درباره کشور ارمنستان

سرمایه گذاری و دارایی در کشور ارمنستان

در بررسی موضوع سرمایه‌گذاری در ارمنستان باید گفت که این امر به خاطر توافقنامه‌های تجارت آزاد و همچنین توافقنامه‌هایی که این کشور با اتحادیه اروپا منعقد کرده، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

ارمنستان کشوری است که به بازارهای مختلف بدون آن که نیاز به پرداخت عوارض داشته باشد، دسترسی دارد و می‌تواند به صورت آزاد تجارت کند، از همین جهت است که گفته می‌شود کشور ارمنستان فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است.

در کشور ارمنستان کمترین میزان اخذ مالیات را دارد و طرح‌های مالیاتی آن بسیار برای سرمایه‌گذاری‌های کوچک و بزرگ مناسب است.

بر اساس آمارهای موجود، کشور ارمنستان در رتبه بندی برای ایجاد کسب و کار و سرمایه‌گذاری، در مرتبه 8 جهانی و برای ثبت املاک در رتبه 14 جهانی قرار گرفته است. پس بی‌راه نیست که گفته می‌شود ارمنستان کشوری محبوب نزد ایرانیان برای سرمایه گذاری است.

از آن جایی که روابط ایران و ارمنستان بایکدیگر دوستانه بوده و این دو کشور با هم مرز مشترک داشته و به آسانی می‌توان در این دو کشور تردد کرد، بسیاری از اتباع ایرانی تمایل پیدا کرده‌اند که در این کشور سرمایه گذاری کنند.

در این میان برای سرمایه‌گذاران سوالاتی ایجاد می‌شود از جمله: سرمایه‌گذاری در ارمنستان چه استانداردهایی دارد؟ سرمایه‌گذاری در ارمنستان چه امتیازاتی به همراه دارد؟ چه مبلغی برای سرمایه گذاری در ارمنستان لازم است؟

استانداردهای سرمایه گذاری در ارمنستان

اصولا سرمایه‌گذاری آن هم در یک کشور خارجی کار پرریسکی است و ممکن است هرکسی دست به انجام آن نزند. اما می‌توان به گونه‌ای سرمایه‌گذاری کرد که هم ریسک کمتری داشته باشد و هم میزان سودآوری آن زیاد باشد.

برای اینکار باید عملیات سرمایه‌گذاری را کاملا مطابق با استانداردهای سرمایه‌گذاری در ارمنستان انجام داد.

در سال 2003 کشور ارمنستان متعهد شد تا قوانین تجارت جهانی را رعایت کند و همین امر باعث گردید تا سرمایه‌گذاری در ارمنستان امنیت بیشتری داشته باشد.

یکی از فاکتورهایی که در زمان سرمایه‌گذاری در ارمنستان باید به آن توجه نمود، نرخ مصادره اموال است. نرخ مصادره اموال هر چقدر کمتر از 7 باشد، نشان دهنده ایمن بودن سرمایه گذاری در آن کشور است.

نرخ مصادره اموال در ارمنستان برابر با 4 است که این عدد در مقابل نرخ مصادره اموال در اتریش که برابر با 1 است، بسیار زیاد است.

فاکتور بعدی که در سرمایه گذاری باید به آن توجه داشت، کنترل فساد است. هرچقدر عدد کنترل فساد در کشوری پایین باشد، یعنی سیستم قضایی آن کشور شفاف‌تر است. عدد فاکتور کنترل فساد در ارمنستان برابر با 0.56 است.

سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در کشور ارمنستان چه امتیازاتی به همراه دارد؟

هر سرمایه گذاری در ابتدای کار به دنبال این است که متوجه شود با سرمایه گذاری در کشور مورد نظر، چه امتیازاتی به دست می‌آورد.

به همین دلیل در ادامه امتیازاتی را که کشور ارمنستان به سرمایه‌گذاران اعطا می‌کند بیان کرده‌ایم:

  • اعطای مالکیت 100 درصدی
  • عدم اضافه شدن مالیات بر ارزش افزوده بر روی کالاهای صادراتی
  • عدم ضرورت دریافت مجوز سرمایه گذاری
  • عدم محدودیت برای استخدام کارکنان
  • نبود محدودیت در حساب‌های ارزی
  • اعطای مالکیت ملک یا آپارتمان به اتباع خارجی
  • معافیت گمرکی جهت ورود سرمایه قانونی
  • حق خرید ملک و زمین برای شرکت‌های خارجی ثبت شده در ارمنستان
  • معافیت مالیاتی در سرمایه گذاری‌های کلان
  • معافیت از حقوق گمرکی برای صادرات
  • فقدان محدودیت در فرستادن ارز به خارج
  • و در نهایت تضمین سرمایه گذاری

انواع راه‌های سرمایه گذاری در ارمنستان

زمانی که اتباع خارجی در یک کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند، در حقیقت مفهوم سرمایه گذاری خارجی را ایجاد نموده‌اند.

سرمایه گذاری خارجی یعنی بر روی هر نوع دارایی مثل منابع مالی و یا معنوی سرمایه گذاری کرد. اتباع خارجی ممکن است از طریق یکی از راه‌های زیر در کشور خارجی سرمایه‌گذاری کنند:

  • ارز خارجی
  • سهام
  • توسعه یا بهره‌برداری از منابع طبیعی
  • سرمایه گذاری در اموال منقول و غیرمنقول
  • سرمایه گذاری در اوراق قرضه و غیره.

بخش‌های مختلف قابل سرمایه گذاری در کشور ارمنستان

از عواملی که این روزها تاثیر بسیار زیاد و مخربانه‌ای بر روی اقتصاد تمامی دولت‌ها داشته، می‌توان به بیماری کرونا اشاره کرد. ارمنستان نیز از این قضیه مستنی نبوده و با یک تصمیم گیری آگانه و تحقیقات کافی، می‌توان یک سرمایه‌گذاری بهینه در ارمنستان انجام داد.

توصیه ما این است که اگر می‌خواهید سرمایه شما به سود منتهی شود، در یکی از بخش‌های زیر سرمایه گذاری کنید:

سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی

اگر نظر ما را بخواهید، امن‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری در کشور ارمنستان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی است. این راه سرمایه گذاری برای بسیاری از سرمایه گذاران به خصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس همچون امارات جدید است.

مزیت سرمایه گذاری در کشاوری این است که اگر به سرعت به سود نرسیدید، می‌توانید سرمایه خود را قفل کنید تا پس از گذشت مدتی به سود برسید.

غالبا کسانی اقدام به سرمایه گذاری در این بخش می‌کنند که نمی‌خواهند ریسک زیادی کرده و با فضای جدید کسب و کار سازگاری پیدا کنند. زیرا هرگز ارزش زمین افت نمی‌کند.

همچنین سرمایه گذاری در بخش کشاوری سبد سرمایه‌گذری شما را بسیار متنوع می‌کند. براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی بانک جهانی، 59% کل زمین کشور ارمنستان را زمین‌های کشاورزی پوشش داده است.

علاوه بر تمامی موارد فوق، باید اشاره کرد که کشور ارمنستان آب و هوای مناسبی برای کشاورزی دارد و برای میوه و سایر محصولات کشاورزی ارمنی، تقاضای بین‌المللی وجود دارد.

سرمایه‌گذاری در بخش املاک کشور ارمنستان

توصیه دیگر ما برای سرمایه‌گذاری، سرمایه گذاری در بخش املاک است. اگر به دنبال راهی کم خطر و با درصد بالایی سوددهی هستید، سرمایه گذاری در املاک بهترین انتخاب برای شماست. البته این امر بستگی به مکان ملکی که خریداری کرده‌اید هم دارد.

تمامی کسانی که می‌خواهند از این راه در کشور ارمنستان سرمایه گذاری کرده و به این طریق اقامت ارمنستان را به دست آورند، می‌خواهند در منطقه‌ای ارزشمند با سوددهی بالا سرمایه گذاری کنند.

خریدن ملک در حقیقت به شما یک سرمایه قابل لمس می‌دهد و شما همیشه این اطمینان را دارید که ارزش پول شما با خرید ملک سقوط نخواهد کرد و از تنش‌های اقتصادی به دور خواهید ماند. حتی در ارمنستان نیز قیمت ملک سال به سال افزایش داشته است.

مزیت دیگری که سرمایه گذاری در بخش املاک دارد این است که در مقابل سایر راه‌های سرمایه گذاری، سد قابل پیش بینی دارد و به همین دلیل است که افراد بیشتری تمایل به سرمایه گذاری از این طریق را دارند.

جواهرسازی

سرمایه گذاری در بخش جواهرات و پردازش الماس

سومین راهی که برای سرمایه گذاری شما در ارمنستان وجود دارد، سرمایه گذاری برروی جواهرات و الماس است.

به دلیل آن که در طول تاریخ نیز ارامنه به طراحی و تولید جواهرات می‌پرداختند، و چون هزینه نیروی کار در ارمنستان کاهش یافته، غالبا جواهرات ارمنستان صادر می‌شود از همین جهت بسیار سرمایه گذاری در آن سودبخش خواهد بود.

فناوری اطلاعات

از پرکاربردترین رشته‌ها و زمینه‌ها برای سرمایه گذاری، بخش IT و فناوری داده‌ها است. این رشته در سراسر جهان قابل سرمایه گذاری است و اختصاص به ارمنستان ندارد. برطبق آماری که منتشر شده در سال‌های 2008 تا 2016 بر تعداد شرکت‌های فناوری داده در ارمنستان افزایش یافته و تقریبا به دو برابر میزان سابق خود رسیده است.

با وجود آن که دانشگاه‌های تخصصی و علمی خوبی در ارمنستان وجود دارد، اما تعداد متخصصان در این زمینه کم است درنتیجه فرصت و زمینه مناسبی برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود.

ساخت و ساز در ارمنستان

اما ساخت و ساز مورد علاقه‌ترین زمینه سرمایه گذاری برای کسانی است که سرمایه زیادی دارند. افرادی که سرمایه زیادی دارند می‌توانند در کشور ارمنستان اقدام به ساخت بیمارستان‌های جدید با امکانات پیشرفته و مدرن درمانی، هتل‌ها و رستوران‌های لوکس، پارکینگ در مناطق پرجمعیت و اصلی و غیره کنند.

سرمایه گذاری در ساخت و ساز پروژه‌ای است که هرگز شخص سرمایه گذار خارجی را ناامید نکرده و همیشه به او سود کلانی خواهد داد.

برای تعیین رتبه ارمنستان بر اساس معیارهای طبقه بندی یک کشور جهت سرمایه گذاری که مواردی همچون تولید با کیفیتی بالا، برخورداری از منابع انسانی، حمایت قانونی، توافقنامه‌های بین‌المللی بدون تعرفه یا با تعرفه محدود و به شکل کلی هزینه‌های پایین را شامل می‌شود، باید گفت که این کشور امتیاز خوبی داشته و واجد شرایط سرمایه گذاری است.

بهترین سرمایه گذاری در ارمنستان کدام است؟

اما به طور کلی می‌خواهیم به شما بگوییم که بهترین زمینه برای سرمایه گذاری و تجارت در ارمنستان کدام است. لازم است متذکر شویم که در نهایت این شما هستید که تصمیم می‌گیرید در چه زمینه‌ای مایل به سرمایه‌گذاری هستید و به کدام حوزه علاقه بیشتری دارید و ما صرفا قصد راهنمایی داریم.

کشور ارمنستان از لحاظ منابع انرژی و سوخت منابع بسیار محدودی دارد و همین امر موجب گردیده تا به کشورهای همسایه خود مانند ایران، ترکیه و روسیه برای تامین انرژی مورد نیاز خود از جمله برق، گاز، بنزین و غیره وابسته باشد. بنابراین سرمایه گذاری در بخش‌های مربوط به صنعت پتروشیمی و تامین انرژی می‌تواند بهترین گزینه باشد.

به غیر از صنعت پتروشیمی و تامین انرژی باید گفت که ارمنستان معادن فلز بی‌شماری دارد و درواقع صادرکننده عمده فلز در جهان محسوب می‌شود، سرمایه گذار می‌تواند با سرمایه گذاری در این بخش، به سود قابل توجهی دست یابد.

از عمده‌ترین و موثرترین بخش در اقتصاد ارمنستان، می‌توان به توریسم و گردشگری اشاره کرد. از همین جهت سرمایه گذاری خارجی در این بخش می‌تواند سود خوبی برای شخص به دنبال داشته باشد.

اما مهم‌ترین چیزی که باعث می‌شود سرمایه گذار به سرمایه گذاری در کشور ارمنستان جذب شود و تمایل داشته باشد که سرمایه خود را وارد این کشور کند این است که اگر صاحب سرمایه رضایت کافی از کارکرد و عملکرد بخش‌های دولتی نداشته باشد و یا اگر نهادهای دولتی ارمنستان موجب ورود خسارت به او شدند، این امکان را دارد که کشور ارمنستان غرامت دریافت کند.

در حقیقت باید چنین گفت که دولت ارمنستان هر امیتازی را که به سرمایه‌گذار داخلی داده به سرمایه‌گذار خارجی نیز اعطا کرده است. همچنین این دولت اجازه خروج سودی که سرمایه گذار به دست آورده را می‌دهد و از این بابت محدودیتی برای صاحب سرمایه وضع ننموده است.

سرمایه گذاری بین المللی

سرمایه گذاری و دارایی در کشور ارمنستان چه مزایا و معایبی دارد؟

با وجود تمامی اطلاعاتی که درباره سرمایه‌گذاری و زمینه‌های پرسود سرمایه‌گذاری در ارمنستان گفتیم، تصمیم داریم مزایا و معایبی که در سرمایه گذاری در کشور ارمنستان وجود دارد را نیز برای شما بیان کنیم.

نقاط قوت سرمایه گذاری در ارمنستان

  • وجود قوانین و شرایط مناسب و راحت برای سرمایه‌گذاران خارجی
  • وجود توافقنامه‌های تجارت آزاد با کشورهای عضو  CIS
  • عدم نیاز به سهمیه و مجوز برای واردات
  • حاکم بودن رژیم تجارت لیبرال و عضویت در سازمان تجارت جهانی و سازمان جهانی گمرک
  • عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا
  • وجود ضمانت بازگشت سرمایه و سود آورد بودن سرمایه گذاری
  • امکان توافق جهت حمایت متقابل از سرمایه گذار خارجی

نقاط ضعف سرمایه گذاری در ارمنستان

یک صاحب سرمایه علاوه بر آن که تمامی نقاط قوت و مزایای سرمایه گذاری در کشوری را بررسی می‌کند، نقاط ضعف آن را نیز مورد توجه قرار می‌دهد تا با چشمانی باز و به صورت عقلانی تصمیم بگیرد.

ارمنستان بازار داخلی زیادی نداشته و هزینه حمل و نقل در آن زیاد است زیرا که از سوی مرزهای ترکیه و آذربایجان تحریم شده  تمامی محصولات باید از مرز گرجستان وارد این کشور شود. این امر خود یک مانع برای توسعه اقتصادی این کشور محسوب می‌شود.

علاوه بر مورد فوق می‌توان نقاط ضعف دیگری برای سرمایه گذاری در ارمنستان نام برد مانند وجود فساد اداری، دلبستگی و دخالت کردن مقامات ایالتی، فقدان ثبات سیاسی و همچنین وجود خطر بلایای طبیعی مانند زمین لرزه. همگی این موارد می‌تواند تبدیل به یک عنصر منفی برای سرمایه گذاری در این کشور شوند.

برای سرمایه گذاری و دارایی در کشور ارمنستان چه مبلغی لازم است؟

از آن جایی که ایرانیان بیشتر به خرید ملک در کشورهای خارجی علاقه نشان داده‌اند و برخی ارمنستان را برای خرید ملک انتخاب می‌کنند می‌خواهند بدانند که چه مبلغی برای این کار نیاز دارند؟

در پاسخ باید بگوییم که مبلغ مورد نیاز برای خرید ملک بستگی به مکان ملک و نوع آن دارد و هر یک از این عوامل در قیمت ملک تاثیرگذار است. به عنوان مثال خرید ملک در شهر ایروان نزدیک به 500 هزار درام برای هر متر مربع نیاز دارد.

ثبت شرکت نیز از پر تقاضاترین راه‌های سرمایه‌گذاری در ارمنستان است. خود ثبت شرکت هزینه‌ای برای سرمایه‌گذار ندارد اما هزینه‌های اداره کردن شرکت باتوجه به نوع آن و تعداد سهامداران متغیر خواهد بود.

به طور کلی باید چنین گفت که در این کشور برای سرمایه گذاری نیاز به مبالغ بسیار زیاد و چشمگیر ندارید و با اندک مبلغی نیز می‌توانید ملکی در حومه شهر خریداری کرده و یا یک کسب و کار کوچک راه اندازی کنید.

تعیین حداقل مبلغ جهت سرمایه‌گذاری در ارمنستان کار راحت و امکان پذیری نیست زیرا در هر زمینه‌ای شرایط می‌تواند متفاوت باشد همچنین فرد به فرد نیز شرایط تغییرپذیر است و ممکن است کسی سرمایه کمتری در یک بخش وارد کند و به سود خوبی برسد اما شخص دیگر با سرمایه بیشتر سود مورد نظر خود را به دست نیاورد.

از همین جهت توصیه می‌کنیم حتما پیش از سرمایه گذاری، تمامی جوانب امر و نقاط قوت و ضعف آن را مورد بررسی قرار داده و سپس تصمیم بگیرید. زیرا یک تصمیم اشتباه و یا نسنجیده ممکن است باعث شود تمامی سرمایه خود را از دست دهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا