سفر به ارمنستان

برگزاری تولد در ایروان ارمنستان

همانطور که می‌دانید، جشن تولد، سالگرد پیدایش یا تولد یک موسسه و یا فرد است. در فرهنگ‌های متعدد، سالگرد تولد اغلب با دادن هدیه‌های گوناگون، کارت‌های تبریک و برگزاری مهمانی‌های تولد ساده یا خاص، جشن گرفته می‌شود.

بسیاری از ادیان مختلف مثل مسیحیت و اسلام تولد پیشوایان خود را با باشکوهترین مراسمات خاص جشن می‌گیرند.

برگزاری بسیاری از جشن‌های تولد مثل تولد 12 تا 21 سالگی از اهمیت فراوان و خاصی برخوردار است. چرا که نقطه‌ عطفی در زندگی افراد به حساب آمده و معمولا اغلب افراد در این سنین آماده‌ پذیرش مسئولیت‌های بسیار مهم‌تری در زندگی خود می‌شود.

به عنوان نمونه در کشور ایران از سن 18 سالگی، بسیاری از جوانان وارد مقطع تحصیلی جدید به نام دانشگاه خواهند شد و به یک باره نوع زندگی و ارتباطات آن‌ها تغییر خواهد کرد، همچنین قادر خواهند بود گواهینامه رانندگی خود را دریافت کنند و یا در سرنوشت سیاسی کشور با شرکت در انتخابات مداخله نمایند.

اهمیت تاریخ تولد به اندازه‌ای است که در بسیاری از کشورها رسیدن به برخی سنین قانونی مثلا بین 18 تا 21 سالگی بسیار با اهمیت می‌باشد. سن قانونی سنی است که اشخاص قادر خواهند بود مسئولیت‌های قانونی را بپذیرند و از سرپرستی والدین خود خارج شوند.

در بسیاری از نقاط مختلف جهان این تاریخ برای بسیاری از اشخاص دارای اهمیت فراوان است و برای برگزاری جشن تولد، یک مهمانی ساده یا مجلل به همراه سفارش یک کیک تولد برگزار می‌گردد.

کیک تولد به صورت کاملا سنتی با گذاشتن تعدادی شمع‌ متناسب با عدد سال تولد فرد یا شمع‌هایی که نمایانگر سن شخص است، تزیین می‌گردد. شخصی که روز تولد اوست در دلش آرزو می‌کند و تلاش می‌کند شمع‌های روی کیک را با یک نفس (فوت) خاموش نماید.

بر اساس سنت قدیمی اگر موفق شود با یک نفس این کار را به انجام برساند، به قول معروف آرزویش برآورده خواهد شد. در بسیاری از فرهنگ‌ها، آرزوی شخص باید حتما از افراد دیگر مخفی بماند.

در برخی از سنت‌ها، مهمانان باید متناسب با سن فردی که تولدش است، به مراسم دعوت ‌گردند ولی در بسیار دیگری از سنت‌ها تمام فامیل، دوستان و آشنایان به این مراسم فراخوان می‌شوند و حتی شاید خود شخص زمان تولدش را فراموش کرده باشد و این دوستان و سایر بستگان هستند که او را سورپرایز کرده و جشنی برای او ترتیب می‌دهند.

در مراسم تولد فعالیت‌های دیگری نیز در کنار رقص و پایکوبی انجام می‌شود که عبارتند از، سرو یک نوشیدنی خاص، سرگرمی و یا سخنرانی روز تولد.

شاید مهمترین نکته‌ای که فکر شما را به خود مشغول کند این باشد که هزینه برگزاری مراسم تولد در خارج از کشور مثل ارمنستان از آنچه که شما فکرش را می کنید خیلی بالاتر باشد!! و شاید پرداخت این هزینه‌ها به هیچ عنوان در توان شما نباشد!

اما موضوع این چنین نیست! اگر لیست قیمتی و پکیج‌های مخصوص مراسم تولد، عروسی، دوره همی، پارتی و غیره برخی از شرکت‌های فعال در این موارد را ملاحظه و مطالعه بفرمایید، متوجه خواهید شد که برگزاری یک جشن تولد در کشور زیبای ارمنستان آنقدرها هم دور از ذهن و باور شما نباشد و شما را به این فکر فرو ببرد که جشن و مراسم خود یا یکی از عزیزان خانواده خود را که صرفا برای یک بار در زندگی او اتفاق خواهد افتاد به باشکوه‌‌ترین شکل ممکن و به طریقی بسیار متفاوت و به یادماندنی برگزار کنید.

ما در این مقاله سعی دارین شما را با نحوه برگزاری مراسمات تولد و رسومات آن در کشور ارمنستان آشنا می‌نماییم.

جشن تولد چیست؟

شاید این سوال خیلی سوال ساده و واضحی به نظر برسد، با این حال دانشنامه‌ها جشن زادروز یا جشن تولد را اینگونه تعریف نموده‌اند: جشن تولد مناسبتی خاص است که در یک روزخاص، که سالگرد تاسیس یا به دنیا آمدن یک شخص یا یک نهاد به عنوان یادبود او یا سال‌گشت او جشن گرفته خواهد شد .

در بسیاری از فرهنگ‌ها همچون فرهنگ کشور ایران و ارمنستان برگزاری این جشن تولد‌ها بادادن هدیه، برگزاری مهمانی و شادی و رقص همراه است.

برگزاری بسیاری از جشن‌های تولد در بسیاری از مواقع برای نشان دادن ورود شخص به یک مرحله جدید از زندگی او است و با نمایش اسلایدها و عکس‌هایی از دوره‌های قبلی زندگی او همچون دوران کودکی، موفقیت‌های او و مسیری که تاکنون طی کرده و شاید در آینده قرار است طی کند به مهمانان نشان داده شده و بر این موضوع تاکید می‌گردد.

از جشن‌های تولد‌ی که این تغییر و رشد معمولا در آن‌ها جلوه‌گر است، می‌توان به جشن تولد یک سالگی نوزاد، جشن تولد ۱۸ سالگی جوانان، اولین جشن تولد بعد از ازدواج دختر یا پسر و در برخی کشور های اسلامی جشن بلوغ یا تکلیف (که در بسیاری از موارد همزمان با جشن تولد برگزار می شود) اشاره نمود.

کیک تولد

جشن تولد در گذر تاریخ

از زمان‌های بسیار دور، زادروز یا همان سالگرد تولد بسیاری از مردم به خصوص اشراف زادگان و پادشاهان گرامی داشته شده است.

هر چند در طی مقاطع زمانی از تاریخ که علت آن نیز بیشتر مذهبی شدن جوامع و یا وقوع جنگ و درگیری‌های متعدد در سراسر دنیا بوده، این رسم در بخشی از مناطق دنیا کمی کمرنگ‌تر شده (مثل زمان حکومت کلیسا ها در اروپا)، با این وجود همواره این مراسم از دسته مراسم خوشایند و به یاد ماندنی برای افراد مخصوصاً کودکان بوده.

گفته شده پارسی‌ها (ایرانیان) از نخستین اقوامی بودند که اقدام به برگزاری جشن تولد نموده‌اند. همچنین استناد به دست نوشته‌های هرودوت، مورخ یونانی همدوره هخامنشیان در سده ۵ قبل از تولد حضرت مسیح، «روزی که بیشتر از همه مناسبت ها در بین ایرانیان جشن گرفته می شود، زادروز آنان است.» که این مطلب اشاره به این فرهنگ بسیار قدیمی در سنت‌های ایرانیان دارد.

رسم و رسومات برگزاری مراسم تولد

یکی از رسوم جشن‌های تولد، تهیه و آوردن کیک تولدی است که بر روی آن به تعداد سال‌های سن یا زندگی شخص شمع روشن خواهد شد یا اخیرا از شمع‌هایی استفاده می‌شود که بیانگر سن و سال وی هستند.

خاموش کردن شمع‌ها یا فوت کردن شمع‌های روشن توسط شخصی که جشن تولد برای او برگزار گردیده، به نشانه اتمام و پایان سال‌های قبل زندگی است و در ادامه کیک تدارک دیده شده برای فرد متولد شده به طرز و شیوه خاصی بریده خواهد شد که در ادامه با تقسیم شیرینی کیک و شادی و تشویق حاضران برای ایجاد یک یادمان خوش از سال گذشته همراه خواهد بود.

همچنین در برخی مراسمات رسم است پیش از فوت کردن شمع، فرد متولد شده، برای سال یا سال های آینده زندگی خود یک آرزوی زیبا خواهد کرد.

از مهمترین قسمت یک جشن تولد کادوهای اهدایی است که از طرف دوستان و بستگان به فرد متولد شده اهدا می‌گردد که برای این امر هیچ محدودیتی وجود نداشته و هر چیزی که ممکن است فرد را خوشحال نماید به عنوان کادو تولد داده می‌شود.

تشریفات بادکنک آرایی

بادکنک ‌‌آرایی به‌ چینش زیبای بادکنک ها در کنار یکدیگر به ‌منظور فراهم ‌سازی زمینه ‌ای برای برگزاری جشن تولد است. بادکنک ‌آرایی در جشن تولد متناسب با گروه‌‌های مختلف سنی، کمی با هم متفاوت است و معمولا برای کودکان از نقش‌ها و رنگ‌آمیزی متفاوتی استفاده ‌می‌گردد.

اخیرا استفاده از بادکنک‌ها در جشن‌های تولد از اهمیت نسبتا بالایی برخوردار شده، زیرا موجب زیبایی محل جشن و شادی مهمانان خصوصا کودکان را فراهم نموده و لحظات خاطره ‌انگیزی را به ارمغان می‌آورد.

بادکنک آرایی

تشریفات کیک تولد

از دیگر تشریفات جشن تولد می‌توان به تشریفات کیک تولد اشاره کرد. کیک تولد از مهمترین اجزای جشن تولد است که متناسب با سلایق مختلف سفارش دهندگان تهیه می‌‌شود.

گاهی اوقات در تزیین کیک به نام صاحب جشن، عنوان تولدت مبارک و موضوعات دیگری در روی کیک اشاره و نوشته می‌شود.

همیشه بر روی کیک شمعی قرار می‌گیرد که نشان‌دهنده سال‌های سپری شده توسط صاحب جشن است و طبق عقاید و آداب و رسوم گذشتگان برای برآورده شدن آرزوها شمع را روشن می‌کنند.

شمع‌هایی که برای تولد استفاده می‌شود، نقل و شیرینی بر روی میزهای مهمانان، فشفشه‌ها و غیره به جشن تولد شکوه خاصی را می‌بخشد. غذا، میوه، نوشیدنی‌های گرم و سرد، دسر و موارد سلیقه‌ای دیگری در جشن تولد برای پذیرایی از مهمانان بر روی میز آن‌ها قرار می‌گیرد.

برگزاری جشن تولد از نگاه روان‌شناسان

قریب به اتفاق روانشناسان کودک، بر لزوم و اهمیت برگزاری جشن تولد برای کودکان خصوصا کودکان بالای ۴ سال تاکید و اصرار می‌کنند و اعتقاد دارند برگزاری یک جشن تولد خوب، اثرات مطلوبی بر روی رفتار تمام کودکان از جمله دوستیابی، قدرت اراده، اعتماد به نفس، تعامل با اطرافیان و صمیمی‌تر شدن روابط خانوادگی دارد.

تولد گرفتن برای کودکان، روحیه اعتماد به نفس آن‌ها را بسیار بالا برده و باعث می شود احساس غرور و ارتقاء شخصیت بیشتری بکنند.

این را بدانید که شاید بزرگسالان اعلام نکنند ولی تمامی افراد بزرگسال نیز عاشق جشن تولد گرفتن هستند، و در صورتی که اطرافیان روز تولد آن‌ها را فراموش نمایند یا جشنی هر چند بسیار ساده برایشان تدارک نبینند مطمئنا ناراحت خواهند شد ولی مطمئنا شما را مطلع نخواهند کرد، چه برسد به کودکان که عاشق کیک و جشن و کادو گرفتن هستند.

اما معمولا کودکان از چه سن و سالی متوجه این جشن‌ها خواهند شد و از آن لذت می برند؟ دانشمندان پس از تحقیقات انجام شده بر روی رده‌های سنی مختلف به این نتیجه نهایی رسیدند که بهترین و خاطره انگیز ترین جشن تولد برای کودک در سن چهار سالگی رقم خواهد خورد.

بررسی‌ها نشان داده که در چهار سالگی تمام ذهنیت کودک از محیط اطرافش شکل خواهد گرفت و قادر خواهد بود تمام اطرافیان را بشناسد.

در این سن ذهن او برای درک و فراگیری و به خاطر سپردن خاطرات بسیار فعال است و قادر است تمام لحظات را به عنوان خاطرات خوب در ذهنش ثبت کند.

مهمونی تولد

تولد طلایی چیست؟ چگونه جشن تولد طلایی را پیدا کنیم؟

هر شخصی به طور نرمال یک تاریخ تولد طلایی در زندگی خود دارد و مطمئنا یک بار در طول عمر خود آن را تجربه خواهد کرد.

تولد طلایی یا جشن تولد طلایی اصطلاحا به موعدی گفته می‌شود که سال و روز تولد شما مثل هم شود.

مثلا اگر شما متولد روز 14 فروردین باشید، باید تا سال ۱۴۱۴ صبر نمایید تا به روز طلایی زندگی خود برسید. البته شما می‌توانید از روز معادل روز یا سال تولدتان در تقویم میلادی هم کمک بگیرید.

برگزاری این مراسمات در روزهای طلایی معمولا به شکل باشکوه‌تری است و شخص متولد شده یا خانواده او سعی می‌کنند روشی نو و جدید و خاص را در برگزاری جشن تولد انجام دهند.

برخی تلاش می‌کنند این مراسم در یکی دیگر از کشورها غیر از ایران برگزار گردد که جذابیت و خاطره شدن آن بیشتر شود و با برگزاری یک جشن در خور در یک کشور مدرن و خوب، بتوانند از مسافرت در آن کشور نیز نهایت استفاده را بنمایند.

همیشه باید قدر لحظات خوش زندگی خود را دانست. زمان در گذر است و هیچ وقت متوقف نمی‌گردد. قدر لحظات عمر با ارزش خود را بدانید. معمولا اتفاقات خاصی در فاصله بین هر دو تولد شما اتفاق می‌افتد.

بین دو تولد پیاپی شما، بالغ بر ۵۰۰۰۰ زمین لرزه کوچک و بزرگ در زمین اتفاق می‌افتد. درهمین مدت، بیش از 75 میلیون نوزاد متولد خواهند شد.

شما به عنوان یک انسان، به طور متوسط در یک‌سال ۱۰ میلیون دم و بازدم انجام می‌دهید، قلب شما ۲٫۵ میلیون لیتر خون، یا معادل ۲٫۵ هزار متر مکعب تقریبا معادل حجم آب استخر مسابقات شنا پمپاژ می‌کند، و رویدادهای شگرف و خطراتی که از بیخ گوش هر شخصی بی‌اختیار عبور می‎کند و موارد دیگر که در طول یک سال اتفاق خواهد افتاد.

بنابراین باید گفت تاریخ تولد هر انسانی در واقع یک تولد دوباره است که خداوند متعال انسان را از بسیاری از بلاهای یک‌ساله حفظ کرده و آن سالروز باید به نحوی گرامی داشته شده و تکریم گردد.

جشن گرفتن

برگزاری جشن تولد برای ایرانیان در ارمنستان

شرکت‌های متنوع و متعددی در ارمنستان اقدام به برگزاری مراسمات مختلف همچون تولد و عروسی مخصوصا برای ایرانیان که همسایه این کشور هستند و به راحتی و بدون ویزا می‌توانند در این کشور حضور یابند، می‌نمایند.

این شرکت‌های خدمات رسان با در نظر گرفتن رسم و رسوم ایرانیان سعی بر این دارد که فرهنگ غنی و کهن سرزمین هر دو کشور را در برگزاری جشن تولد در نظر بگیرد.

این شرکت‌ها با انتخاب و اختصاص مدرنترین ویلاها، رستوران‌ها و تالارها و باغ‌ها و پیشنهاد آن به خانواده‌ها جهت جشن تولد و سایر جشن‌ها، سورپرایزهای مختلفی را برای متقاضیان به رسم کشورهای اروپایی در نظر خواهند گرفت که کاملا با سلیقه مردمان ایران نیز مطابق خواهد بود.

امروزه بیشتر تولد‌ها در تالارهای پذیرایی و یا باغ‌ها برگزار می شود تا ضمن داشتن فضایی بزرگ و مناسب، پذیرایی از مهمانان هم بهتر صورت بگیرد.

تزئین دقیق و با برنامه فضا و محیط، اهمیت زیادی در برگزاری تشریفات مجالس در ارمنستان دارد. استفاده از تکنیک‌های روز گل آرایی مدرن و یا ساده در این زمینه می‌تواند به طراحان کمک شایانی نماید.

گل آرایی مراسم تولد بخش مهمی از بار زیبایی مجالس و جشن‌ها را به دوش خواهد کشید و در قسمت‌های مختلفی از تالار،  پذیرایی متنوعی از مهمانان انجام خواهد شد.

ثبت این واقعه با فیلمبرداری و عکاسی با بهره‌گیری از بهترین عکاسان، خاطرات شما را در کشور زیبای ارمنستان تکمیل خواهد کرد.

متخصصین این امر در کشور ارمنستان با مشورت و کسب سلیقه هوطنان عزیز، باغ یا ویلا یا تالاری برای برگزاری مراسم دورهمی و مهمانی شما در نظر خواهند گرفت و با توجه با سلیقه هوطنان نوع مهمانی را مشخص نموده که شاید شامل استفاده از باغ، شبستان، تالار، رستوران،هتل و.. باشد.

از آن جایی که در کشور ارمنستان اهمیت زیادی به جزییات داده خواهد شد، اگر شما از لحاظ هزینه دغدغه‌ای نداشته باشید، این شرکت‌ها سعی می‌کنند، جشن تولد، مهمانی یا پارتی شما متفاوت و به بهترین شکل صورت گیرد و اتومبیل خاصی هم با تم جالب و عجیب و متفاوت برای جابجایی به صورت خاص در نظر گرفته خواهد شد.

این شکت‌ها با توجه به تعداد مهمانان عزیز شما اقامت در آپارتمان، ویلا یا هتل خاصی را بنا به سلایق شما در نظر خواهند گرفت.

و بلیط رفت و برگشت زمینی یا هوایی را به انتخاب شما و به درب منزل یا ایمیلتان ارسال خواهند کرد.

سورپرایز دیگری همچون برگزاری برنامه های آتشبازی و تم‌های متفاوت از طرف این شرکت‌ها به مشترین پیشنهاد خواهد شد و در این کشور انجام فیلم برداری و عکاسی ازمجالس نیز با بالاترین متدها و کیفیت در اختیار علاقمندان به ثبت این خاطره قرار داده خواهد شد.

بنابر اعلام و تبلیغات بسیاری از این شرکت‌ها که البته باید تحقیقات و بررسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های لازم برای انتخاب آن از قبل به عمل آید، خواننده‌های ایرانی و ارمنی و دیجی به صورت زنده در محیطی شاد و زنده این مراسمات را پوشش خواهند داد.

بسیاری از این شرکت‌ها برای مهمانان خود در برگزاری مراسمات تولد، برنامه خارج از مکان مهمانی را تدارک می‌بینند که شامل بازدید از دریاچه سوان، معبد گارنی و کلیسای گغارت خواهد بود.

شمع تولد

نگاهی به فرهنگ مردم ارمنستان در برگزاری برخی سنت‌ها

خانواده و اهمیت آن در فرهنگ ارمنستان

شاید بتوانیم یکی از شباهت‌های شهروندان ایران و ارمنستان را در اهمیت دادن بسیار زیاد به بنیان خانواده دانست.

مردم ارمنستان نیز به روابط خانواده بسیار پایبند هستند و عموما علاقه دارند کودکان خود را در محیطی شاد و امن پرورش داده و بزرگ کنند و در سنین بالاتر نیز  هر چند که همچنان نیازمند کمک فرزندان خود هستند، آن‌ها را به استقلال مالی و تشکیل خانواده تشویق می‌کنند.

در فرهنگ مردمان ارمنستان همانند برخی نقاط ایران همچنان نقش سنتی زنان پررنگ‌تر بوده و بیشتر دیده می‌شود و زنان شاغل نیز به خانواده خود اهمیت فراوانی می‌دهند.

همین موضوع باعث شده که ارمنی‌ها نیز به روز تولد فرزندان خود اهمیت فراوان دهند و از همان بدو تولد و در سالگردهای آن مراسم و جشن‌های متنوعی برای اعضای خانواده بگیرند.

همسر دوستی و معاشرت و آداب آن در ارمنستان

یکی از خصوصیت‌های بسیار خاص مردم ارمنستان همانند ایرانیان، مهمان نوازی آن‌هاست و این یکی دیگر از خصایص مشترک میان مردم ارمنستان و ایران است، به طوری که در هنگام معاشرت با آن‌ها به دفعات با شما احوال‌پرسی کرده و همیشه لبخند بر لب دارند و خوراکی تعارف می‌نمایند.

اغلب شروع ارتباطات مردم ارمنستان با تعارف کردن غذا و خوراکی‌ها شروع شده و مردم این سرزمین در احوالپرسی‌های روزانه و سلام خود با یکدیگر دست می‌دهند و حتی روبوسی می‌نمایند و از سویی با وجود این که دین آن‌ها مسیحیت بوده و فرهنگ اروپایی قطعا روی آن‌ها تاثیر زیادی گذاشته است.

اما همچنان ریشه‌هایی از تقابل سنتی میان مرد و زن وجود داشته و حرمت‌هایی وجود دارد که میانشان حفظ می‌گردد، این مسئله در نوع لباس پوشیدن زنان این سرزمین نیز به خوبی مشاهده می‌شود.

در ارمنستان نیز همانند ایران، مردان خانواده علاقه زیادی دارند که همسرانشان را با برگزاری جشن تولد از قبل اعلام نشده سورپرایز نمایند.

اگر شما نیز در مراسم تولد یا در یک مهمانی در کشور ارمنستان شرکت کرده‌اید یا جشن تولد خود را در این کشور برگزار نموده‌اید پیشنهاد می‌کنیم، این تجربه‌ها یا نظرات خود را در قسمت نظرات، با ما و دیگر مخاطبان سایت ایرانیان ارمنستان به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا