سفر به ارمنستان

۳ راه سفر به ارمنستان

ارمنستان یکی از کشورهای هم مرز و همسایه با ایران است و همین امر باعث شده تا تبدیل به یکی از مقاصد گردشگری و توریستی برای ایرانیان شود.

معروف‌ترین شهر این کشور که پایتخت آن نیز هست شهر ایروان است و مقصد اصلی تمام توریستان و گردشگران محسوب می‌شود.

معمولا تمام کسانی که تجربه سفر به ارمنستان را داشته‌اند بیان کرده‌اند که یک بار سفر به ارمنستان کم است و باید چندین مرتبه به این کشور سفر کرد تا بتوان تمام جاذبه‌های گردشگری آن را مشاهده نمود.

نوشته های مشابه

در حقیقت کشور جمهوری ارمنستان به دلیل جاذبه‌های گردشگری و توریستی متنوعی که دارد و همچنین جاذبه‌های مذهبی مانند کلیساهای مختلف و در کنار آن جاذبه‌های فرهنگی، باعث شده تا نه تنها گردشگران ایرانی در سفر به این کشور از خود علاقه نشان دهند، بلکه بسیاری از توریستان خارجی از نقاط مختلف دنیا مشتاق سفر به این کشور باشند.

سفر به ارمنستان برای ایرانیان می‌تواند یکی از سفرهای خارجی به صرفه باشد زیرا به دلیل هم مرز بودن با ایران، مسافران می‌توانند از راه‌های مختلفی مانند زمینی و هوایی به این کشور سفر کنند.

اما برای سفر به ارمنستان به صورت شخصی هرکسی اطلاعات لازم و کافی را ندارد به همین خاطر بهترین کار این است که پیش از شروع سفر شخصی به ارمنستان تمامی اطلاعات لازمه را به دست آورد و نکات مهم را رعایت نمود تا سفر در کم خطرترین حالت ممکن سپری شود.

ارمنستان یک کشور مهمان نواز با قدمتی بسیار طولانی است و چون سال‌ها جز ایران بوده تقریبا فرهنگ مشابهی با کشور ما دارد.

همچنین ارمنستان یکی از کشورهای خارجی کم هزینه برای ایرانیان است که آن‌ها می‌توانند حتی با سفر کردن به صورت زمینی به این کشور، هزینه‌های خود را بیشتر کاهش دهند.

اگر می‌خواهید راه‌های سفر به ارمنستان را بیشتر بشناسید و اگر قصد سفر به ارمنستان را دارید توصیه می‌کنیم حتما این مطلب را تا آخر مطالعه کنید.

نکات بسیار مهمی در این مطلب درباره انواع راه‌های سفر به ارمنستان و همچنین نکات کلی که در سفر به ارمنستان باید رعایت کنید، بیان خواهیم کرد.

طبیعت گردی ارمنستان

آیا برای سفر به ارمنستان به ویزای توریستی نیاز داریم؟

اولین نکته‌ای که باید بیان کرد پیش از آن که به بررسی راه‌های سفر به ارمنستان بپردازیم این است که آیا نیاز به اخذ ویزا داریم برای سفر به کشور ارمنستان؟

برای آن که بررسی کنید که آیا برای سفر به کشور مورد نظر خود نیاز به ویزا دارید یا نه بهترین کار این است که به سایت سفارت آن کشور سر بزنید و مطالعه کنید که چه کشورهایی برای ورود به ویزا نیاز دارند.

ایرانیان می‌توانند بدون ویزا وارد خاک کشور ارمنستان شوند و اجازه دارند که طی دو دوره به مدت 180 روز در این کشور بدون اخذ ویزا اقامت داشته باشند.

البته نکته‌ای که وجود دارد این است که شهروندان ایرانی بدون ویزا نمی‌توانند 180 روز را به صورت متوالی در ارمنستان باشند بلکه باید 90 روز در ارمنستان بمانند و بعد به مدت 90 روز خارج از ارمنستان باشند و سپس دوباره به مدت 90 روز وارد ارمنستان شوند.

در زمان سفر به ارمنستان ویزای توریستی در پایانه‌های مرزی در سفر زمینی و یا در فرودگاه‌ها در سفر هوایی برای مسافران صادر خواهد شد.

یعنی مسافر نیازی ندارد که برای دریافت ویزای توریستی خود وقت سفارت بگیرد و به سفارت مراجعه کند. برای صدور این ویزای توریستی تنها لازم است مسافر پاسپورتی با حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد و برخی مدارک دیگر.

عدم نیاز به اخذ ویزا برای شهرواندان ایرانی به دلیل توافق‌نامه‌ای است که دو کشور ایران و ارمنستان در سال 2016 معادل 1395 شمسی امضا کردند.

به موجب این توافق نامه شهروندان هر دو کشور ایران و ارمنستان برای ورود به کشور یکدیگر نیاز به اخذ ویزا از سفارت آن کشور را ندارند و می‌توانند بدون ویزا رفت و آمد داشته باشند. البته حداکثر مدت اقامت در هر دوره باید برابر با 90 روز باشد و در هر سال بیشتر از 6 ماه نشود.

انواع راه‌های سفر به ارمنستان

کشور جمهوری ارمنستان همسایه شمالی ایران است و از قسمت شمال غربی کشور ما، مرز مشترک دارد. وجود همین مرز مشترک باعث شده تا سفر به این کشور هم از طریق راه‌های زمینی ممکن باشد و هم از طریق هوایی.

برای سفر زمینی به کشور ارمنستان هم می‌توانید با ماشین شخصی خود بروید و هم آن که با اتوبوس یا قطار بروید. اگر بخواهید با خودرو شخصی بروید لازم است از تهران یا هر شهر دیگری به تبریز رفته و از آن جا به پایانه مرزی نوردوز بروید و سپس وارد خاک کشور ارمنستان شوید.

به دلیل آنکه سفر با خودروی شخصی به این کشور بسیار طولانی است، هر کسی به آن تمایل ندارد در نتیجه افراد به دنبال راه‌های دیگری برای سفر به این کشور هستند. در ادامه انواع مختلف راه‌های سفر به کشور ارمنستان را به صورت کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

سفر زمینی به ایروان با وسیله شخصی

همانطور که گفتیم چون کشور ارمنستان با ایران هم مرز است بسیاری از افراد به این فکر می‌افتند که با خودروی شخصی خود به این کشور سفر کنند و از این طریق هزینه‌های سفر خود به این کشور را کاهش دهند.

البته این تصمصم بسیار منطقی است زیرا علاوه بر کاهش هزینه‌های سفر به ارمنستان، از طریق سفر با ماشین شخصی می‌توایند از جاده‌ها و طبیعت زیبایی که در مسیر وجود دارد نیز نهایت لذت را ببرید.

البته سفر با خودروی شخصی به مقصدی دور مخصوصا مقصدی خارجی اصلا کار آسانی نیست و افرادی که می‌خواهند از این طریق به ارمنستان سفر کنند باید تمامی جوانب امر را بسنجند.

افراد باید در سفر با خودرو موارد مهمی مانند جای خواب در بین راه، وعده‌های غذایی در مسیر، محل بنزین زدن و استراحت خود را تا حد ممکن به صورت دقیق پیش‌بینی کنند تا از این لحاظ دچار مشکل نشوند.

همچنین بسیار مهم است که یک نقشه از راه جاده‌ها به ارمنستان به همراه داشته باشند تا در مسیر گم نشوند.

سفر به ارمنستان با خودروی شخصی
مسیر زمینی رسیدن به ارمنستان

برای آنکه به صورت زمینی به ارمنستان سفر کنید باید از جاده‌های مشخصی حرکت کنید. ما فرض را بر این می‌گیریم که شما قصد شروع حرکت از تهران را دارید.

باید ابتدا خود را به تبریز برسانید و حدود 600 کیلومتر رانندگی کنید. بعد از آن باید از تبریز به جلفا بروید و حدود 130 کیلومتر دیگر رانندگی کنید.

بعد از رسیدن به جلفا به پایانه مرزی نوردوز بروید و از آن جا وارد خاک ارمنستان شده و مسیر خود را به سمت ایروان پیش بگیرید. حال برای رسیدن به ایروان دو راه پیش روی شما خواهد بود:

  • اولین مسیر که کوتاه‌ترین مسیر نیز هست این است که از مرز نوردوز به شهر مغزی، لهواز، کاپان، آرپی و در نهایت ایروان بروید. (380 کیلومتر)
  • مسیر دوم کمی فاصله بیشتری دارد تا رسیدن به ایروان. در این مسیر باید از مرز نوردوز به شهر مغزی، لهواز، لرنادزور، کاپان، اغوانی، وایک، شاتین، گغوویت، لاشن و در نهایت به ایروان بروید. (440 کیلومتر)
نکاتی که باید در سفر با وسیله شخصی به آن دقت کنید

اولین نکته‌ای که در سفر زمینی به ارمنستان باید به آن دقت کنید این است که فاصله شهر مبدا خود تا تبریز و جلفا و در نهایت پایانه مرزی نوردوز بسنجید و پیش‌بینی کنید که تقریبا چه مقدار هزینه باید صرف بنزین و تعمیرات احتمالی خودرو بکنید.

حال باید هزینه‌های لازم برای تهیه وعده‌های غذایی در راه را یادداشت کرده و همچنین اگر مایلید شب را در جایی اقامت داشته باشید، هزینه آن را هم اضافه کنید.

اما اگر می‌خواهید برای اقامت شب خود از چادر مسافرتی استفاده کنید نیاز به اضافه کردن این هزینه نخواهید داشت. سپس تمامی هزینه‌ها را از ابتدا جمع بزنید و با بلیط هواپیما مقایسه کنید.

چون گاهی هزینه سفر با ماشین شخصی به کشور خارجی به مراتب بیشتر از هزینه بلیط هواپیما در می‌آید.

به این نکته مهم توجه داشته باشید که اگر راه زمینی و سفر با وسیله شخصی برای رسیدن به ارمنستان را انتخاب می‌کنید این موارد را در نظر داشته باشید که سفر با خودرو شخصی به ارمنستان بسیار طولانی و ممکن است برای راننده خسته کننده باشد.

طولانی بودن مسیر و خستگی راننده ممکن است تاثیر مستقیمی در رضایت شما از سفر داشته باشد. پس سعی کنید اگر همچنان می‌خواهید با خودروی خود سفر کنید استراحت‌های به موقع و کافی داشته باشید و خود را خیلی خسته نکنید.

همچنین سعی کنید حداقل دو راننده باشید تا در مواقع خستگی یک نفر، دیگری ادامه مسیر را رانندگی کند.

اتوبوس‌های ارمنستان

سفر به ارمنستان با اتوبوس

سفر کردن به ارمنستان می‌تواند تجربه خوب، مهیج و به یاد ماندنی برای شما رقم بزند. در مسیر رسیدن به ارمنستان و ایروان، طبیعت دلچسب و سرسبزی وجود دارد که می‌توانید از تماشای آن لذت ببرید.

از آن جایی که ارمنستان با ایران هم مرز است و می‌توان گفت که فاصله زیادی ندارد، اتوبوس نیز یکی دیگر از انتخاب‌های افراد برای رسیدن به این کشور و شهر ایروان است.

درست است که سفر به ارمنستان از طریق زمینی و با اتوبوس هیجان دارد و می‌توانید از دیدن مناظر طبیعی لذت ببرید و در کنار آن می‌توانید هزینه سفر خود را کاهش دهید، اما توجه داشته باشید که به دلیل طولانی بودن ممکن است کمی خسته کننده باشد.

پس اگر بچه کوچکی دارید و یا خود از مشکلاتی مانند کمر درد و غیره رنج می‌برید ما به شما توصیه می‌کنیم که سفر هوایی را انتخاب کنید. در سفر زمینی و با اتوبوس بالغ بر 18 ساعت در راه هستید.

با وجود آن که در ترمینال تهران همیشه بلیط اتوبوس به ارمنستان فروخته می‌شود اما معمولا سفر به ایروان و ارمنستان از طریق اتوبوس به صورت تور انجام می‌شود.

یعنی در واقع کمتر کسی است که خود تصمیم بگیرد بلیط اتوبوس به ارمنستان را خریداری کرده و شخصا به این کشور بدون هیچ راهنمایی سفر کند.

توصیه ما هم این است که اگر قصد سفر با اتوبوس را دارید حتما از با تور این سفر را انجام دهید. زیرا تورها خدمات دیگری نیز به شما ارائه خواهند داد و راهنمای شما در این مسیر و سفر خواهند بود.

معمولا هزینه سفر زمینی و با اتوبوس به ارمنستان بنا بر اینکه چه خدماتی آن تور ارائه دهد و اقامت در چه هتلی باشد، یک سوم تورهای هوایی است.

به همین دلیل بیشتر مسافرینی که تصمیم دارند به صورت خانوادگی و یا دسته جمعی به این کشور سفر کنند، مسیر زمینی و با اتوبوس را انتخاب می‌کنند.

سفر به ارمنستان با قطار

یکی دیگر از راه‌های سفر زمینی به ارمنستان، سفر با قطار است. البته این امکان دیگر وجود ندارد و تنها در گذشته یعنی قبل از آن که حکومت شوروی فروپاشیده شود، میان ایران و جلفا خط آهن وجود داشت و از طریق آن می‌شد به ارمنستان رسید.

اما بعدها به دلیل اختلافاتی که میان دو کشور ارمنستان و آذربایجان به وجود آمد این خط آهن متوقف شد و دیگر امکان رفتن از این مسیر به ارمنستان وجود ندارد. اما هنوز هم راهی برای سفر با قطار به ارمنستان وجود دارد.

کسی که بخواهد به صورت زمینی و با قطار به کشور ارمنستان سفر کند می‌تواند از مبدا تهران بلیطی به مقصد جلفا تهیه کند و از آن جا به مرز نوردوز رفته و وارد کشور ارمنستان شوند.

همچنین افراد می‌توانند به جای مقصد جلفا، مقصد آذربایجان شرقی و تبریز را انتخاب کنند و پس از رسیدن به تبریز حدود 150 الی 180 کیلومتر مسافت را طی کرده و به جلفا برسند و مراحل قبل را طی نمایند.

البته مسیر ریلی دیگری نیر برای رسیدن به ارمنستان وجود دارد. البته برای رسیدن به ارمنستان از این طریق لازم است تا اول با قطار به گرجستان و شهر تفلیس رفته و سپس از آن جا با قطار به ارمنستان بروید.

چیزی که بسیار واضح است این است که سفر به ارمنستان از طریق زمینی بسیار طولانی خواهد بود و اگر نمی‌خواهید مدت زمان زیادی را در مسیر باشید و یا فرصت شما برای سفر محدود است، هرگز سفر به ارمنستان از این طریق را به شما توصیه نمی‌کنیم.

سفر از راه زمینی به ارمنستان بیشتر مناسب کسانی است که به صورت دسته جمعی سفر می‌کنند و فرصت زمانی بیشتری دارند در نتیجه به این طریق هم کمتر هزینه می‌کنند و هم از مسیر لذت می‌برند.

سفر هوایی به ارمنستان

سفر به ارمنستان از طریق هواپیما

کوتاه‌ترین، راحت‌ترین و بهترین راه برای سفر به ارمنستان از طریق هواپیما است. با هواپیما شما تنها 1 ساعت و نیم در راه هستید و در کمترین زمان ممکن به فرودگاه شهر ایروان می‌رسید.

درست است که سفر با هواپیما هزینه بیشتری در بر می‌گیرد اما علاوه بر آن که راحت و سریع است مناسب کسانی است که فرصت کمی برای سفر دارند.

اما برای آن که هزینه سفر شما به ارمنستان با هواپیما کاهش پیدا کند نکاتی را بیان می‌کنیم و امیدواریم مفید واقع شود:

  • اگر می‌خواهید با هواپیما به کشور ارمنستان و شهر ایروان سفر کنید و در عین حال از لحاظ بودجه نیز محدودیت دارید توصیه ما این است که در انتخاب هتل دقت کنید. عمده‌ترین هزینه پس از بلیط هواپیما، هزینه محل اقامت است که با کمی توجه و محتاط عمل کردن می‌توان آن را تا میزان قابل توجهی کاهش داد. بهترین کار این است که به جای رفتن به هتل، هاستل‌ها را در نظر گرفته و اقامت در آنها را تجربه کنید چون هزینه اقامت در آن‌ها بسیار از هتل‌ها کمتر است.
  • برا صرفه جویی در هزینه‌های سفر خود به جای تاکسی گرفتن از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و مترو استفاده کنید. این کار باعث می‌شود پول قابل توجهی برای شما باقی بماند.
  • و در نهایت بهترین راه برای کاهش هزینه سفر به ارمنستان از طریق هواپیما این است که بلیط‌های لحظه آخری را تهیه کنید. این کار باعث می‌شود پول کمتری برای خرید بلیط هواپیما صرف کنید.

سفر به ارمنستان با تور

از پرطرفدار ترین تورهای خارجی در ایران، تور ارمنستان است. مسافرت به این کشور خارجی به دلیل نزدیکی و عدم نیاز به ویزا بسیار برای ایرانیان مناسب است و هزینه بسیار زیادی لازم ندارد.

اما سفر به کشور خارجی همیشه مشکلات و مسائل متعددی را ممکن است در بر داشته باشد مانند عدم شناخت زبان محلی، نداشتن سیم کارت، نداشتن مترجم و غیره.

اگر تصمیم دارید به ارمنستان سفر کنید، بهترین کار این است که یک تور که هزینه و شرایط آن با بودجه شرایط شما مناسب است را انتخاب کنید و سفر خود را با آن تور آغاز نمایید.

تورها به طور معمول بر زمان و هزینه‌های خود به خوبی مدیریت دارند و اگر با تور به ارمنستان و ایروان سفر کنید از بسیاری از جهات خیال شما راحت خواهد بود.

همچنین تورها مترجم زبان فارسی و ارمنی دارند و می‌توانید از طریق وی با بومیان ارمنی به راحتی ارتباط برقرار کنید. بیشترین زمان حرکت تورها به ارمنستان دو فصل بهار و تابستان است.

تعطیلات در ارمنستان

توصیه های ایمنی و امنیتی که در سفر به ارمنستان باید رعایت کنید

فرقی ندارد که از چه مسیری و به چه طریقی به ارمنستان و ایروان می‌روید، در هر صورت یک سری نکات کلی وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید تا سفر ایمن و لذت بخشی را تجربه کنید، این نکات به شرح زیر است:

  1. هرگز در مکان‌های عمومی و در جمعیت‌های زیاد پول نقد خود را نشان ندهید. سعی کنید حتی‌الامکان سوارخودروهای غریبه و غیرتاکسی نشوید و از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمایید. همچنین از مدارک، اشیا ارزشمند و پول خود بسیار مراقبت کنید.
  2. اگر وارد کشور ارمنستان و شهر ایروان شدید و افرادی ایرانی خود را تحت عنوان مترجم و راهنما معرفی کردند، سریعا به آن‌ها اعتماد نکنید و سعی کنید هدف از مسافرت خود را برای آنها نگویید.
  3. اگر در خصوص مسائلی همچون مسائل تجاری، اتباع و اقامت و غیره با مشکل مواجه شدید و یا با مقامات محلی ارمنستان درگیر شدید، سعی کنید با نمایندگی جمهوری اسلامی ایران ارتباط برقرار کنید، زیرا این نماینده‌ها با قوانین ارمنستان آشنایی دارند و بهتر می‌توانند به شما کمک کنند.
  4. هرگز داروهای کدئین دار و یا داروهای بدون نسخه را وارد کشور ارمنستان نکنید زیرا این چنین داروها در دسته مواد مخدر قرار گرفته و امکان دارد باعث دیپورت شدن شما از آن کشور شود. سعی کنید هر دارویی نیاز دارید از داروخانه‌های ایروان تهیه کنید.
  5. به طور معمول در اکثر کشورها عکس برداری از مناطقی مانند مراکز دولتی، نظامی، مذهبی و فرهنگی ممنوع است و اگر کسی عکس برداری کند از این مناطق به طور حتم جریمه و یا حتی بازداشت خواهد شد. پس اگر می‌خواهید از مکانی عکس بگیرید اطمینان حاصل کنید که جز مناطق ممنوعه نباشد و با مسئول آن مکان درباره عکس برداری صحبت کنید.
  6. اگر در کشور ارمنستان دچار حملات دزدی و غیره شدید حتما این موضوع را به پلیس محلی اطلاع دهید تا آنها از این مضوع گزارشی تهیه کنند. گزارش رسمی پلیس باعث می‌شود شما بهتر بتوانید این موضوع را در مقامات رسمی پیگیری نمایید.
  7. حتما قبل از سفر به کشور ارمنستان و شهر ایروان، آب و هوای آن مطقه را بررسی کنید تا متئجه شوید که در این سفر چه وسایل و لباس‌های مورد نیاز شما خواهد شد.
  8. سعی کنید اگر در مکانی غیر از هتل ساکن هستید آدرس آن را همراه خود داشته باشید تا اگر گم شدید بتوانید با نشان دادن آدرس به آن جا باز گردید و یا کارت هتل اقامت خود را همیشه به همراه داشته باشید.
  9. در مورد تهیه سیم کارت مواظب باشید. توصیه ما این است که هرگز پس از گذشتن از مرز ایران خط ایرانسل یا همراه اول خود را روشن نکنید زیرا هزینه رومینگ بسیار زیاد خواهد بود. همچنین گول افرادی که به شما سیم کارت ارمنستانی می‌فروشند را نیز نخورید زیرا که سیم کارت در ارمنستان رایگان است و در آن به میزان 200 دارم اعتبار اولیه وجود دارد. البته این اعتبار اولیه بسیار کم است و با 1 الی 2 دقیق مکالمه تمام می‌شود و شما باید سیم کارت را شارژ کنید.

در نهایت زمینی برویم ارمنستان یا هوایی؟

پاسخ این سوال کاملا به شما و شرایطتان بستگی دارد. سفر از طریق زمینی یک سری مزایا و از طریق هوایی نیز یک سری مزایای دیگر دارد.

اگر تصمیم دارید به صورت دسته جمعی به این کشور سفر کنید و عجله‌ای نیز برای برگشت به ایران ندارید توصیه ما این است که به صورت زمینی سفر کنید. به این طریق هم از مناظر جاده لذت برده‌اید و هم در هزینه‌های خود بسیار صرفه‌جویی کرده‌اید.

اما در صورتی که وقت زیادی برای ماندن در ارمنستان و سپری کردن در مسیر ندارید و یا اگر می‌خواهید راحت‌تر به مقصد برسید، پیشنهاد ما به شما انتخاب مسیر هوایی است.

با این که هزینه بیشتری باید صرف کنید اما هم راحت‌تر و هم سریع‌تر به ایروان رسیده‌اید. بهترین کار این است که پیش از سفر تمام جوانب موضوع را بسنجید و بررسی کنید که انتخاب کدام مسیر هم از لحاظ هزینه و هم از لحاظ زمان برای شما به صرفه‌تر است و همان را انتخاب کنید.

امیدواریم در انتخاب مسیر درست مطلب ما نیز به شما کمک کرده باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا