درباره کشور ارمنستان

واحد پول ارمنستان و نحوه تبدیل پول دلار به درام ارمنستان

نزدیک به دو دهه و به صورت دقیق‌تر از سال 1993، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال این کشور، درام ارمنستان با کد: AMD و نماد:֏، تبدیل به پول ملی این کشور شده‌ و به عنوان جایگزین روبل شوروی انتخاب شده‌ است.

پول ملی و کلیه سیاست‌گذاری‌های مسائل مالی ارمنستان توسط بانک مرکزی تنظیم می‌شود.

شایان ذکر است که AMD نه تنها در جمهوری ارمنستان بلکه در جمهوری قره باغ که منطقه‌ای کوهستانی است و برای هزاران سال محل سکونت ارامنه بومی بوده‌ است، نیز رسمیت‌ دارد.

بنابراین اگر قصد بازدید از آرتساخ باستانی را دارید، مشکلی برای پرداخت با درام پیش نخواهد‌ آمد. در ادامه با ما همراه باشید تا با تاریخچه و کم‌ و کیف درام ارمنستان به صورت کامل آشنا گردید.

در نهایت نیز به راه‌های تبدیل دلار به عنوان ارز بین‌ المللی به درام ارمنستان اشاره خواهد شد.

عبارت درام به چه معناست؟

درام در زبان ارمنی به معنای پول است، اما این کلمه ریشه یونانی دارد. در قالب بین‌المللی، درام ارمنستان به عنوان AMD نشان داده می‌شود.

در حال حاضر اسکناس‌هایی با ارزش اسمی 1000، 2000، 5000، 10000، 20000، 50000 و 100000 درام و همچنین سکه‌های 10، 20 و 5 در سیستم مالی این کشور در گردش هستند.

اسکناس با ارزش اسمی 50000 AMD برای اولین بار به افتخار 1700 سالگرد پذیرش مسیحیت به عنوان یک دین رسمی در ارمنستان منتشر شد.

گفتنی‌ است بر روی اسکناس‌های AMD چهره‌های برجسته فرهنگی نقش بسته‌ است که سهم زیادی در تاریخ و توسعه معنوی این کشور داشته‌اند.

همچنین آثار ارزشمند تاریخی و نقاشی‌های زیبای نقاش بزرگ ارمنی، مارتیروس ساریان نیز در طراحی درام ارمنستان به کار رفته‌اند.

دلار

درام ارمنستان نسبت به یورو و دلار چه جایگاهی دارد؟

در ارمنستان، استفاده از ارز خارجی دیگر کشورها به غیر از ارزهای شناخته‌ شده جهانی توسط قانون ممنوع‌ است. بنابراین ما به شما توصیه می‌کنیم که مقداری پول نقد به دلار یا یورو حین عزیمت به این کشور در دسترس داشته‌ باشید.

در ارمنستان، بانک‌ها و صرافی‌های زیادی وجود دارد که در شهرهای بزرگ و کوچک مستقر هستند. اگر قصد سفر طولانی و گردشگری از مناظر طبیعی این کشور را دارید، مثلا گشت‌ و گذار در کوهستان‌ها یا روستاهای دور افتاده، بهتر است از قبل به صرافی مراجعه‌ کرده و واحد پولی که همراه خود دارید را به درام تبدیل‌ کنید.

ما همچنین توصیه می‌کنیم اسکناس‌های پول محلی را به واحدهای کوچک‌تر تبدیل‌ کنید، زیرا در مناطق دور افتاده وضعیت زندگی مردم نسبتا ضعیف است و شاید حتی نتوانید یک اسکناس 5000 AMD را مبادله‌ کنید.

بهترین گزینه این است که همیشه مقداری سکه و مقداری پول نقد با ارزش‌هایی همچون 1000 AMD همراه داشته‌ باشید. دراین صورت قطعا با پول خرد در مغازه‌ها یا هر کجای دیگر دچار مشکل نخواهید شد.

هنگام سفر به ارمنستان می‌توانید با خیال راحت پول نقد به روبل، یورو و دلار دریافت‌ کنید.

خاطر نشان می‌شود که درام ارمنستان در بازار ارز جهانی هزینه بسیار پایینی دارد و به شدت به نوسانات دلار و یورو وابسته‌ است. همچنین وب‌سایت‌های زیادی وجود دارند که روزانه اطلاعات مربوط به نرخ ارز را به روز می‌کنند.

نحوه تبادلات سیستم مالی ارمنستان و درام این کشور با دنیا چگونه است؟

اکنون تعداد بانک‌ها و دستگاه‌های خودپرداز و AMT در ایروان به طور مکرر در حال زیاد شدن است و پیدا کردن بانک مناسب کار سختی نیست.

تقریبا همه بانک‌ها دارای سیستم‌های انتقال پول بین‌المللی مانند UNI Stream و MoneyGram یا ارسال و دریافت ارز از طریق شبکه سوئیفت هستند.

کارت‌های اعتباری ویزا، مسترکارت یا امریکن اکسپرس نیز معتبر و محبوب محسوب می‌شوند و اکثر فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و هتل‌ها با کارت اعتباری خدمات ارائه می‌کنند.

البته توجه داشته‌ باشید که پرداخت با کارت اعتباری در خارج از ایروان تقریبا غیرممکن است، بنابراین همیشه پول نقد محلی را در اسکناس‌های کوچک حمل‌ کنید.

ساعت کاری صرافی‌ها و بانک‌ها در ارمنستان چگونه‌ است؟

در پایتخت این کشور صرافی‌ها بیشتر در سوپرمارکت‌ها و مراکز خرید بزرگ، بازارها، مغازه ها، هتل‌ها قرار دارند. صرافی‌های خصوصی از صبح تا شب کارکنند و اکثریت بانک‌ها از ساعت 09:00 تا 16:00 یا 17:00 به مشتریان خدمات رسانی می‌کنند.

شنبه‌ها، بسیاری از بانک‌ها تا ساعت 14:00 بعد از ظهر کار می‌کنند، در عین حال همه شعب باز نیستند. تنها بانک مرکزی واقع در ایروان است که به صورت تمام وقت در روزهای شنبه و یکشنبه کار می‌کند.

شعبه مرکزی در ایروان ARMECONOMBANK واقع در خیابان آرام قراردارد و نزدیک میدان جمهوری و خیابان شمالی است.

همچنین بسیاری از بانک‌ها نیز در مراکز خرید شعبه‌ دارند. خاطر نشان می‌شود صرافی‌های تبدیل ارز را می‌توانید در سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای SAS و Yerevan City پیدا کنید.

تبدیل درام به دلار

چگونه می‌توان دلار را به درام ارمنستان تبدیل‌ کرد؟

حال و بعد از آشنایی مفصل با درام و اسکناس‌های متفاوتی که در خاک ارمنستان توسط بانک مرکزی چاپ می‌شود، نوبت به بررسی این پرسش مهم می‌رسد که اساسا چگونه می‌توان دلار را به درام تبدیل‌ کرد؟.

برای انجام این کار چند روش مختلف پیش‌ روی متقاضیان وجود دارد. چرا که بر اساس گفته‌های سابق در همین مطلب، لزوم دریافت درام جدای از همراه‌ داشتن کارت‌های بین‌المللی همچون مسترکارت برای دریافت خدمات در ارمنستان وجود دارد.

در ادامه روش‌های تبدیل دلار به درام ارمنستان عبارتند از:

مراجعه به صرافی‌های فرودگاه‌ها

درصورتی که از راه‌های هوایی قصد عزیمت به ارمنستان را دارید، می‌توانید در اکثر فرودگاه‌های این کشور به صرافی‌ها مراجعه‌ کرده و نسبت به تبدیل دلار به درام اقدام‌ کنید.

این روش مخصوصا به کسانی توصیه می‌شود که پرواز هوایی به ارمنستان را برای گشت‌ و گذار در این کشور به نسبت دیگر روش‌ها ترجیح می‌دهند.

مراجعه به بانک‌ها

همانگونه که اشاره‌ شد ارمنستان اجازه و اختیارات لازم را برای انجام تبادلات مالی با سیستم‌های بانکی جهان ‌دارد.

در نتیجه بانک‌های این کشور می‌توانند خدمات تبدیل ارز را انجام‌داده و قطعا این روش به عنوان بهترین روش ممکن برای تبدیل ارز به شمار می‌آید.

چرا که ضریب امنیتی بسیار بالا بوده و می‌توان به راحتی به بانک‌های این کشور جهت تبدیل ارز اعتماد‌ کرد. بنابراین با اطلاع از ساعت کاری بانک‌ها می‌توان به نزدیک‌ترین شعبه ممکن به محل سکونت مراجع ه‌کرده و دلار یا یورو را به درام ارمنستان تبدیل‌ کرد.

صرافی‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای

همان‌گونه که اشاره‌شد در کشور ارمنستان فروشگاه‌های زنجیره‌ای بسیار بزرگی به نام‌های ساس و یروان سیتی مشغول فعالیت هستند که خدمات مربوط به تبدیل ارز را ارائه می‌دهند.

گفتنی‌ است که بسیاری از بانک‌های این کشور در هایپرمارکت‌های زنجیره‌ای ارمنستان شعبه داشته و پیشنهاد می‌شود که تا حد امکان در صورت عدم مراجعه به بانک‌ها به باجه‌ها و خودپردازهای معتبر بانک‌ها در سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای مراجعه‌ کرد، تا بتوان با خیال راحت نسبت به تبدیل دلار به درام اقدام‌ کرد.

سایت‌های تبدیل دلار به درام در ارمنستان

در نهایت چهارمین راه‌حل ممکن که روشی کاملا دیجیتالی و نامحسوس به نسبت دیگر روش‌ها محسوب می‌شود، مربوط ‌است به استفاده از سایت‌های تبدیل دلار به درام که هم در ایران و هم در ارمنستان فعالیت‌ داشته و با صرافی‌های متعددی در ارتباط هستند.

در این حالت می‌توان هزینه دلار مورد نظر را به این وبسایت‌ها واریز کرده و سپس نسبت به دریافت ارز در خاک ارمنستان اقدام‌ کرد.

قطعا این روش باتوجه به نامحسوس بودن و عدم اطلاع دقیق مشتری از انجام تراکنش‌ها، ریسک‌های خاص خود را دارد و به همین دلیل باید تنها به سایت‌های معتبر و با سابقه‌ای که طرف قرارداد با صرافی‌های خوشنام هستند، مراجعه‌ کرد.

توجه به این نکته ضروری است که می‌توان به صرافی‌های خصوصی و آزاد در خاک ارمنستان نیز مراجعه‌ کرد و فرآیند تبدیل ارز را انجام‌ داد.

اما قطعا در این روش ضریب امنیتی به نسبت مراجعه به بانک‌ها یا استفاده از صرافی‌های فرودگاه‌ها پایین‌تر بوده و میزان ریسک تا حدودی افزایش می‌یابد.

بنابراین توصیه اکید در این زمینه وجود دارد که حتما جهت تبدیل ارز از دلار به درام ارمنستان، مراجعه به بانک‌ها در اولویت اول قرار گیرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا