تحصیل در ارمنستان

آموزش زبان ارمنی | ارمنی به فارسی

هر کشوری زبان رسمی خاص خود را دارد و به نوعی زبان رسمی به تاریخچه و فرهنگ ملت‌ها وابسته است. امروزه یادگیری بسیاری از زبان‌های زنده دنیا یک امر ضروری برای عموم مردم محسوب می‌شود و محاوره بین افراد مختلف کشورهای دنیا صرفا از طریق چند زبان صورت می‌گیرد.

در حال حاظر زبان انگلیسی جزو رایج‌ترین زبان‌های محاوره‌ای در جهان به شمار می‌رود و در زمره زبان رسمی برخی از کشورها نیز محسوب می‌شود.

یادگیری زبان رسمی کشورهای مختلف دنیا به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان در این زمینه معیار ثابتی را در نظر گرفت. در واقع ممکن است فردی از روی علاقه شخصی اقدامات لازم را جهت یادگیری زبان رسمی برخی از کشورهای دنیا فراهم می‌کند.

اما سایر افراد برای زندگی در خارج از کشور ملزم به یادگیری زبان رسمی آن کشور هستند. افرادی که قصد مهاجرت به کشورهای اروپایی را دارند، باید مهارت‌های لازم را جهت یادگیری زبان همان کشور فرا گیرند.

در هرصورت فراگیری زبان رسمی کشورهای دنیا تا حدی به علاقه افراد و از حیث دیگر به شرایط شغلی و تحصیلی آن‌ها بستگی دارد.

زبان ارمنی که زبان رسمی کشور ارمنستان محسوب می‌شود، متعلق به خانواده زبان هندی- اروپایی است. این زبان به دو شاخه غربی و شرقی تعلق دارد و به نوعی آمیخته از فرهنگ کشورهای شرقی و غربی است.

تاریخچه زبان ارمنی به دوران بعد از میلاد مسیح باز می‌گردد و قدمت چندین ساله و بهتر است بگوییم به قرون گذشته ارتباط دارد.

به طور معمول زبان کشورهای دنیا تا حد زیادی به فرهنگ و تاریخچه آن کشور مربوط است که این موضوع در مورد کشور ارمنستان نیز صادق است.

شاخه شرقی زبان ارمنی به عنوان زبان رسمی کشور ارمنستان شناخته شده است و مرد این کشور ذاتا به زبان شرقی ارمنی با یکدیگر محاوره می‌کنند. البته که زبان دوم گفتاری در کشور ارمنستان، زبان روسی است که به ندرت در بین مردم کارایی دارد.

گفتنی است که زبان ارمنی برای آن دسته از افرادی که قصد دارند در کشور ارمنستان زندگی کنند، ضروری است و باید برای یادگیری این زبان اقدامات لازم را انجام دهند.

به طور معمول یادگیری زبان ارمنی برای مردم دنیا یک اصل ضروری محسوب نمی‌شود اما برای افرادی که قصد دارند برای مدت معینی در این کشور زندگی کنند، بسیار حائز اهمیت است.

با توجه به این که ارمنستان هم مرز با ایران است و ایرانی‌های زیادی در این کشور سکونت دارند، آموزش زبان ارمنی از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

ابداع زبان ارمنی

خوشبخاته ارتباط دو کشور ایران و ارمنستان از لحاظ مسائل اقتصادی، تجاری، فرهنگی و غیره در سطح قابل قبولی قرار دارد و از این حیث ایرانی‌های زیادی ارمنستان را به عنوان کشور مقصد مهاجرت خود در نظر می‌گیرند.

ایروان که به عنوان پایتخت کشور ارمنستان شناخته می‌شود، یکی از شهرهای توریستی مورد علاقه مردم ایران است و هرساله افراد زیادی از داخل کشور به ایروان سفر می‌کنند.

در هر صورت اگر قصد مهاجرت کاری یا تحصیلی به ارمنستان را دارید، باید ابتدا زبان ارمنی را فرا گیرید. شاید دانشگاه محل تحصیل‌تان به زبانی غیر از زبان ارمنی به شما آموزش داده شود، اما برای زندگی در ارمنستان و این که بتوانید با مردم این کشور ارتباط مستقیم داشته باشید، باید بتوانید به زبان ارمنی صحبت کنید.

در واقع افرادی که تمایل به زندگی چندین ساله در ارمنستان دارند، باید یادگیری زبان ارمنی را جزو اولویت‌های کاری خود قرار دهند.

یقینا اگر به این کشور سفر کنید و هنوز به زبان ارمنی تسلط نداشته باشید، ممکن است شرایط زندگی برایتان کمی دشوار شود.

قاعدتا یادگیری زبان‌های بیگانه فرآیند طولانی دارد و نمی‌توان ظرف چند روز یا چند ماه به آن تسلط کافی پیدا کرد. این موضوع در مورد زبان ارمنی نیز صادق است و فراگیری این زبان پروسه مشخصی را می‌طلبد.

آموزش زبان ارمنی قاعده و اصول خاص خود را دارد و باید برای یادگیری آن زمان کافی را بگذارید تا به تسلط کافی دست پیدا کنید.

در هر صورت برای یادگیری زبان ارمنی مانند سایر زبان‌های دیگر باید به مراکز آموزشی معتبر در این زمینه مراجعه کنید. آموزش زبان خارجه در ایران صرفا به زبان انگلیسی ختم نمی‌شود بلکه در حال حاظر اغلب زبان‌های رسمی دنیا در شهر‌های مختلف کشورمان به متقاضیان آموزش داده می‌شود.

گفتنی است که تمامی شهرهای ایران در زمینه آموزش زبان ارمنی خدمات رسانی نمی‌کنند و به طور معمول در شهرهایی نظیر تهران زبان رسمی کشور ارمنستان آموزش داده خواهد شد.

در شهر تهران آموزشگاه‌های زیادی در حوزه آموزش زبان ارمنی فعالیت دارند که افراد متقاضی می‌توانند در این مراکز ثبت نام کرده و در اسرع وقت نسبت به فراگیری این زبان بپردازند.

در این زمینه بهتر است به موسسات معتبر مراجعه کنید؛ زیرا در چند سال اخیر تعداد مراکز سودجو  که با هدف آموزش زبان‌های مختلف به افراد متقاضی تاسیس شده‌اند، افزایش یافته اند و صرفا با دریافت مبالغ هنگفت، هیچ گونه خدماتی را ارائه نداده‌اند.

آموزش زبان ارمنی به فارسی توسط موسسات و مراکزی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، به صورت تخصصی انجام می‌شود و افراد متقاضی بعد از گذشت مدت زمان مشخصی به تسلط نسبی به این زبان پیدا می‌کنند.

در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا در ارتباط با آموزش زبان ارمنی به فارسی و سایر موضوعات مرتبط توضیحاتی ارائه گردد.

مطالعه زبان ارمنی

درباره زبان ارمنی

زبان ارمنی همانطور که از نام آن پیدا است، زبان رسمی کشور ارمنستان محسوب می‌شود که شاخه شرقی و غربی به آن تعلق دارد.

شاخاه شرقی زبان ارمنی در حال حاظر جزو زبان رسمی کشور ارمنستان شناخته شده است و شاخه غربی آن به عنوان گفتار دوم محسوب می‌شود که کارایی چندان زیادی ندارد.

زبان دوم گفتاری در ارمنستان زبان روسی است. در واقع زبان ارمنی، زبان روسی نیز شناخته‌ می‌شود اما به ندرت قابل استفاده در بین عموم مردم است.

زبان ارمنی به پیشینه کشور ارمنستان مرتبط است و مردم این کشور با گویش و لحجه خاصی با یکدیگر صحبت می‌کنند. این زبان تحت عنوان زبان هند و اروپایی نیز شناخته می‌شود و تلفیقی از گویش‌های مختلف این کشورها است.

زبان ارمنی از زمان پیدایش آن دچار تغییرات بسیار زیادی شده است که عمده تغییرات آن به دوران بعد از تولد مسیح بر می‌گردد.

زبان ارمنی به صورتن کلی به دو بخش زبان ادبی شرقی و زبان ادبی غربی تقسیم بندی می‌شود که زبان شرقی آن به عنوان زبان رسمی کشور ارمنستان اثبات شده است.

زبان ادبی غربی ارمنستان کارایی چندان زیادی بین مردم این کشور ندارد و زبان محاوره‌ای همان شاخه شرقی آن می‌باشد.

بنابراین زبان کشور ارمنستان را می‌توان به زبان ارمنی و زبان روسی دسته بندی کرد که اغلب مردم این کشور به زبان ارمنی صحبت می‌کنند.

گویش اصلی مناطق شرقی ارمنستان، زبان ارمنی است اما منطقه قفقاز که ساکنین آن اغلب شوروی سابق است، زبان رسمی آن‌ها روسی می‌باشد.

تقریبا نصف ارمنی زبان‌ها در خارج از کشور ارمنستان زندگی می‌کنند و اغلب به زبان شرقی ارمنی صحبت می‌کنند. گفتنی است که زبان کشور ارمنستان تلفیقی از زبان ارمنی و زبان روسی است که گویش اصلی مناطق شرقی به زبان ارمنی و مناطق غربی به زبان روسی است.

وقوع یکسری اتفاقات تاریخی سبب شد که پراکندگی‌های بسیاری در کشور ارمنستان رخ دهد و به نوعی مردم این کشور در مناطقی از اروپا مستقر شوند.

با توجه به پیشرفت کشور ارمنستان در حوزه مسائل اقتصادی در طی چند سال اخیر، بسیاری از افراد در سراسر دنیا روی به یادگیری زبان ارمنی آورده‌اند.

لازم به ذکر است که در چند سال گذشته، ایرانی‌های زیادی به کشور ارمنستان مهاجرت کرده‌اند و از این رو برای یادگیری زبان ارمنی اقدامات لازم را انجام داده‌اند.

زبان ارمنی با توجه به این که به زبان روسی ارتباط نزدیکی دارد، یادگیری آن برای افرادی که آشنایی کافی به زبان روسی دارند، کار چندان دشواری نیست و می‌توانند به راحتی آن را در مدت زمان کوتاهی فرا گیرند.

کتاب آموزش زبان ارمنی

گویش زبان ارمنی

تمام زبان‌های رسمی دنیا، گویش و لهجه خاص خود را دارند که زبان ارمنی نیز از این موضوع مستثنی نمی‌باشد. زبان ارمنی دو گویش شرقی و غربی دارد.

در حال حاضر گویش شرقی زبان ارمنی در کشور ارمنستان کارایی دارد و گویش غربی آن در چندین سال قبل کارایی داشته است.

گویش شرقی ارمنی که به عنوان زبان رسمی مردم ارمنستان شناخته می‌شود، مورد استفاده در تمامی ارمنی زبان‌های ساکن در تمام دنیا است.

حتی افراد ارمنی که در ایران سکونت دارند، به گویش شرقی صحبت می‌کنند و شاخه غربی آن به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته ساکنین قدیمی کشور ارمنستان می‌توانند به هر دو گویش شرقی و غربی صحبت کنند و لهجه غربی زبان ارمنی که برگرفته از زبان روسی است، در حال حاظر مانند سابق کارایی ندارد.

زبان ارمنی مانند تمام زبان‌های زنده دنیا دارای ساختار خاصی است که در بخش بعدی به آن می‌پردازیم.

ساختار زبان ارمنی

ساختار زبان ارمنی شامل حروف صدا دار و بی‌صدا، دستور زبان و گرامر، قواعد نگارشی و مواردی از این قبیل است. در واقع آموزش زبان ارمنی بر اساس چنین ساختارهایی انجام می‌شود.

برای یادگیری هر زبانی از جمله زبان ارمنی ابتدا باید ساختار اصلی آن را یاد گرفت در غیر این صورت امکان فراگیری این زبان کمی دشوار می‌شود.

حروف صدادار در زبان ارمنی 6 حرف است که در هر دو گویش شرقی و غربی کارایی دارد. اما حروف بی‌صدار در زبان ارمنی بی‌نهایت هستند و نمی‌توان مقدار دقیقی را برای آن‌ها تعیین کرد.

در واقع پیچیدگی اصلی در یادگیری زبان ارمنی، به بخش حروف بی‌صدا آن مربوط می‌شود. گرامر و دستور زبان ارمنی نیز برگرفته شده از ترکیب اسم، فعل و حرف است.

الفبای ارمنی

آموزش زبان ارمنی از مبتدی تا پیشرفته

اگر متقاضی یادگیری زبان ارمنی هستید، باید به مراکز و موسسات آموزشی زبان‌های خارجه مراجعه فرمایید. البته تمامی مراکز آموزشی زبان‌های خارجی، در ارتباط با یادگیری و آموزش زبان ارمنی فعالیت ندارند و در این زمینه محدودیت‌هایی نیز وجود دارد.

موسساتی که در حوزه آموزش زبان ارمنی فعالیت می‌کنند، برای تمامی افراد از سطح مبتدی تا پیشرفته آموزش‌های لازم را ارائه می‌کنند.

شرایط کاری هر موسسه با یکدیگر متفاوت است و ممکن است در همان بدو ورود به آموزش از افراد متقاضی آزمون‌های مرتبط را به عمل آورند.

برای یادگیری بهتر زبان ارمنی، موسسات آموزشی سعی می‌کنند که در دوره‌های ابتدایی زبان ارمنی را به فارسی آموزش دهند و بعد از تسلط نسبی داوطلبان در این زبان به مروز سطح آموزش و یادگیری افزایش پیدا می‌کند.

برگزاری دوره‌های آموزشی زبان ارمنی از پایه شروع می‌شود و مناسب برای افرادی است که برای اولین بار قصد یادگیری چنین زبانی را دارند و تا سطح پیشرفته برای افرادی که تا حدودی با زبان ارمنی آشنایی دارند، آموزش داده می‌شود.

بنابراین اگر قصد دارید که زبان ارمنی را بیاموزید، باید ابتدا در دوره‌های مبتدی آموزش شرکت کرده و بعد از تسلط نسبی در زبان ارمنی می‌توانید در دوره های پیشرفته نیز شرکت کنید.

مدت زبان یادگیری زبان ارمنی به فارسی

یکی از سوالاتی که همواره از سوی متقاضیان برای یادگیری زبان ارمنی مطرح می‌شود، آن است که مدت زمان یادگیری زبان ارمنی چه قدر است؟

یادگیری زبان ارمنی به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان در این زمینه معیار و رویه ثابت و مشخصی را در نظر گرفت. قاعدتا با توجه به این که زبان ارمنی برای ما ایرانی‌ها یک زبان بیگانه محسوب می‌شود، فراگیری چنین زبانی مدت زمان نسبتا طولانی را می‌طلبد و نمی‌توان ظرف 1 الی 2 ماه به زبان ارمنی تسلط پیدا کرد.

مدت زمان یادگری زبان ارمنی به این موضوع بستگی دارد که تا چه اندازه پیگیری فراگیری این زبان هستید و کلاس‌های آموزشی را به صورت منظیم شرکت می‌کنید یا خیر.

گفتنی است که موسسات آموزشی برای فراگیری زبان ارمنی دوره‌های فشرده‌ای را در نظر می‌گیرند و مناسب برای افرادی است که تمایل دارند در مدت کوتاهی به این زبان تسلط کافی پیدا کنند.

در واقع نمی‌توان یادگیری زبان ارمنی را با یادگیری زبان انگلیسی مقایسه کرد. زبان انگلیسی در حوزه نظام آموزشی کشورمان تدریس می‌شود و قاعدتا دانش آموزان با این زبان کم و بیش آشنایی دارند.

زبان ارمنی گستردگی زیادی دارد و همین موضوع سبب شده است تا افراد در یادگیری با آن مشکل مواجه شوند. اما با تمرین و تکرار فراوان می‌توان در این زمینه مهارت‌های کافی را کسب نمود.

در هر صورت اگر در دوره‌های فشرده آموزش زبان ارمنی به فارسی شرکت کنید، می‌توانید ظرف مدت 6 الی 10 ماه به تسلط کافی رسید.

آموزش زبان ارمنی

هزینه آموزش زبان ارمنی

در ارتباط با موضوع آموزش زبان ارمنی مانند مدت زمان یادگیری نمی‌توان مقدار ثابت و مشخصی را در نظر گرفت.

آموزش زبان ارمنی در هر کدام از آموزشگاه‌های زبان خارجه هزینه‌های خاص خود را دارند و هر موسسه‌ای با توجه به امکانات و خدماتی که ارائه می‌دهد، طبیعتا نرخ مشخصی را برای آموزش زبان ارمنی در نظر می‌گیرد.

اما به طور کلی آموزش زبان‌هایی که فرار هستند و نیاز به صرف زمان بیشتری دارد، قاعدتا از هرینه‌های بالاتری نیز برخوردار هستند.

بنابراین موسسه‌ای را برای یادگیری زبان ارمنی انتخاب کنید که در وهله اول بسیار شناخته شده باشد و اساتید و مدرسان مجربی در آن مشغول فعالیت باشند.

معیار بعدی برای انتخاب موسسه آموزش زبان ارمنی، صرف هزینه‌های به صرفه به لحاظ اقتصادی است. برخی از موسسات نه تنها خدمات مطلوبی را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند، بلکه با دریافت شهریه‌های بسیار بالا، آموزش‌های سطح پایینی را در حوزه زبان ارمنی به متقاضیان ارائه می‌کنند که نباید تحت هیچ شرایطی به چنین مراکزی مراجعه کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا