سفر به ارمنستان

۰ تا ۱۰۰ سفر به ارمنستان | راهنمای سفر به ارمنستان

راهنمای مقاله

ارمنستان یکی از نام‌ آشنا‌ترین مقاصد خارجی برای ما ایرانیان است، کشوری که به دلیل جاذبه‌های گردشگری‌ بسیار زیاد و متنوع، فاصله کم با ایران، مقرون به صرفه بودن و غیره همواره برای اغلب ایرانیان یکی از گزینه‌های سفر به‌ شمار می‌رود.

حال چه قصد سفر کاری به کشور ارمنستان را دارید و چه دوست دارید که با تورهای ارمنستان تعطیلاتتان را در این کشور زیبا سپری نمایید جای درستی آمده‌اید!

زیرا در راهنمای سفر به ارمنستان، صفر تا صد سفر به این کشور و هر آن چه لازم است پیش از سفر به ارمنستان بدانید را برایتان آماده کرده‌ایم.

از روش‌های متنوع سفر به ایروان و تاریخچه‌اش گرفته تا بهترین هتل‌ها و رستوران‌هایی که بسته به شرایطتان می‌توانید در آن اقامت داشته باشید یا غذا میل کنید.

این کشور زیبا به واسطه مردم مهمان نواز و تاریخ ۳ هزار ساله‌ای که دارد، توانسته به گزینه‌ای جذاب برای گردشگران در سراسر جهان تبدیل شود.

با توجه به نقش پر رنگی که کشور ارمنستان در سال های اخیر در زمینه گردشگری داشته، ما بر آن شدیم تا یک راهنمای سفر به ارمنستان با تمامی جزئیات تهیه نماییم.

در راهنمای سفر به ارمنستان ما این تضمین را به شما خواهیم داد که هر آن چه که لازم است نظیر اطلاعات کلی کشور ارمنستان، اقامت در آن، آب و هوای این کشور، حمل و نقل، شکم گردی، بهترین جاذبه‌های گردشگری این کشور، شیوه سفر زمینی، مراکز درمانی و غیره را که لازم است بدانید، خدمتتان ارائه می‌دهیم تا برای یک سفر ماجراجویانه و حرفه‌ای کاملا آماده شوید.

ضمنا از آن جایی که مقصد اصلی بیشتر ایرانیان شهر زیبای ایروان پایتخت کشور ارمنستان است ما هم سعی می‌کنیم راهنمای سفر به مقصد این شهر توریستی را بیشتر برایتان بازگو نماییم.

تاریخچه شهر ایروان پایتخت کشور ارمنستان

قبل از اینکه به اطلاعات کاربردی‌تر از راهنمای سفر به ارمنستان بپردازیم، بهتر است در ابتدای امر مختصرا از تاریخچه شهر ایروان اطلاعاتی رادر اختیار مخاطبین قرار دهیم.

ایروان شهری که نخستین شواهد تاریخی آن در سال 607 میلادی مشاهده و ثبت شده، اما تاریخچه سکونت در این شهر به هزاره‌های سوم و ششم قبل از میلاد حضرت مسیح باز می‌گردد.

شهر زیبای ایروان تاریخ بسیار پر فراز و نشیبی را به همراه خود داشته و طی سا‌لیان متمادی تحت تسلط حکومت‌های مختلف قرار گرفته است.

جالب است بدانید که رومیان باستان، اعراب، پارت‌ها، ترک‌ها، مغول‌ها، گرجستانی‌ها، ایرانیان و روس‌ها در سالیان دور، این شهر را به عنوان بخشی از قلمرو خود تصاحب نموده بودند.

قدمت کشور ارمنستان به ۳۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد. در ابتدا مردمان ارمنستان در بخش بسیار وسیعی از دره ها و کوه‌های شرق آناتولی و قفقاز جنوبی (ارتفاعات ارمنستان) سکنی داشتند.

تورق تاریخ کشور ارمنستان در طی سالیان سال نشان می‌دهد که این کشور تحت تصرف قدرت‌های بزرگی بوده است و بخش‌های غربی این کشور برای مدت های طولانی تحت حکومت بیزانس قرار داشت.

در سال 1582 شهر ایروان به دست ترک‌های عثمانی به تصرف در‌آمد، در سال 1604 میلادی نیز این شهر تاریخی به دست ایرانیان محاصره و نهایتا تصرف شد و در سال 1827 روس‌ها خود را مالک ایروان نمودند.

نهایتا از ابتدای سال 1920میلادی شهر ایروان به عنوان پایتخت جمهوری مستقل ارمنستان به جهانیان معرفی شد.

نقشه شهرهای ارمنستان

چرا باید حتی برای یک بار هم که شده به شهر ایروان پایتخت ارمنستان سفر کرد؟

اگر به هر دلیلی تا امروز به کشور ارمنستان خصوصا پایتخت این کشور یعنی شهر ایروان سفر نکرده‌اید، توصیه می‌کنیم برای یک بار هم که شده از ایروان، توریستی‌ترین شهر ارمنستان دیدن بفرمایید.

چرا ایروان ارزش سفر دارد؟

هزینه‌های بسیار مناسب

ایروان یکی از ارزان‌ قیمت‌ترین مقاصد خارجی است که هر گردشگری قادر خواهد بود آن را تجربه کند. هزینه خورد و خوراک، هتل، تاکسی و غیره همگی ارزان و مناسب هستند.

سیستم حمل و نقل عمومی عالی

کمی جلوتر بیشتر از نحوه تردد و گشت و گذار در شهر ایروان برایتان مطالب مهمی را خواهیم گفت، اما بهتر است در همین ابتدا بدانید که سیستم مترو و اتوبوس شهر ایروان علاوه‌ بر اینکه اکثر مراکز توریستی در سطح شهر را پوشش می‌دهد، هزینه بسیار کمی نیز از مسافران و گردشگران دریافت می‌کند.

ایروان بزرگ‌تر از آن چیزی است که شما تصور می‌کنید

ارمنستان به معنای واقعی یک کلان شهر است. ایروان مملو از رستوران‌ها و کافه‌های مختلف، حراجی‌ها و مراکز خرید لوکس است که البته در کنار خیابان‌ها نیز عده‌ای دست فروشی می‌کنند.

مهمان‌نوازی ارمنی‌ها

به دلیل مهاجرت بسیاری از ارمنی‌ها به ایران، قطعاً خیلی از شما با این اقلیت مهربان و خون گرم برخورد و تعامل داشته‌اید.

در ارمنستان نیز وضعیت به همین منوال است و ارمنی‌ها مردمانی بسیار مهمان‌نواز هستند و گاهی اوقات این امکان وجود دارد که در سفرتان برای صرف یک وعده غذا یا نوشیدنی به خانه آن‌ها دعوت شوید.

ارمنستان کشوری بسیار امن است

همین قدر اطلاع داشته باشید که احتمال سرقت وسایل یا کیف پول شما در شهرهایی چون آمستردام، بارسلونا و رم بارها و بارها بیشتر از رخ دادن این اتفاق در شهر ایروان است.

فاصله کم به ایران

این مورد فقط برای کشورهای همسایه ارمنستان خصوصا ما ایرانیان یک مزیت بسیار بزرگ محسوب می‌شود، فاصله بسیار نزدیک ایروان تا ایران موجب شده که هم روش‌های مختلفی برای سفر به ایروان در دسترس مردم و گردشگران باشد و هم اینکه هزینه بلیط هواپیمای ایروان مقرون به صرفه باشد.

توریست در ایروان

ارمنستان دقیقا در کجای دنیا قرار گرفته است؟

کشور ارمنستان از لحاظ جغرافیایی در مرز میان اروپا و آسیا یعنی بین دریای سیاه و دریای خزر واقع شده است. ارمنستان کشوری پرباران و کوهستانی است و نیز یک کشور محاط در خشکی است.

این کشور از شمال با کشور گرجستان، از شرق با جمهوری آذربایجان، از غرب با ترکیه و از جنوب با ایران و نخجوان همسایه بوده و مرز مشترک دارد.

مساحت این کشور ۲۹,۷۴۳ کیلومتر مربع است و مطابق با آخرین آمار سرشماری که در این کشور صورت پذیرفته حدود 2.924.816 نفر در ارمنستان زندگی می‌کنند.

مختصری در خصوص آداب و رسوم مردم ارمنستان

در راهنمای سفر به کشور ارمنستان باید اشاره کنیم که مردم این کشور ارمنی زبان، آداب و رسوم مخصوص به خود را دارند که برخی از آن‌ها با ایرانیان نیز مشترک است.

یکی از مهمترین جشن های مردم ارمنستان جشن درندز یا جشن آتش افروزی است. که البته این جشن میان ایرانیان  یا قوم آریایی به جشن سده شهرت داشته است.

از لحاظ امنیت، کشور ارمنستان مطابق با آماری که سایت Numbeo گزارش نموده است، میزان جرم و جنایت در این کشور 31.1 درصد و شاخص امنیت 68.89 درصد تخمین زده شده است. که این بیانگر این است که ارمنستان کشوری امن محسوب می‌شود.

ولی در هر حال احتیاط شرط عقل است و درصورتی که قصد سفر به ارمنستان را دارید سعی کنید از اشیاء گران قیمت و وسایل شخصی خود محافظ کنید و گوشی تلفن همراه خود را در رستوران، تاکسی و دیگر مراکز عمومی جا نگذارید.

در ارمنستان چه واحد پولی باید همراه خود داشته باشیم؟

همان‌گونه که ذکر شد واحد پول کشور ارمنستان درام است و هر ۱۰۰۰ درام معادل 55 هزار تومان (هر ۱ درام 55 تومان) می باشد.

در راهنمای سفر به ارمنستان توصیه می‌کنیم که برای سفر به این کشور همراه خودتان یورو یا دلار ببرید و در صرافی‌های شهر ایروان نسبت به تبدیل پول خود به درام ارمنستان اقدام بنمایید.

هزینه‌های زندگی در کشور ارمنستان به نسبت ایران با توجه به برآوردهایی که انجام گرفته حدودا 20 تا 60 درصد از تهران به مراتب ارزان تر است و آن چه که لازم است بدانید این است در اکثر فروشگاه های ارمنستان مکانی برای تبدیل پول شما در نظر گرفته شده است و همچنین در برخی از فروشگاه‌ها هم دستگاه‌های کارت‌خوان ایرانی قرار داده‌اند و شما قادر خواهید بود به راحتی به پول ایرانی هزینه سفر به ارمنستان خود را پرداخت کنید.

لازم به ذکر است اگر فرصت نشد دلار یا یورو تهیه نمایید می‌توانید به صرافی‌هایی که در ارمنستان هستند بروید و ریال را به درام تبدیل کنید.

مناطق گردشگری

بهترین موقع برای سفر به شهر ایروان چه زمانی است؟

اقلیم کشور ارمنستان تحت تاثیر تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های نسبتا سرد است. شهر ایروان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و زمستان‌های بارانی و سرد و تابستان‌های خشک و گرمی دارد.

از این رو بهترین زمان سفر به شهر ایروان را می‌توان از ماه مارس تا می یعنی اواسط اسفند تا اواسط خرداد ماه در نظر گرفت و سفر خود را برنامه ریزی نمود.

جدایی از وضعیت آب و هوایی شهر ایروان، به طور میانگین هر ساله 1.5 میلیون گردشگر از شهر تاریخی و دیدنی ایروان بازدید می‌نمایند و بابت شلوغ بودن اماکن توریستی این شهر نباید نگرانی داشته باشید.

اما طبعا در فصل زمستان، به غیر از ماه ژانویه، به علت برودت هوا تعداد گردشگران خارجی ایروان به نسبت قابل توجهی کم‌تر خواهد شد.

چگونه باید به شهر ایروان سفر کنیم؟

از آن جایی که کشور ارمنستان یکی از کشورهای هم مرز با کشور ایران است، سفر به این کشور زیبا هم از راه هوایی می‌تواند مناسب گردشگران ایرانی باشد و هم از راه‌های زمینی.

لذا معمولا تورهای هوایی ایروان از مبدا فرودگاه بین المللی امام خمینی در تهران به مقصد فرودگاه زوارتنوتس ایروان صورت می‌گیرد.

مسافت تهران تا ایروان حدود 1.100 کیلومتر است که معمولا با پرواز بدون توقف، درحدود یک ساعت و نیم این پرواز به طول خواهد انجامید.

از سوی دیگر تورهای زمینی ایروان معمولا از شهر تبریز آغاز به حرکت می‌کنند و از طریق مرز نوردوز راهی کشور ارمنستان می‌شوند.

البته از پایانه مسافربری آزادی و بیهقی تهران نیز امکان رزرو بلیط به این مقصد توریستی وجود دارد. اخیرا به دلیل شیوع بیماری کرونا و برخی اختلافات سیاسی ارمنستان با جمهوری آذربایجان و به جهت امنیت مسافران، اتوبوس‌ها فقط تا پایانه مرزی نوردوز مسافران را همراهی کرده و از مرز به بعد باید با خودروهای کشور ارمنستان رهسپار ایروان شد.

برای رسیدن به مرز نوردوز شما باید ابتدا خود را به روستای سیاه‌رود برسانید و از این شهر راهی نوردوز شوید. برای رسیدن به سیاه‌رود می‌توانید از تبریز راهی جلفا شده و مسیرتان را از سمت هادی شهر دنبال کنید.

البته اگر قصد دارید با خودرو شخصی به ارمنستان سفر کنید، باید اطلاعات بسیار جامع‌تری از مسیرهای حرکت و مدت زمانی که در راه هستید را باید بدانید. تمامی این اطلاعات در مطلب جداگانه‌ای در سایت ایرانیان ارمنستان منتشر شده است.

بهترین امکانات رفت و آمد در شهر ایروان

اگر واقع ‌بینانه بخواهیم یک سفر معمولی را در نظر بگیریم، سفر گردشگران به ایروان 3 الی 7 روز به طول خواهد انجامید.

بنابراین زمان لازم و کافی برای بازدید از همه نقاط و جاذبه‌های گردشگری شهر ایروان ممکن نیست. یکی از موضوعاتی که مستقیما به گردشگران کمک می‌کند تا از جاذبه‌های توریستی بیشتری بازدید نمایند، سیستم حمل و نقل شهری ایروان است.

لازم است این مطلب را بدانید که در شهر ایروان سیستم حمل و نقل شهری مثل دبی مدرن و توسعه یافته نیست، اما بسیار خوش قیمت و کاربردی است.

در آینده درباره راهنمای حمل و نقل در شهر ایروان مطلبی را جداگانه منتشر خواهیم کرد اما هم‌اکنون بدانید که بهترین روش‌ گشت و گذار در سطح شهر ایروان استفاده از اتوبوس، مترو و ون (مارشروتکا) است.

همچنین این نکته مهم را نیز بدانید که برای استفاده غالب وسایل حمل و نقل درون شهری در ایروان باید وجه نقد همراه داشته باشید.

سفر به ارمنستان

بهترین محل‌های اقامت در شهر ایروان برای گردشگران ایرانی

این موضوع تا حد بسیار زیادی با توجه به نوع سفری که شما دارید می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال اگر به صورت خانوادگی به ارمنستان سفر می‌کنید و ترجیح یا علاقه شما حضور در محیطی طبیعی و آرام است، هتل‌ “لاتار” که یکی از هتل‌های لوکس ارمنستان است یک انتخاب عالی برای شما و خانواده‌تان محسوب می‌شود.

اگر تمایل‌ شما بیشتر به حضور در مرکز شهر ایروان هست و می‌خواهید دسترسی مناسبی به جاذبه‌های گردشگری ایروان داشته باشید می‌توانید هتل “ارمنیا ماریوت” که درست در میدان جمهوری شهر ایروان واقع شده است می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

در هر صورت تمامی گردشگران باید به دنبال مکانی برای اقامت باشند که هم متناسب با بودجه مد نظرشان باشد و هم انتظاراتشان را برآورده کند.

از این رو پیشنهاد می‌کنیم به صفحه بهترین هتل‌های ایروان رجوع نمایید تا ضمن مطالعه نقدهای صورت گرفته و بررسی هتل‌های ایروان، از نظرهای کاربران نیز در خصوص هر هتل مطلع شوید.

البته اگر انتخاب شما هتل نباشد، در ایراوان هاستل هم یافت خواهد شد که هزینه‌هایشان بسیار کمتر است ولی شما فضای متفاوتی را نسبت به هتل تجربه خواهید کرد.

متروپل، هتلی دنج و پرطرفدار در ایراوان

هتل متروپل (Hotel Metropol) یکی از هتل‌های بسیار معروف کشور ارمنستان است که در راهنمای سفر به ارمنستان قصد داریم آن را معرفی نماییم.

این هتل در منطقه ای بسیار خوش آب و هوا و آرامی از شهر قرار گرفته و خوشبختانه به فرودگاه ارمنستان هم نزدیک است که همین موضوع سبب شده که مسافران با خیال راحت استفاده از خدمات این هتل را تجربه کنند.

داخل هتل فضاهای دنج و آرامش بخشی داره که با دکوراسیونی عالی در اختیار مسافران قرار گرفته است که می تواند اقامت خوبی را برای شما به ارمغان بیاورد.

آدرس: ۲/۲ Mesrop Mashtots Ave, Yerevan 0015, Armenia

آنی پلازا، هتل ۴ ستاره ی ایروان

هتل ۴ ستاره آنی پلازا (Ani Plaza Hotel) یکی از هتل های خوب شهر ایروان در کشور ارمنستان است که می تواند اقامت خوبی را برای شما به ارمغان آورد. این هتل در مرکز شهر ایروان، در خیابان سایات نوا قرار گرفته است از این رو دسترسی شما به وسایل نقلیه و غیره بسیار راحت‌تر است.

از جمله امکاناتی که این هتل زیبا از آن برخوردار است: سالن ورزش، استخر سرپوشیده و سونا، خشکشوئی، سالن زیبائی و کنفرانس، از امکانات این هتل است

آدرس: ۱۹ Sayat-Nova Ave, Yerevan 0001, Armenia

شیراک، هتلی ارزان و مقرون به صرفه در ارمنستان

دیگر هتل پیشنهادی ما در شهر ایروان هتل ۳ ستاره شیراک (Shirak Hotel) است. سطح قیمت این هتل برای اقامت در این مکان بسیار مقرون به صرفه است و از امکاناتی که برای گردشگران در این هتل فراهم گردیده است می‌توان به صبحانه رایگان و روم سرویس، رستوران، اینترنت رایگان اشاره کرد.

آدرس: ۱۳a Movses Khorenatsi Street, Yerevan 0010, Armenia

گردشگری در ایروان

مناسب‌ترین غذاهایی که در ایروان حتما باید امتحان کنیم!

در بخش خوشمزه ماجرا که همان غذاهای ارمنستان است، رستوران‌های ایروان شما را شگفت‌زده خواهند کرد.

پیشتر شما را با بهترین غذاهای ارمنستان آشنا نمودیم. در ادامه نیز مخاطبان محترم را با 3 رستورانی در شهر ایروان آشنا می‌کنیم که می‌توانید این غذاها را در آن‌ها تجربه و امتحان نمایید.

غذاهای ارمنی همیشه به عنوان سبک غذایی خاص و متنوع همراه با تکنیک‌های بومی در طبخ آن شناخته شده هستند.

از طرفی به علت نزدیکی فرهنگی بین ارمنستان و ایران غذاهای این کشور با ذائقه ایرانیان هم تاحد بسیار زیادی سازگاری دارد و معمولا به مزاج گردشگران ایرانی خوش خواهد آمد.

از جمله غذاهای مشهور ارمنی باید به خورواتس یا همان کباب ارمنی اشاره کرد که از کباب کردن گوشت دنده، چیزی شبیه به شیشلیک تهیه می‌شود. در این غذا از ادویه مخصوصی که سرآشپزان ارمنی به آن وارد هستند استفاده می‌شود.

هریسه، یکی از غذاهای قدیمی ارمنستان

یکی از غذاهای ‌خوشمزه ارمنی که در روزهای خاص آن را پخت می‌کنند، هریسه (Harissa) است. این غذا برای اولین بار توسط ارامنه ساکن در دره آرارات پخت شد و برای تهیه آن آرد گندم را در آب به همراه گوشت و برخی ادویه‌جات اضافه و غذای سنتی خوشمزه‌ای درست می‌کنند.

تولما، دلمه  ارمنی

تولما (Tulma) یا دلمه ی ارمنی غذایی است که در آن از سبزیجات، گوشت، بادمجان،  برگ مو، گوجه، فلفل و کلم استفاده می‌گردد. تولما غذایی است که به صورت داغ و به همراه سس ماست و سیر سرو می‌گردد.

ماهی کبابی، غذای سنتی ارمنی ها

در سفر به ارمنستان حتما ماهی کبابی که به آن ایشخان (Ishkhan) هم گفته می‌شود را در رستوران های شهر ایروان امتحان کنید.

ماهی قزل آلای رودخانه‌های ایروان یکی از لذیذترین غذاهایی ممکن در این شهر است و و شما با سفر به ایروان این امکان را با رفتن به دریاچه سوان همانجا ماهی را از آب بگیرید و و پس از کباب کردن نوش جان کنید.

قاپاما، غذایی لذیذ کریسمس در ارمنستان!

یکی از غذاهای اصیل و سنتی در ارمنستان قاپاما (Ghapama) است. این غذا در هنگام آغاز سال جدید میلادی یا کریسمس پخته می‌شود و تقریبا شبیه به دلمه‌های کشور خودمان است، اگر بخواهیم نامی ایرانی برای این نوع غذا انتخاب کنیم، دلمه کدو تنبل گزینه مناسبی برای این غذا خواهد بود.

برای پخت قاپاما داخل کدو تنبل را خالی می‌کنند و با موادی همچون برنج پخته شده و ترکیبی از میوه های خشک مانند خرما، بادام، آلو، سیب، زردآلو، زغال اخته، کشمش و آلو بخارا و در تنور یا فر می‌پزند.

سفر به ایروان

بهترین و معروفترین رستوران‌های ایروان

رستوران چایهونا

این رستوران لوکس و بزرگ در خیابان سوم شمالی ایروان قرار گرفته است. این رستوران از دو بخش اسعتمال دخانیات آزاد و بخش بدون دخانیات تشکیل شده است.

تزئینات و دکوراسیون داخلی این رستوران، زیبایی خاصی به محیط پیرامونش بخشیده‌ و به دلیل نمای شیشه‌ای که دارد چشم‌انداز خاصی را در اختیار گردشگران و مشتریان قرار خواهد داد. این رستوران انواع متنوعی از غذاهای درجه یک ارمنی را ارائه می‌کند.

کافه لوئیز چاردن

کافه لوئیز چاردن در خیابان امیریان، یکی از خیابان‌های اطراف میدان جمهوری ایروان قرار گرفتها است. در این کافه می‌توانید از انواع قهوه و کیک لذت کامل ببرید. همچنین در قسمت پایین این کافه، نان تازه نیز در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد.

در  کافه لوئیز چاردن انواع غذاها، اعم از غذاهای بسیار خوشمزه اروپای شرقی و ارمنی و هم عرضه می‌شود.

رستوران اور ویلیج

رستوران اور ویلیچ به عنوان رستورانی در بین گردشگران شناخته می‌شود که غذاهای کاملاً سنتی ارمنی در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

از جمله ویژگی‌های بارز رستوران اور ویلیج می‌توان به سرعت عمل بالای در پخت غذا و آماده سازی سفره غذا و همچنین برخورد بسیار مطلوب کارکنان این روستوران خوب اشاره کرد.

همچنین سالن دخانیات این رستوران به صورت جداگانه تعبیه شده است که افرادی که تمایل به کشیئن سیگار یا سایر دخانیان را دارند بتوانند بدون آن که دود آن سایر مراجعه کنندگان را اذیت کند از وضعیت خود لذات ببرند.

هزینه‌ خورد و خوراک ارزان و مناسب در شهر ایروان ارمنستان

اگر هزینه‌های سفر برای شما بسیار ارزشمند است و در ایروان و یا هر شهر دیگر احساس ضعف و گرسنگی کردید پیشنهاد ما صرف یکی از آن کباب‌های خوشمزه‌ شهر ایروان با نان لواش محلی است.

اما بهتر است در سفرتان تا جایی که برایتان ممکن است از سوپرمارکت های شهر اقلام مورد نیاز روزانه خود و خانواده‌تان را تهیه کنید و خودتان اقدام به طبخ غذا نمایید.

همچنین سعی کنید به همراه خود یک آب معدنی بزرگ یا قمقمه آب همیشه همراه داشته باشید تا مدام مجبور نباشید بابت تهیه بطری آب مبلغی را پرداخت نمایید. در این شرایط می توانید، کاهش چشم گیری در هزینه‌های خورد و خوراکتان داشته باشید.

هزینه غذا در ارمنستان را بر اساس سایت رسمی Numbeo ذکر می کنیم، که عبارتند از:

  • برای یک وعده غذا در رستوران های معمولی ارمنی باید 6000 درام بپردازید.
  • برای صرف یک وعده غذای دونفره در یکی از رستوان های سطح متوسط ارمنی باید 10۰۰۰ درام پرداخت کنید.
  • قیمت منوهای مک دونالد در شهرهای کشور ارمنستان به نسبت ارزان تر است و مبلغ 5000 درام می باشد.
  • برای تهیه آب معدنی 4۰۰ درام و اگر بخواهید یک فنجان قهوه میل کنید باید بابت آن 15۰۰ درام بپردازید.

راهنمای مسافرت به ارمنستان

بهترین جاذبه‌های گردشگری در ایروان که حتما باید از آن‌ها بازدید کرد؟

ایروان یک شهر تاریخی و گردشگری است که پس از حضور در این شهر هم می‌توانید سراغ جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بروید، هم در پاساژهای بسیار شیک و مراکز خرید مدرنش به قول معروف پاساژگردی کنید و در جوار آن از طبیعت زیبای شهر ایروان نیز لذت مضاعف ببرید.

بنابراین آن چنان تفاوتی نمی‌کند که در مدت سفرتان به ایروان دنبال چه تفریحات یا موارد خاص هستید، در شهر ایروان تمامی آن‌ها را پیدا خواهید کرد.

در ادامه 5 مورد تا از توصیه شده‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر جذاب که بازدید از آن‌ها را به همه توریست‌ها از سراسر ایران پیشنهاد می‌دهیم گردآوری شده است.

بازدید از موزه آثار خطی ماتناداران

اولین اقدامی که سایت ایرانیان ارمنستان برای بازدیدکنندگان شهر ایروان پیشنهاد می‌دهد، بازدید از موزه بسیار دیدنی نسخ خطی ماتناداران  Matenadaran در شهر ایروان است.

این موزه زیبا یک مرکز علمی پژوهشی هم به شمار می‌آید و محل نگهداری گنجینه‌ای غنی از کتاب‌ها و نسخ قرون وسطی در زمینه‌های فلسفی، ادبیات تاریخی، پزشکی، و هنر به زبان‌های مختلف است.

از آن جایی که امروزه نوشتن آدرس امروزه در بسیاری از مقالات آن‌چنان کاربرد ندارد شما می‌توانید موقعیت دقیق موزه نسخ خطی ماتناداران در مکان‌یاب‌های گوشی‌های اندروید به دقت ملاحظه نماید.

بازدید از میدان جمهوری

میدان جمهوری یکی دیگر از جاذبه‌های پرطرفدار شهر ایروان در ارمنستان است. طراح این میدان زیبا فردی به نام الکساندر تامانیان بوده و قدمت این میدان به سال 1926 تا کنون بازمی‌گردد.

لازم به ذکر است که این مکان قبلا با نام میدان لنین شهرت داشت و مجسمه لنین، رهبر شوروی سابق هم در آن مکان قرار داشت، پس از استقلال کامل ارمنستان این مجسمه به پایین کشیده شد و نام آن به میدان جمهوری ارمنستان تغییر پیدا کرد.

موقعیت دقیق میدان جمهوری ارمنستان را از طریق مکان‌یاب‌هایگوشی‌های اندروید ملاحظه نمایید.

بازدید از دریاچه سوان

سوان یکی از بزرگترین و بلندترین دریاچه‌های آب شیرین دنیا از لحاظ ارتفاع نسبت به سطح دریاست. این دریاچه از چشمه‌ها رودخانه‌های  اطراف سرچشمه گرفته و جلوه بی‌نظیری را خلق می‌کند.

در شمال دریاچه سوان هم رشته کوه Geghama قرار دارد که نام یکی از نوادگان قوم ارمنی است و حتی در قدیم دریاچه سوان هم به این نام شهرت داشت.

بازدید از  کاسکاد

جاذبه متفاوت دیگری که در شهر ایروان قرار دارد و هر ساله توریست‌های زیادی از آن دیدن می‌نمایند، کاسکاد (Cascade) است. این جاذبه که به هزار پله هم شهرت یافته است، در سال 1980 افتتاح گردید و پله‌های بسیار زیادی در کنار طبیعت بکر و معماری خارق‌العاده و زیبایش دارد.

انواع مجسمه‌ها، فواره‌ها و بسیاری بناهای زینتی از جمله بناها و سازه‌های هستند که می‌توانید در بازدید از این مکان جالب و زیبا ازشان عکس و تصویر بگیرید.

معبد گارنی

معبد گارنی نیز یکی از مهم‌ترین جاذبه گردشگری در اطراف شهر ایروان به شمار می‌آید که حدودا در 30 کیلومتری جنوب شرقی این شهر واقع گردیده. معبد گارنی در سده سوم پیش از تولد حضرت مسیح بنا شده و به دلیل جنگ‌های طولانی و متمادی که در اطراف این مکان شکل گرفته است، این معبد تاریخی در طول تاریخ بارها بازسازی و بازهم تخریب شده است.

معبد گارنی  یادگار مردم یونانی‌‎‌ در ارمنستان بوده و تنها آثار باستانی غیر مسیحی ایروان به حساب می‌آید.

مناطق دیدنی در ارمنستان

کرایه رفت و آمد از فرودگاه تا مرکز شهر ایروان با وسایل مختلف

اگر با تور هوایی و یا بوسیله هواپیما به کشور ارمنستان سفر می‌کنید بعد از رسیدن به ایروان با اولین مکانی  که روبه‌رو می‌شوید، فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس است که در ۱۲ کیلومتری شهر ایروان قرار گرفته است.

مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌ها زیادی هستند که مسیر فرودگاه تا مرکز شهر را فقط با ۲۰۰ درام در حدود 1600تومان در عرض ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طی خواهند کرد.

شما می‌توانید برای رفتن از فرودگاه به مرکز شهر سوار اتوبوس شماره ۲۸ شوید که از ناحیه «مالاتیا سباستیا» به سمت خیابان «سایات ‌نووا» حرکت می‌کنند و یا می توانید سوار اتوبوس شماره ۱۷ شوید که از ناحیه «آوان» عبور خواهد کرد و به خیابان «نعلبندیان» می رود.

اگر بخواهید این مسیر را با تاکسی طی کنید باید ۴۵۰۰ درام (حدود ۳۵ هزار تومان) پرداخت نمایید. حتما مقاله سایت ما در خصوص هزینه تاکس در ارمنستان را مطالعه نمایید. قطعاً در ترددهای داخل شهری و خارج شهر ایروان چاره ساز خواهد بود.

امکان اجاره خودرو در شهر ایروان

برای اجاره خودرو در کشور ارمنستان برای هر گردشگری که به این کشور سفر می‌کند دو راه وجود خواهد داشت:

  • اجاره خودرو با راننده
  • اجاره خودرو بدون راننده

برای اجاره ماشین با راننده شما باید مبلغی در حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار درام پرداخت نمایید. اما برای اجاره ماشین بدون راننده مبلغ پرداختی شما تقریبا نصف مبلغ فوق خواهد شد.

اما حتما باید پاسپورت خود را در اختیار صاحب ماشین قرار دهید. اگر قصد اجاره خودرو دارید می‌توانید برای اجاره آن به دور میدان جمهوری که ارمنی ها به آن ریسپوبیک می گویند رفته افرادی را مشاهده خواهید کرد که خودرو به مسافران اجاره می‌دهند.

همچنین توجه داشته باشید سن مجاز برای اجاره خودرو در ارمنستان ۲۱ سال است.

سفر به ارمنستان با خودروی شخصی

راهنمای سفر به شهر ایروان با خودروی شخصی

اگر قصد دارید با خودرو شخصی خودتان به شهر ایروان در ارمنستان سفر کنید باید ابتدا گواهینامه بین المللی دریافت نمایید و همچنین پلاک خودروی خود را بین المللی کنید.

به منظور دسترسی به شهر ایروان ابتدا باید به تبریز سفر کرده و از آن جا راهی جلفا و بعد از آن راهی مرز نوردوز (مرز ایران و ارمنستان) شوید. مسافت تبریز تا شهر ایروان را با شرایط گمرک و مسائل دیگر، می‌توان حدود ۱۰ ساعته طی کرد.

شما پس از ورود به خاک ارمنستان مسافتی حدود ۳۸۳ کیلومتر را از بین مسیر کوهستانی و بسیار دیدنی باید طی نمایید تا به ایروان برسید.

از تهران تا ارمنستان حدودا با احتساب معطلی‌هایی که در مرز خواهید داشت حدود ۲۴ الی ۲۵ ساعت زمان لازم است که به مقصد نهایی خود برسید.

مدارک مورد نیاز برای سفر با خودرو

برای انجام مسافرت به خارج از کشور با خودروی شخصی خود، شما باید مدارک زیر را تهیه و همراه داشته باشید:

  • مجوز خارج کردن ماشین از کشور (کاپوتاژ)
  • دفترچه بین المللی ماشین (سند)
  • گواهینامه بین المللی
  • نمره بین المللی

برای دریافت مجوز گمرکی خودرو (کاپوتاژ) باید به گمرک تهران یا در شهرستان‌ها به گمرک مرکز استان آن شهر و یا به گمرکات مرزی مراجعه نمایید.

جاده‌ای که شما به طور زمینی از ایران به ایروان در آن در حرکت هستید بسیار دیدنی و زیبا بوده و طبیعت بکری را مشاهده خواهید کرد.

شب ایروان

بایدها و نبایدها و در خصوص قوانین کشور ارمنستان

  1. ارمنستان کشور امنی است و در سفر به ارمنستان معمولا خطری جدی شما را تهدید نمی‌کند، اما بهتر است جانب احتیاط را در نظر داشته باشید و در اماکن شلوغ و شب‌های دیر وقت توجه‌تان به خود و وسایل ارزشمندتان باشد.
  2. حتما در ارمنستان سیم‌کارت تهیه کنید ولی اگر احیاناً نخواستید که در ارمنستان سیم کارت تهیه کنید، می‌توانید از مناطقی که وای فای رایگان دارا هستند استفاده کنید. مناطقی مانند: خیابان ماشتوتس، میدان جمهوری، منطقه کاسکاد و ساختمان اپرا دارای اینرتنت رایگان هستند.
  3. دو اپلیکیشن Yadex taxi و gg برای استفاده از تاکسی در شهرهای ارمنستان گزینه‌های بسیار مناسبی هستند. البته توجه داشته باشید که حتما این دو اپلیکیشن را در ایران بر روی گوشی خودتان نصب نمایید و در آن ثبت نام کنید. زیرا برای ثبت نام در کشور ارمنستان باید اس ام اس دریافت کنید که البته هزینه های شما بالا می رود.
  4. هرچند مردم ارمنستان فرهنگی مشابه به اروپا دارند، اما در کل پوششی بسته و معمولی دارند و در هنگام بازدید از اماکن مذهبی آنها باید لباس‌های مناسبی بر تن داشته باشید.
  5. موزه‌های شهر ایروان معمولا از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر باز هستند. اگر به طور اتفاقی در فصل اردیبهشت به ایروان سفر نمودید، می‌توانید در شب‌موزه حضور داشته باشید.
  6. حتما سبزیجات و میوه ها این کشور را امتحان نمایید. طعم‌های منحصر به فرد و فوق العاده‌ای دارند.
  7. از همراه داشتن هر گونه داروی کدئین دار به این کشور خودداری کنید، چون این گونه داروها در این کشور مخدر محسوب می شوند.
  8. آدرس دقیق هتلی که در آن هستید را همیشه در جیب داشته باشید. از هتل کارت اطلاعاتی شان را بگیرید.
  9. سعی کنید وقتی وارد ارمنستان شدید اقدام به تهیه سیم کارت نمایید زیرا هزینه رومینگ بالایی بابت سیم کارت های ایران در این کشور باید بپردازید.
  10. برای رفتن به سمت کلیسای گغارد، گارنی و دریاچه سوان تورهایی با هزینه های نسبتا کمی برگزار می شود که شما می توانید از سمت میدان جمهوری همراه با افرادی که قصد بازدید از این مناطق را دارند بروید. حدود هزینه ها برابر با ۳ الی ۵ هزار درام است.

در مطلب راهنمای سفر به ارمنستان، شما را با هر آن چه که پیش از سفر به کشور ارمنستان و شهر ایروان به عنوان شهری تاریخی و جذاب نیاز داشتید، آشنا کردیم.

ایروان یکی از مقاصد محبوب ایرانیان است که به دلیل فاصله کم، عدم نیاز به اخذ ویزا و جاذبه‌های متعدد دیگر، مورد توجه واقع شده است.

اگر پیش‌تر به ارمنستان سفر کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم تجربه سودمندی از حضور در شهرهای مختلف ارمنستان خصوصا ایروان دارید، این تجربه‌ها یا نظرات را در قسمت نظرات با ما و دیگر مخاطبان سایت ایرانیان ارمنستان به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا