سفر به ارمنستان

هزینه تاکسی در ارمنستان

کشور زیبای ارمنستان یکی از مطلوب‌ترین مقاصد مهم گردشگران ایرانی است که هر ساله از ابتدای شروع فصل بهار خیل زیادی از طبیعت‌گردان و مسافران ایرانی با خودروی شخصی یا اتوبوس یا از طریق پرواز هوایی راهی این کشور می‌شوند.

از این رو بهتر است قبل از شروع سفر به ارمنستان در خصوص سیستم حمل و نقل عمومی این کشور اطلاعاتی را کسب نماییم.

استفاده از تاکسی یکی از مهم‌ترین بخش‌های حمل و نقل عمومی در هر کشوری است و کشور زیبای ارمنستان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

شهر ایروان پایتخت کشور تاریخی ارمنستان است و اغلب گردشگران و توریست‌های ایرانی به علت فاصله تقریبا اندک این شهر با مرز ایران، معمولا مقصد سفر خود را شهر ایروان انتخاب می‌کنند.

بیشتر گردشگران که با وسایل نقلیه عمومی همچون اتوبوس و هواپیما وارد ایروان می‌شوند، علاقه‌دارند تا مناطق دیدنی ارمنستان را چه در سطح شهر یا خارج شهر با تاکسی طی کنند.

لذا کسب آگاهی اولیه از میزان کرایه‌ و موارد ضروری در این خصوص لازم به نظر می‌رسد. از این رو قصد داریم تا به بررسی کرایه تاکسی در ایروان و نکات مهمی که باید قبل سفر دانست بپردازیم.

نرخ کرایه تاکسی در شهر ایروان ارمنستان

اگر با خودروی شخصی خودتان به کشور ارمنستان سفر می کنید شاید آن چنان ضروری نباشد که در خصوص کرایه تاکسی در ایروان اطلاعاتی کسب کنید اما پیشنهاد می‌گردد برای کسب آگاهی حتما با ما هر ماه باشید.

در شهر ایروان برای رفت و آمد در سطح شهر، بعد از اتوبوس بهترین، راحت‌ترین و مطمئن‌ترین گزینه تاکسی است چرا که قیمت تاکسی در ارمنستان برخلاف بسیاری از کشورهای همسایه ایران من جمله ترکیه و گرجستان بسیار ارزان‌تر است.

اگر در خیابان در حال گذر هستید و درخواست تاکسی کردید باید بدانید که نرخ مصوب شده کرایه تاکسی به ازای هر کیلومتر 100 درام خواهد بود که البته توسط تاکسیمتر نصب شده در تاکسی محاسبه می‌گردد.

همچنین در صورتی که در ایروان سوار تاکسی شده و مسافتی کمتر از یک کیلومتر را طی نمایید، باید باز هم 100 درام را پرداخت کنید، زیرا شروع نرخ کرایه تاکسی از 100 درام آغاز خواهد شد.

البته به دلیل نوسان قیمت ارز شما در ارمنستان باید معادل ریالی آن را با توجه به قیمت روز درام محاسبه و مبلغ را پرداخت نمایید. در کشور ارمنستان برخلاف کشور ایران اغلب تاکسی‌ها به صورت دربست مسافر جابجا می‌نمایند و تاکسی خطی خیلی کم دیده می شود یا اصلا وجود ندارد.

که البته این مورد یکی از مزایای تاکسیرانی در ارمنستان محسوب می‌گردد. اگر قصد سفر به کشور ارمنستان را دارید حتما نقشه فارسی این کشور را تهیه و به دقت مطالعه نمایید.

آرم تاکسی

در ارمنستان حتما از خودروهای دارای آرم تاکسیرانی استفاده کنید

به عنوان یک توصیه حتما به خاطر داشته باشید که صرفا از خودرو‌هایی که دارای علامت یا آرم تاکسیرانی کشور ارمنستان هستند استفاده کنید و تا حد ممکن سوار خودروهای شخصی نشوید زیرا علاوه بر مسائل امنیتی، از نظر کرایه و قیمت، بر آن‌ها نظارتی نبوده و مطمئنا کرایه را بیشتر از تاکسی‌های زرد رنگ با شما حساب خواهند کرد.

شایان ذکر است که معمولا خودروهای شخصی و بدون علائم و آرم سازمان تاکسیرانی ارمنستان به دنبال توریست‌های خارجی بوده و چون در خودروی خود تاکسیمتر ندارند، همیشه قیمت بیشتری را از مسافران  طلب می‎نمایند.

یکی دیگر از نکات مهمی که حتماً باید به هنگام سوار شدن به تاکسی در ایروان به آن توجه داشت، این است که حواستان باشد که راننده، تاکسیمتر ماشین خود را روشن کرده باشد و یا در واقع آن را”صفر” کند.

در ضمن در هنگام استفاده از تاکسی در کشور ارمنستان، همیشه پول خرد همراه خود داشته باشید زیرا همانند کشور خودمان معمولا راننده‌های ارمنی نیز  به دلیل نداشتن پول خرد مابقی پول را کمتر بر می‌گردانند.

در هنگام سفر به یک کشور خارجی حتما توجه داشته باشید که به تاکسی‌های فرودگاه اعتماد ننمایید و تا حد ممکن از تاکسی اینترنتی و یا توسط اپلیکیشن‌های معروف از خدمات تاکسی استفاده نمایید.

البته در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت و هریک از این اپلیکیشن‌ها را مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد.

یکی از گردشگران اعلام نموده بود که در اولین مسافرت خود به کشور ارمنستان پس از اینکه از فرودگاه ایروان خارج شده و سوار بر تاکسی فرودگاه شده بود، راننده بابت طی مسافت فرودگاه تا مرکز شهر که حدود 30 دقیقه است، مبلغی در حدود  2 هزار درام تا مرکز شهر ایروان را به مسافر پیشنهاد داده بود در صورتی که از فرودگاه بین‌ المللی زوارتنوتس ایروان تا مرکز شهر حدود 20 کیلومتر مسافت بیشتر نیست!

اپلیکیشن‌های معروف تاکسی در کشور ارمنستان

اپلیکیشن معروف و پرطرفدار  Uber در کشور ارمنستان فعالیت نمی‌کند اما جایگزین‌های دیگری برای آن تعریف شده است که البته قیمت ارزان‌تری هم نسبت به تاکسی‌های خیابانی دارند و صرفا کافیست آن‌ها را روی تلفن همراه خود نصب نمایید و در هر نقطه‌ایی از شهر ایروان هستید، تنها با مشخص کردن مبداء و مقصد، درخواست تاکسی کنید.

در ایران اپلیکیشن‌های اسنپ و تپ‌سی محبوبیت و طرفداران فراوانی پیدا کرده‌اند، در ارمنستان نیز اغلب مردم برای انجام حمل و نقل و استفاده از تاکسی از اپلیکیشن‌های مشابه استفاده می‌نمایند که در ادامه به معرفی و بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

همانند ایران، در ارمنستان نیز توسط اپلیکیشن‌های درخواست تاکسی آنلاین، قادر خواهید بود به سادگی تاکسی سفارش داده و به هر مقصدی که مورد نظرتان است بروید و کرایه تاکسی را نیز قبل سفر مشاهده نمایید.

در این اپلیکیشن‌ها همچنین امکان تعیین نوع خودرو (ون –سواری – مینی ون) وجود خواهد داشت و البته قیمت خودروهای ون نسبت به خودروی سواری کمی بیشتر است زیرا تا 7 نفر گنجایش داشته و برای مسافرانی که بیشتر از 4 نفر هستند و تمایل دارند با قیمت مناسب‌تری سفر نمایند بسیار به صرفه‌تر خواهد بود.

در نهایت بعد از انتخاب مبداء و مقصد و پس از آن انتخاب نوع خودرو باید منتظر بمانید تا راننده مطابق مسیر مشخص شده روی نقشه، موقعیت مکانی شما را شناسایی و شما را پیدا کند.

همانند اسنپ و تب‌سی در این اپلیکیشن‌ها نیز در خاتمه سفر باید با توجه به رضایت خود از راننده، امتیازاتی از عدد 1 تا 5 به راننده اعطا نمایید.

تاکسی اینترنتی ارمنستان

اپلیکیشن GG Taxi

شرکت GG Taxi ایروان،  یکی از محبوب ترین و بهترین شرکت‌های درخواست تاکسی آنلاین و اینترنتی در ارمنستان است که بیشترین استفاده را توسط مردم و گردشگران در ارمنستان دارد.

رانندگانی که تمایل دارند در این اپلیکیشن ثبت نام نمایند باید از نظر مهارت رانندگی و خلق و خوی رفتاری مورد آزمایش دقیق قرار بگیرند و بعد از قبولی در تست‌های مذکور قادر خواهند بود مجوز کار در GG Taxi را اخذ نمایند.

اکثر تاکسی‌هایی که در این اپلیکیشن به فعالیت مشغول هستند دارای یک علامت یا آرم مشخص در قسمت عقب خودروی خود هستند که به راحتی ازخودروهای دیگر قابل تشخیص می‌باشند و پس از درخواست تاکسی، شناسایی آن‌ها بسیار راحت‌‌تر از سایر مسافر‌برها خواهد بود.

جالب است بدانید که شرکت GG Taxi در کشورهای دیگری همچون گرجستان نیز به فعالیت مشغول است، اما مثل ارمنستان نتوانسته توسط مردم محبوبیت زیادی کسب نماید و اغلب مردم گرجستان بیشتر از اپلیکیشن Yandex استفاده می‌نمایند که طراح آن یک شرکت روسی است.

اگر قصد داشتید بصورت زمینی از کشور ارمنستان به گرجستان سفر نمایید، شما می‌توانید به راحتی توسط اپلیکیشن GG Taxi تاکسی خود را مشخص کرده و سفری دلچسب را با استفاده از مناظر زیبای حدفاصل دو کشور تجربه نمایید.

قیمت بین شهری این تاکسی‌ها به مراتب از تاکسی های دیگر ارزان تر است و از نظر امنیت نیز بسیار عالی است. نرخ کرایه تاکسی در اپلیکیشن GG Taxi در حالت عادی به ازای هر کیلومتر 100 درام است و در ساعات شلوغ ممکن است تا 120 درام نیز افزایش یابد.

اپلیکیشن محبوب Yandex Taxi

شرکت روسی Yandex Taxi که به تازگی در زمینه کرایه تاکسی اینترنتی و آنلاین فعالیت گسترده خود را شروع کرده، توانسته است نزد مردم روسیه، گرجستان، ارمنستان و آذربایجان بسیار محبوب گردد و کاربران آن روز به روز در حال افزایش باشند.

جالب است بدانید ارزان ترین هزینه تاکسی را در تمام کشورها Yandex Taxi داراست. به همین جهت تعداد نصب شده آن در تلفن‌های همراه مردم ارمنستان بسیار بیشتر از سایر اپلیکیشن های کرایه تاکسی آنلاین است و کشور ارمنستان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اگر در کشور ارمنستان از اپلیکیشن Yandex Taxi تاکسی استفاده نمایید در ساعات ترافیکی و شلوغ به ازای هر کیلومتر 100 درام و در ساعات خلوت این میزان به 80 درام کاهش هزینه خواهید داشت.

فعلا تعداد تاکسی‌هایی که تحت نظر این شرکت روسی به کار مشغول هستند، نسبت به دیگر شرکت‌های کرایه تاکسی آنلاین کمتر بوده اما با توجه به حضور نو در کشور ارمنستان روز به روز تعداد آن‌ها در حال افزایش است.

نرخ Yandex Taxi برای سفر های برون شهری به ازای هر کیلومتر 150 دارم محاسبه می‌گردد، اگر از گردشگرانی هستید که کارت اعتباری مثل ویزا کارت دارید، قادر خواهید بود مبلغ کرایه تاکسی را به صورت آنلاین توسط رمز اینترنتی خود پرداخت نمایید.

همچنین یکی از قابلیت‌های جذاب این اپلیکیشن معروف بدین شکل است که اگر کارت اعتباری خود را به تلفن همراه خود نزدیک کنید هزینه Yandex Taxi از کارت شما کسر خواهد شد!

البته فراموش نشود که فقط تلفن‌های همراهی که دارای قابلیت NFC هستند می توانند این کار را انجام دهند و در غیر این صورت شما باید مبلغ کرایه را توسط رمز اینترنتی پرداخت کنید.

برای دانلود رایگان اپلیکیشن Yandex Taxi اگر سیستم عامل موبایل شما اندروید است می‌توانید از Play Store آن را دریافت و در گوشی همراه خود نصب کنید و اگر از سیستم عامل IOS استفاده می‌نمایید باید از App Store این نرم‌افزار را دانلود و نصب نمایید.

پس از نصب باید شماره تلفن همراه خود را در برنامه ثبت کرده و یک کد فعال سازی که از طریق پیامک برایتان ارسال می شود را در اپلیکیشن وارد و شروع به استفاده نماید.

اپلیکیشن Mobi Taxi

سومین اپلیکیشن درخواست تاکسی اینترنی و آنلاین در ایروان که قصد معرفی آن را داریم Mobi Taxi است که دفتر این شرکت در شهر ایروان قرار دارد.

یکی از مزایای شرکت Mobi Taxi داشتن بیشترین تعداد خودرو در شهر ایروان است که در صورت درخواست تاکسی سریعا نزدیک ترین راننده به شما، درخواست را قبول خواهد کرد و به سمت شما حرکت می‌نماید. لذا مسافران و گردشگران در مورد یافتن تاکسی مشکل زیادی نخواهند داشت.

دومین مزیت Mobi Taxi دارا بودن وایفای رایگان در تمامی خودروهای تحت نظر این شرکت است که پس از سوار شدن در تاکسی می‌توانید به وایفای تاکسی متصل شده و از آن استفاده نمایید.

پس از درخواست تاکسی و یافتن نزدیک‌ترین راننده شما قادر خواهید بود مکان فعلی تاکسی را روی نقشه اپلیکیشن مشاهده کنید و زمان انتظار تا رسیدن تاکسی برای شما به نمایش در خواهد آمد.

تمام تاکسی‌های این شرکت دارای آرم و علائم مخصوص هستند که شناسایی آن ها توسط مسافران را آسان‌تر خواهد ساخت.

پس از نصب اپلیکیشن Mobi Taxi می بایست توسط شماره تلفن خود (سیم کارت ارمنی) ثبت نام کنید بعد از آن می‌توانید در هر نقطه از شهر ایروان به سادگی درخواست تاکسی کنید.

نرخ کرایه تاکسی‌های شرکت Mobi Taxi همانند سایر تاکسی‌های آنلاین به ازای هر کیلومتر 100 درام است که قبل از تایید درخواست تاکسی هزینه آن نمایش داده خواهد شد که پس از تایید باید روی دکمه order (درخواست) کلیک کنید و منتظر باشید.

هزینه تاکسی

اپلیکیشن TaxoLine

آخرین اپلیکیشن آنلاین و اینترنتی این لیست TaxoLine است که به صورت آنلاین و آفلاین در ارمنستان قابل استفاده خواهد بود. اما زمانی که به اینترنتی وصل باشید امکانات بیشتری از این برنامه در دسترس است.

اپلیکیشن TaxoLine تفاوت چندانی با دیگر برنامه های درخواست تاکسی ندارد و ثبت نام در این اپلیکیشن بسیار ساده است و صرفا کافی است شماره تلفن همراه خود را به برنامه معرفی کنید.

اگر قصد دارید به صورت آفلاین و توسط تماس با اپراتور مورد نظر شرکت درخواست تاکسی نمایید پس از شماره گیری و انتخاب زبان مورد نظر باید موقعیت مکانی فعلی و مقصد خود را به اپراتور اطلاع دهید و مشخصات تاکسی شما اعم از پلاک، رنگ، مدل ماشین، و نام راننده توسط تلفن گویا به شما اعلام خواهد شد، سپس باید تا رسیدن تاکسی منتظر باشید.

اپلیکیشن TaxoLine برای سیستم عامل های Android – IOS – Windows Phone برنامه‌ریزی شده است. اپلیکیشن TaxoLine در کشور ارمنستان کاربرد زیادی دارد و توسط سیستم GPS موقعیت دقیق مسافر و راننده را تشخیص خواهد داد.

اگر تلفن همراه شما هوشمند نیست و یا در مکانی هستید که به اینترنت دسترسی ندارید، می‌توانید با مراکز تاکسیرانی ایروان تماس حاصل نموده و درخواست تاکسی نمایید البته متاسفانه این امر مستلزم تسلط به گویش و زبان ارمنی است.

اما نگران نباشید اکثر اپراتور‌های این شرکت تاکسیرانی به زبان انگلیسی نیز مسلط هستند. اگر زبان انگلیسی بلد نیستید می‌توانید از تاکسی‌های گذری خیابان استفاده کنید.

شرکت تاکسیرانی TaxoLine دارای خودرو های سواری، مینی ون و ون است که با توجه به تعداد مسافران سفارش هریک از آن‌ها امکان پذیر است.

این شرکت دارای خدمات ویژه بری ترانسفر فرودگاه نیز هست که قیمت آن نسبت به سایر خدمات کمی گران‌تر خواهد بود، نرخ کرایه تاکسی‌های TaxoLine به ازای هر کیلومتر 100 درام است که بسته به شرایط ترافیکی متغییر می‌باشد و تا 120 درام در ساعات شلوغی افزایش می‌یابد.

در هنگام دادن درخواست یا حین استفاده از تاکسی‌اینترنتی و آنلاین به موارد ذیل توجه نمایید:

  • علاوه بر راحت و آسان بودن سرویس‌های آنلاین، امنیت هم یک بخش مهمی از مزایای این سرویس تاکسی آنلاین می‌باشد که در شرکت‌های اینترنتی تضمین خاصی برای ارائه دهندگان خدمات حمل و نقل آنلاین برای ایمنی مسافران و همراهان آن‌ها وجود دارد.
  • برای ایمن ماندن در حین استفاده از تاکسی آنلاین حتما هویت راننده را با آن چه گفته شده در برنامه چک نمایید وبا راننده تاکسی به صورت آنلاین آشنا شوید و آن را با داده‌های موجود در برنامه مانند نام، عکس، پلاک خودرو، شماره تلفن و نوع آن تنظیم کنید.
  • هنگام سفارش تاکسی به صورت آنلاین ، باید توجه کنید که آیا پلاک‌ها صحیح هستند یا خیر، مسیر را برای رسیدن به مقصد بدانید وقتی از یک سرویس تاکسی آنلاین استفاده می‌کنید، به مسیر حتما توجه کنید.
  • اگر برای بار اول در منطقه ای سفر کنید شاید برای شما مشکل باشد. برای اطمینان از صحت مسیر سفر، می‌توانید به Google Maps توجه کنید به نزدیکترین فرد اطلاع دهید. با استفاده از تاکسی آنلاین می‌توانید جزئیات راننده و مسیرهای مسافرتی را به آن‌ها اطلاع دهید.
  • برای تسهیل ارتباط با نزدیک‌ترین فرد هنگام استفاده از خدمات حمل و نقل آنلاین، می‌توانید شماره نزدیکترین افراد را ذخیره کنید آن‌ها را در رده شماره گیری سریع قرار دهید تا ارتباط با آن‌ها آسان تر شود. در طول سفر هوشیار باشید و ایمنی را در اولویت قرار دهید.
  • استفاده آسان و سفارش راحت تاکسی‌های اینترنتی فرایند سفر را برای مسافر و راننده ساده‌تر می‌کند همچنین امنیت و اطمینان خاطر به دلیل ضبط آنلاین و ردگیری تاکسی‌ها از طرف شرکت‌ها را بالا می برد.
  • بالا رفتن کیفیت سفرها به دلیل ثبت امتیازدهی به رانندگان و مسافران در هر سفر افزایش می یابد. قابلیت استفاده از اپلیکیشن‌های همسان در اکثر شهرهای بزرگ امکان‌پذیر است. کاهش زمان سفر امروزه استفاده از تاکسی‌های اینترنتی را در الویت قرار داده است.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم تجربه سودمندی در مورد هزینه استفاده از تاکسی‌های شهری و تاکسی‌های اینترنتی در ارمنستان دارید، این تجربه‌ها را در قسمت نظرات با ما و دیگر مخاطبان سایت ایرانیان ارمنستان به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا