سفر به ارمنستان

راهنمای کاپوتاژ جهت سفر زمینی با خودروی شخصی به ارمنستان

کشور ارمنستان شاید در چند سال گذشته برای سفرهای توریستی چندان مورد توجه گردشگران نبوده است اما در حال حاضر به یکی از مقاصد تفریحی بسیاری از افراد تبدیل شده است.

سفر به ارمنستان

ارمنستان طی چند سال اخیر سرمایه‌گذاری زیادی در حوزه گردشگری انجام داده است و با توجه به این که از جاذبه‌های گردشگری فراوانی برخوردار است، نظر اغلب مسافران را برای سفر تفریحی به خود جلب کرده است.

صرف مناطق تفریحی در ارمنستان مورد توجه توریست‌ها قرار نمی‌گیرد بلکه طبیعت بی‌نظیر و آب و هوای مناسب این کشور سبب شده است که هر ساله میزبان حجم بالایی از گردشگران سراسر دنیا باشد.

همچنین فرهنگ و تاریخچه این کشور از جمله دلایلی است که در جذب توریسم بسیار تاثیر گذار است. اصولا کشورهایی که پیشینه تاریخی چندین ساله دارند و مناطق مختلف آن دارای آداب و رسوم خاصی باشند، برای گردشگران جذاب است.

برخی افراد در سراسر دنیا هستند که شغل اصلی آن‌ها گردشگری است و به کشورهای مختلفی نیز سفر می‌کنند. این افراد به کشورهای شناخته شده توریستی هرساله سفر می‌کنند و یقینا ارمنستان مقصد سفر آن‌ها قرار دارد.

حوزه گردشگری و اقتصاد رابطه مستقیم باهم دارند و دولت‌هایی که در این زمینه سرمایه گذاری می‌کنند، منجر به پیشرفت اقتصاد آن‌ها خواهد شد.

اقتصاد ارمنستان تا حد زیادی وابسته به توریسم و جذب گردشگر است و تاثیر قابل توجهی در میزان درآمدزایی این کشور دارد.

امروزه کشورهای نوپا به این نتیجه رسیده‌اند که برای پیشرفت در زمینه مسائل اقتصادی و رونق تجارت باید حوزه گردشگری را گسترش دهند و در غیر این صورت روابط بین‌المللی آن‌ها با جوامع دیگر با مشکلاتی همراه خواهد شد.

یکی از موضوعاتی که برای مسافرت خارج از کشور مطرح می شود، بحث نحوه و راه‌های سفر است. در واقع مسافران همواره به دنبال روش‌هایی هستند تا بتوانند با هزینه مناسب و با راه‌ترین شکل ممکن به کشور مورد نظر خود سفر کنند.

متداول‌ترین روش برای سفر به خارج از کشور، سفر هوایی است که بسته به نوع هواپیما و مقصدتان هزینه‌های سفر قطعا متغییر خواهد بود.

اصولا برای سفر به قاره‌های مختلف راهی جزو سفر هوایی وجود ندارد اما شاید برای بسیاری از افراد جالب باشد که می‌توان به دو قاره نیز به صورت زمینی مسافرت کرد.

برای ما ایرانی‌ها کشور ارمنستان می‌تواند گزینه مناسبی برای مسافرت‌های خارج از کشور باشد. در واقع از آن جهت مسافرت به ارمنستان برای گردشگران ایرانی مناسب است که می‌توانند از راه زمینی به این کشور سفر چند روزه را تجربه کنند.

یکی از دغدغه‌های اصلی مسافران ایرانی برای سفر به خارج از کشور هزینه‌های بالای سفر هوایی است و همین امر باعث می‌شود تا برخی افراد از مسافرت‌های این چنینی منصرف شوند.

ارمنستان به اندازه‌ای به کشور ما نزدیک است که علاوه بر سفر هوایی می‌توان سفر از راه زمینی را نیز تجربه کرد.

نوسانت و افزایش شدید نرخ ارز طی چند سال اخیر باعث شده است تا بسیاری از افراد دیگر تمایل چندانی به سفرهای خارجی نداشته باشند.

اما با توجه به این که شرایط سفر زمینی به ارمنستان فراهم است، بسیاری از ایرانی‌ها تصمیم می گیرند به جای آن که به کشورهایی نظیر ترکیه سفر کنند، ارمنستان را برای سفر تفریحی خود انتخاب می‌کنند.

به صرفه بودن سفر زمینی به ارمنستان علت اصلی هجوم گردشگران ایرانی به این کشور است که قاعدتا حجم سفرها در مناسبت‌ها و تعطیات خاص افزایش می یابد.

به طور معمول ایروان (پایتخت ارمنستان) برای مسافران ایرانی جذابیت بیشتری برای سفر دارد و اگر تمایل به سفر زمینی به این شهر را دارید، باید از مرز نوردوز عبور کنید.

ایروان به عنوان یکی از شهرهای قدیمی و پایتخت کشور ارمنستان شناخته می‌شود که هرساله حجم قابل توجهی از توریست وارد این شهر می‌شود.

ایروان یکی از مقاصد تفریحی ایرانی‌ها است که به دلیل جاذبه‌های گردشگری فراوان و داشتن طبیعت هیجان انگیز و آب و هوای مناسب، جزو شهرهای محبوب توریستی در جهان به شمار می‌رود.

یقینا سفر به ارمنستان از راه زمینی می‌تواند تجربه‌ای جدید و لذت بخش را برایتان رقم بزند. به همین جهت اغلب مسافران برای ورود به شهر ایروان سفر زمینی را در نظر می‌گیرند.

کاپوتاژ خودرو

افرادی که به ارمنستان سفر کرده‌اند، با مرز نوردوز آشنایی کافی دارند که به عنوان مرز زمینی مشترک بین دو کشور ایران و ارمنستان شناخته می‌شود.

در هر صورت اگر مقصد شما شهر ایروان ارمنستان باشد، باید بعد از عبور از مرز نوردوز، مسافت مشخصی را طی کنید. از مرز نوردوز تا شهر ایروان به مدت تقریبا 5 الی 7 ساعت بستگی به مسیر راه در سفر خواهید بود.

جدای از بحث به صرفه بودن سفر زمینی به ارمنستان از لحاظ اقتصادی نمی‌توان از طبیعت بی‌نظیر مسیر مرز نوردوز تا ایروان چشم پوشی کرد.

در واقع تمامی افرادی که از راه زمینی به ارمنستان سفر می‌کنند، صرفا به صرفه بودن هزینه‌های سفر برایشان اهمیتی ندارد بلکه وجود جاذبه‌های زیبا و طبیعت بی‌نظیر در مسیر سفر به ارمنستان نظر هرمسافری را برای مسافرت از راه زمینی به این کشور به خود جلب می‌کند.

در خصوص سفر به ارمنستان می‌توانید با اتوبوس یا خودرو شخصی خود اقدام کنید یا این امکات فراهم است تا از مراکز معتبر برای چند روز خودرو اجاره کنید.

گفتنی است که نحوه سفر به این کشور به نظر و سلیقه شما بستگی دارد و می‌تواند از راه زمینی یا هوایی به ارمنستان سفر کنید.

شماری از مسافران ترجیح می‌دهند که با خودرو شخصی خود به کشور ارمنستان سفر کنند که البته این موضوع مستلزم شرایط خاصی است.

در مورد راهنمای کاپوتاژ باید به این نکته توجه کرد که برای خروج ماشین از خارج کشور باید از مراجع رسمی نظیر گمرک مجوز رسمی داشته باشید.

برای این که بتوانید به ارمنستان با ماشین شخصی سفر کنید، باید پلاک و گواهینامه بین‌المللی داشته باشید. در صورتی که مجوز رسمی از گمرک برای سفر با خودرو شخصی به ارمنستان را نداشته باشید، اجازه خروج از کشور به شما داده نخواهد شد.

در مورد کاپوتاژ خودرو باید یکسری مدارک مورد نیاز به مراجع ذی ربط ارائه دهید تا مجوز خروج از کشور با خودرو برایتان صادر گردد.

روند و مراحل کاپوتاژ خودرو برای سفر زمینی به ارمنستان چندان طولانی نیست و ظرف مدت کوتاه می‌توانید مجوز لازم را اخذ کنید.

اعتبار مجوز مزبور تقریبا یک سال است و در طول این مدت می‌توانید به دفعات مختلف به ارمنستان سفر کنید. بعد از انقضاء مدت یک ساله، برای این که بتوانید از راه زمینی به ارمنستان سفر کنید، باید مجددا مراحل کاپوتاژ سفر با خودرو شخصی را طی کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راهنمای کاپوتاژ خودرو سفر زمینی به ارمنستان در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی مختصر با کاپوتاژ خودرو

اگر با ماشین شخصی خود به صورت زمینی از داخل ایران به کشورهایی نظیر ترکیه، ارمنستان و عراق سفر کرده باشید، یقینا با کاپوتاژ و مراحل انجام آن آشنا هستید.

اما اگر چنین سفرهایی را تجربه نکرده باشید، به احتمال فراوان اطلاعاتی درباره کاپوتاژ و مراحل قانونی کاپوتاژ ماشین ندارید.

از لحاظ لغوی کاپوتاژ به معنای حمل کالا از مرز یک کشور به مرز کشور دیگر گفته می‌شود که تحت عنوان جایجایی کالا بین چند بندر نیز شناخته می‌شود.

کاپوتاژ خودرو این مفهوم را دارد که اگر شما قصد داشته باشید از راه زمینی با خودرو شخصی خود به خارج از کشور بروید، باید مجوز رسمی از گمرک داشته باشید.

به بیان دیگر در صورتی که قصد دارید با خودرو خود به کشورهای خارجی از راه زمینی سفر کنید، باید اقدام به تهیه پلاک بین‌المللی کنید.

در واقع پلاک خودرو شما به شماره پلاک بین‌المللی تبدیل می‌شود. سازمان ایرانگردی و جهانگردی در حال حاضر مسئول صدور پلاک بین‌المللی است.

مدت اعتبار مجوز خروج از کشور با ماشین یا همان کاپوتاژ خودرو یک سال است و از طریق آن می‌توانید به شکل زمینی به ارمنستان سفر کنید.

بعد از گذشت یک سال، اعتبار این مجوز باطل می‌شود. البته ابطال مجوز کاپوتاژ به صورت خودکار انجام نمی‌شود و مالک خودرو باید برای باطل کردن آن اقدامات لازم را انجام دهد.

خرج از کشور با خودرو

مسیرهای سفر زمینی به ارمنستان

اگر تصمیم شما برای سفر زمینی به ارمنستان قطعی باشد، باید در وهله اول مراحل لازم جهت کاپوتاژ خودرو و اخذ مجوز برای خروج از کشور با پلاک بین‌المللی را انجام دهید.

همانطور که گفته شد، امکان سفر به زمینی به ارمنستان از طریق پلاک شخصی خودرو وجود ندارد و باید شماره پلاک ماشین خود را تعویض کنید.

بعد از انجام مراحل تعویض پلاک بین‌المللی، باید مسیر سفر خود را مشخص کنید. در هر کجای ایران که باشید، برای آن که بتوانید از راه زمینی وارد کشور ارمنستان شوید، باید خود را به مرز نوردوز برسانید.

مرز نوردوز در واقع نقطه صفر مرزی میان ایران و ارمنستان است که برای سفرهای بین این دو کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر خودرو شخصی خود را پلاک بین‌المللی نکرده باشید و مراحل کاپوتاژ خودرو را انجام نداده باشید، در مرز نوردوز با مشکل مواجه خواهید شد.

در واقع ماموران مرزی از خروج شما به ارمنستان جلوگیری خواهند کرد و تحت هیچ شرایطی امکان سفر شما به این کشور وجود ندارد.

در هرصورت افرادی که تا به حال به ارمنستان سفر کرده‌اند، به احتمال فراوان با مرز نوردوز آشنایی کافی دارند. نوردوز منطقه‌ای است که به عنوان نقطه مرزی بین دو کشور ایران و ارمنستان شناخته می‌شود.

افرادی که می‌خواهند از ایران به ارمنستان بروند و باالعکس باید از این مرز بگذرند. به همین جهت برای گذر از مرز نوردوز می‌بایست اصول و مقررات خاصی نیز از سوی مسافران رعایت شود.

در واقع با توجه به این که افراد مختلفی از این مرز عبور می‌کنند و قصد ورود به کشور ارمنستان را دارند، باید مراحل و اقدامات قانونی را برای خروج از کشور انجام دهند.

در همین راستا باید مدارک لازم را جهت خروج از کشور به ماموران مرزی ارائه دهند و بعد از انجام بررسی‌های لازم امکان گذر از نقطه مرزی مزبور وجود دارد.

بعد از عبور از مرز نوردوز باید مقصد نهایی خود را تعیین کنید. در واقع باید مشخص کنید که قصد دارید به کدام شهر ارمنستان بروید.

اگر مقصدتان شهر ایروان باشد، باید مسیرهای مختلفی را تا رسیدن به این شهر طی کنید. در هر صورت چنانچه قصد دارید به ایروان سفر کنید، باید ابتدا از مرز نوردوز عبور کنید.

در واقع بعد از عبور از این مرز باید مناطق مختلفی را با مسافت‌های خاصی طی کنید تا در نهایت به مقصد خود برسید.

مرز نوردوز که راه ارتباطی زمینی بین کشور ایران و ارمنستان است، همجوار استان آذربایجان شرقی است. بنابراین به طور کلی باید ابتدا از استان آذربایجان شرقی گذشته و به مرز نوردوز برسید و بعد از عبور از این مرز نهایتا به ایروان خواهید رسید.

مسیری که از آذربایجان شرقی تا مرز نوردوز و سپس از مرز نوردوز تا شهر ایروان طی خواهید کرد، مسیری است که طبیعت آن‌ را در کمتر جای ایران پیدا می‌کنید.

مسیری که از آذربایجان شرقی شروع شده و به مرز نوردوز و در انتها به ایروان ختم می‌شود، مسیری است که طبیعت بی‌نظیری دارد که در کمتر جای ایران می‌توانید آن را پیدا کنید.

اگر شهر مبدا را تهران در نظر بگیریم، ابتدا باید مسافت حدودا 600 کیلومتری را تبریز طی کنید. سپس مسیر تبریز به جلفا با مسافت 130 کیلومتری، جلفا تا سیه رود با مسافت 60 کیلومتری و در نهایت سیه رود تا مرز نوردوز با فاصله 20 کیلومتری در انتظار شما خواهد بود.

مسیرهای زمینی به ارمنستان مختلف هستند که اگر می‌خواهید که در سریع‌ترین زمان و بدون هیچ‌گونه مشکلی خود را به پایتخت این کشور برسانید، باید طبق مسیر زیر عبور نمایید:

  • مرز نوردوز تا شهر مِغری: 10 کیلومتر
  • شهر مِغری تا لِهواز: 5 کیلومتر
  • لهواز تا لرنادزور: 45 کیلومتر
  • لرنادزور تا کاپان: 22 کیلومتر
  • کاپان تا اغوانی: 36 کیلومتر
  • اغوانی تا آرپی: 150 کیلومتر
  • آرپی تا ایروان: 114 کیلومتر

سفر با خودرو

دانستنی‌های مهم در مورد کاپوتاژ خودرو برای سفر زمینی به ارمنستان

در صورتی که انتخاب شما برای سفر به کشور ارمنستان، سفر زمینی با خودرو شخصی باشد باید اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید.

تصور بسیاری از مسافران این است که می‌توانند با پلاک داخلی خودرو خود به ارمنستان سفر کنند اما از لحاظ قانونی تحت هیچ شرایطی امکان ورود خودرو با پلاک ایران به ارمنستان وجود ندارد.

بنابراین اولین اقدامی که برای سفر زمینی به ارمنستان باید انجام دهید، تبدیل پلاک ماشین به پلاک بین‌المللی است.

دلایل مختلفی برای کاپوتاژ خودرو و دریافت پلاک بین‌المللی برای سفر به خارج از کشور وجود دارد. از این جهت که اگر شما در خارج از کشور با خودرو شخصی خود مرتکب تخلف و یا جرمی شوید، امکان پیگیری چنین موضوعاتی از طریق پلاک بین‌المللی وجود دارد.

گفتنی است که شماره پلاک داخلی خودرو صرفا در داخل ایران اعتبار دارد و برای سفر خارج از کشور باید شماره پلاک را تغییر دهید.

اعتبار یکساله مجوز کاپوتاژ به این معناست که می‌توانید در مدت مزبور به کشورهایی که امکان سفر زمینی به آن‌ها وجود دارد را انجام دهید.

در واقع برای هر بار سفر به ارمنستان لازم نیست که مراحل کاپوتاژ خودرو را انجام دهید و با مجوز اولیه این امکان را دارید تا به مدت یک سال از تاریخ صدور مجوز به کشور مزبور سفر کنید.

بعد از گذشت یک سال از اعتبار مجوز، دیگر پلاک تعویضی خودرو شما برای ورود به ارمنستان از درجه معتبر بودن ساقط می‌شود و باید مراحل قانونی را مجددا انجام دهید.

در واقع برگه خروج از کشور با خودرو شخصی بعد از یک سال باطل می‌شود که باطل کردن آن برعهده مالک خودرو است.

برخی افراد تصور می‌کنند که برگه مجوز کاپوتاژ خودرو به طور خود به خودی باطل می‌شود اما باید قبل از فرا رسیدن تاریخ انقضاء آن اقدامات لازم جهت ابطال مجوز مربوطه را انجام دهید.

در صورتی که کاپوتاژ ماشین را باطل نکنید، جریمه سنگینی در انتظارتان خواهد بود و چه بسا امکان سفر زمینی با خودرو شخصی برای چند سال برایتان وجود نداشته باشد.

در حال حاضر تنها مرجع رسمی برای صدور پلاک بین‌المللی، سازمان ایرانگردی و جهانگردی است. گفتنی است که این سازمان گواهینامه با اعتبار یک و سه سال صادر می‌کند.

اعتبار این گواهینامه در برخی از کشورها یک سال است و در کشورهای دیگر تا سه سال اعتبار دارد.

لازم به ذکر است که هزینه کاپوتاژ ماشین در سفرهای مختلف بایکدیگر فرق می‌کند و نمی‌توان نرخ ثابتی را برای آن در نظر گرفت.

زمانی که به سازمان مزبور برای انجام مراحل کاپوتاژ ماشین مراجعه کردید، تعرفه اینگونه خدمات به متقاضیان اعلام می‌شود.

مدارک لازم برای کاپوتاژ پلاک

مدارک لازم جهت کاپوتاژ خودرو برای سفر به ارمنستان

برای این که بتوانید مجوز رسمی برای ورود به کشور ارمنستان با خودرو شخصی خود را اخذ کنید، باید به سازمان ایرانگردی مراجعه کرده و مدارک لازم را در اختیار آن‌ها قرار دهید.

مدارک لازم جهت کاپوتاژ خودرو برای سفر زمینی به ارمنستان به شرح زیر است:

  • شناسنامه مالیکت رسمی خودرو یا همان برگ سبز
  • سند فروش خودرو یا همان سند کارخانه
  • گواهینامه
  • پاسپورت
  • مدارک شناسایی مانند کارت ملی و شناسنامه
  • بیمه نامه

در صورتی که مدارک ارائه شده توسط شما ناقص باشند، امکان تعویض پلاک ماشینتان به پلاک بین‌المللی وجود ندارد.

حتما به این نکته توجه داشته باشید که مدارک مالک خودرو برای اخذ پلاک بین‌المللی ارائه گردد. همچنین در صورتی که مدارک جعلی ارائه کنید، علاوه بر این که ورود شما به ارمنستان منع می‌شود، مجرم شناخته شده و مطابق قانون مجازات خواهید شد.

ماموران گمرکی با دقت کامل مدارکتان را مورد بررسی قرار می‌دهند و در صورتی که به مورد مشکوکی برخورد کردند، مجوز خروج از کشور برای شما صادر نخواهد شد.

همچنین زمانی که به مرز نوردوز می‌رسید، ماموران مرزی تمامی قسمت های خودرو شما را بررسی می‌کنند. طی چند سال اخیر مشاهده شده است که برخی از افراد سودجو در ماشین خود مواد مخدر و مشروبات الکی حمل کرده بودند و قصد داشتند این اجناس را به کشور ارمنستان از راه زمینی ارسال کنند.

از این حیث بررسی‌های امنیتی در نقطه مرزی نوردوز در بالاترین حد ممکن انجام می‌شود و هیچ گونه کالا غیر قانونی را در خودرو شخصی خود قرار ندهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا