تازه های ارمنستان

جشن آب در ارمنستان

راهنمای مقاله

کشور ارمنستان به عنوان کشوری با فرهنگی بسیار غنی و پیشینه تاریخی گرانبها، از فستیوال‌ها و جشن‌ها زیادی بهره‌مند است که یکی از آن‌ها جشن آب یا جشن وارداوار می‌باشد.

جشن وارداوار که یکی از شادترین فستیوال‌های ارمنستان به حساب می‌آید، روزی پر از هیجان، خنده، شادی و شوخی را برای همه مردم شهرهای زیبای ارمنستان، مسافران و گردشگران به همراه می‌آورد.

به بیانی ساده باید گفت در این جشن مردم شهر با هرچه به دستشان میرسد همچون سطل، لیوان، تفنگ‌آبپاش و غیره حجم زیادی از آب را بر سر و صورت هم می‌ریزند و یکدیگر را حسابی خیس می‌کنند.

حتی برخی خودروهای آتش‌نشان‌ها نیز از همیاری مردم دریغ نمی‌کنند و تا می‌توانند آب را برای این جشن مهیا می‌کنند. تمام حوضچه‌های میادین شهر در ارمنستان در این روز زیبا مملو از آب است.

جالب است بدانید که این جشن نه تنها در کشور ارمنستان بلکه هر ساله بین ارامنه ساکن در کشورهای دیگر مثل ترکیه، روسیه، تایلند و غیره جریان داشته و برگزار می‌گردد.

بسیاری از توریست‌های ایرانی برای برگزاری این جشن‌ها لحظه شماری می‌کنند و همین فستیوال‌ها و جشن‌ها در ارمنستان هر ساله گردشگران زیادی را به این کشور زیبا می‌کشاند و بدون اغراق به یکی از دلایل سفر گردشگران و توریست‌ها به این کشور زیبا و تاریخی تبدیل شده است.

جشنواره آب وارداوار یا جشن «وارداوار» یا «وارتاوار» قدمتی هزاران ساله و از دوران باستان دارد، به عنوان یکی از جشن‌های مذهبی و ملی کشور امنستان محسوب می‌گردد و شامل مراسمات و بخش‌های متنوعی چون آب‌بازی یا آبپاشی، آوازه‌خوانی، رقص و پایکوبی، اجرای موسیقی و مسابقات مختلف است.

عموم شهروندان و اقشار مختلف جامعه از هر نسلی در این جشن شرکت می‌کنند و کمتر کسی را می‌بینید که از خیس شدن در خیابان‌های ایروان یا سایر شهرهای ارمنستان در امان بماند.

یک تعطیلات آبی کامل، دقیقا همان‌ چیزی است که مردم ارمنستان در گرمای طاقت فرسای ماه ژوئیه به آن احتیاج دارند و از آن لذت می‌برند.

در این ماه گرم سال، ارمنی‌های تمام دنیا یکی از محبوب‌ترین تعطیلات تابستانی خود را با شادی سپری می‌کند و در آب، این نعمت بیکران خداوندی خود را غوطه‌ور می‌سازند.

این نکته نیز لازم به ذکر است که اگر در زمان برگزاری این اعیاد یا جشن‌ها در یکی از شهرهای ارمنستان حضور داشتید بدانید که از همان ساعات اولیه صبح همه منتظرند تا به روی هم آب بپاشند.

پس اگر در این روز شما هم در ارمنستان حاضر بودید باید هر کجایی از شهر که رفتید منتظر پاشیده شدن آب بر روی خود باشید و از اینکه کسی به این امر مبادرت نمود، نباید به هیچ وجه ناراحت شوید، شما هم عزمتان را جزم کنید و جوابش را با پاشیدن آب بدهید.

پس در همین مطالب به شما توصیه می‌کنیم در آن روز یک سطل همراه خود داشته باشید زیرا سرتاسر شهر پر شده از مخازن آب که بسیار مناسب است.

گردشگران نیز این سنت قدیمی ارامنه را که سال‌هاست به خوبی حفظ شده و نسل به نسل در این کشور در حال اجرا و برگزاری می باشد در کنار آن‌ها ادامه دهند.

این جشن در فصل تابستان و معمولا در اواخر تیر و یا اوایل مرداد ماه برگزار می‌گردد. چون هوا در این ماه‌ها گرم بوده و با آبپاشی به جا آوردن این عید سنتی برای مردم شهر و گردشگران بسیار خوشایند می‌باشد، مردم روز بسیار مهیج و خوبی را در کنار هم تجربه می کنند.

در این روز به هر طرف و هر نقطه از ایروان و کشور ارمنستان که بروید مردم شاد و مهربانی را خواهید دید که در حال برگزاری این جشن دیرینه خود هستند.

همراه ما باشید تا شما را با این جشن محبوب که علاقمندان به تورهای تابستان ارمنستان همواره به دنبال سفر به آن جا در این موقع از سال هستند آشنا نماییم.

اگر شما هم فرصت سفر به ارمنستان در این زمان را داشتید، از شیطنت و آب‌بازی دیگران آزرده خاطر نشوید و شما نیز با یک سطل یا لیوان آب، به جشن وارداوار ملحق شوید.

افسانه‌ها و تاریخچه جشن آب یا جشن وارداوار در ارمنستان

کلمه وارداوار در زبان ارمنی دو معنی دارد. اولین معنای آن شعله‌ ور شدن گل رز است و معنای دیگر خیس‌ شدن با آب.

این افسانه از زمان‌های بسیار دور اینگونه بیان شده است که “آستقیک” دومین ایزد یا خدای بانوی ارمنیان که خدای آب، عشق، غم و سهولت بوده است، عشق را در سراسر کشور ارمنستان با پاشیدن آب به رنگ رز و هدیه دادن گل سرخ، پخش کرده است.

همچنین گفته می‌شود “واهاگن” که ایزد جنگ این سرزمین بوده است از این عشق محافظت و نگهداری می‌کرد و همیشه با شیطان در حال جنگ برای حفظ این عشق بوده است.

برخی نیز معتقدند جشن وارداوار یک جشن باستانی است، که تاریخچه آن به زمان بت پرستی مردم ارمنستان برمی‌گردد.

این عده نیز معتقدند در آن زمان مردم ارمنستان ایزد بانو را الهه زیبایی و باروری می‌دانستند. وارت در زبان ارمنی به معنای “گل رز” و وار به معنای “برداشت کردن یا چیدن” است.

مردم ارمنستان در زمان برداشت گل های رز، آن‌ها را به ایزدبانو تقدیم می‌کردند. به همین دلیل آن‌ها جشن‌های مرتبط با این الهه را “وارتاوار” نیز می‌نامیدند که این نام در گذر زمان به وارداوار تبدیل شده است.

وارداوار یا جشن آب از معدود مراسمی در ارمنستان بود که با به رسمیت شناخته شدن آیین و دین مسیحیت در این کشور از بین نرفت.

علت این امر نیز به گفته مردم محلی ارمنستان این است که ارامنه این جشن را به خاطر شادی و هیجانش بسیار دوست داشتند و این جشن باعث می‌شد مردم ساعاتی فارغ از گرفتاری‌های روزمره زندگی در کنار یکدیگر به شادی و تفریح مشغول شده و از در کنار هم بودن لذا ببرند.

البته برخی از روشنفکران دین مسیحیت نیز تصمیم داشتند جشن وارداوار را جزیی از آیین مسیحیت به شمار آورند و به گونه‌ای به مردم القا نمایند که این مراسم شاد نوعی مراسم مذهبی در دین مسیحیت است.

آن‌ها گفتند که در حقیقت مردم در جشن وارداوار با ریختن آب بر روی یکدیگر از گناه و معصیت خود را پاک می‌کنند و بعد از پایان جشن بار گناهان آن‌ها از دوششان برداشته خواهد شد. در حقیقت همانند هر مذهبی در حال حاضر ارامنه نیز آب را نماد پاکی و شفای درون می‌دانند.

در واقع روحانیون ارمنستان با این تعریف، وارداوار را به یک جشن مذهبی و ملی مبدل کردند.

تا جایی‌که امروزه این جشن به یکی از پرطرفدار‌ترین و محبوب‌ترین تعطیلات کلیسا تبدیل شده است که هر ساله خیل زیادی از مردم ارمنستان را با مسیحیت آشتی می‌دهد و حتی با این جشن فرهنگ مسیحیت را به سایر کشورهای دنیا صادر می‌کنند.

وارداوار

نحوه اجرای فستیوال واداوار ارمنستان

در روز فستیوال ورداوار، افراد از پیر و جوان به خیابان‌های ارمنستان می‌ریزند و سطل‌هایی از آب یا تفنگ‌های آبپاششان را در دست می‌گیرند و تمام رهگذرانی که از خیابان رد می‌شوند را خیس می‌کنند.

آن‌ها با توجه به رسومات این جشن اجازه خواهند داشت تا همه افراد را خیس کنند چه افراد مسن چه کوچکترها.

برخی از افراد که کمی ترسوتر هستند به نظر می‌آیند ترجیح می‌دهند تا سطل های آب را از بالکن منزلشان بر سر رهگذران بریزند، تا لااقل خودشان با وجود شرکت در این جشن از خیس شدن در امان بمانند.

فستیوال وارداوار ارمنستان به رده سنی خاصی محدود نیست اما با توجه به هیجان حاصل از آن، این جشن بیشتر در بین جوانان محبوب‌تر شده است، هر چند که افراد مسن هم اگر در این روز در خیابان باشند راه گریزی از خیس شدند ندارند.

طبیعی است که افراد کم سن و سال به خاطر چابک بودنشان سریع تر و راحت می‌توانند از خیس شدن فرار کنند که البته در نهایت راه گریزی ندارند. لبخند و شادی و رقص بخش جدا نشدنی از این روز به حساب می‌آید.

پس حواستان باشد که اگر تمایلی به خیس شدن در این روز ندارید به خیابان‌های شهر نروید، که البته ما به شما توصیه می‌کنیم هیچ‌وقت این کار را نکنید زیرا از لذت و تجربه آن محروم می‌مانید پس دلتان را به دریا بزنید و حتما در این جشن حاضر شوید.

در ضمن فراموش نکنید که بهتر است در این روز گوشی‌های تلفن همراه یا دوربین عکاسی را با خودتان بیرون نبرید. به شما اطمینان خاطر می‌دهیم شادی حاصل از جشن وارداوار ارمنستان، ارزش یک روز جدایی از تکنولوژی و موبایل را دارد.

البته اگر گوشی شما ضدآب است حتما برای ثبت تصاویر جذاب این روز باشکوه آن را با خود به این مراسم ببرید.

زمان برگزاری جشن آب یا جشن وارداوار

بر اساس یک قاعده کلی جشن وارداوار ارمنستان 98 روز (14 هفته) بعد از عید پاک (میسحیان معتقدند در این روز حضرت عیسی که به صلیب کشیده شده بود، دوباره زنده شد) آغاز خواهد شد.

این زمان مصادف می‌شود با ماه ژوئیه ( تیر-مرداد) که گرمترین ماه در ارمنستان محسوب می‌گردد. تاریخ دقیق این فستیوال با اختلاف چند روز کمی متفاوت است.

به عنوان مثال جشنواره آب در سال 2021 در روز یازدهم ژوئیه یعنی 20 تیرماه برگزار گردید. در صورتی که همین جشن در سال قبل یعنی سال 2020 در 19 ژوئیه اجرا شد.

در واقع شروع گرما بهانه‌ای خواهد بود تا مردم شهرهای ارمنستان از کودکان گرفته تا افراد مسن در خیابان‌های شهرهای مختلف ارمنستان حاضر شوند و با پر کردن سطل‌های آب و خیس کردن یکدیگر طراوات و خنکی و به تعبیری عشق و دوستی را به هم هدیه دهند.

اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم وارداوار در حقیقت یک جنگ آبی عظیم است که با خودش خنده، آدرنالین، خوشحالی و البته جیغ زدن و داد نیز به همراه خواهد آورد.

اگر قصد شرکت در این فستیوال را دارید از همکنون کوله بار سفر به شهر ایروان را آماده کنید زیرا زمان زیادی به شروع این فستیوال در سال 1401 باقی نمانده است.

محل برگزاری جشن آب در شهر ایروان

جالب است بدانید که سنت‌ها، زمان و نحوه برگزاری جشن آب در مناطق مختلف از کشور ارمنستان شاید کمی با هم متفاوت باشد. بنابراین ما به تاریخ و نحوه برگزاری این جشن در شهر ایروان به عنوان پرجمعیت‌ترین و بزرگترین شهر ارمنستان اکتفا خواهیم کرد.

جشن آب به صورت عمومی‌تر در قسمت‌هایی از شهر ایروان برگزار می‌گردد که آب به وفور در دسترس مردم باشد. میدان جمهوری ایروان و دریاچه سوان دو مکان بسیار مهم برای برگزاری جشن وارداوار هستند.

هرچند برگزاری جشن وارداوار به همین دو مکان از ایروان محدود نیست و در تمام قسمت‌های مختلف شهر، هیجان آب بازی و خیس شدن جریان دارد.

تشریفات و پروسه برگزاری جشن آب

ماهیت برگزاری مراسم جشن آب یا وارداوار در تمام مناطق ارمنستان مشابه است. مردم این کشور در اغلب سنین و اقشار قادر به آب‌بازی و تفریح در این روز هستند و خصوصا کودکان، مالکان حقیقی این روز به حساب می‌آیند.

هیچ بعید نیست که هنگام بازدید از بناهای تاریخی یا عبور از پیاده‌رو ، سطلی از آب بر سر گردشگران و عابران ریخته شود.

صبح این روز، مراسم تجلی مسیح در تمام کلیساهای ارمنستان برگزار می‌گردد. همچنین برگزاری برنامه‌های برکت‌بخشی به میوه‌ها و تقدیس آب، به‌ویژه سیب که یکی از نمادهای این روز است، از دیگر بخش‌های جشن آب وارداوار به محسوب می‌گردد.

آزادسازی کبوترها و نیایش برای پیشگیری از وقوع سیل‌ در جهان، از دیگر برنامه‌های جشن آب وارداوار محسوب می‌شود.

علاوه بر این، بازی‌های سنتی، رقص‌های آیینی، نمایش‌های بومی و آوازهای محلی از بخش‌های مختلف و جدانشدنی جشن ملی ارمنستان محسوب می‌شوند که این آیین را به میراث فرهنگی غنی این کشور بدل می‌کنند.

تفنگ آب پاش

جشن آب در سایر کشورهای دنیا

کشور ایران

جشن آبریزگان یا آب پاشان در میان ایرانیان باستان در زمان جشن تیرگان یعنی ۱۳ تیر ماه یا ۱۳ جولای برگزار می‌شود در گذشته دور و در زمان مادها این جشن در فروردین ماه و به نام جشن نوسرد برگزار می‌شده که البته همکنون در کشور ما طرفداران چندانی ندارد.

کشور لهستان

جشن آب پاشی در لهستان 25 آوریل و به نام Śmigus dingus برگزار می‌گردد. پسران لباس خرس پوشیده و در ابتدای صبح سطل آب را روی دختران می‌پاشند، و بعد با چوب بیدمشک به صورت نمادین به دختران شلاق می زنند. این جشن در لهستان طرفداران زیادی دارد.

کشور تایلند

جشن آپاشی در تایلند 13 تا 15 آوریل برگزار می‌گردد و نام آن سونران Water Festival SongKran است. مردم تایلند معتقد هستند که آب بد شانسی سال گذشته شان را شسته و با خود خواهد برد و می‌توانند با آغاز سال نو شروعی تازه را در ادامه زندگیشان تجربه کنند.

لازم به توضیح است در بسیاری دیگر از کشورهای مختلف دنیا همچون چین، مالزی، کامبوج، ترکیه، میانمار، لائوس نیز این جشن با شرایط و ماهیت خاص فرهنگ و مذهب آن کشور برگزار می‌گردد.

معرفی مختصری از سایر جشن‌ها و فستیوال‌های پرطرفدار در کشور ارمنستان

شما هر فصلی را برای سفر به ارمنستان انتخاب نمایید قطعا با یکی از فستیوال‌‌های معروف ارمنستان روبه‌رو خواهید شد و می‌توانید در جشن و شادی مردم این سرزمین سهیم باشید، مردم ارمنستان بسیار شاد هستند و این موضوع در سفر به ارمنستان کاملا مشهود خواهد بود:

جشن ناواسارد

در تقویم ارمنستان 11 اوت اولین روز سال جدید است و همه مردم این روز را جشن می‌گرفتند؛ طبق افسانه‌ای گفته می‌شود در این روز خدایان به زمین می‌آیند و بعد از شنا کردن در رودخانه‌ای مقدس از بالای تپه به تماشای شادی مردم می‌پردازند علاوه بر این گفته می‌شود در این زمان کشتی نوح در سرزمین آرارات فرود آمده است.

جشن عید پاک

به عنوان اولین کشور مسیحی جشن عید پاک یکی از مهم‌ترین آیین‌های مردم این سرزمین است و در واقع بزرگترین جشن مسیحیان محسوب شده چون مسیحیان معتقدند در این روز عیسی مسیح بعد از به صلیب کشیده شدن دوباره زنده شده، به همین دلیل این روز به “معاد مسیح” نیز شهرت دارد.

جشنواره روز جهانی جاز در ارمنستان

یکی از جشن‌هایی که هر ساله در 30ام ماه آوریل در ارمنستان برگزار می‌گردد، فستیوال روز جهانی جاز است.

البته طرفدارن موسیقی در تمام دنیا در این روز جشن‌های بزرگی برگزار ‌نمایند، کشور ارمنستان نیز با دعوت از هنرمندان ارمنی و همین طور هنرمندان سایر کشورها این روز را در مجتمع آبشار ایروان جشن می گیرد.

جشن آب در تابستان ارمنستان

جشنواره دلمه در ارمنستان

دلمه یا دولما از غذاهای اصلی و مهم ارمنستان محسوب شده و مردم در فصول مختلف سال در وعده‌های غذایی خود این غذا را میل می‌کنند، حتی رستوران‌هایی صرفا به پختن دلمه‌های خوشمزه شهرت پیدا کرده کرده‌اند.

این فستیوال در روستایی به نام هنابرد در استان آرارات برگزار می‌گردد. یکی از رستوران‌های معروف ایروان به نام دولماما نیز نام خود را از این غذا بر گرفته است.

جشنواره توت در ارمنستان

جشن توت نیز یکی دیگر از جشن‌های مردم ارمنستان است که هر سال در 7ام جولای در پارک منطقه‌ای گوریس در استان سیونیک برگزار خواهد شد و در واقع هدف از آن جذب تورست بیشتر به این منطقه است تا بتوان جاذبه‌های گردشگری این شهر در ارمنستان را به عموم گردشگران شناساند.

جشنواره بین المللی فیلم زردآلوی طلایی در ارمنستان

در این جشنواره که اولین بار در سال 2004 اجرا شد. فیلم‌هایی با موضوعات مختلف از جمله مسائل اجتماعی، زندگی روزمره مردم و غیره به نمایش در می‌آیند، علاقمندان به سینما و فیلم می‌توانند از تاریخ 8ام تا 15ام جولای فیلم‌های درجه یک دنیا را در سینما مسکو ایروان تماشا نمایند.

اصغر فرهادی نیز در سال 2011 با ارائه فیلم جدایی نادر از سیمین به این جشنواره یکی از برندگان آن بوده است. هدف اصلی این جشنواره تشویق به خلاقیت فیلم سازان و ایجاد گردهمایی و ارتباطات گسترده میان آن‌هاست.

جشنواره رنگ در ارمنستان

آنگونه که از نام این جشنواره پیداست مردم رنگ‌های بی خطر را به یکدیگر می‌پاشند، اما جریان اسن جشنواره به این صورت است که مردم در یکی از روزهای ماه جولای از صبح اول وقت در مجتمع همیلار جمع شده و بعد از کمی نرمش کردن مسافتی حدود 5 کیلومتر را می‌دوند و در طی این مسیر یکدیگر را در رنگ غرق می‌کنند در نهایت به سه مرد و همین طور سه زن که زودتر از همه به خط پایان رسیده باشند هدیه‌ای اهدا خواهد شد.

جشنواره تاراز در ارمنستان

یکی از جشنواره‌های جالب در ارمنستان جشنواره تاراز است که مردم در آن لباس‌هایی محلی به تن می‌کنند و با موسیقی محلی و سنتی ارمنستان در کنار یکدیگر به جشن و شادی می پردازند. این جشنواره در 4امین روز از ماه آگوست در شهر ایروان پایتخت ارمنستان برگزار خواهد شد.

جشنواره بالن‌ ها در ارمنستان

جشنواره بالن‌ها از جشنواره‌های هیجان انگیر ارمنستان است که معمولا در تاریخ 15 تا 18 سپتامبر در میدان جمهوری ایروان برگزار می‌گردد. جشنواره با پشتیبانی شرکت اسکای بای skyball انجام شده و هدف اصلی آن توسعه و رونق بخشیدن صنعت گردشگری ارمنستان است.

یکی از بهترین زمان‌های سفر به ارمنستان دقیقا همین بازه زمانی است چرا که هم آب و هوای خوبی دارد و همین در این سه روز آسمان ایروان در بالن‌هایی رنگی از کشورهای مختلف غرق می شود.

آب پاشیدن

جشن برکت انگور در ارمنستان

جشن برکت انگور یکی از جشن‌های سنتی و مذهبی مردم ارمنستان محسوب می‌شود و گفته می شود در این روز حضرت مریم به آسمان‌ها عروج کردند، در مراسم برگزاری این جشن، کلیساها انگورها را طی مراسمی متبرک می‌کنند و به مردم هدیه می‌دهند.

انگور مقدس‌ترین میوه در بین مردم مسیحی است و جشن برکت انگور یا جشن تبریک انگور نیز جز پنج تعطیلی اصلی کلیساها است.

جشنواره پشم چینی در ارمنستان

سال 2014 اولین باری بود که این جشنواره برگزار شد و هدف اصلی آن توسعه پروش دام و تقدیر از این صنعت است به همین دلیل در استان سیونیک که بالاترین سطح دامپروری را دارد، برگزار می‌گردد.

در روز جشن یعنی 8ام ماه ژوئن مردم از 7 روستای نزدیک گرد هم می‌آیند و با پختن غذاهای سنتی و خوشمزه، و در کنار آن با به نمایش گذاشتن صنایع دستی سنتی، به پشم چینی مشغول می‌شوند البته پشم چینی به صورت مسابقه برگزار می‌شود و شرکت کنندگان باید در کمترین زمان این کار را به انجام برسانند.

جشنواره ماهی در ارمنستان

یکی از مورد علاقه‌ترین جشنواره‌های ارمنی، جشن ماهی است، ارمنی‌ها ماهی را نمادی از مسیحیت می‌دانند و هر سال 11 آوریل در منطقه  کوتایک در شهر ابوویان سرآشپزهای حرفه‌ای در کنار یکدیگر جمع می شوند و غذاهای مختلفی با ماهی درست می‌کنند.

در این جشنواره مردم سعی می‌کنند دستورالعمل‌های قدیمی و جدید طبخ ماهی را به رخ هم بکشند، بازدید کنندگان می توانند غذاهایی با طعم‌های مختلف از ماهی را تجربه کنند.

جشنواره باربی‌کیو در ارمنستان

مردم ارمنستان مردم سرزنده و شادی هستند و به غذا اهمیت فراوانی می‌دهند، یکی از جشن‌های این مردم جشنواره باربی‌کیو است که از سال 2009 در منطقه اختالا در تاریخ 18 و 19 ماه آگوست برگزار می شود، در این جشنواره مردم و آشپزها در کنار یکدیگر جمع شده و به طبخ کباب‌های مختلف محلی می‌پردازند.

جشن آب در خیابان

جشنواره عسل در ارمنستان

از دیگر جشنواره‌های ارمنستان که مردم در دل طبیعت به پا کرده و در آن همراه با موسیقی شادی می کنند، جشنواره عسل است.

جشنواره‌ای شیرین که اگر طرفدار مزه‌های شیرین باشید حتما از آن لذت خواهید برد و زمان برگزاری این جشنواره معمولا 10امین روز ماه آگوست است که در استان تاووش در شمال شرقی ارمنستان به پا خواهد شد مردم عسل‌های طبیعی و خوشمزه و همینطور شهد میوه‌های شیرینی چون توت و انگور را عرضه می‌کنند.

جشنواره هدیه‌ای از سیونیک در ارمنستان

بعضی از جشنواره‌های ارمنستان ریشه در فرهنگ و مذهب مردم این سرزمین دارد در حالی که بعضی دیگر تنها برای سرگرمی یا جذب گردشگر و معرفی ارمنستان برگزار می‌شود.

جشنواره هدیه‌ای از سیونیک در واقع جشنواره‌ای است که مردم استان سیونیک در آن به نمایش دادن غذاها، لباس‌های محلی، صنایع دستی و غیره شهر می‌پردازند، این جشنواره از میدان گریگور تا اولد گوریس ادامه دارد. زمان برگزاری این جشنواره اولین شنبه ماه جولای است.

جشنواره گاتا در ارمنستان

گاتا نوعی نان محلی است که یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی در سفره‌های ارمنی است و بیش‌تر از هرچیزی در آن آرد، شکر و کره دیده می‌شود البته این پایه تهیه نان است و به آن مواد دیگری نیز اضافه می‌گردد و انواع مختلف دارد.

جشنواره در روستای خاچیک برگزار می‌شود و مردم با انواع گاتاهای خوشمره، غذاهای محلی و نوشیدنی به استقبال گردشگران می‌آیند.

فستیوال آب ارمنستان

جشنواره تفریحات ماجراجویانه در ارمنستان

این جشنواره از جشنواره‌های جدید در ارمنستان است که در 27 جولای در پارکی محافظت شده در استان تاواش برگزار می‌گردد، علاقمندان از ارمنستان و کشورهای دیگر در این پارک جمع شده و تفریحاتی مانند کوهنوردی، پاراگلایدر، کمپ و غیره را تجربه می‌نمایند.

این یک فرصت فوق العاده برای افرادی است که دوست دارند هیجان زیادی تجربه نمایند چون ورزش‌هایی مانند زیپ لاین نیز در آن برگزار خواهد شد.

جشنواره هندوانه در ارمنستان

در ایروان در فصل تابستان، ماه جولای جشنواره ای به نام جشنواره هندوانه توسط شهرداری برگزار می‌گردد، تا علاوه بر سرگرمی و شادی مردم، خنکی هندوانه کمی از گرمای تابستان کم کند.

جشنواره در کنار دریاچه سوان برگزار خواهد شد که علاوه بر موسیقی و پایکوبی، مسابقه حکاکی پوست هندوانه نیز در آن اجرا شده و در نهایت از طرف شهرداری ایروان هدیه‌ای برندگان آن اعطا خواهد شد.

جشنواره نان در کوه ارمنستان

علاوه بر جاذبه‌های گردشگری ایروان، جشنواره‌هایی که سالانه در ایروان برگزار می‌گردد نیز از جذابیت‌هایی است که گردشگران زیادی را به این شهر کشانده است، یکی از این جشن‌ها، جشنواره نان است که 13 ژوئن هر سال به ارزش معنوی نان و همین طور سختی تهیه و پختن آن اشاره می‌گردد و انواع نان‌های محلی را پخته و در اختیار بازدید کنندگان قرار می‌دهند.

اگر شما نیز در جشن‌ها و فستیوال‌های معروف کشور ارمنستان خصوصا جشنواره آب شرکت کرده‌اید و اطلاعات یا تجربه سودمندی از این فستیوال‌ها دارید پیشنهاد می‌کنیم، این تجربه‌ها یا نظرات خود را در قسمت نظرات، با ما و دیگر مخاطبان سایت ایرانیان ارمنستان به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا