درباره کشور ارمنستان

معرفی ۵ جشن معروف ارمنستان

ارمنستان یکی از کشورهای همسایه ایران است که هر ساله گردشگران ایرانی زیادی را جذب خود می‌کند. این کشور در کنار اینکه از ایرانیان برای ورود به این کشور ویزا نمی‌خواهد، یکی از مقاصد خارجی ارزان قیمت محسوب می‌شود و ایرانیان زیادی هر سال به این کشور سفر می‌کنند.

پایتخت کشور ارمنستان شهر ایروان است که از اصلی‌ترین نقاط گردشگری این کشور محسوب شده و از آنجایی که در قرن 8 پیش از میلاد مسیح تاسیس شده، قدمت و پیشینه تاریخی زیادی دارد.

در حقیقت افراد کشور ارمنستان و شهر ایروان را به خاطر بناهای تاریخی و کلیساهای متعدد آن می‌شناسند و اغلب برای بازدید از این مکان‌های دیدنی به آن سفر می‌کنند.

اما در این چند سال گذشته کشور ارمنستان تلاش کرده تا صنعت گردشگری خود را گسترش داده و مسافران را برای ابعاد بیشتری جذب این کشور کند.

اما اولین سوالی که ممکن است برای مسافران پیش آید این است که بهترین زمان سفر به این کشور کدام ماه و کدام فصل است؟ پاسخ این سوال کاملا به سلیقه مسافر و یا حتی بودجه او دارد.

اگر در زمستان بخواهید به کشور ارمنستان سفر کنید تورهای ارزان قیمت‌تری می‌توانید پیدا کنید در حالی که در تابستان و بهار قیمت تورها افزایش یافته و البته امکانات تفریحی و گردشگری نیز بیشتر می‌شود. به عنوان مثال بیشتر جشن‌ها و فستیوال‌های معروف کشور ارمنستان در تابستان برگزار می‌شود.

شرکت کردن در جشن‌ها و فستیوال‌های یک کشور، از بهترین‌ راه‌ها برای شناخت و کسب تجربه از فرهنگ بومی و سنت‌ها و رسوم آن سرزمین و کشور است.

مردمان کشور ارمنستان به طور معمول علاقه دارند تا هر موقعیتی را جشن بگیرند و اگر می‌خواهید در بدانید چه موقع بهتر است به ارمنستان سفر کنید، پاسخ ما این است که حتما در زمان برگزاری یکی از فستیوال‌ها به این کشور سفر کنید تا اوقات جالبی را سپری نمایید.

می‌توان چنین گفت که برگزاری جشن و فستیوال قسمتی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ کشور ارمنستان است. مردم این سرزمین علاقه زیادی به جشن گرفتن دارند و در این کشور هر بهانه‌ی کوچکی تبدیل به یک فستیوال بزرگ و پر هیجان شده است.

ارمنی‌ها برای محافظت از عشق در مقابل نیروهای اهریمنی به یکدیگر آب می‌پاشند، برای نشان دادن اصالت و فرهنگ خود غذاهای محلی می‌پزند و با پشم چینی گوسفندان به شکل مسابقه، صنایع دستی خود را به نمایش می‌گذارند.

در ادامه این مطلب تصمیم داریم 5 جشن‌ مهم در کشور ارمنستان را برای شما معرفی کنیم. اگر تصمیم سفر کردن به این کشور را دارید، سعی کنید سفر خود را مصادف با یکی از این فستیوال‌ها کنید.

جشن ملی در ارمنستان

درباره فرهنگ مردم ارمنستان

پیش از آن که به معرفی 5 جشن مهم در ارمنستان بپردازیم، تصمیم داریم کمی درباره فرهنگ مردم این کشور و آداب و رسومشان صحبت کنیم.

درباره فرهنگ مردم کشور ارمنستان باید بگوییم که آنها به یکی از مهم‌ترین اصول اخلاقی یعنی انسان دوستی و احترام به هم نوع پایبند هستند و در کنار یکدیگر اجتماع سالم و به دور از درگیری و زد و خورد فیزیکی تشکیل داده‌اند.

البته در هر جامعه‌ای وجود دارند افرادی که بنا به دلایلی دست به اقدامات ناشایست و به دور از فرهنگ آن کشور می‌زنند اما نباید آن را به کل افراد آن جامعه تعمیم داد.

در کشور ارمنستان در شهرهای مختلف آن جشن‌ها و فستیوال‌های مختلف و متنوعی برگزار می‌شود و همین امر باعث شده تا مردم ارمنستان به عنوان یکی از شادترین مردم جهان شناخته شوند، زیرا تمایل دارند کوچک‌ترین موقعیت را تبدیل به یک جشن بزرگ کنند.

ارامنه از گذشته فرهنگ بسیار غنی و باستانی دارند. آن‌ها آثار علمی زیادی در گذشته از خود به جای گذاشته‌اند و از قدیم با علومی همچون فلسفه، نجوم، ریاضیات، شیمی و پزشکی آشنایی داشتند.

آن‌ها پس از آن که آثار ایرانیان و یونانیان را ترجمه کردند توانستند به پیشرفت بزرگ‌تری دست پیدا کنند. ارمنی‌ها در رشته‌هایی همچون کنده‌کاری، نقاشی، معماری، موسیقی و تئاتر پیشینه طولانی دارند و استادان به نام زیادی در این رشته‌ها دارند.

بالن سواری

درباره آداب و رسوم ارمنستان

تا پیش از آن که دین مسیحیت وارد کشور ارامنه شود، آنها اعیاد مختلف و متنوعی داشتند ک باستانی‌ترین و معروف‌ترین آن «ناواسارت» است.

البته اعیاد و جشن‌های دیگری نیز برگزار می‌شد که به صورت عمده در ستایش الهه‌ها و بت‌ها بود و معروف‌ترین آن که همچنان نیز برگزار می‌شود و در این مطلب نیز به معرفی آن خواهیم پرداخت جشن «وارداوار» نام دارد.

با وجود آن که قرن‌هاست مردم ارمنستان به دین مسیحیت گرویده‌اند، اما همچنان برخی از جشن‌های قدیمی و باستانی آنان برگزار می‌شود و طرفداران زیادی هم دارد.

البته در کنار این جشن‌های باستانی، جشن‌های مسیحی مانند جشن سال نوی کریسمس و یا عید پاک نیز در این کشور برگزار می‌شود.

نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که برخلاف سایر کشورهای سیحی که تاریخ 25 دسامبر را تولد مسیح دانسته و در آن روز جشن کریسمس می‌گیرند، در ارمنستان جشن کریسمس در تاریخ 6 ژانویه برگزار می‌شود. به عبارتی از این جهت میان کلیساهای ارمنی و سایر کلیساهای جهان اختلاف وجود دارد.

دومین عید مسیحی دیگری که ارمنی‌ها آن را مقدس دانسته و حتما آن را جشن می‌گیرند، جشن عید پاک است که سالروز رستاخیز حضرت مسیح است و مسیحیان معتقد هستند در این روز حضرت مسیح پس از به صلیب کشیده شدن، مجددا زنده می‌شود. این جشن نیز در ارمنستان در اولین ماه بهار برگزار می‌گردد.

اما بپردازیم به 5 جشن مهم در ارمنستان.

جشن سال نو

جشن جاز ایروان

اولین جشن و فستیوالی که تصمیم داریم به آن بپردازیم، فستیوال جاز ایروان است. در صورتی که شما یکی از علاقه‌مندان به این سبک از مسیقی هستید، بهترین زمان برای سفر به ارمنستان تاریخ 30 آپریل است.

در این تاریخ در مجتمع آبشار ایروان بزرگ‌ترین جشن بین‌المللی جاز برگزار می‌شود که می‌توانید در آن شرکت کنید.

جشن جاز یک فستیوال بین‌المللی است و همه ساله در روز مقرر یعنی 30 اپریل برگزار می‌شود.

البته به دلیل آن که 30 آپریل به صورت جهانی روز جاز نام گذاری شده، در بیشتر کشورهای جهان این جشن برگزار می‌شود و علاقمندان می‌توانند در آن شرکت کنند. نزدیک‌ترین کشور به ایران که این فستیوال را برگزار می‌کند کشور ارمنستان است.

درباره پیشینه سبک موسیقی جاز باید بگوییم که این سبک از نیواورلئان آمده و در حقیقت ریشه آمریکایی-آفریقایی دارد. همچنین سبک موسیقی جاز یکی از پرطرفدارترین سبک‌های موسیقی شناخته می‌شود.

در این روز در کشور ارمنستان تمام خوانندگان ارمنی که در این سبک فعالیت می‌کنند و حتی تعدادی خواننده بین‌المللی در این سبک در این جشنواره شرکت دارند و بهترین اجراهای خود را به نمایش عموم می‌گذارند.

مردم نیز در این روز جمع شده و به جشن و پایکوبی و رقص مشغول می‌شوند و روزی خوش برای خود رقم می‌زنند.

این  فستیوال جذاب و پرهیجان در کاسکاد یا هزار پله در شهر ایروان برگزار می‌شود. با شرکت در این جشن می‌توانید در کنار لذت بردن از سبک موسیقی مورد علاقه خود از سرو غذاهای خوشمزه ارمنی به همراه انواع نوشیدنی‌های محلی لذت ببرید.

جشن جاز در ارمنستان

جشن پشم چینی گوسفندان

از دیگر فستویال‌های و جشن‌هایی که به صورت سالانه در کشور ارمنستان برگزار می‌شود، باید به فستیوال پشم چینی گوسفندان اشاره کرد.

این فستویال در روستای توریستی خات که در استان سایونیک واقع گردیده، هر ساله در ماه ژوئن برگزار می‌شود. استان بسیار زیبای سایونیک در 200 کیلومتری شهر ایروان قرار گرفته است.

پشم چینی گوسفندان یا «SHEEP SHEARING FESTIVAL» چندین سال است که با هدف ترویج و گسترش صنعت گردشگری و توریسم در استان سایونیک برگزار می‌شود.

در این جشن فرهنگ و آداب و رسوم اصیل و سنتی ارمنستان در کنار برنامه‌های شاد و متنوع به نمایش گذاشته می‌شود و بسیار برای مسافران و گردشگران جذاب است به طوری که هر ساله گردشگران بسیاری از سراسر دنیا جهت شرکت کردن در این مراسم جذاب به کشور ارمنستان و روستای خات سفر می‌کنند.

همانطور که از اسم این جشنواره مشخص است، ماهرترین افرادی که در زمینه پشم زنی گوسفند مهارت دارند، دور یکدیگر جمع شده و به حالت رقابتی و مسابقه به پشم زنی گوسفندان می‌پردازند.

در این فستیوال در کنار مسابقه پشم زنی، موسیقی زنده نیز اجرا شده و تماشاگران به رقص و پایکوبی می‌پردازند و سعی می‌کنند روز خوشی را سپری نمایند. در این جشن غذاهای محلی متنوعی سرو می‌شود و شرکت کنندگان می‌توانند از این انواع غذا، تست کنند.

جشن وارداوار

معروف‌ترین فستیوال و جشنی که در کشور ارمنستان و شهر ایروان برگزار می‌شود، جشن آب پاشی یا فستیوال «وارداوار» است. شاید در نگاه اول این جشن، تنها یک فستیوال آب پاشی ساده به نظر برسد، اما در واقع یک افسانه قدیمی و زیبا پشت آن وجود دارد.

اگر در مورد معنای کلمه «وارداوار» می‌پرسید باید گفت که به معنای پاشیدن آب یا شعله‌ور شدن گل‌های رز است.

اما چه افسانه‌ای در پشت این جشن وجود دارد؟ طبق افسانه‌ها در این روز الهه آستقیک آب گل رز را پاشید و به این شکل عشق را به کشور هدیه داد و الهه واهاگان نیز با مبارزه کردن با اهریمن، از این عشق محافظت نمود.

ارمنی‌ها برای گرامی داشتن این عشق و پایدار نگه داشتن آن، هر ساله در تاریخ 8 جولای جشن وارداوار برگزار می‌کنند. آن‌ها در این جشن با پاشیدن آب بر یکدیگر عشق خود را به هم نشان می‌دهند و خود را از اهریمن  تطهیر می‌نمایند.

با وجود آنکه کودکان و یا گردشگران ممکن است از پیشنیه و افسانه پشت این جشن خبر نداشته باشند، ولی از آب بازی در این روز نهایت لذت را می‌برند.

لازم به ذکر است که در جشنواره وارداوار علاوه بر آب بازی کردن، در کلیساها نیز مراسم مخصوصی برگزار می‌شود مانند اجرای نمایش‌های مختلف، به پرواز درآوردن کبوترها و همچنین در این میان غذاهای محلی مختلفی نیز ارائه می‌شود.

در حقیقت فستیوال «وارداوار» یا «وارتاوار»، از رسوم ملی و مذهبی کشور ارمنستان محسوب می‌شود و دارای بخش‌های مختلفی همچون رقص و پایکوبی، اجرای موسیقی، مسابقه و البته مهم‌ترین آن آب‌بازی است.

در این جشن اقشار مختلف جامعه از هر نسل و از هر طبقه‌ای شرکت خواهند کرد و کسی از خیس شدن در خیابان‌های ایروان در امان نخواهد ماند.

یک جشن آبی و آب بازی دقیقا همان‌چیزی است که مردم کشور ارمنستان و همچنین گردگشران و مسافران در گرمای طاقت فرسای ماه جولای به آن نیاز دارند.

پس اگر تصمیم دارید در تابستان به کشور ارمنستان سفر کنید، حتما تاریخ سفر خود را جوری هماهنگ کنید که برگزاری این جشن را مشاهده کنید.

جشن شاه توت

جشن شاه توت

در بررسی 5 جشن مهم در ارمنستان، اکنون نوبت به معرفی فستیوال «شاه توت» رسیده است. این فستیوال نیز هر ساله در 7 جولای و در منطقه گوریس در استان سایوریک برگزار می‌گردد.

کشور ارمنستان به دلیل موقعیت غرافیایی و آب و هوای معتدلی که دارد، سرزمین میوه و آب‌میوه نیز نامیده می‌شود. فستیوال شاه توت نیز همزمان با رسیدن شاه توت‌ها برگزار می‌شود و تجربه‌ای بی‌نظیر برای دوست داران این میوه تابستانی به حساب می‌آید.

محل برگزاری فستیوال شاه توت در پارک گوریس است. در این پارک میزهای رنگارنگ چیده شده و تمامی محلی‌ها محصولات خود را با تزیینات خلاقانه و متنوع بر روی میزها و به نمایش عموم می‌گذارند.

فضای این فستیوال با پخش موسیقی سنتی ارمنستان و رقصنده‌هایی با لباس‌های محلی شادتر می‌شود و مسافران می‌توانند اوقات شاد و پرهیجانی را در این روز سپری کنند.

هدف از برگزاری این فستیوال نیز مانند سایر فستیوال‌ها جذب گردشگران و توریستان علاقمند به فرهنگ و آداب رسوم ارمنی از سراسر جهان است. در این روز به گردشگران اجازه داده می‌شود که به محلیان در چیدن شاه توت و درست کردن محصولات با آن کمک کنند و از این تجربه لذت بسیاری ببرند.

همچنین آن‌ها می‌توانند در کنار تست کردن انواع خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی که با میوه شاه توت درست می‌شود، آن‌ها را خریداری نیز بکنند و به عنوان سوغاتی و هدیه با خود ببرند.

از محصولاتی که با میوه شاه توت تهیه شده و در این فستیوال برای تست و فروش گذاشته شده است می‌توان به نوشیدنی شاه توت، دوشاب (شهد شاه توت) و شاتوت خشک شده اشاره کرد.

همانگونه که گفتیم بازدید گنندگان می‌توانند در این جشن به محلیان در فرایند چیدن شاه توت‌ها و تهیه محصولات با آن کمک کنند.

البته لازم به توجه است که در این فستیوال تنها نوشیدنی‌های شاه توتی سرو نمی‌شود بلکه سایر نوشیدنی‌ها نیز مانند آب انگور و سایر آب میوه‌ها نیز ارائه می‌گردد.

می‌توانید با سفر کردن در ماه جولای به ارمنستان در این فستویال شرکت کرده و در کنار نوشیدن انواع آب میوه‌ها مشاهده‌گر انواع غذاها و رقص‌ها و آوازهای محلی ارامنه باشید. ‌

جشن رنگ در ارمنستان

جشن رنگ ایوان

و آخرین جشن مهمی که در فهرست 5 جشن مهم در ارمنستان می‌خواهیم به معرفی آن بپردازیم، فستیوال یا جشنواره رنگ در ارمنستان است.

فستیوال رنگ همه ساله در ماه ژوئن در مجتمع همیلار در ایروان ارمنستان برگزار می‌گردد. این جشن که از پرطرفدارترین جشن‌های سالانه ارمنستان محسوب می‌شود و گردشگران و توریستان زیادی را هر ساله جهت شرکت دراین جشن به کشور ارمنستان می‌کشاند، از اویل صبح آغاز می‌شود و به صورت یک مسابقه است.

به این صورت که شرکت کنندگان باید مسافتی نزدیک به 5 کیلومتر را طی کنند و در این مسیر به یکدیگر انواع رنگ‌های طبیعی، شاد و روشن را به سر تا پای هم بپاشند.

در این جشن شرکت کنندگان باید لباس سفید یا رنگ روشن بپوشند و پس از آن که گردم کردن اولیه را انجام دادند، در مسیر شروع به دویدن کنند.

آن‌ها نباید هیچ نگرانی بابت رنگی شدن لباس‌های خود داشته باشند، زیرا این، بخش مهمی از جشن رنگ به حساب می‌آید.

این جشنواره یک بازی سرگرم کننده است که هیچ محدودیتی ندارد منتها در نهایت 3 مرد و 3 زنی که زودتر به خط پایان رسیده باشند برنده محسوب شده و به آن‌ها جایزه‌ای داده می‌شود.

فستیوال رنگ درحقیقت یکی از جشن‌های پرهیجان در ارمنستان است و به قدرت بدنی بالایی نیاز دارد. این جشن در واقع یک مسابقه دو است و افرادی که در آن شرکت می‌کنند باید آمادگی جسمانی لازم جهت شرکت در این مسابقه را داشته باشند و بتوانند نزدیک به 5 کیلومتر بدوند.

البته بیشترین لذت این مسابقه و جشن به اتفاقتی است که در مسیر برای شرکت کنندگان می‌افتد.  افراد با رنگ پاشیدن به همدیگر سعی می‌کنند تا خود برنده بازی شده و اوقات خوشی را سپری کنند.

این جشن نیز در تابستان برگزار می‌شود و افرادی که تصمیم دارند در تابستان به کشور ارمنستان سفر کنند، خوب است که تاریخ سفر خود را مصادف با برگزاری این جشن کنند. این جشن محدودیت سنی برای شرکت کنندگان ندارد و هرکسی می‌تواند در آن شرکت نماید.

در این متن برای شما 5 تا از فستیوال‌ها و جشنواره‌هایی که به صورت سالانه در کشور ارمنستان برگزار می‌شود را نام بردیم و کمی درباره آنها توضیح دادیم. امیدواریم این مطالب مفید بوده و به شما کمک کرده باشد که بهترین زمان سفر خود به ارمنستان را تعیین کنید.

البته بیشتر گردشگران تمایل دارند در تابستان به این کشور سفر کنند زیرا علاوه بر بهتر بودن آب و هوا در این فصل، بیشتر فستیوال‌ها و جشنواره‌ها مانند جشن وارداوار یا جشن رنگ در تابستان برگزار می‌گردد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا