سفر به ارمنستانخدمات اختصاصی

خرید بلیط اتوبوس تهران به ایروان ارمنستان

کشور زیبای ارمنستان یکی از همسایه‌های قدیمی کشور عزیزمان ایران است که با فرهنگ و مذهب جذابش و طبیعت بی‌نظیر خودش و جاذبه‌های گردشگری دیدنی‌اش، سالانه تعداد بسیار زیادی از گردشگران را به سمت خودش جذب می‌نماید.

خوشبختانه این کشور زیبا و تاریخی تا حد بسیار زیادی به ما نزدیک بوده، بنابراین هم می‌توانیم سفر هوایی به ارمنستان را به آسانی تجربه کنیم و هم می‌توانیم از مرزهای زمینی به کشور ارمنستان، مخصوصا شهر ایروان سفر نماییم.

این کشور زیبای کوهستانی و پرباران از غرب با کشور ترکیه از شرق خود با جمهوری آذربایجان، و از جنوب با نخجوان و کشورمان ایران مرزهای مشترک زمینی دارد. کشور ارمنستان به دلیل موقعیت تقریبا کوهستانی و بارش‌های فصلی در همه فصول سال، دیدنی و جذاب است و بهترین زمان سفر به آن کشور به مسافران و تمایلات روحی آن‌ها بستگی دارد.

اگر از علاقه‌مندان به ورزش‌ اسکی یا سایر ورزش‌های زمستانی هستید، حتما تورهای زمستانی ارمنستان را انتخاب کنید و مطمئن باشید از اسکی در ارتفاعات کوهستانی این کشور لذت خواهید برد.

برای بازدید از بناهای زیبا و تاریخی و دیدنی و استفاده از جاذبه‌های طبیعی و بسیار زیبا و دل‌انگیز این کشور نیز می‌توانید برای فصل بهار، تابستان یا اوایل پاییز برنامه‌ریزی نمایید. مسافران کشور ارمنستان معمولا از ابتدای مهرماه هوایی سرد را تجربه خواهند کرد.

سفر با اتوبوس یا خودروی شخصی به کشور ارمنستان یک سفر خارجی نسبتا ارزان است که هر شخصی به راحتی با کمی تحقیق و مطالعه قادر خواهد بود آن را تجربه کرده و از طبیعت بکر و هم‌نشینی با مردمان بسیار شریف و دلسوز این کشور نهایت استفاده را ببرد.

از آن جا که ورود به کشور ارمنستان نیازی به ویزای توریستی و گردشگری ندارد، مطمئنا جذابیت سفر به آن دو چندان خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به سفر زمینی با اتوبوس و خرید بلیط تهران به ایروان با این مقاله همراه شوید.

چه راه‌هایی برای سفر به ایروان برای مسافران وجود دارد؟

اگر به عنوان یک مسافر تصمیم دارید که خودتان شخصا و بدون استفاده از تور مسافرتی به کشور ارمنستان و پایتخت این کشور یعنی شهر زیبای ایروان سفر کرده و تجربه یک سفر زمینی خارجی را به دست بیاورید، سه گزینه کاملا مجزا و متفاوت دارید و بر طبق هزینه، سلیقه و زمان مطلوب خودتان می‌توانید هر کدام از آن‌ها را انتخاب نمایید.

سفر به ایروان هم از طریق هوایی و هم از طریق زمینی و بوسیله اتوبوس و خودروی شخصی امکان‌پذیر است و از معدود کشورهایی است که امکان سفر زمینی از کشورمان به راحتی به این کشور مهیا شده و سالانه گردشگران فراوانی از طریق اتوبوس و خودروهای شخصی به این کشور سفر می‌نمایند.

مراحل سفر زمینی به ایروان با اتوبوس به همراه نرخ بلیط در سال 1400

اگر شخصا امکانات رانندگی و یا حوصله آن را ندارید و از دسته گردش‌گرانی هستید که فقط می‌خواهید از جاذبه‌های توریستی مسیر سفرتان استفاده کرده و لذت ببرید، سفر به شهر ایروان به وسیله اتوبوس بهترین گزینه برای شماست و دیگر نیازی به انجام هیچ کاری ندارید و صرفا کنار پنجره اتوبوس می‌نشینید و از مسیر بی‌نظیر و سرسبز در سفر زمینی به ایروان لذت می‌برید!

معمولا اتوبوس‌هایی که از تهران به سمت ایروان حرکت می‌کنند از دو پایانه در سطح شهر تهران مسافران را پذیرفته و از این دو پایانه می‌توان بلیط اتوبوس را تهیه کرد:

  • پایانه غرب واقع در میدان آزادی تهران
  • پایانه بیهقی واقع در میدان آرژانتین تهران

معمولا سایر استان‌ها سفر مستقیم با اتوبوس به سمت ایروان ندارند و در صورت نیاز مردم می‌توانند از طریق این 2 پایانه بلیط سفر خود را به صورت آنلاین رزرو کرده و در روز حرکت به این پایانه‌ها مراجعه نمایند.

ولی لازم است بدانید که تعداد اتوبوس‌هایی که از پایانه آزادی به سمت ایروان حرکت می‌کنند در مقایسه با پایانه بیهقی، خیلی بیشتر است.

در ضمن نرخ سال 1400بلیط‌ اتوبوس تهران به ایروان بین 700 تا یک میلیون تومان برای هر نفر است که شما می‌توانید به صورت حضوری یا از طریق سایت‌های مختلفی که به صورت آنلاین نسبت به فروش بلیط اقدام می‌نمایند، بلیط خود را متناسب با روز رزرو هتل انتخاب کنید.

معمولا اتوبوس‌هایی که از ایران برای مسافرت‌های خارجی در نظر گرفته می‌شوند دارای امکانات خاص مسافرتی شامل صندلی‌های تخت شو، سیستم کامل صوت وتصویری، پذیرایی‌های نوبه‌ای و سایر موارد خواهد بود.

بهتر است این موضوع را هم بدانید که پس از پایان تعطیلاتی که مسافران قصد بازگشت از ارمنستان به کشور ایران را دارند شاید بتوانید بلیط رفت را خیلی ارزان‌تر از نرخ عادی آن تهیه نمایید و گاهی حتی تا نصف قیمت نیز می‌توان ارزان تر این بلیط را خریداری کرد.

مسافرت با اتوبوس

سفر به ایروان با اتوبوس چقدر زمان می‌برد؟

اگر شما قصد سفر به ایروان از طریق اتوبوس را دارید باید این نکته را هم مد نظر قرار دهید که مدت زمان سفر به این کشور همیشه ثابت نیست و در برخی مواقع ممکن است حتی تا 2 برابر زمان معمول سفر هم به طول بیانجامد.

البته علل و دلایل متغیر بودن مدت زمان سفر به کشور ارمنستان با اتوبوس این است که پس از رسیدن به مرز ابتدا باید در مرز زمینی پیاده شده و با توجه به تعداد مسافران حاضر در اتوبوس برای عبور از مرز، کمی منتظر بمانید.

در برخی مواقع نیز مرز به دلیل مشکلات امنیتی بسته خواهد شد که البته اگر با خودروی شخصی نیز به ایروان سفر کنید همین مشکلات را خواهید داشت و باید تا باز شد مرز تامل کنید.

با این حال می توان عنوان کرد که بطور میانگین از میدان پایانه مسافربری غرب تهران واقع در میدان آزادی تا میدان فرانسه شهر ایروان با محاسبه تمام توقف‌های بین مسیری و توقف میانگین در مرز، حدود 18 ساعت مسافرت شما با اتوبوس طول خواهد کشید، همچنین بر اساس نقشه گوگل میزان فاصله میدان آزادی تهران تا شهر ایروان حدود 1147 کیلومتر است که البته این مسیر با کیلومتر نمای اتوبوس‌ها حدود 30 تا 40 کیلومتر متفاوت‌تر است.

شما می‌توانید از طریق تقشه گوگل و سایر تصاویر نگاهی به مسیر تهران تا ایروان بیاندازید و قبل از سفر به صورت تصویری با شهرهای در مسیر و سایر جاذبه‌های هر دو کشور آشنا شوید.

مرز زمینی ایران با کشور ارمنستان در کجا قرار گرفته است؟

مرز مشترک زمینی بین ایران و کشور ارمنستان بنام نوردوز معروف است، که در روستای نوردوز واقع در شهرستان جلفا از توابع استان آذربایجان شرقی قرار دارد. این روستای زیبا در نزدیکی رودخانه ارس قرار گرفته که مرز ایران و ارمنستان این رودخانه است.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید سالانه بطور متوسط فقط از این مرز زمینی 2 میلیون گردشگر یا توریست ایرانی عبور می‌نمایند و به کشور ارمنستان به صورت زمینی با خودرو یا اتوبوس سفر می‌کنند و همچنین صادرات گاز ایران به کشور ارمنستان از همین مرز نوردوز انجام می‌شود.

مردم مهمان‌نواز روستای نوردوز به زبان‌های ترکی، آذربایجانی، و ارمنی صحبت می کنند.

همانگونه که بیان شد برای سفر با اتوبوس از تهران به ایروان باید مجموعا 1210 کیلومتر راه را طی کنید که این میزان به طور تفکیکی بدین شرح در نظر گرفته شده است.

از شهر تهران تا شهر تبریز حدود 600 کیلومتر، از شهر تبریز تا شهر جلفا حدود 130 کیلومتر، از شهر جلفا تا روستای سیه رود حدود 60 کیلومتر، از روستای سیه رود تا مرز اصلی نوردوز حدود 20 کیلومتر و در نهایت از روستای مرز نوردوز تا خود شهر ایروان 400 کیلومتر، میزان مسافتی می‌باشد که باید از طریق اتوبوس یا وسیله نقلیه طی شود.

نکته قابل توجه این نکته است که باید معطلی در مرز نوردوز را با اتوبوس حدود 2 الی 3 ساعت حتما در نظر بگیرید. در صورتی که شما صبح زود به مرز نوردوز برسید اگر مشکل خاص دیگری در مسیرتان پیش نیاید، تقریبا بعد از ظهر به شهر ایروان خواهید رسید.

چنانچه شما برای اولین بار است که به شهر ارمنستان سفر می کنید پیشنهاد می کنیم سایر مقالات مرتبط ما را دنبال نمایید.

حتما در حین رسیدن اتوبوس خود به مرز نوردوز به این نکات دقت نمایید؟

  • بعد از رسیدن به مرز نوردوز حتما باید تمامی وسایل خود را که داخل اتوبوس قرار داده‌اید اعم از چمدان، کیف دستی، خوراکی‌ها و هر وسیله‌ای که در جعبه اتوبوس یا کابین آن گذاشته‌اید را برداشته و همراه خود یا خانواده به داخل ساختمان اصلی گمرک مرزی نوردوز ببرید.
  • جهت پرداخت عوارض خروج از کشور اگر از قبل اقدامی انجام نداده‌اید باید سریعا از باجه بانک ملی مستقر در گمرک پس از پرداخت مبلغ معین شده عوارض خروج از کشور، فیش بانکی خود را تحویل بگیرید و همراه خود داشته باشید.

هزینه عوارض خروج از کشور هر سال، توسط هیئت دولت مطرح و بعد از آن در ملجس تصویب می‌شود. در سال ۱۴۰۰، نرخ این عوارض به شرح زیر اعلام گردیده است:

  1. برای مسافر عادی چه افرادی که از مرزهای زمینی خارج می‌شوند و چه مرز هوایی، برای بار اول، دوم و سوم و بالاتر به ترتیب باید ۴۰۰، ۶۰۰ و ۸۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.
  2. برای ورزشکاران تیم‌های ملی که مجوز‌های لازم را از وزارت ورزش و جوانان کسب نموده اند برای بار اول، دوم و سوم و بالاتر برابر با ۲۶۴ هزار تومان از طریق تمامی مرزها در نظر گرفته شده است.

البته باید گفت که این هزینه برای تمامی افراد، باید محاسبه و پرداخت گردد و میزان آن برای سنین کودکان بالای ۲ سال و جنسیت آن‌ها ارتباطی نخواهد داشت.

  • شما باید حتما وسایل شخصی خود را از دستگاه ایکس‌ری مستقر در مرز عبور داده و در صورت نیاز، وسایل داخل چمدان خود را به ماموران گمرک نشان دهید.
  • شما باید فیش بانکی مربوط به پرداخت عوارض خروج از کشور را به همراه پاسپورت دارای اعتبار 6 ماهه را به ماموران نیروی انتظامی ارائه دهید و پس از انجام عملیات مورد نیاز اداری و درج مهر خروج از مرز ایران به سالن انتظار مسافران مراجعه نمایید.
  • در سالن انتظار باید تا رسیدن اتوبوس مربوط به خود منتظر بمانید و می‌توانید از سرویس‌های بهداشتی مستقر در سالن استفاده نمایید یا در صورت نیاز از بوفه مرزی، خوراکی‌های لازم را با نرخ و ریال ایران تهیه کنید. در این موارد هیچ محدودیتی برای مسافر در نظر گرفته نشده است. توجه نمایید شاید رسیدن اتوبوس کمی زمان بر باشد زیرا که اتوبوس هم باید از دستگاه ایکس‌ری خودرویی مستقر در مرز عبور کند و تمامی مسائل امنیتی در این شرایط به دقت رعایت می‌گردد.
  • پس از رسیدن اتوبوس شما قادر خواهید بود تمامی وسایل خود را داخل اتوبوس بگذارید و سوار اتوبوس شوید تا راننده متعاقبا شما را به گمرک ارمنستان برساند، گاهی اوقات ممکن است برخی از  رانندگان از سوار کردن مسافران در طول این مسیر خودداری کنند. البه مشکل خاصی پیش نخواهد آمد چون  شما باید تا ساختمان گمرک ارمنستان پیاده قدم بزنید که در حدود 500 متر فاصله خواهد داشت.
  • حتما فراموش نکنید که پاسپورتتان باید همراهتان باشد و نباید آن را در اتوبوس جا بگذارید. زیرا همین تشریفات نیز در گمرک ارمنستان باید به دقت رعایت گردد و شما  جهت عبور باید پاسپورت خود را به همراه داشته باشید.
  • ذکر این نکته بسیار ضروری است که همراه داشتن مواد آتش زا، موارد مخدر، دارو بدون نسخه ترجمه شده به زبان انگلیسی، اشیا برنده و تیز، و پول نقد بیشتر از 9 هزار دلار اکیدا ممنوع است. پیشنهاد می‌کنیم موارد ذکر شده را به دقت رعایت نمایید تا از مشکلات احتمالی در این مسیر پیشگیری گردد. البته توجه داشته باشید که در صورت مصرف داروی‌های خاص باید آن را داوطلبانه به ماموران گمرک ارمنستان نشان دهید چرا که اگر در دستگاه ایکس‌ری مشخص شود، ممکن است شما مجرم شناخته شوید و سفر شما به کلی لغو گردد.
  • قبل از سال 1395 شما می‌بایست برای عبور از مرز ارمنستان اقدام به اخذ ویزای این کشور را می‌نمودید اما طبق تفاهم صورت گرفته میان دو کشور دیگر نیازی به دریافت ویزا نیست و شما قادر خواهید بود با استفاده از مهر درج شده در پاسپورت خود، به آسانی و بدون ویزا از مرز عبور کنید.
  • در پایان پس از درج مهر ورود به کشور ارمنستان می توانید سوار اتوبوس شوید و به سفر خود به سمت شهر ایروان ادامه دهید.

پیشنهاد می‌کنیم اگر زمان اضافه دارید و راننده اتوبوس نیز انسان خوش‌ذوقی است، از بازارچه پایانه مرزی نوردوز هم حتما دیدن بفرمایید.

این بازراچه به دلیل نزدیکی به مرز ارمنستان، هم اجناس خارجی اصل دارد و هم قیمت‌هایی که در این بازار به چشم خواهید دید با قیمت‌های بازار ایران تفاوت چشمگیری دارند.

راننده اتوبوس

بررسی مسیر اتوبوس‌رو از مرز نوردوز تا شهر ایروان ارمنستان

هنگامی که از مرز نوردوز رد شدید و وارد خاک و کشور ارمنستان گردیدید، برای رسیدن به شهر ایروان دو راه اصلی وجود دارد که در ادامه این مطالب توضیحاتی در خصوص هر دوی این مسیرها برای شما آماده کرده‌ایم. مسیرِ پیشنهادی اول حدود 380 کیلومتر تا ایروان و مسیر پیشنهادی دوم حدود 440 کیلومتر مسافت دارد.

نوردوز تا ایروان: مسیر اتوبوس رو اول

البته ما پیشنهاد نمی‌کنیم ولی اگر دوست دارید که هر چه سریع‌تر و بدون هیچ معطلی به شهر مقصد خودتان یعنی ایروان برسید، بهتر است مسیر اول را طی کنید، زیرا نسبت به مسیر دوم حدود یک ساعت زودتر به مقصد خواهید رسید.

شهرهایی که باید از آن‌ها عبور نمایید و نیز فاصله تمام شهرها با یکدیگر را برای شما فهرست کرده‌ایم:

از مرز نوردوز تا شهر مِغری حدود10 کیلومتر، از شهر مِغری تا لِهوازحدود 5 کیلومتر، از شهرلهواز تا لرنادزور حدود 45 کیلومتر، از شهرلرنادزور تا کاپان حدود 22 کیلومتر، از کاپان تا اغوانی حدود 36 کیلومتر، از اغوانی تا آرپی حدود 150 کیلومتر، و نهایتا از آرپی تا ایروان حدود 114 کیلومتر باید طی شود تا به مقصد برسید.

این مسیر مناظر کمتری نسبت به مسیر بعدی که برایتان توضیح خواهیم داد، دارد ولی یک حدود ساعت کمتر است. روی هم رفته، اگر قصد دارید از این مسیر یعنی از مرز نوردوز به ایروان سفر کنید، چیزی حدود 382 کیلومتر باید در اتوبوس تامل کنید.

البته این را هم بدانید و یادتان باشد که این مسیر هرچند کمتر از 400 کیلومتر است، اما رانندگی آن تقریبا بین 6 الی 8 ساعت به طول خواهد انجامید.

زیرا مسیری سرتاسر پر پیچ و خم و کوهستانی را در پیش خواهید داشت و به هیچ عنوان نمی‌توان در آن با سرعت بالایی رانندگی نمود.

با یک حساب دیگر، اگر از مسیر پیشنهادی اول بخواهید از تهران به سمت ایروان سفر کنید، باید 1192 کیلومتر رانندگی نمایید.

همچنین به رانندگان محترم اتوبوس نیز که شاید مقاله ما را دنبال نمایند پیشنهاد می‌کنیم که به جای عجله کردن، از مسیر زیبای این کشور لذت ببرید و با در نظر گرفتن فاصله بین شهرها، مکان و زمان مناسبی هم برای استراحت خود و مسافرانتان در نظر بگیرید.

نوردوز تا ایروان: مسیر اتوبوی رو دوم

برای سفر به ایروان از مرز نوردوز، به جز مسیر اول که در بخش قبلی پیشنهاد نمودیم، مسیر دومی هم وجود دارد که نسبت به مسیر قبلی، یک مقدار طولانی‌تر است اما در عوض از چشم‌اندازها و مناظر بسیار زیبایی گذر خواهید کرد که جدا ارزش دیدن را دارند.

یکی از این مناظر بسیار چشم نواز، دریاچه سوان است که بزرگترین دریاچه قفقاز و ارمنستان به شمار می‌آید.

این دریاچه در 60 کیلومتری شمال شرقی شهر ایروان واقع شده و پذیرای 36 رودخانه و جوریبار است! همچنین در اطراف این دریاچه، یک پارک ملی بسیار زیبا و بزرگ به اسم پارک ملی سوان وجود دارد که بدون اغراق، یکی از زیباترین پارک‌ها برای پیاده روی روزانه می‌باشد.

برای سفر به ایروان از مسیر دوم، که ما این مسیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم، تقریبا تا اواسطِ راه باید در همان مسر اول طی مسیر نمایید و صرفا نصفه دوم مسیر متفاوت خواهد بود. در این قسمت نیز شهرهایی که باید از آن‌ها با اتوبوس در این مسیر بسیار زیبا عبور کنید را برای شما به همراه فاصله بین آن‌ها فهرست خواهیم کرد:

مرز نوردوز تا شهر مِغری حدود 10 کیلومتر، شهر مِغری تا لِهواز حدود 5 کیلومتر، از شهر لهواز تا لرنادزور حدود 45 کیلومتر، از شهر لرنادزور تا کاپانحدود 22 کیلومتر، از کاپان تا اغوانی حدود 36 کیلومتر، از شهر اغوانی تا وایک حدود 129 کیلومتر، از شهر وایک تا شاتین حدود 27 کیلومتر، از شهر شاتین تا گِغوویت حدود 42 کیلومتر، از گغوویت تا لاشِن حدود 71 کیلومتر که البته دریاچه سوان نیز در این مسیر قرار گرفته است.

و نهایتا از لاشن تا ایروان حدود 66 کیلومتر به طول خواهد انجامید. در مجموع اگر از مسیر دوم بخواهید به شهر ایروان سفر کنیم، باید حدود 450 کیلومتر را با اتوبوس طی نماییم. همین مسیر را اگر بخواهید از تهران حساب کنید تقریبا 1260 کیلومتر راه در پیش خواهید داشت.

مردم در ترمینال

اطلاعات جانبی در مورد سفر به ایروان با اتوبوس و مطالب مرتبط در خصوص واکسن کرونا

قبل از شروع هر سفری لازم است مسافران اطلاعات اندک و کاربردی خاصی از کشور مقصد داشته باشند که در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با برخی از این اطلاعات کاربردی آشنا نماییم. این نکات برای برنامه ریزی در سفر بسیار به درد شما خواهد خورد.

  • واحد پول ارمنستان «درام» است و به صورت تقریبی، هر هزار تومان ما، تقریبا 20 درام ارمنی می‌شود.
  • در هنگام ورود به پایانه مرزی ایران و ارمنستان حتماً باید کارت واکسن دو دز کرونا همراهتان باشد. ضمنا دریافت حس‌کد فعلا در ارمنستان ضروری نشده و مسافران میتوانند با خیال آسوده تری به این کشور سفر نمایند.
  • وزارت بهداشت ارمنستان اعلام نموده که یکی از مراکز تزریق واکسن کرونا در این کشور می‌تواند در سطح عمومی و برای همه مسافران واکسن کرونا تزریق نماید و برای گردشگران خارجی نیز این اقدام انجام خواهد شد. این اقدام خوب کشور ارمنستان باعث شد تا مردم  سایر کشورها از جمله ایران برای تزریق واکسن به این کشور سفر نمایند. به گفته دولت ارمنستان تزریق واکسن کرونا به‌صورت رایگان و بدون نیاز به ثبت‌‌نام قبلی انجام خواهد شد.
  • با این حال ارمنستان تزریق واکسن کرونا به مسافران ایرانی را منوط به اقامت ده روز در این کشور اعلام کرده است. به صورت میانگین روزانه ۵۰ مسافر به تعداد ایرانی‌هایی که به قصد تزریق واکسن از مرز نوردوز وارد خاک ارمنستان می‌شوند، اضافه می‌شود.

هم اکنون که مسیر سفر زمینی با اتوبوس به ایروان را یاد گرفتید و اطلاعات جانبی هم در مورد آن‌ها کسب نمودید، در ایام نوروز سال 1401 فرصت مناسبی است که ساکتان را بسته و سفرتان را شروع نمایید.

در صورتی که در خصوص هر یک از موارد اشاره شده اطلاعات جدیدی می‌خواهید یا سوالاتی دارید که در این مقاله به آن پاسخ کامل داده نشده است، حتما با ما در …………… در تماس باشید تا شما را راهنمایی نماییم.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا