر داشته و باقی سال‌ها نیزسالانه 3800 دلار شهریه دارد.

هزینه خوابگاه نیز 1000 دلار و هزینه تغذیه 1800 دلار در طول یک سال است. علاوه بر موارد اشاره شده برای دانشجویان این دانشگاه نیز مبلغی سالانه برای بیمه تعلق می‌گیرد.

این هزینه در سال اول 1000 دلار و بعد از آن سالانه 200 دلار تعیین گردیده است. در نهایت با پایان سال ششم شما مبلغی در حدود 55 هزار دلار برایدریافت دانشنامه خود باید پرداخت نمایید.

آینده شغلی فارغ التحصیلان رشته پزشکی از دانشگاه‌های کشور ارمنستان

یکی از اصلی‌ترین موضوعات و مواردی که قبل از انتخاب رشته و دانشگاه محل تحصیل خود باید به آن توجه داشته باشید، موقعیت شغلی شما در رشته تحصیلی مورد نظر، پس از پایان تحصیل و فراغت از آن است.

متاسفانه وزارت بهداشت کشورمان دانشنامه و مدرک صادره از دانشگاه‌های پزشکی ارمنستان را مورد تایید نمی‌داند. بنابراین در صورتی که قصد بازگشت به ایران برای کار را دارید، باید کشور دیگری را برای تحصیل در رشته پزشکی انتخاب کنید.

البته احتمال بسیار اندکی وجود دارد که تا پایان تحصیلات شما در رشته پزشکی، شاید دانشگاه‌های ارمنستان نیز به فهرست دانشگاه‌های مورد قبول ایران اضافه گردد.

اما خبر خوب این است که چون این دانشگاه‌ها مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته‌اند، شما می‌توانید پس از اخذ مدرک پزشکی خود، در تمام کشورهای اروپایی و امریکایی مشغول به کار گردید.

همچنین شما می‌توانید در خود ارمنستان نیز به حرفه مورد نظر خود مشغول گردید. به علاوه چنانچه پس از پایان دوره کاراموزی خود در بیمارستان های کشور ارمنستان استخدام شدید، قادر خواهید بود که اقامت کشور ارمنستان را نیز دریافت نمایید.

تحصیل در رشته پزشکی

آیا تحصیل در رشته پزشکی در ارمنستان انتخاب خوبی محسوب می‌شود؟

تحصیل در رشته پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی در کشور ارمنستان به دلیل پذیرش نسبتا بالای دانشگاه‌های پزشکی این کشور، خیلی مورد استقبال دانشجویان از سراسر جهان قرار می‌گیرد.

این اشتیاق در میان هموطنان ایرانی به علت امتیازات بسیار خوب همچون مرز مشترک و عدم نیاز به ویزا بیشتر است.

از سوی دیگر هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های ارمنستان به نسبت دیگر کشورها مقرون به صرفه‌تر است.

لذا شما با صرف مبلغی در حدود 50 هزار دلار البته در طی شش سال به طور میانگین، قادر خواهید بود دانشنامه پزشکی خود را از معتبرترین دانشگاه‌های ارمنستان اخذ نمایید.

آن چنان که ذکر شد تمامی این دوره‌ها به زبان انگلیسی برگزار خواهد شد. اما بعد از 5 سال، شما می‌بایست یک سال به عنوان انترن به زبان رسمی کشور یعنی ارمنی مشغول به کار گردید.

خوابگاه‌های دانشجویی برای همه دانشجویان رشته پزشکی در ارمنستان در نظر گرفته شده است و تمام دانشگاه‌های برتر پزشکی در پایتخت این کشور یعنی شهر ایروان قرار گرفته‌اند. بنابراین بهترین و بیشترین امکانات در اختیار دانشجویان پزشکی قرار گرفته است.

همانگونه که اشاره شد دولت ایران مدارک دریافتی از دانشکده‌های پزشکی ارمنستان را قبول ندارد، اما به علت تایید کلیه دانشگاه های پزشکی ارمنستان توسط یونسکو و سازمان بهداشت جهانی، شما قادر به اشتغال در ارمنستان یا دیگر کشورها مهم دنیا و اخذ اقامت و شهروندی آنها خواهید بود.

اگر شما نیز اطلاعات یا تجربه سودمندی از شرایط تحصیل در کشور ارمنستان در رشته پزشکی دارید، پیشنهاد می‌کنیم، این تجربه‌ها یا نظرات خود را در قسمت نظرات، با ما و دیگر مخاطبان سایت ایرانیان ارمنستان به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا