سفر به ارمنستان

سفر زمینی با خودروی شخصی به ارمنستان

ارمنستان، یکی از همسایگان شمالی کشور ایران و یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری خارجی برای مردم ایران است که در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از هموطنان قرار گرفته است.

جاذبه‌های تاریخی و طبیعت دیدنی، فرهنگ مشترک بین هر دو کشور، مردم مهمان‌نواز و خونگرم، عدم نیاز به ویزای برای ورود ارمنستان و ارزان بودن هزینه‌های سفر به این کشور، از جمله ویژگی‌های مهم این مقصد خارجی است که موجب شده سالانه گردشگران و مسافران زیادی این کشور را به عنوان مقصد سفر انتخاب نمایند.

راه‌های مختلفی برای برنامه‌ریزی و انجام سفر به ارمنستان وجود دارد. گردشگران، هم قادرند به صورت هوایی به این کشور سفر نمایند و هم این فرصت را دارند که سفرزمینی را برای رسیدن به مقصد زیبای خود انتخاب نمایند. قطعا سفر زمینی به کشور ارمنستان هم هزینه کمتری دارد و هم بسیار مقرون ‌به صرفه‌تر تمام خواهد شد.

سفر از طریق مرزهای زمینی، با اتوبوس، ون یا خودروی شخصی صورت می‌پذیرد. اگر دوست دارید سفر با خودروی شخصی را تجربه کنید و خاطرات خوب و به یادماندنی برای خود و همراهانتان بسازید، این مطالب را از دست ندهید.

در این بخش شما را با اطلاعاتی مفیدی در خصوص مسیر سفر زمینی به ارمنستان با خودروی شخصی آشنا خواهیم کرد.

اطلاعات مختصری از کشور ارمنستان

موقعیت جغرافیایی کشور ارمنستان

ارمنستان در محدوده دریای خزر و دریای سیاه قرار گرفته و در حقیقت به عنوان مرز بین اروپا و آسیا شناخته می‌شود. ارمنستان یک کشور کاملا کوهستانی است که دارای بارشهای نسبتا خوبی است.

در قسمت غربی این کشور ترکیه، در قسمت شمالی گرجستان و در قسمت شرقی نیز جمهوری آذربایجان مرزهای مشترکی با ارمنستان دارند.

ارمنستان از طریق رود ارس با ایران هم مرز است. فراموش نشود که ارمنستان سالیان طولانی جزئی از قلمرو پادشاهان ایرانی بوده و اغلب پادشاهان ایرانی و عثمانی در نزاع و جنگ بر سر آن بوده‌اند.

اما در نهایت ارمنستان پس از عهد‌نامه ترکمن‌چای از خاک ایران جدا شد و بعد‌ها پس از فروپاشی شوروی به جمهوری مستقل ارمنستان مبدل گردید.

ارمنستان به پشتوانه قدمت تاریخ سه هزار ساله‌اش و طبیعت بسیار زیبایش، برای گردشگران بسیار جالب توجه است چرا که گردشگران تور ارمنستان را سفر به بطن تاریخ می‌دانند و استقبال زیادی از سفر با خودرو به این کشور می‌شود.

راه‌های سفر به کشور ارمنستان

برای سفر به ارمنستان باید از دو مسیر زمینی و هوایی استفاده کرد که انتخاب آن بستگی به سلیقه مسافران و گردشگران خوش ذوق ایرانی دارد.

اگر به دنبال لذت و ماجراجویی و استفاده از مناظر بکر طبیعی این کشور زیبا هستید و از رانندگی در کوهستان لذت می‌برید و قصد دارید به جای پرواز کردن در آسمان، از مناظر زیبا و فریبنده جاده‌های ارمنستان لذت ببرید، می‌توانید کوله‌بار سفر را بسته و با گرفتن پلاک ترانزیت و گواهینامه بین المللی با خودروی شخصی خود راهی سرزمین ارمنستان شوید.

البته نگران اختلاف ساعت هم نباشید چون اختلاف ساعت کشور ارمنستان با ایران فقط مثبت نیم ساعت است.

اقتصاد کشور ارمنستان

چرخ اصلی اقتصاد ارمنستان را می‌توان بر پایه تولید انواع گوناگون ماشین آلات صنعتی قرار داد که مهمترین اصل در اقتصاد درحال رشد این کشور محسوب می‌شود.

بعد از آن، صنایع نساجی، صنایع شیمیایی و صنایع فلزی را می‌توان از محصولات عمده در اقتصاد این کشور نام برد که در رشد اقتصاد ارمنستان نقش مثبت و تاثیرگذاری دارند.

اگرچه ارمنستان الماس، مواد معدنی، و مواد غذایی مختلفی را به سرتاسر دنیا صادر می‌کند اما یکی از کشور‌های وارد کننده گاز و نفت در دنیاست.

رانندگی با خودروی شخصی

مساحت و جمعیت

ارمنستان در حدود 30.000 کیلومتر مربع مساحت داشته و حدود سه میلیون نفر نیز در آن کشور به زندگی مشغول هستند. البته همین تعداد نیز در سایر کشورهای دنیا به عنوان مهاجر حضور دارند.

از سه میلیون نفری که در این کشور سکونت دارند، حدود یک سوم آن‌ها در پایتخت این کشور یعنی شهر ایروان ساکن هستند. از ارمنستان به عنوان کوچکترین کشور مشترک المنافع یاد می‌گردد.

در این کشور 28 هزار متر مربع از سطح زمین را خشکی و حدود 1200 کیلومتر مربع را نیز آب پوشانده شده است.

پايتخت و شهر‌های مهم و توریستی

بزرگترین شهر ارمنستان ایروان است و این شهر به عنوان پایتخت ارمنستان به جهانیان معرفی شده است. ایروان یکی از زیباترین شهرهای ارمنستان است و از مراکز مهم اداری ، فرهنگی و صنعتی کل کشور محسوب می‌گردد.

ارمنستان از نظر تقسیمات کشوری 11 استان دارد که اغلب مردم این استان‌ها به شغل کشاورزی اشتغال دارند. البته دامپروری، ماهی گیری و شکلات سازی نیز از مشاغل اکثر افراد این کشور به شمار می‌آید.

یکی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین شهر‌های ارمنستان ایروان است از جمله شهرهای مهم دیگر ارمنستان می‌توان به گیومری، کوتایک، دیلیجان، آرارات، تاووش و … اشاره کرد.

دین، زبان و مذهب مردم

ارمنستان دارای مردمی خون گرم و مهربان است که گویش آن‌ها به زبان ارمنی است که البته می‌توان ردپایی از زبان‌های هندی و اروپایی را در آن مشاهده کرد. اغلب مردمی که در کشور ارمنستان زندگی می‌کنند ارمنی بوده و از پیروان کلیسای «اچمیادزین» به شمار می‌روند.

گفته می‌شود که مذهب ارمنی‌ها به مذهب ارتدکس نزدیک‌تر است و شباهت‌های زیادی بین آنها وجود دارد.

البته تا همین چند سال قبل، دین و مذهب در میان مردم ارمنستان کمی ضعیف شده بود، اما اخیرا به علت انجام فعالیت‌های گسترده کلیساهای ارامنه در این کشور، سعی شده به دین رنگ و بوی رفته این سرزمین، جان دوباره را باز گردانند.

آب و هوا و طبیعت ارمنستان

ارمنستان در بخش شمالی یک منطقه نسبتاً معتدل قرار گرفته و چون در این کشور میزان بارندگی خیلی بالا نیست، اقلیم حاکم بر این منطقه، خشک و قاره‌ای می‌باشد.

تغییرات آب و هوایی در ارمنستان زیاد است. شما در کشور ارمنستان‌ها با هوای خیلی سرد مواجه نخواهید شد و در دشت‌ها دمای هوا به کمتر از 5 درجه سانتی گراد نمی‌رسد. در مناطق کوهستانی نیز معمولا دمای هوا از منفی 12درجه کمتر نمی‌شود.

تابستان‌های ارمنستان، تقریبا گرم و طولانی است و میانگین درجه حرارت در آن به 25 درجه سانتی‌گراد خواهد رسید.

البته گاهی ممکن است درجه هوا در تابستان به 42 درجه نیز افزایش پیدا کند ولی آن‌چنان گرمای ماندگاری نخواهد بود. با این توضیحات و آشنایی مختصر با این کشور زیبا، مراحل سفر زمینی با خودروی شخصی را آغاز خواهیم کرد.

سفر زمینی با خودروی شخصی

چگونه با خودروی شخصی خود به ارمنستان سفر کنیم؟

هواپیما یکی از مناسبترین و پرطرفدارترین وسایل نقلیه برای رسیدن به مقصد، خصوصا در مسیرهای طولانی است و بسیاری از گردشگران معمولا ترجیح می‌دهند مسافت بین مبدا سفر تا مقصد سفر را با هواپیما طی نمایند تا هم زودتر به مقصد برسند و هم سفر راحت‌تری را تجربه نمایند.

اما اگر از هر فردی که این تجربه را داشته سوال نمایید، تجربه سفر زمینی و طی کردن مسیر مبدا تا مقصد خصوصا با خودروی شخصی بسیار هیجان‌انگیز و جذاب است.

سفر زمینی این فرصت را در اختیار گردشگر یا مسافر قرار می‌دهد تا بتوانید علاوه بر لذات بردن از جاذبه‌های دیدنی مقصد مورد نظر خود، مناظر و جذابیت‌ها بکر مسیر را نیز به تماشا نشسته و در طول این راه طولانی با افراد بومی و محلی‌های هر منطقه و شهر نیز ارتباط برقرار نماید.

درست است که این نوع سفر شاید کمی سخت‌تر از سفر هوایی باشد، اما لحظات پرخاطره‌ و چالش‌های هیجان انگیزی را برای شما ایجاد خواهد کرد.

برای شروع سفر زمینی به ارمنستان، دو انتخاب پیش روی شماست. شما قادر خواهید بود یا سوار اتوبوس شوید و مستقیم به ایروان، پایتخت ارمنستان بروید یا از خودروی شخصی خود برای رسیدن به مقصد استفاده کنید.

اگر قصد داشته باشید که با اتوبوس این مسیر را سفر کنید، باید به تهران یا تبریز بروید و از آن‌جا می‌توانید سوار اتوبوس شده و پس از حدود 20 تا 22 ساعت، در مرکز شهر ایروان پیاده شوید.

سفر با خودروی شخصی نیز کار چندان دشواری نیست. صرفا کافی است مدارک لازم را آماده کنید تا بتوانید ماشین خود را از مرز ایران خارج نمایید. خودوری خود را نیز از لحاظ موارد و مسائل ایمنی یک چکاب کامل نمایید و با توکل به خدا سفر خود را به مقصد کشور زیبای ارمنستان آغاز نمایید.

در ادامه این بخش، مسیر سفر، مرز عبوری و مدارکی که برای عبور از مرز نیاز دارید را به شما عزیزان معرفی می کنیم.

چه مدارکی جهت سفر با خودروی شخصی به ارمنستان باید به همراه داشته باشیم؟

برای آغاز سفر زمینی با خودروی شخصی شما باید مدارکی را از قبل تهیه و آماده نمایید. مدارکی که برای این امر نیاز است شامل موارد زیر می‌باشد:

همراه داشتن گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار

همانگونه که مستحضر هستید همراه داشتن گذرنامه برای  کلیه سفرهای خارجی و به هنگام خروج از کشور الزامی است. با هر وسیله نقلیه‌ای که سفر می‌کنید شما باید گذرنامه به همراه داشته باشید.

ضمنا گذرنامه شما برای خروج از کشور باید دارای 6 ماه اعتبار باشد و این مهم در مبادی خروجی کشور به دقت کنترل می‌گردد.

همراه داشتن گواهینامه بین‌المللی

برای این‌که بتوانید با خودروی شخصی خود در خارج از کشور رانندگی نمایید، باید حتما گواهینامه بین‌المللی به همراه داشته باشد.

برای اخذ گواهینامه بین‌المللی می‌توانید از طریق وب‌سایت کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران با آدرس اینترنتی WWW.taci.ir از مدارک موردنیاز اطلاع حاصل نموده و با تهیه و در دست داشتن این مدارک به مرکز اصلی یا شعب این کانون در هر نقطه از ایران که ساکن هستید مراجعه نمایید.

البته امکان دریافت گواهینامه به صورت آنلاین نیز اخیرا فراهم گردیده است. گواهینامه بین‌المللی از یک تا سه سال اعتبار خواهد داشت و در صورت کامل بودن مدارک، فورا و در لحظه صادر خواهد شد.

تهیه پلاک ترانزیت

قسمت صدور اسناد و مدارک بین‌المللی کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی، نسبت به صدور پلاک ترانزیت اتومبیل شما اقدام خواهد کرد.

برای دریافت این پلاک شما باید با همراه داشتن مدارک موردنیاز به مرکز اصلی کانون یا شعب آن در استان‌ها مراجعه نموده و پلاک مختص خود را دریافت نمایید. پلاک ترانزیت برای هر خودرو فقط یک بار صادر خواهد شد و تا آخر عمر نیز اعتبار خواهد داشت.

در صورتی که خودرویی جدید خریداری نموده‌اید حتما از مالک قبلی دریافت یا عدم دریافت پلاک بین المللی را جویا شوید تا بعداً در هنگام سفر به مشکل برنخورید.

سفر زمینی با خانواده

کاپوتاژ کردن خودرو

کاپوتاژ در حقیقیت یک نوع مجوز ورود و خروج خودروی شما از کشور است که باید از اداره گمرک ایران دریافت گردد.

این مجوز تا یک سال پس از تاریخ صدور، اعتبار دارد و پس از اتمام مهلت آن باید سریعا غیر فعال یا مجددا تمدید گردد در غیر این صورت جرایمی را برای صاحب پلاک خودرو به همراه خواهد داشت. گمرک غرب تهران مسئولیت کاپوتاژ خودروها را برعهده دارد.

پس از انجام کلیه مراحل بالا و دریافت مدارک موردنیاز برای خروج خودرو از کشور، زمان آن است که بار سفر خود را بسته و روانه ایروان گردید.

البته همانگونه که ذکر شد پیشنهاد می‌کنیم قبل از حرکت از سلامت خودروی خود به طور کامل مطمئن گردید تا در طول مسیر مشکلی برایتان ایجاد نشود. حال می‌توانید با خیال راحت سفر خود را به کشور تاریخی ارمنستان آغار نمایید.

مسیر سفر به ارمنستان از مبدا حرکت تا مرز نوردوز

در هر کجای ایران که قرار دارید، ابتدا لازم است که خود را به شهر تبریز برسانید. از تبریز نیز مسیر شهرهای مرند، جلفا و سیه رود را طی نمایید تا به نوردوز، مرز بین ایران و ارمنستان، برسید.

معمولا اگر قصد داشته باشید که از تهران به ایروان بروید، مسیری معادل 1208 کیلومتر را باید طی نمایید و حدودا یا بهتر بگوییم دقیقا از تهران تا مرز نوردوز چیزی حدود 810 کیلومتر مسافت است:

  • فاصله تهران تا تبریز: حدود 600 کیلومتر
  • فاصله تبریز تا جلفا : حدود 130 کیلومتر
  • فاصله جلفا تا سیه رود:حدود  58 کیلومتر
  • فاصله سیه رود تا مرز نوردوز:حدود 20 کیلومتر خواهد بود.

خوشبختانه برای ورود به کشور ارمنستان شما و خانواده نیازی به ویزا یا روادید ندارید، اما در حدود 2 تا 4 ساعت زمان سپری خواهد شد تا اقدامات اداری و تشریفات گمرکی برای ورود شما به کشور انجام شود.

پس بهتر است به گونه‌ای برنامه‌ریزی نمایید که در ساعات اداری خصوصا ساعات اولیه صبح که کمی خلوت تر است به مرز برسید تا کمتر معطل شوید و بتوانید کارهای ورود خود را به راحتی به انجام برسانید.

در اینجا باید پلاک ترانزیت خود را بر روی خودروی خود نصب نمایید، حتما قبل از سفر تعدادی بست پلاستیکی همراه خود داشته باشید تا به صورت موقت بتوانید پلاک را بر روی پلاک قبلی سوار نمایید.

سفر زمینی در غروب

ادامه مسیر سفر به کشور ارمنستان از مرز نوردوز تا شهر ایروان

وقتی به مرز نوردوز رسیدید، و در واقع این مرز را طی کردید دو راه تا رسیدن به ایروان پیش روی شماست. مسیر اول تا ایروان حدود 382 کیلومتر و مسیر دوم حدود 420 کیلومتر است.

بررسی مسیر اول

با این که مسیر اول کمی کوتاه‌تر است، ولی کاملا کوهستانی بوده و دارای پیچ و خم‌های فراوانی است. برای رسیدن به شهر ایروان از این مسیر باید شهرهای مغری، لهواز، لرنادزور، کاپان، اغوانی و آرپی عبورنمایید تا به شهر ایروان برسید.

بررسی مسیر دوم

این مسیر کمی طولانی‌تر از مسیر اول می‌باشد، اما رانندگی در آن به مراتب برای گردشگرانی که با خودروی شخصی در حال سفر هستند راحت‌تر است و چشم اندازها و مناظر جذاب‌تری نیز دارد. مسیر دوم تا نیمه‌های راه با مسیر اول یکسان است و خودروها باید سک مسیر را طی کنند.

برای رسیدن به ایروان از این مسیر باید شهرهای مغری، لهواز، لرنادزور، کاپان، اغوانی، وایک، شاتین، گغوویت و لاشن عبور کنید تا به شهر ایروان برسید.

نکات مهمی که در هنگام سفر با خودروی شخصی به ارمنستان باید به آن توجه کرد

قبل از آغاز سفر خود به ارمنستان حتما اطلاعات کاملی در مورد این کشور و هزینه‌های اقامت، گمرک، غذا، حمل و نقل و غیره به دست آورید.

شما در این کشور مسافر هستید و از قطعا از هزینه‌ها آگاهی کامل ندارید. ممکن است بسیاری از افراد سودجو بخواهند مبالغ بیشتری را بابت خدماتی که برای شما انجام می‌دهند دریافت کنند.

اگر اطلاعات کافی و جامعی داشته باشید، در دام این افراد را نخواهید افتاد و هزینه بالایی نیز پرداخت نخواهید کرد.

قبل از سفر شما باید پول خود را به پول رایج کشور ارمنستان تبدیل کنید. پول رایج این کشور درام می باشد. البته با توجه به وجود صرافی‌های متعدد در شهر ایروان و شهرهای طول مسیر همراه داشتن دلار کفایت خواهد کرد و حتما مقداری درام همراهتان باشد.

قیمت بنزین در کشور ارمنستان  بسیار گران‌تر از ایران است. پیشنهاد می‌کنیم قبل از عبور از مرز باک بنزین خود را حتما پر کنید و اگر امکان آن را دارید کمی بنزین نیز به همراه داشته باشید تا از هزینه‌های بنزین در کشور مقصد کمی بکاهید.

فاصله بین مرز نوردوز تا ایروان حدود 400 کیلومتر است. توصیه می‌کنیم حتما این مسیر را در طول روز طی کنید. در این صورت شما قادر خواهید بود از مناظر بکر و دیدنی بین راه و چشم‌اندازهای بی‌نظیر آن لذت و استفاده کامل را ببرید.

دقت داشته باشید که در جاده ایروان تابلوهای راهنمای مسیر به ندرت دیده می‌شوند و احتمال دارد مسیر را گم کنید. پس اگر لازم شد در سر دوراهی‌ها از دیگران سوال نمایید.

سفر شما در طول روز موجب خواهد شد ماشین‌های بیشتری را در اطراف خود مشاهده کرده و راحت‌تر مسیر خود را پیدا کنید.

مسیر سفر زمینی

نکته مهم دیگری که باید به آن حتما توجه داشته باشید، وضعیت جاده‌های کشور ارمنستان است. جاده‌های این کشور، خصوصا جاده بین مرز نوردوز تا ایروان، بسیار خطرناک و پرپیچ و خم است.

پس در صورتی که در رانندگی تبحر و مهارت کافی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم سفر با خودروی شخصی را فراموش نمایید یا از رانندگان فامیل کمک بگیرید.

دقت کنید که همه جاده‌های ارمنستان دارای دوربین مداربسته کنترل سرعت و تخلف هستند و پلیس ارمنستان رانندگی شما کاملا زیر نظر خواهد داشت.

از طرف دیگر علائم هشدار دهنده و علائم راهنمایی و رانندگی کمی در جاده‌های ارمنستان نصب شده است. پس، باید حواستان را خوب جمع کنید تا درگیر سرعت غیر مجاز و تخلفات رانندگی نشوید.

سرعت مجاز رانندگی در جاده‌های ارمنستان 60 تا 80 کیلومتر در ساعت است و بیشتر از آن تخلف محسوب می‌شود.

جاده مرز نوردوز تا ایروان جاده بسیار زیبایی است و مطمئناً شما در طول مسیر با مناظر دیدنی و جذابی مواجه خواهید شد. شاید دوست داشته باشید ساعاتی در این مناطق استراحت نمایید و از دیدن جاذبه‌های طبیعی لذت ببرید.

پیشنهاد می‌کنیم زمان خود را طوری تنظیم نمایید که قبل از غروب آفتاب در ایروان حضور داشته باشید. در این صورت فرصت لازم و کافی برای پیدا کردن هتل و اقامت در آن را خواهید داشت.

شما بعد از وارد شدن به ایروان قطعا با اشخاصی مواجه می‌گردید که به سمت شما می‌آیند و قصد راهنماییتان را دارند.

برخی از این افراد نیز شاید ایرانی باشند و شما را به سمت اقامتگاه‌ها و هتل‌های ارزان‌ قیمت سوق می‌دهند. البته توصیه می‌کنیم به این افراد اعتماد کامل نکنید و برنامه از قبل طراحی شده خود را دنبال نمایید.

با سفر به این کشور، شما قادر خواهید بود از تفریحات بی‌شمار و جاذبه‌های گردشگری که در این کشور وجود دارد بازدید کرده و با یک برنامه‌ریزی درست ودقیق، از محبوب ترین آن‌ها دیدن کنید.

همچنین حتما غذاهای لذیذ ارمنی را بچشید و برنامه سفرتان را به شکلی تنظیم نمایید که با یکی از فستیوال‌های بزرگ ایروان همزمان باشد، مطمئن باشید که بسیار برایتان جذاب و خاطره انگیز است و پشیمان نخواهید شد.

زیاد نگران هزینه‌های سفر به کشور ارمنستان هم نباشید. زیرا سفر به این کشور سفری کم خرج و ماجراجویانه است که می‌تواند برای شما خاطره‌ای شیرین را به همراه داشته باشد.

خاطرات خود را از این سفر را قسمت نظرات با سایت ایرانیان ارمنستان به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا