درباره کشور ارمنستان

مدیریت املاک و مستغلات در ارمنستان

در طی سال‌های اخیر ایرانیان تلاش داشتند تا تمام یا حداقل بخشی از دارایی خود را به برخی از کشورهای همسایه، مخصوصا دول عربی حاشیه خلیج فارس یا منطقه  قفقاز و ترکیه منتقل‌ کنند.

خریداران ملک در کشورهای همسایه سعی می‌کنند با یک تیر دو نشان را هدف قرار دهند. اولین مورد به اختلاف قیمت ارز ایران و کشور مقصد مربوط است که، سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند از این طریق سرمایه دردست خود را چند‌‌ برابر سازند.

همچنین از طریق سرمایه‌گذاری و مدیریت املاک و مستغلات خود نسبت به اخذ پاسپورت و دسترسی به مناطق صنعتی جهان از جمله اروپای غربی و آمریکای شمالی اقدام‌ کنند.

در میان کشورهای همسایه اما ارمنستان به عنوان یکی از مقصد‌های محبوب سرمایه‌گذاری برای ایرانیان به‌ حساب می‌آید.

چرا که این کشور از دسترسی مناسبی به اقتصاد جهانی برخورداربوده و همین موضوع به عنوان اصلی‌ترین عامل تشویقی برای ایرانیان محسوب می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا از صفر تا صد مدیریت املاک و مستغلات در ارمنستان آشنا گردید.

آشنایی کلی با ارمنستان

برای مدیریت املاک و مستغلات در ارمنستان داشتن تصویری دقیق و روشن از این کشور، یک امر کاملا ضروری محسوب می‌شود.

کشور ارمنستان در منطقه قفقاز جنوبی واقع‌ شده‌ است و با ایران، گرجستان، آذربایجان و ترکیه هم‌ مرز است.

جمعیت ارمنستان در حال حاضر طبق آخرین آمار، درحدود ۲ میلیون و ۹۸۶ هزار نفر است، که از زمان استقلال این کشور و فروپاشی شوروی تاکنون با کاهشی ۶۴۷ هزار نفری رو به‌ رو بوده‌ است.

پایتخت ارمنستان ایروان نام‌داشته و به عنوان بزرگترین شهر این کشور محسوب می‌شود. در حال حاضر واحد پول رسمی ارمنستان درام نام‌ داشته و خط و زبان مردم این دیار ارمنی است.

همچنین دین و مذهب رسمی ارمنستان مسیحی بوده و این کشور استقلال خود را از شوروی سابق پس از فروپاشی این دولت در ۲۱ سپتامبر ۱۹۹۱ به دست‌ آورد.

مدیریت املاک

اخذ اقامت ارمنستان از طریق مدیریت املاک و مستغلات

خرید ملک و مدیریت مستغلات یکی از روش‌های ورود به ارمنستان و پذیرفته‌ شدن توسط جامعه این کشور است.

سیاست‌گذاری‌های کلی دولت ارمنستان به‌ گونه‌ای است که به سه روش مدیریت املاک و مستغلات درخاک این کشور، امکان اخذ اقامت را برای خریداران فراهم می‌کند.

در ادامه هریک به تفکیک جزئیات عبارتند از:

اقامت موقت

مدت زمان مورد نیاز برای صدور اقامت موقت ۳۰ الی ۴۵ روز کاری است که برای مدت یک سال صادر می‌شود.

در این حالت خریداران باید ملک و مستغلاتی به ارزش حداقل ۱۹ هزار دلار آمریکا در ارمنستان خریداری نمایند. همچنین سایر هزینه‌های جانبی را نیز به مبلغ حداقل ۲۲۱ دلار پرداخت‌ نمایند.

اقامت دائم

این مورد نیز همچون اخذ اقامت موقت به مدت زمانی در حدود ۳۰ تا ۴۵ روز کاری جهت صدور نیاز دارد که به مدت ۵ سال اعتبار دارد.

در این شرایط خریداران باید املاک و مستغلاتی به ارزش ۵۷ هزار دلار آمریکا در ارمنستان سرمایه‌گذاری کنند. همچنین در کنار هزینه فوق، مبلغ ۲۹۴ دلار را نیز برای دیگر خدمات پرداخت نمایند.

اقامت ویژه

مدت زمان مورد نیاز برای دریافت اقامت ویژه حداقل ۶۰ تا ۷۰ روز کاری است. با این وجود اما آن دسته از متقاضیانی که بتوانند به ارزش  ۹۵ هزار دلار آمریکا در املاک و مستغلات ارمنستان سرمایه‌گذاری کنند، یک پاسپورت به ارزش ۱۰ سال اعتبار دریافت می‌کنند.

گفتنی‌ است که سایر هزینه‌های جانبی جهت پیش‌ بردن پروسه تقریبا ۳۱۵ دلار است.

خرید ملک در ارمنستان

استانداردهای سرمایه‌گذاری در مدیریت املاک و مستغلات ارمنستان چه می‌گویند؟

شاخص‌های ریسک در مدیریت املاک و مستغلات ارمنستان گواه این موضوع است که طی سه سال یعنی از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ ، ریسک سرمایه‌گذاری در ارمنستان به ۴ رسیده‌ است.

بنابراین نمی‌توان ارمنستان را با وجود بکر بودن و آمادگی بالا برای جذب سرمایه‌گذار، یک محیط امن برای مدیریت املاک و مستغلات در نظر گرفت.

پس برای جلوگیری از برخورد قضایی این کشور با سرمایه‌گذاران خارجی، لزوم اطلاع قبلی و همه‌ جانبه با قوانین خاص و متغیر سرمایه‌گذاری در ارمنستان وجود دارد.

خطر مصادره در مدیریت املاک مستغلات ارمنستان چقدر است؟

شاخص کلی خطر مصادره اموال و مستغلات در یک کشور، به صورت جهانی به ۷ قسمت تقسیم می‌شود.

اگر کشوری بر اساس این شاخص به عدد ۱ نزدیک باشد، این موضوع موید این نکته است که سرمایه‌گذاری در کشور مورد نظر از امنیت بالا و قابل قبولی برخوردار است.

بر همین اساس باید گفت که خطر مصادره اموال در مدیریت املاک و مستغلات ارمنستان از ۷ قسمت، رتبه ۴ را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین در سال ۲۰۱۸ طبق آمارهای اعلام‌ شده، رتبه جهانی ارمنستان از این نظر ۵۶ است.

چه مراحل قانونی برای مدیریت املاک مستغلات ارمنستان باید طی شود؟

در شرایط عادی تمام فرآیند خرید و فروش املاک و مدیریت مستغلات طی یک هفته به اتمام می‌رسد.

گفتنی‌ است که در این شرایط هیچ لزومی برحضور فیزیکی خریداران و فروشندگان وجود نداشته و به واسطه وکلا می‌توان پروسه فوق را تکمیل‌ کرد.

همچنین برای پیشبرد پروسه مدیریت املاک و مستغلات در ارمنستان، باید تمامی فرآیند توسط دفتر اسناد رسمی تکمیل و تایید شود.

پس از تایید این دفتر، خریداران تا ۳۰ روز فرصت‌ دارند که رجیستر کاداستری و گواهی مالکیت خود را دریافت‌ نمایند. خاطر نشان می‌شود در صورتی که در مدت زمان تعیین‌ شده، فرایند فوق به نتیجه نرسد قرارداد انعقاد شده نیز به تصویب دفترخانه نخواهد‌ رسید.

همچنین جهت مدیریت املاک و مستغلات در ارمنستان باید هزینه‌های جانبی نیز در خصوص دریافت خدمات در این حوزه پرداخت‌ شود که هر یک به ذکر جزئیات عبارتند از:

  • پرداخت هزینه دفتر اسناد رسمی به مبلغ ۲۱ تا ۳۱ دلار
  • هزینه مجوز رسمی دولت به مبلغ ۱۰ دلار
  • پرداخت هزینه گواهی ۲۱ دلار
  • پرداخت هزینه ثبت نام مالکیت به مبلغ ۵۲ دلار
  • پرداخت هزینه ثبت نام دولتی به مبلغ ۴۱ دلار

معاملات ملکی در ارمنستان

چه محدودیت‌هایی در مدیریت املاک مستغلات ارمنستان  وجود دارد؟

با توجه به قوانین داخلی ارمنستان مالکان اجازه صد در صدی دارند که نسبت به فروش، مالکیت، اجاره، وثیقه و رهن املاک و مستغلات خود اقدام‌ کنند.

بنابراین در این خصوص سرمایه‌گذاران خارجی به هیچگونه مجوز نیاز ندارند و با هیچ نوع محدودیتی روبه‌رو نیستند.

البته یک استثنا وجود دارد و آن هم مالکیت زمین‌های کشاورزی است که تنها به افراد دارای اقامت اجازه تملک زمین‌های کشاورزی در ارمنستان داده می‌شود.

با توجه به همین گزاره‌ها آمارهای جهانی ثابت می‌کنند که طی سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۸ بازار املاک و مستغلات در ارمنستان و رشد بسیار چشمگیری داشته‌ است.

هر چند که در سال ۲۰۰۹ به دلیل بحران مالی جهانی، قیمت املاک و مستغلات کاهش یافت و همچنین طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ تغییر خاصی نکرد، اما مجددا از سال ۲۰۱۷ سیر صعودی به خود گرفت و تا به امروز معادل ۷.۵ درصد افزایش داشته‌ است.

بنابراین هیچگونه محدودیت و سقف سرمایه‌گذاری خاصی برای مدیریت املاک و مستغلات در ارمنستان وجود ندارد. اما بر اساس آن چه که در بخش‌های قبل گذشت باید گفت که حداقل سرمایه‌گذاری برای ورود به جامعه ارمنستان ۹۵ هزار دلار آمریکا است.

جدای از تمامی مسائل نام‌ برده باید به این نکته توجه‌ شود که مدیریت املاک و مستغلات در ارمنستان با توجه به وضعیت کلی این کشور، امتیاز و برتری خاصی را به مالکان اعطا نمی‌کند.

هر چند که ارمنستان برخلاف ایران زمین به اقتصاد جهانی دسترسی دارد، اما همچنان جایگاه این کشور نمی‌تواند امتیاز خاصی را به صاحبان املاک و مستغلات و سرمایه گذاران خارجی اعطا‌ کند.

همچنین این توصیه اکید وجود دارد که بدون مشورت وکلا و کارگروه‌های سرمایه‌گذاری مجرب، هیچگونه انتقال سرمایه خارجی به ارمنستان انجام‌ نشود.

چرا که باتوجه به ریسک بالای سرمایه‌گذاری در این کشور مدیریت املاک و مستغلات خطرات و موانع خاص خود را دارد که باید برای جلوگیری از برخورد با هیچ مشکلی، تمام پروسه زیر نظر یک کارگروه مجرب از وکلای مشاور انجام‌ گیرد.

در غیر این صورت ممکن است خطرات و آسیب‌های جبران ناپذیر به سرمایه مالی افراد در صورت سوء مدیریت املاک و مستغلات ایشان وارد‌ شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا