درباره کشور ارمنستان

سفارت ایران در ایروان ارمنستان

اگر تا به حال به یک کشور خارجی سفر کرده باشید و یا آن که قصد سفر به یک کشور خارجی به خصوص کشورهایی که نیاز به اخذ ویزا دارند داشته باشید، به طور حتم گذر شما به سفارت یا کنسولگری آن کشور در ایران خورده است و یا حداقل اسم آن را شنیده باشید.

برای سفر به اکثر کشورهای خارجی ما ایرانیان نیاز داریم که ویزا دریافت کنیم، برای دریافت ویزا نیز باید به سفارت آن کشور در ایران و یا اگر آن کشور فاقد سفارت در ایران است، به کشور دیگر سفر کرده و به سفارت آن مراجعه نماییم و تقاضای صدور ویزا دهیم.

اما افراد ممکن است زمانی که نام سفارت و یا کنسولگری به گوششان بخورد دچار سردرگمی شوند و ندانند که کدام کشورها در ایران سفارت دارند.

کشور ارمنستان یکی از کشورهای همسایه ایران است و ارتباط دوستانه و خوبی با ایران دارد. کشور ارمنستان در ایران سفارت دارد و به طور متقابل ایران نیز در ارمنستان دارای سفارت است.

اگر تمایل دارید در کشور ارمنستان مشغول به کار یا تحصیل شوید لازم است ویزا کار یا تحصیل دریافت کنید و به همین جهت پای شما به سفارت ارمنستان در ایران باز خواهد شد. زمانی هم که به ارمنستان رفتید امکان دارد برای انجام دادن برخی از امور نیاز به مراجعه به سفارت ایران در ارمنستان داشته باشید.

ادامه با همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره سفارت ایران در ارمنستان مانند آدرس آن، وظایف سفارت و همچنین تفاوت سفارت با کنسولگری در اختیار شما قرار دهیم.

سفارت یا سفارتخانه چیست؟

سفارت یا سفارتخانه به محلی گفته می‌شود که محل اقامت دائم یا موقت نمایندگان قانونی دولت یک کشور (مهمان) در کشور دیگر (میزبان) است، مانند سفیر.

در واقع سفارت یک کشور مانند سفارت ایران در ارمنستان، بر اساس قوانین وضع شده بین‌المللی محل اقامت نمایندگان دولت ایران در کشور ارمنستان است. این نمایندگان از مصونیت سیاسی برخوردار هستند.

از همین رو کشور ارمنستان که کشور میزبان است، باید به موجب قوانین بین‌المللی تلاش کند تا امنیت این نمایندگان را تامین نماید. البته لازم است تا اقداماتی نیز برای مقابله با هرنوع اقدامات خرابکارانه مثل تجاوز و… انجام دهد و تدابیر امنیتی لازم را اتخاذ کند.

روابط ایران و ارمنستان

سفارت محل اقامت چه کسانی است؟

در سفارت ایران در ارمنستان معمولا این اشخاص حضور دارند:

سفیر

سفیر بالاترین رتبه را در سفارت دارد و همچنین اگر هر حادثه‌ای رخ دهد سفیر مسئول شناخته می‌شود. کسی که به عنوان سفیر در سفارت مشغول به کار است، باید برای حفظ حقوق شهروندان ایرانی در کشور ارمنستان تلاش کند و از همین جهت از اتبار خاصی برخردار است.

کاردار

مقام بعدی پس از سفیر، کاردار است. این شخص پس از سفیر تمام مسئولیت‌ها و انجام امور سفارت را برعهده دارد.

کارمندان

کارمندان اشخاص معمولی هستند که در سفارت ایران در ارمنستان براساس وظایفی که به آن‌ها محول می‌شود و مطابق با قوانین وضع شده در آن سفارت، مشغول به کار هستند. این کارمندان یا از کشور ایران هستند و یا از کشور ارمنستان.

مامورین انتظامی

مامورین انتظامی نیز باید در سفارت حضور داشته باشند تا امنیت داخلی سفارت را حفظ نمایند.

سرباز پلیس دیپلمات

و در نهایت آخرین شخصی که در سفارت ایران در ارمنستان مشغول به کار است، سرباز پلیس دیپلمات است. این سرباز وظیفه دارد تا امنیت خارجی سفارت را حفظ نموده و اگر اختلالی مشاهده کرد با پلیس کشور ایران ارتباط برقرار کرده و گزارش دهد.

وظیفه سفارت ایران در ارمنستان چیست؟

سفارت ایران در کشور ارمنستان وظایف متعددی دارد که در ادامه آن‌ها را برای شما بیان خواهیم کرد تا در صورت مراجعه به این سفارت، از وظایف آن آگاه باشید.

اولین وظیفه سفارت ایران در ارمنستان تلاش در جهت حفظ منافع کشور و رایزنی درباره آ‌ن‌ها است.

سفارت ایران در کشور ارمنستان با دولت ایران مرتبا درباره مسائل اقتصادی، تجاری و سیاسی و فرصت همکاری در این زمینه‌ها با کشور ارمنستان مذاکره می‌کند.

آشناترین وظیفه سفارت این است که برای متقاضیان جهت صدور ویزا وقت تعیین کرده و درصورتی که صلاح دید برای آن‌ها جهت سفر به ایران ویزا صادر نماید.

سفارت ایران در جمهوری ارمنستان در حقیقت واسطه‌ای برای گفتگو و رایزنی میان دولت کشور ایران و ارمنستان است.

سفارت ایران باید به امور مهاجرت متقاضیان رسیدگی کرده و در صورتی که صلاح دید به آن‌ها اقامت کوتاه مدت یا بلند مدت بدهد.

مواردی که در فوق بیان کردیم تنها قسمتی از وظایف سفارت ایران در جمهوری ارمنستان بود و این سفارت وظایف دیگری نیز دارد که ما مهم‌ترین آن‌ها را برای شما بیان نمودیم.

پرچم ایران

نکاتی درباره سفارت ایران در ارمنستان

برخلاف آن چه که عموم مردم فکر می‌کنند، سفارت هر کشور جز خاک آن کشور محسوب نمی‌شود. یعنی سفارت ایران در ارمنستان جز خاک ایران نیست.

به دلیل آن که قوانین سفت و سختی از سوی سازمان ملل برای سفارت‌ها وضع گردیده، این باور در میان عموم مردم جا افتاده است.

سفارت‌ها هرگز ملزم نیستند برای همه افراد متقاضی ویزا صادر کنند، بلکه می‌توانند بنا بر صلاحدید خود ویزا صادر نمایند. این امر از سوی دولت قابل اعتراض نیست.

وسائل حمل و نقل سفارت ایران در جمهوری ارمنستان از نوع دیپلمات بوده و با پلاک آبی روشن و حرف D متمایز شده است.

باور غلط دیگری که وجود دارد این است که فکر می‌کنند تنها سفارت یک نمایندگی دارد درصورتی که چنین نیست و ممکن است یک کشور در کشور میزبان یک سفارت و چندین کنسولگری در شهرهای مختلف آن کشور داشته باشد.

همچنین لزومی ندارد که سفارت کشور مهمان حتما در پایتخت کشور میزبان تاسیس شود. سفارت‌ها از انجام دادن بعضی از شرایط در حوزه خودشان یعنی داخل سفارتخانه معاف هستند.

کنسولگری چیست؟

حالا که سفارت و وظایف آن را بیان کردیم، خوب است به تعریف کنسولگری و کنسول نیز بپردازیم. کنسولگری به دفتر کار کنسول و کارمندان تحت امر او گفته می‌شود.

کنسولگری دفتر نمایندگان سیاسی یک کشور در کشور میزبان است و معمولا نیز یک کشور در کشور میزبان چندین کنسولگری دارد.

به طور معمول دفتر اصلی کنسولگری در پایتخت کشور میزبان تاسیس می‌شود و خوب است بدانید که دفتر اصلی کنسولگری در واقع همان سفارت کشور مهمان است.

کنسولگری‌های فرعی در سایر شهرهای کشور میزبان تاسیس می‌شود. کنسولگری با سفارت به یک معنا نیست و وظایف هر یک با دیگری متفاوت است.

وظایف و خدمات کنسولگری بیشتر درباره موضوعات تجاری است و فعالیت‌های سیاسی در دفاتر کنسولگری انجام نمی‌گیرد.

کنسولگری یک کشور حکم خاک آن کشور را دارد و اگر به کنسولگری حمله شود به این معناست که به خاک آن کشور حمله شده است. اگر به یک کنسولگری حمله شود، آن کنسولگری حق خواهد داشت که به صورت تمام و کمال از خود دفاع کند.

کنسول کیست؟

به نماینده رسمی دولت یک کشور در کشور دیگر کنسول می‌گویند و کنسول‌گری نیز دفتر کار کنسول است. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که هدف از تاسیس کنسولگری یک کشور در کشور میزبان چیست؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که کنسولگری در کشور میزبان باعث می‌شود شهرواندان کشور کنسولگری از حمایت آن بهره‌مند شوند و همچنین دولت از راهنمایی‌ها و مشاوره‌های کنسولگری درباره تجارت با کشور میزبان استفاده می‌کند.

در هر کنسولگری شخصی با مقام سرکنسول فعالتی می‌کند که وظیفه او ریاست بر کنسولگری است. درحقیقت باید چنین گفت که مقام سرکنسول از کنسول نیز بالاتر است.

سرکنسول نیز یک نماینده است از سوی دولت میهمان در کشور میزبان و امکان دارد مسئولیت دیگر دفاتر کنسولگری کشور مهمان در کشور میزبان را نیز برعهده داشته باشد.

توجه داشته باشید که این سفیر است که محدوده وظایف و مسئولیت‌ها و اختیارات سرکنسول را تعیین می‌کند.

ساختمان سفارت ایران در ارمنستان

هر کنسولگری چه وظایفی دارد؟

اصلی‌ترین وظایفی که دفاتر کنسولگری در کشور میزبان دارند به شرح زیر است:

  • محافظت از منافع و حقوق شهروندان کشور میهمان که به صورت موقت یا دائم در کشور میزبان ساکن هستند.
  • صادر کردن ویزا برای شهروندان متقاضی کشور میزبان که قصد سفر به کشور کنسولگری یعنی کشور میهمان را دارند.
  • صادر نمودن گذرنامه برای شهروندان کشور میهمان
  • تمدید کردن گذرنامه برای شهروندان خود
  • ترویج تجارت و روابط تجاری میان دو کشور مهمان و میزبان

باید اشاره کرد که از میان وظایف ذکر شده، اصلی‌ترین وظیفه دفاتر کنسولگری ترویج تجارت و روابط تجاری میان دو کشور است. بیشتر فعالیت‌های کنسولگری در ساخت و حفظ روابط تجاری بین دو کشور و سرمایه‌گذاری و واردات و صادرات خلاصه می‌گردد.

به همین علت است که دفاتر کنسولگری بیشتر در شهرهای مهم و اصلی و شهرهایی که مرکز اقتصاد کشور میزبان است تاسیس می‌شود.

بسیاری از افرادی که در کنسولگری‌ها کار می‌کنند امکان دارد دیپلمات باشند ولی این افراد شامل مصونیت دیپلماتیک نیستند، مگر در موارد خاص.

خوب است این نکته را بدانید که امتیازات و مصونیات مربوط به کنسول و کارمندان کنسولگری را می‌توان گسترش داد و همچنین این امتیازات و مصونیت‌ها از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.

کنسولگری چه اختیاراتی دارد؟

کنسولگری‌ها همانگونه که گفتیم ممکن است در کشور میزبان چندین دفتر در شهرهای مختلف آن کشور داشته باشند.

هر یک از این دفاتر کنسولی ممکن است فعالیت‌های مختلفی را انجام دهد مثلا امکان دارد یک کنسولگری در زمینه مسائل حقوقی فعالیت داشته باشد و کارهایی همچون ثبت اسناد و غیره انجام دهد.

لازم به ذکر است که امکان دارد کارکنان کنسولی درحالی که مسئولیت‌های دیگری داشته باشند، مسئولیت ثبت نامه کنسولی نیز عهده‌دار شوند.

یک مقام کنسولی اختیاراتی خواهد داشت که در درجه اول مطابق با قوانین کنوانسیون بی‌المللی وین درباره روابط دیپلماتیک باشد و در درجه دوم مطابق با شرایط و قوانین رسمی باشد.

به طور مثال برخی از کنسولگری‌ها ممکن است تنها وظیفه صادر کردن ویزا برای متقاضیان را داشته باشند و بعضی دیگر نیز مسئولیت‌های دیگری همچون کمک به هموطنان و یا تایید و قانونی کردن اسناد برعهده داشته باشند.

پس وظیفه هر شعبه از کنسولگری را دولت میهمان تعیین خواهد کرد و نمی‌توان وظایف اختیارات خاصی برای کنسولگری نام برد زیرا متغیر خواهد بود.

تفاوت سفارت و کنسولگری

در ابتدا گفتیم که نباید سفارت را با کنسولگری یکسان دانست و میان این دو نهاد تفاوت وجود دارد. اصلی‌ترین تفاوتی که میان سفارت و کنسولگری وجود دارد این است که عملکردهای متفاوتی دارند.

سفارت به عبارتی نماینده دولت میهمان در کشور میزبان محسوب می‌شود در صورتی که کنسولگری نماینده دولت مهمان در کشور میزبان نیست.

سفارت بیشتر وظیفه دارد که تعاملات و روابط سیاسی را میان دو کشور برقرار و حفط کند درحالی که وظیفه کنسولگری بیشتر ایجاد و حفظ روابط تجاری و صادرات و واردات میان دو کشور است.

میان سفارت و کنسولگری تفاوت‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توان از تعریفی که برای هر کدام ارائه دادیم، آنها را متوجه شوید.

رئیس جمهور ایران و ارمنستان

روابط سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران با جمهوری ارمنستان

پس از آنکه اتحاد جماهیر شوری فروپاشید و ارمنستان در 25 دسامبر 1991 اعلام استقلال کرد، ایران جز اولین کشورهایی بود که استقلال این کشور را به رسمیت شناخت.

همچنین در تاریخ 2 فوریه 1992 بیانیه‌ای مبنی بر برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور در شهر تهران تنظیم و به امضای هر دو رسید.

به موجب این بیانیه سفارت ایران در ارمنستان در سال 1992 افتتاح و در دسامبر همان سال نیز سفارت ارمنستان در ایران به صورت متقابل تاسیس شد و فعالیت خود را آغاز کرد.

به دلیل آن که ایران و ارمنستان برای مدتی تاریخ مشترکی داشته و همچنین فرهنگ این دو کشور به هم شباهت دارد، باعث شده تا روابط میان این دو کشور به خصوص در حوزه‌های سیاسی دوستانه باشد.

با وجود آن که میان دو کشور ایران و ارمنستان تفاوت‌هایی همچون تفاوت مذهب وجود دارد ولی این دو کشور توانسته‌اند تعاملات خود را حفظ کنند.

میان دو کشور یران و ارمنستان رفت و آمد مقامات عالی رتبه بسیار صورت گرفته و آخرین نمونه آن دیدار نخست وزیر ارمنستان جناب آقای پاشینیان در مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران جناب آقای رئیسی بوده است.

همچنین قبل از آن جناب آقای روحانی برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه اوراسیا به کشور ارمنستان سفر کرد. همین رفت و آمد مقامات عالی هر دو کشور نشان دهنده روابط نزدیک و پویای این دو کشور باهم است.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور ارمنستان همانطور که در فوق بیان کردیم در آوریل سال 1992 معادل اردیبهشت سال 1371 شمسی در شهر ایروان، پایتخت کشور ارمنستان تاسیس شد.

کنسولگری ایران در ارمنستان هم در ساختمان سفارتخانه واقع شده و وظایف مختلفی از قبیل صدور ویزا برای متقاضیان بیگانه، امور دانشجویی، امور سجلی و شناسنامه‌ای، امور اسناد، امور زندانیان و امور ایرانیانی که در راه مانده‌اند را بر عهده دارد.

سفارت ایران در ارمنستان در شمال شهر ایروان ایجاد شده و می‌توان از دو خیابان اصلی شهر یعنی کومیتاس و نائیری زاریان به این سفارت دسترسی پیدا کرد.

ساختمان سفارتخانه ایران، کنار ساختمان شهرداری ناحیه آرابکیر و پارک واهاگن داوتیان قرار گرفته است.

سفیر ایران در ارمنستان نیز جناب آقای عباس بدخشان ظهوری، دیپلمات اهل ایران است که از تاریخ بهمن سال 1398 شمسی، به عنوان سفیر ایران در جمهوری ارمنستان منصوب شد.

او در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی فارغ التحصیل گردیده است.

به عنوان اخرین سخنان در این مقاله باید خدمت شما عزیزان عرض کنیم که اگر در ارمنستان دانشجو و یا مشغول به کار هستید و نیاز داشتید امور اداری مختلفی مروبط به ایران انجام دهید می‌توانید به یکی از دفاتر کنسولگری ایران در ارمنستان مراجعه نمایید.

همچنین سفارت ایران در ارمنستان نیز پذیرای شما و پاسخگو به سوالات شما خواهد بود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا