زندگی و مهاجرت به ارمنستانخدمات اختصاصی

دریافت گواهی پزشکی اقامت در ایروان ارمنستان

یکی از کشورهایی که ایرانیان تمایل زیادی برای رفتن به آن دارند چه برای مسافرت و چه به جهت اخذ اقامت، کشور ارمنستان است که نزدیک به 40 کیلومتر مرز مشترک با ایران دارد.

علاوه بر آن، کشور ارمنستان جز معدود کشورهایی است که برای ایرانیان ویزا نمی‌خواهد و به همین دلیل بسیار مورد توجه ایرانیان قرار دارد.

مسئله دیگری هم که در علاقه ایرانیان به ارمنستان تاثیر دارد ارزش واحد پولی ارمنستان است که نزدیک به ارزش ریال ایران بوده و همین امر باعث می‌شود مهاجران و مسافران ایرانی به آن جذب شوند.

موارد فوق تنها بخشی از دلایلی است که باعث جذب ایرانیان جهت مسافرت و یا مهاجرت به کشور ارمنستان می‌شود. راه‌های سفر و مهاجرت به ارمنستان متنوع است و متقاضی می‌تواند بستگی به شرایط خود یکی را انتخاب کرده و مسیر آن را طی کند.

دلایل سفر به ارمنستان می‌تواند گردشگری، شرکت در همایش یا سمینار، برنامه‌های علمی، فرهنگی یا ورزشی و غیره باشد.

دلایل مهاجرت به این کشور نیز ممکن است تحصیل در دانشگاه‌های ارمنستان، کار و یا سرمایه‌گذاری باشد. هرکس باید هدف خود را برای رفتن به ارمنستان مشخص کرده و راه‌های مربوط به آن را طی کند.

در سال 1395 شمسی میان دو کشور ایران و ارمنستان توافقنامه‌ای تنظیم شد که به موجب آن نه شهروندان ایرانی و نه شهروندان ارمنستانی برای ورود به کشور یکدیگر، نیاز به ویزا نداشته و هر یک تنها با داشتن یک پاسپورت معتبر می‌تواند وارد کشور طرف مقابل شود. اما این موضوع برای سفر گردشگری و موقت است.

اگر شهروندان ایرانی بخواهند اقامت ارمنستان را دریافت کنند، جریان کمی فرق خواهد کرد و شرایط خاص‌تری وجود خواهد داشت.

ایرانیان برای اخذ اقامت ارمنستان باید یکی از راه‌های تحصیل، کار یا سرمایه‌گذاری را انتخاب کرده و مدارک لازم را ارائه دهند.

یکی از این مدارک دریافت گواهی پزشکی اقامت در ایروان است. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر درباره راه‌های اخذ اقامت ایروان و همچنین دریافت گواهی پزشکی برای اقامت صحبت کنیم.

بیمارستان

راه‌های اخذ اقامت ارمنستان

کشور ارمنستان در سال 1994 قانونی تصویب کرد و از آن پس به موجب مفاد آن قانون، به اتباع خارجی اقامت می‌دهد. اخذ اقامت ارمنستان راه‌های متعددی دارد و شرایط به دست آوردن هرکدام مسلما متفاوت است.

در ادامه هر یک از راه‌های اخذ اقامت و شرایط آن را یبان خواهیم کرد.

انواع اقامت ارمنستان

برای اخذ اقامت ارمنستان همانگونه که گفتیم راه‌های متعددی وجود دارد همچنین هر یک از اعضای خانواده باید به صورت جداگانه اقدام به اخذ اقامت کنند.

البته این نکته را باید در نظر داشت که اگر کسی بخواهد بیشتر از 4 ماه در این کشور اقامت داشته باشد، باید برای آن دلیل موجه بیاورد. از رایج‌ترین راه‌های اخذ اقامت در ارمنستان ثبت کردن شرکت و اخذ اقامت تحصیلی است.

اخذ اقامت تحصیلی تنها برای طول مدت تحصیل است و دانشجو از این لحاظ نگرانی نخواهد داشت اما اگر از راه دیگری غیر از تحصیل می‌خواهید اقامت ارمنستان را به دست آورید، باید اقامت خود را موجه کرده و دیل خوبی برای اقامت داشته باشید به طوری که با آن موافقت شود.

در صورتی که شما اصالتا ارمنی بوده و اکنون می‌خواهید اقامت این کشور را به دست آورید کار شما آسان است و تنها با 3 ماه اقامت در این کشور، اقامت دائم ارمنستان به شما داده می‌شود.

اما اگر چنین شرایطی را ندارید توصیه ما این است که از راه ثبت شرکت اقدام کنید زیرا به این طریق می‌توانید برای اقامت خود دلایل قابل قبولی بیاورید.

با ثبت شرکت در ارمنستان، به شما اقامت یک ساله داده می‌شود، بعد از آن که دوبار این اقامت را تمدید کردید و در کل به مدت 3 سال در ارمنستان اقامت داشته و زبان ارمنی را هم برای خواندن و هم برای نوشتن یاد گرفته باشید، می‌توانید مدارک لازم را برای اخذ اقامت ارمنستان به مرجع مربوطه تسلیم کنید.

اما اخذ اقامت در ارمنستان 4 نوع مختلف دارد که به شرح زیر است:

اقامت موقت یا temporary residence permit

اقامت موقت همانطور که از نامش مشخص است، موقتی بوده و برای حداکثر 1 سال قابل صدور است، اما این نوع اقامت را می‌توان مجددا تمدید کرد.

اقامت عادی ارمنستان یا ordinary residence permit

اقامت عادی ارمنستان برای حداکثر 5 سال به شخص متقاضی اعطا می‌شود و البته قابلیت تمدید دارد.

نکته‌ای که در خصوص درخواست این نوع اقامت وجود دارد این است که شخص متقاضی باید حداقل 3 سال در کشور ارمنستان اقامت داشته باشد تا بتواند صدور این نوع اقامت را درخواست کند.

راه دیگر تقاضای این اقامت این است که شخص از یکی از دانشگاه‌ها یا مراکز آموزش علمی ارمنستان فارغ‌التحصیل شده باشد.

انجام آزمایش

اقامت خاص ارمنستان یا  special residence permit

قامت خاص ارمنستان به کسانی داده می‌شود که اصالتی ارمنی داشته باشند. افراد خارجی غیرارمنی نیز در صورتی که یک فعالیت اقتصادی یا فرهنگی در ارمنستان انجام دهند، احتمال دارد این نوع اقامت را دریافت کنند. اقامت خاص برای 10 سال صادر گردیده و قابلیت تمدید دارد.

اقامت ویژه ارمنستان یا particular residence permit

و در نهایت اخرین نوع اقامت ارمنستان، اقامت ویژه است که به دیپلمات‌ها و یا کسانی که برای ماموریت سیاسی به ارمنستان می‌روند داده می‌شود.

از تمامی مواردی که در فوق بیان شد، می‌توان این موضوع را دریافت که ارمنستان در ابتدای کار به هیچ عنوان اقامت دائم نمی‌دهد و ابتدا اشخاص باید اقامت موقت این کشور را به دست آورده و سپس تقاضای اقامت دائم را طبق شرایط مخصوص بدهند.

اکثرا افراد یا به منظور تحصیل و یا کار تقاضای اخذ اقامت در ارمنستان را دارند. به همین منظور ضرورت دارد نکاتی را در این زمینه خدمت همراهان عزیز بیان کنیم:

  • کسی که می‌خواهد از راه تحصیل وارد ارمنستان شده و اقامت این کشور را به دست آورد، ضرورت دارد که در اولین قدم موسسه‌ای آموزشی پیدا کند که از سوی دولت ارمنستان تاییدیه داشته باشد و در آن ثبت نام کرده و شهریه تحصیلی را بپردازد.

دولت ارمنستان برای آن که مانع از سوءاستفاده کردن برخی از افراد شود، اقامت تحصیلی را تحت شرایط کنترل شده‌ای صادر می‌کند.

معمولا برای کسانی که برای بار اول اقدام به اخذ اقامت تحصیلی کرده‌اند، اقامت 6 ماه صادر می‌شود.

به عبارت دیگر دولت ارمنستان با اعمال این سخت‌گیری‌ها می‌خواهد باعث شود تنها اشخاصی که واقعا قصد تحصیل را دارند اقدام کنند.

  • گاهی افراد برای کسب اقامت ارمنستان اقدام به ثبت کردن یک شرکت صوری می‌کنند و بعد از آن که مجوز اقامت در این کشور را به دست آوردند، یا کشور ارمنستان را ترک کرده و یا آنکه دست به انجام کارهای غیرقانونی می‌زنند.

به همین دلیل دولت ارمنستان با صرف ثبت شرکت به کسی اقامت نمی‌دهد و شخص متقاضی باید اسناد و مدارک دیگری نیز ارائه دهد.

در کل باید چنین گفت که اخذ اقامت ارمنستان کار سخت و دشواری برای ایرانیان نیست تنها باید راهنمایی‌های درستی دریافت کرده و از راه درست و همچنین مطابق با اصول و موازین مربوطه اقدام نمایند.

چگونه می‌توان اقامت دائم ارمنستان را به دست آورد؟

اجازه بدید پاسخ این سوال را چنین بدهیم. پروانه اقامت دائم ارمنستان تنها به اشخاصی داده می‌شود که یکی از شرایط زیر را داشته باشند:

  • فردی که ثابت کند یک یا چندنفر از بستگان نزدیک او مانند والدین، فرزندان، همسر، خواهر یا برادر، پدر و مادربزرگ و نوه در کشور ارمنستان سکونت دارد.
  • کسی که در ارمنستان مسکن یا ملکی داشته باشد و بتواند در این کشور امرار معاش کند.
  • کسی که مطابق با قوانین جمهوری ارمنستان حداقل 3 سال در این کشور اقامت داشته باشد، این امکان را دارد که درخواست صدور اقامت دائم بدهد.
  • تبعه خارجی که در کشور ارمنستان کارآفرینی کرده و یا آن که صاحب یک موسسه‌ای باشد، می‌تواند به دولت رمنستان تقاضای صدور اقامت دائم بدهد.

نکته: توجه داشته باشید که اقامت دائم ارمنستان تنها به مدت 5 سال اعتبار داشته و البته می‌توان آن را برای 5 سال دیگر نیز تمدید کرد.

افرادی که می‌خواهند اقامت دائم خود را تمدید کنند، باید 30 روز قبل از آن که مدت اعتبار اقامت به پایان برسد، اقدام به تمدید آن کنند. اما برای اخذ اقامت ارمنستان و یا تمدید آن مدارکی لازم است که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

تشخیص پزشک

مدارک لازم برای اخذ اقامت در ارمنستان

برای دریافت اقامت ارمنستان لازم است که مدارکی را به همراه داشته و ارائه دهید، این مدارک عبارت است از:

  • تقاضا نامه دریافت ویزا
  • 3 قطعه عکس مات 3.5*4.5
  • ارائه گواهی پزشکی
  • ترجمه رسمی پاسپورت به زبان ارمنی و همچنین ارائه کپی آن
  • کپی آخرین ویزای معتبر

دریافت گواهی پزشکی اقامت در ارمنستان

اما نوبت به موضوع اصلی این مطلب یعنی گواهی پزشکی اقامت در ایروان و نحوه دریافت آن می‌رسد.

در خصوص دریافت گواهی پزشکی باید بگوییم که اگر تصمیم دارید برای مدت 6 ماه یا کمتر در ارمنستان اقامت داشته باشید، نیازی به انجام معاینات پزشکی و دریافت گواهی پزشکی نخواهید داشت.

اما در صورتی که تصمیم دارید برای مدتی بیشتر از 6 ماه در ارمنستان اقامت داشته باشید، اگر یکی از شرایط زیر وجود داشته باشد، باید اقدام به انجام معاینات پزشکی کرده و گواهی پزشکی دریافت کنید. این شرایط از قرار زیر است:

  • اگر بخواهید برای مدتی بالغ بر 6 ماه در کشور ارمنستان حضور داشته باشید، لازم است آزمایش‌های مدیکال را انجام دهید.
  • اگر به مدت 6 ماه پیش از آنکه وارد ارمستان شوید، در کشوری اقامت داشته‌اید که شرایط خاصی داشته و یا بیماری‌های واگیرداری مانند ابولا و غیره در آن شیوع داشته است.
  • اگر می‌خواهید در زمینه‌ای وارد بازار کار در ارمنستان شوید ک سلامت عمومی نقش ویژه‌ای در آن دارد.
  • و درصورتی که می‌خواهید برای دیدن پدربزرگ یا مادربزرگ خود وارد ارمنستان شوید، ضرورت دارد که معاینات پزشکی را انجام دهید.

اما امکان دارد تا اینجای مطلب برای شما این سوال پیش آمده باشد که چه زمانی باید اقدام به انجام آزمایشات و دریافت گواهی پزشکی کنید؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم این بستگی به خود شما دارد، اگر بخواهید می‌توانید قبل از درخواست اقامت خود این آزمایشات را انجام دهید و یا آنکه بعد از درخواست دادن، اقدام به انجام آزمایشات کنید.

چه مشاغلی نیاز به دریافت گواهی پزشکی اقامت در ایروان دارند؟

همانگونه که در بالا به این موضوع اشاره کردیم، اگر شخص بخواهد کاری انجام دهد که با سلامت عمومی در ارتباط است، باید آزمایشات مدیکال انجام داده و گواهی پزشکی دریافت کند.

مشاغلی که نیاز به این گواهی دارند به شرح زیر است:

  • کسانی که در زمینه علوم بهداشتی می‌خواهد کار کنند.
  • افرادی که قصد فعالیت در آزمایشگاه‌هاى بالینى را دارند.
  • دانشجویانی که در دانشگاه ارمنستان در رشته پزشکی پذیرفته شده‌اند.
  • افرادی که می‌خواهند معلم پایه دبستان و راهنمایى شده و یا کلا معلم کودکان در هر رشته‌ای شوند.
  • خدمتکاران
  • افرادی که می‌خواهند از کودکان، معلولین و یا سالمندان در منزل آنها مراقبت کنند.

چگونه پزشکی که آزمایشات مدیکال انجام می‌دهد را پیدا کنیم؟

آزمایشات مدیکال برای دریافت گوهی پزشکی باید نزد پرشکی انجام بگیرد که از سوی دولت ارمنستان مورد تایید باشد، بنابراین هر پزشکی صلاحیت ندارد.

برای این کار باید پزشکی را پیدا کنید که در کشور خود و یا منطقه‌ای نزدیک به شما قابل دسترس باشد. زیرا برای امور مهاجرتی خود باید با او در ارتباط باشید.

تنها پزشکانی که نام آن‌ها در لیست پزشکان مورد تایید از سوی سازمان مهاجرت، پناهندگى، و تبعیت ارمنستان براى انجام معاینات پزشکى وجود دارد، مورد قبول هستند.

نکته: توجه داشته باشید که اگر نتوانستید به لیست فوق دسترسی پیدا کنید، می‌توانید یک لیست قانونی و معتبر از سوی کلینیک معتبر دریافت کرده و جایگزین کنید.

کارت واکسن الکترونیک

محدودیت‌هایی که ممکن است بیماری کرونا در سفر ایجاد کند

یکی دیگر از موانعی که در این دو سال اخیر بر سر راه مهاجران قرار گرفته، بیماری کرونا یا کووید-19 است.

حتی کسی که می‌خواهد برای مدت کوتاهی به یک کشور دیگر سفر کند باید محدودیت‌ها و قوانین آن کشور را در خصوص بیماری مذکور بررسی کرده و اگر کشور مقصد اوضاع مناسبی نداشت ترجیحا از سفر پرهیز کند.

اما گاهی امکان دارد شخص برای سفر خود دلیل ضروری داشته باشد و لازم بداند که سفر خود را انجام دهد در چنین حالتی باید حتما از محدودیت‌های احتمالی کشور مقصد اطلاعات به دست آورد و اگر مایل بود خود را تحت پوشش بیمه مسافرتی قرار دهد.

شما نیز اگر می‌خواهید به خارج از کشور سفر کنید حتما اطلاعات رسمی که از سوی مقامات دولتی در کشور مقصد منتشر شده است را مطالعه کنید.

از آن جایی که بیماری کووید-19 یک بیماری همه‌گیر است و در تمامی کشورها شیوع پیدا کرده است، کشور ارمنستان برای ورود مسافران به مرزهای این کشور اصلاحیه را وضع نموده که به شرح زیر است:

از مسافرانی که وارد ارمنستان می‌شوند تقاضا می‌شود یکی از موارد زیر را ارائه دهند:

  1. گواهی آزمایش  PCR کووید-19 با نتیجه منفی که در 72 ساعت گذشته گرفته شده باشد.
  2. گواهی واکسیناسیون کامل علیه کووید-19، که بر اساس دوزهای تجویز شده برای آن واکسن انجام شده باشد.
  3. برای واکسن‌های تک دوز، گواهی که تأیید ‌کند حداقل 28 روز (معادل 4 هفته) پیش از ورود به کشور تزریق شده است.
  4. برای واکسن‌های چند دوزی، گواهی که تأیید ‌کند آخرین دوز حداقل 14 روز پیش از ورود به کشور تزریق شده است.

ارائه گواهی با نتیجه منفی یا ارائه گواهی واکسیناسیون برای کودکان تا 6 سال و 11 ماه و 29 روز لازم نیست.

اگر مسافران هیچ یک از گواهی‌های فوق را ارائه ندادند، از ورود آنها به کشور ارمنستان جلوگیری می‌شود. مگر آنکه شخص بتواند گواهی تست کرونا منفی خود را از طریق یک اپلیکیشن موبایل ارائه دهد.

همچنین اتباع ارمنستانی و یا اتباع خارجی که اقامت موقت یا دائم ارمنستان را دارند، اگر نتوانند هیچ از مدارک فوق‌الذکر را ارئه دهند، در فرودگاه و نقطع عبور مرزی از آن‌ها آزمایش PCR گرفته می‌شود و اگر حواب آن منفی بود، به آن‌ها اجازه ورود به کشور داده می‌شود.

در غیر این صورت باید تا زمانی که جواب این ازمایش منفی شود، در قرنطینه بمانند. تمامی هزینه‌های تست PCR و غیره برعهده خود شخص است.

توجه داشته باشید که هر یک از گواهی‌های ذکر شده در فوق باید به یکی از زبان‌های ارمنی، انگلیسی یا روسی باشد تا از سوی دولت ارمنستان مورد قبول واقع گردد. همچنین برروی سربرگ چاپ شده باید اطلاعات زیر وجود داشته باشد:

  1. نام رئیس موسسه پزشکی که در آن آزمایش یا واکسیناسیون انجام شده است.
  2. نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد و شماره پاسپورت فرد معاینه شده یا واکسینه شده.
  3. نتیجه آزمایش، نام سازنده واکسن و شماره سریال آن، تاریخ دوز اول و دوم با امضای رئیس موسسه پزشکی با مهر آن.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که این امکان وجود دارد در سرتاسر ارمنستان محدودیت‌هایی وجود داشته باشد و به همین دلیل توصیه ما این است که پیش از سفر به این کشور حتما اطلاعاتی که در این زمینه از سوی مقامات رمسی و دولتی این کشور منتشر شده مطالعه نمایید.

برای اینکار می‌توانید به سایت سفارت این کشور و یا سایت رسمی دولت ارمنستان مراجعه نمایید.

در پایان این مطلب و به عنوان سخن اخر باید خدمت شما عزیزان بگوییم که کشور ارمنستان یکی از کشورهای همسایه ایران است و افراد زیادی تمایل دارند اقامت آن را به دست آورند.

اخذ اقامت در ارمنستان چندان کار سخت و دشواری نیست و در این مطلب گفتیم که معمولا افراد از راه تحصیل یا ثبت شرکت اقامت آن را به دست می‌آورند.

اگر شغل شما در ارمنستان با سلامت عمومی در ارتباط است و یا اگر می‌خواهید برای مدت بیشتر از 6 ماه در این کشور اقامت داشته باشید، لازم است گواهی پزشکی دریافت کنید تا سلامت شما برای دولت ارمنستان محرز شود.

همچنین این آزمایشات را باید زیر نظر پزشک مورد تایید این دولت انجام دهید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا