درباره کشور ارمنستان

معرفی شهرهای مهم ارمنستان | 11 شهر توریستی ارمنستان

ارمنستان یکی از قطب‌های گردشگری آسیاست و همه ساله مسافران و گردشگران زیادی برای دیدن شهرهای زیبای کشور ارمنستان و جاذبه‌های توریستی آن راهی این کشور می‌شوند.

علی‌رغم جمعیت پایین و وسعت کم، در بسیاری از شهرهای ارمنستان می‌توان رد پای بناهای تاریخی فراوان، تاریخچه کهن و طبیعتی فوق‌العاده را پیدا کرد. ارمنستان از جمله کشورهایی است که با کشور ایران مرزهای مشترک داشته و هر سال مسافران و گردشگران زیادی نیز از ایران به عنوان گردشگر از این کشور بازدید می‌نمایند.

بیشتر درآمد کشور ارمنستان از صنعت توریسم و گردشگری حاصل می‌گردد و دلیل آن نیز به جاذبه‌های بسیار دیدنی فراوانی بر می‌گردد که در شهرهای متعدد این کشور زیبا وجود دارد.

به همه مخاطبین توصیه می‌نمائیم فرصت را غنیمت شمرده و برنامه‌ای برای سفر به شهرهای مختلف این کشور و بازدید از جاذبه‌های توریستی آن در نظر بگیرند.

ارمنستان کشوری است دارای مردمی بسیار خون‌گرم با تشابهات متنوع مذهبی و فرهنگی به مردم ایران. این کشور از کشورهای همسایه‌ای است که برای سفر ارزان بوده و این امر در محبوبیت بالای آن نزد گردشگران خصوصا گردشگران ایرانی بی‌تاثیر نبوده است و سالانه خیلی از مسافران ایرانی از مرزهای هوایی و زمینی راهی ارمنستان می‌گردند.

با ما همراه باشید تا اطلاعات مختصری از موقعیت جغرافیایی و شهرهای معروف این کشور زیبا و هر آن چه در خصوص معرفی این سرزمین کهن و زیبا نیاز است برایتان بازگو نماییم.

جاذبه شهری ارمنستان

شهر توریستی ایروان

لیست محبوب‌ترین و زیباترین شهرهای ارمنستان را با معرفی شهر تاریخی و باستانی ایروان آغاز می‌کنیم.

ایروان، پایتخت ارمنستان و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود و تمام امکاناتی که در یک شهر مدرن باید وجود داشته باشد را می‌توان در ایروان دید.

به دلیل قدمت بالای این شهر، مکان‌های دیدنی و چشم‌اندازها حیرت‌انگیزی در ایروان به چشم می‌خورد که بی‌شک توجه شما را به شدت به خود جلب خواهند کرد.

از باغ وحش‌های بزرگ، موزه‌های ملی، رستوران‌ها، گالری‌های هنری و هتل‌های زیبا و ارزان‌قیمت تا خیابان‌های بزرگ سه‌لاینه، میدان‌های بسیار بزرگ، کافه‌های دنج و ساختمان‌های متنوع با استایل نئوکلاسیک، همه و همه می‌توانند شما را مجذوب این شهر بسیار زیبا یعنی ایروان کنند، به گونه‌ای که زیبایی‌های آسمان‌خراش‌ها و ساختمان‌های بلند دیگر کشورها و شهرها را از یاد ببرید.

بعضا از شهر ایروان به عنوان «شهر صورتی» هم نام برده می‌شود زیرا در ساخت ساختمان‌های این شهر از سنگ‌هایی با رنگ صورتی استفاده شده است.

میدان جمهوری ایروان (Republic Square) که از آن با نام «میدان ایروان» هم یاد می‌شود، یکی از سیاسی‌ترین و زیباترین مکان‌های دیدنی پایتخت ارمنستان محسوب می‌شود که حتما لازم است این میدان بسیار زیبا را از نزدیک ببینید.

اداره پست مرکزی، گالری هنر ملی، وزارت‌خانه انرژی و ساختمان دولت و ساختمان منابع طبیعی، از مهم‌ترین ساختمان‌های اطراف این میدان زیبا هستند.

کاسکاد یا هزار پله ایروان (The Cascade) که مرکز شهر ایروان را به پارک زیبای هافتناک وصل می‌کند و همچنین ساختمان ماتناداران (Matenadaran) که در آن کتب تاریخی، اسناد دست‌نوشته و کتیبه‌های بسیار زیادی نگهداری می‌گردد و از گنجینه‌های ارزشمند دنیاست، از دیگر دیدنی‌های شهر زیبای ایروان هستند.

دریاچه سوان در قلب کشور ارمنستان قرار دارد و بزرگترین دریاچه این کشور و عظیم‌ترین پهنه آبی در سرزمین‌های قفقاز می‌باشد که 1/6 درصد از وسعت کل ارمنستان را شامل می‌گردد.

این دریاچه وسیع از ۲۸ رودخانه و جریان های آبی مختلف تغذیه می‌گردد. فاصله دریاچه سوان تا شهر ایروان یک ساعت است.

شهر توریستی گوریس (Goris)

اگر می‌خواهید از شهری زیبا با تاریخچه و فرهنگ غنی بازدیدی داشته باشید، گوریس یکی از بهترین انتخاب‌ها در میان دیگر شهرهای زیبای ارمنستان خواهد بود.

این شهر در قسمت جنوبی و استان سیونیک، در مسیر ناگورنو قره‌باغ قرار گرفته است و طبیعت منحصربه‌فرد، سازه‌های شگفت‌انگیز و ترکیب صخره‌ها، صحنه‌هایی به یادماندنی و تکرارنشدنی را در مقابل چشمان شما خلق خواهند کرد.

این شهر در حقیقت کنار رودخانه‌ای خروشان و پرآب به نام واراراک (Vararak) قرار گرفته است که اطراف آن را کوه‌های سرسبزی احاطه کرده‌اند. چیزی که گوریس را از سایر شهرهای ارمنستان متفاوت‌تر می‌کند، ترکیب حیرت‌آور صخره‌ها در این شهر است.

زیبایی‌های خیره کننده این شهر صرفا به سازه‌های قدیمی و خانه‌هایی با سقف‌های قرمز منتهی نمی‌شود، بلکه مردمی مهمان‌نواز و خون‌گرم نیز آماده میزبانی و مهمان‌نوازی از گردشگران کشورهای مختلف هستند.

سکونتگاه قدیمی و باستانی خنِدزورسک (Old Khnzoresk) هم از جاذبه‌های محبوب‌ گردشگری این شهر است.

بقایای صومعه تاتِو (Tatev) هم در همین شهر قرار گرفته و گردشگران باید برای بازدید از آن، خود را به بالای صخره‌ای با ارتفاع 850 متر برسانند.

عموم مردم و گردشگران می‌توانند علاوه بر سوار شدن بر بزرگترین ماشین کابلی جهان با طول 5.7 کیلومتر، از چشم‌اندازهای دیدنی و زیبای اطراف این شهر نیز نهایت لذت را ببرند.

ایروان روی نقشه

شهر توریستی سوان (Sevan)

ارمنستان شاید دریایی نداشته باشد، اما گوهری ناب و طبیعی دارد که به اندازه هزاران دریا زیبا ست، دریاچه سوان (Lake Sevan). سوان اسم یکی از محبوب‌ترین شهرهای ارمنستان است که در ساحل یک رودخانه خروشان قرار گرفته و گنجینه‌ای از زیبایی‌های نایاب است.

سوان 1905 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و محلی بسیار  عالی برای فرار از آفتاب داغ تابستان و شنا در زیر نور خورشید است.

حتی اگر هوا نیز همراهی نکند و به اندازه کافی برای شنا کردن خوب نباشد، گردشگران می‌توانند از ماهی‌های کبابی در رستوران‌های کنار رودخانه خریداری کرده و لذت ببرند.

یکی دیگر از محبوب‌ترین جاذبه گردشگری شهر سوان، صومعه زیبای سواناوانک (Sevanavank) است. از سنگ‌های سیاهی که در ساخت این کلیسای قدیمی و تاریخی به کار گرفته شده‌اند، جلوه‌ای منحصر به فرد و خاصی به بخش بیرونی آن داده‌ است.

در بخش داخلی این کلیسا نیز یک محراب قدیمی با طراحی بسیار خاص و زیبا، بیش از هر چیز دیگر توجه شما را به خود جلب خواهد نمود. همچنین از بالای صومعه زیبای سواناوانک می‌توانید نظاره‌گر چشم‌اندازهای بسیار زیبای اطراف شهر نیز باشید.

شهر توریستی تساغکادزور (Tsaghkadzor)

تساغکادزور یکی دیگر از شهرهای زیبا و تاریخی کشور ارمنستان است که فاصله کمی با شهر ایروان دارد و در اغلب فصل‌های سال، میزبان مسافرانی است که از سراسر دنیا برای تفرج و تفریح به این کشور زیبا می‌آیند.

امکانات ورزشی در فضای باز مثل اسکی، جنگل‌های سرسبز و چشم‌اندازهای فوق‌العاده از کلیساها و صومعه‌های تاریخی، صرفا بخشی از دلایل ما برای معرفی تساغکادزور به عنوان یکی از شهرهای توریستی ارمنستان است.

در فصل سرد سال خصوصا فصل زمستان، طرفداران اسکی و مسافرانی که دوست دارند از صحنه‌های برفی ارمنستان لذت ببرند، به این شهر زیبا سفر می‌کنند.

تساغکادزور با مجموعه‌های تفریحی متنوع، هتل‌های لوکس و رستوران‌های پرزرق ‌و برق، مکانی ایده‌آل و دنجی است برای افرادی است که تمایل دارند از زندگی پرهیاهوی شهری برای مدتی در امان بوده و فاصله بگیرند.

اگر به این شهر سفر نمایید، حتما به صومعه کچاریس (Kecharis Monastery) و مجموعه اسکی تساغکادزور سری بزنید.

این صومعه در سال‌های گذشته مرمت شده و هم اکنون به عنوان یک کلیسای فعال با همان حال و هوای همیشگی در خدمت مردم ارمنستان و گردشگران سرتاسر دنیاست.

شهر توریستی اشترک (Ashtarak)

اگر به مکان‌های تاریخی و قدیمی علاقه‌مند هستید، اشترک به عنوان یکی از توریستی‌ترین و گردشگرپذیرترین شهرهای ارمنستان، مقصد مطلوب و مناسبی برای شما خواهد بود.

اینجا در واقع یکی از باستانی‌ترین نقاط مسکونی در کشور ارمنستان است و به همین جهت، می‌توان در این شهر بناهای فرهنگی و تاریخی ارزشمندی را پیدا کرد که هرکدام از آن‌ها به نوبه خود نمایانگر ویژگی‌های برجسته معماری ارمنستان هستند.

در منابع مختلف تاریخی، برای اولین بار در قرن نهم از «اشترک» به عنوان یک منطقه شهری یاد شده است. کلیساهای مختلفی در این شهر وجود دارد که هرکدام داستان و تاریخ مخصوص به خود را دارند که با بازدید از آن‌ها، بیشتر می‌توانید با فرهنگ و تاریخ مردمان این شهر آشنا شوید.

از دیگر جاذبه‌های دیدنی اشترک، پلی است که در قرن هفدهم بر روی رودخانه کاساق (Kasagh River) ساخته شده است. این رودخانه درست در قسمت پایین کلیسای زیبای سورپ سرکیس (Surp Sarkis) جا خوش کرده و سالیان سال است که جریان دارد.

شهر توریستی کاپان (Kapan)

کاپان، بزرگترین شهر در استان سیونیک ارمنستان است و مکانی بسیار جذاب برای افرادی است که تمایل دارند روح خود را با تماشای چشم‌اندازهای طبیعی نفس‌گیر، کوه‌نوردی و صخره‌نوردی و قدم زدن در دره‌های بسیار زیبا صیقل دهند و به آرامش برسند.

نام این شهر از عبارت ” kapel” به معنی «به هم قفل شدن» گرفته شده است و به ارتفاعات و کوه‌های این منطقه اشاره دارد که همانند حلقه‌های زنجیر در کنار هم قرار گرفته‌اند.

مرکز این شهر توریستی با داشتن پارک‌های پرشاخ‌ و برگ و سرسبز ، کافه‌های دنج و آب‌نماهای زیبا، مکانی بسیار عالی برای درک حس واقعی آرامش است.

گردشگران همچنین قادرند از صومعه‌سرای مربوط به قرن نهم یعنی واهاناوانک (Vahanavank) که در هفت کیلومتری این شهر واقع شده، دیدن نموده و از مناظر آن نیز لذت ببرند. گفته شده این عبادتگاه، یکی از مراکز مذهبی پادشاهان سیونیک بوده است.

برج ساعت

شهر توریستی دیلیجان (Dilijan)

دیلیجان یکی از زیباترین شهرهای کشور ارمنستان و مکانی برای گردشگرانی است که تمایل دارند طبیعت متفاوت این کشور را از نزدیک لمس نمایند.

این شهر زیبا در محدوده «پارک ملی دیلیجان» در استان تاووش ارمنستان قرار گرفته و فاصله اندکی هم با دریاچه زیبا و مشهور پارز (Lake Parz) دارد.

این مکان محلی برای تفریحات بسیاری همچون پیک‌نیک در طبیعت، بالا رفتن از صخره‌ها و کوه‌نوری است و روزی‌های عالی در انتظار گردشگران است.

اگر اهل ماجراجویی هستید، در فصل بهار می‌توانید از قدم زدن در جنگل‌های سرسبز این شهر و در فصل پاییز نیز، از عبور از دره‌های آن و تماشای چشم‌اندازهای بی‌نظیر دیلیجان لذت ببرید.

شهرت اصلی این شهر زیبا به خاطر چشمه‌های شفابخش آب معدنی آن است. به علاوه، از این شهر با عناوینی همچون«سوئیس کوچک» یا «سوئیس ارمنستان» نیز یاد می‌گردد. موضوعی که موجب گردیده اسم دلیجان در میان محبوب‌ترین شهرهای ارمنستان به چشم بخورد.

صومعه هاغارتسین (Haghartsin Monastery) از محبوب‌ترین کلیساها و صومعه‌های کشور ارمنستان است و قرارگیری آن در کوه‌های سرسبز دیلیجان، شهرت آن را دوچندان کرده است.

گوشاواناک (Goshavank) هم نام دیگر صومعه محبوب بین مردم این شهر است که برای بازدید از آن باید پول پرداخت کرد.

شهر توریستی گیومری (Gyumri)

گیومری دومین شهر بزرگ کشور ارمنستان بعد از ایروان محسوب می‌گردد که به سبب داشتن جاذبه‌های دیدنی بسیار زیاد، همواره مورد توجه بسیاری از گردشگران از سراسر دنیا بوده ‌است.

از آن جایی که کشور ارمنستان اولین کشور با دین مسیحیت در کل دنیا محسوب می‌شود، در تمام نقاط شهر گیومری نیز می‌توان کلیساها و عبادت‌گاه‌های بسیاری را مشاهده کرد.

ارزشمندترین و زیباترین کلیسا در میان تمام عبادت‌گاه‌های این شهر، کلیسای آمنا پرکیج (Amenaprkich Church) است. بخش داخلی این کلیسا با زیورآلات متنوع و زیادی تزئین شده است.

در سفر به شهر گیومری، بازدید از بنای زیبا و تاریخی وارتان مامیکونیان (Vardan Mamikonyan) را هم از دست ندهید.

این بنای تاریخی برای گرامیداشت و یادبود قهرمان ملی ارمنستان ساخته شده، فردی که گفته می‌شود مسئولیت حفاظت از اعتقادات دین مسیحیت را بر عهده داشته است.

دژ سیاه (Black Fortress) نیز از دیگر بناهای مشهور و تاریخی گیومری است. از این دژ که طی سال‌های گذشته میراث فرهنگی این کشور به خوبی نگهداری کرده، برای حفاظت از مرزهای روسیه در مقابل نیروهای ترک و پارسی استفاده می‌شده است.

شهر توریستی جرموک (Jermuk)

شهر بعدی در لیست بهترین شهرهای ارمنستان، شهر «جرموک» نام دارد. شهری بسیار عالی برای افرادی که جز عشق و صلح به چیز دیگری فکر نمی‌کنند و تمایل دارند چیز متفاوتی را در سفر خود به ارمنستان تجربه نمایند. جرموک را معمولاً با آب‌وهوای دلچسب و معتدلی که دارد، می‌شناسند.

در این شهر فعالیت‌های ماجراجویانه زیادی در انتظار مسافران است. مثل تراموای هوایی جرموک که هیجان‌آور ترین وسیله بازی  این شهر است یا مجموعه‌های اسکی که حسابی آدرنالین خون‌تان را افزایش خواهد داد.

اگر به دنبال رهایی از استرس و آرامش هستید نیز می‌توانید در جنگل‌های سرسبز این شهر نیز پیاده روی نمایید.

بسیاری از گردشگران برای مقاصد درمانی هم به جرموک سفر می‌نمایند چرا که در این شهر می‌توانند آب‌های معدنی گوارایی را با دمای متفاوت را پیدا کرد. مجموعا بالغ بر 40 ایستگاه مختلف برای ارائه آب‌های معدنی در این شهر زیبا وجود دارد که حتما باید بازدید از آن‌ها را در برنامه خود قرار دهید.

یکی دیگر از دیدنی‌های مشهور شهر توریستی جرموک، آبشار جرموک است. آبشار جرموک دومین آبشار بزرگ کشور ارمنستان با 68 متر ارتفاع که تفریح و آب‌تنی در کنار آن، خاطره‌ای تکرارشدنی را برای شما رقم می‌زند.

شهر توریستی آرزاکان (Arzakan)

اگر به دنبال آب‌وهوای عالی با طبیعت بکر هستید و می‌خواهید در فضایی به دور از تنش و استرس سفر کنید، حتما سفر به شهر توریستی آرزاکان را در برنامه‌های خود داشته باشید.

آرزاکان یک شهر بسیار زیبا و کوچک است که بسیاری از گردشگران برای تفریح در مجموعه کوهستانی آقوِران (Aghveran) و صرفاً برای تنفس هوای بسیار پاکیزه، راهی آن می‌شوند.

بازدیدکنندگان همچنین قادر خواهند بود از بقایای کلیسای نگوتسی وانک (Neghutsi Vank) که در قرن دهم بنا شده و زمانی کلیسای بسیار زیبایی بوده است، بازدید نمایند.

بقایای این کلیسا در دره‌ای که در شمال غربی شهر آرزاکان واقع شده، قرار گرفته است. بقایای یکی دیگر از کلیساها و صومعه‌های باشکوه به نام گوکی وانک (Ghuki Vank) که در قرن سیزدهم ساخته شده نیز در همین منطقه قرار دارد.

منظره

شهر توریستی وانادزور (Vanadzor)

وانادزور سومین شهر بزرگ ارمنستان و مرکز استان لوری است و از آنجایی که در قسمت شمالی این کشور واقع شده است و چشم‌اندازهایی بسیار عالی دارد، در زمره شهرهای زیبای ارمنستان قرار محسوب می‌شود.

وجود هوای بسیار تمیز، آب‌وهوای معتدل، و چشمه‌های آب معدنی، به‌ تنهایی می‌توانند برای سفر جذاب چند روزه به وانادزور به عنوان یکی از بهترین شهرهای ارمنستان کافی باشند.

وانادزور با ریل قطار و بزرگراه به دیگر شهرهای بزرگ ارمنستان متصل شده است و با مجموعه‌های آب گرم و هتل‌ها، در تمام فصول سال میزبان گردشگران شهرهای مختلف جهان است.

این شهر چهار کلیسای بزرگ و محبوب دارد که تمام آنها در نوع خود منحصر به‌ فرد هستند. «کلیسای مادر مقدس» از قدیمی‌ترین عبادتگاه‌های این شهر است که در سال 1831 احداث شده و در ساخت آن از سنگ‌های پرتقالی و مشکی استفاده شده است.

جالب است بدانید بسیاری از گروه‌های تئاتر مشهور ارمنستان در این شهر مستقر بوده و مشغول فعالیت هستند.

ادزون (Odzun)

در استان لوی، یکی دیگر از بهترین شهرهای ارمنستان را می‌توان مشاهده کرد که روی فلات بالای بخش چپی رود «دبد» (Debed) قرار گرفته و با مناظر تکرارنشدنی، حسابی حال و هوای شما را دگرگون خواهد کرد.

«ادزون» در حقیقت یک روستای تاریخی اما بسیار مهم است که چشم‌اندازهایی نفس‌گیر دارد، مخصوصا هنگامی که بخواهید شهر را از کلیسای بسیار مشهور ادزون تماشا کنید.

جدای از طبیعت فوق‌العاده، خود این کلیسای باستانی که در قرن پنجم ساخته شده نیز به اندازه‌ای زیبا هست که به خاطر تماشای آن به ادزون سفر کنید.

این کلیسا، اصلی‌ترین جاذبه گردشگری ادزون و یکی از حیرت‌انگیزترین باسیلیکاهای ارمنستان با گنبدی بسیار زیبا است. «دره دبد» هم یکی از مناطق شگفت‌انگیز این منطقه است که امتداد آن، ارمنستان را به گرجستان وصل می‌کند.

در این دره، روستاهای متعدد و جذابی وجود هست که هر کدام داستان مخصوص به خود را دارند و در نزدیکی آن‌ها می‌توان کلیساها و دژهای بسیار زیبایی را پیدا کرد.

در حقیقت، دره دبد ترکیبی از فرهنگ، تاریخ و طبیعت ارمنستان را به تصویر می‌کشد.

طبیعتا دیدنی‌ها ارمنستان فقط به مواردی که بالاتر اشاره کردیم، ختم نخواهد شد در این کشور روستاهای کوچک و بسیار زیبایی وجود دارد که بازدید از آن‌ها، جذابیت‌های سفر شما را به ارمنستان دو چندان خواهد کرد.

روستای گارنی (Village of Garni) یکی از همین روستاهاست که در آن می‌توان از طبیعت فوق‌العاده و مشاهده آثار تاریخی متعدد لذت برد.

اگر پیش‌تر به ارمنستان سفر کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم تجربه سودمندی از حضور در شهرهای مختلف ارمنستان دارید، این تجربه‌ها یا نظرات را در قسمت نظرات با ما و دیگر مخاطبان سایت ایرانیان ارمنستان به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا