زندگی و مهاجرت به ارمنستانخدمات اختصاصی

اخذ اقامت یک ساله موقت در ارمنستان

اقامت یک ساله موقت در ارمنستان در بیشتر موارد به دلیل پیدا کردن یک شغل مناسب، صورت می‌گیرد. افراد برای اینکه بتوانند با محیط کار و فرهنگ ارمنستان آشنا شوند، اقامت موقت یک ساله را در نظر می‌گیرند تا در شرایطی که نتوانستند به شغل خود در ارمنستان ادامه دهند، راه بازگشت برای آن‌ها باز باشد.

در متن پیش رو سعی می‌کنیم که این مه را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهیم. برای این کار ابتدا مختصری در مورد این کشور صحبت کرده و بعد شرایط اخذ اقامت یک ساله موقت در ارمنستان را از نظر می‌گذرانیم تا راهنمای مناسبی را در اختیار شما قرار دهیم.

مختصری در مورد فرهنگ ارمنستان

اخذ اقامت یک ساله موقت در ارمنستان می‌توان ما را با فرهنگ غنی و نکات جالبی که در این کشور هست، آشنا کند. این آشنایی تصمیم‌گیری افراد را برای تبدیل اقامت موقت به اقامت دائم در ارمنستان، آسان می‌کند.

برای آشنایی شما با این کشور زیبا باید بگوییم که ارمنستان یکی از تنها کشورهای تک قومی در جهان است. 97 درصد از مردم ارمنستان ارمنی هستند و درصد کمی باقی مانده را اقلیت‌های قومی مختلف مانند ایزدی‌ها، روس‌ها، اوکراینی‌ها، کردها و غیره تشکیل می‌دهند.

همچنین شطرنج یک درس اجباری در مدارس ارمنستان است. همه دانش‌آموزان باید شطرنج را به عنوان یک درس اجباری در مدرسه بگذرانند و حتی

برای آن امتحان نیز وجود دارد.

خانه معروف شطرنج تیگران پطروسیان در ایروان محل مناسبی برای برگزاری بسیاری از مسابقات بین المللی شطرنج بزرگ است. جالب است که بدانید قیمت بلیط همه جاذبه‌های گردشگری در ارمنستان، هم برای افراد محلی و هم برای گردشگران یکسان است.

برخلاف برخی از کشورها مانند ایران که گردشگران برای بازدید از مناطق دیدنی باید هزینه‌ای بیشتر از افراد محلی بپردازند، ارمنستان این مسئله را برای همه افراد، به صورت یکسان در نظر گرفته است.

انواع اقامت در ارمنستان

اقامت در ارمنستان را می‌توان به سه صورت انجام داد.

  1. اقامت ویژه تا 10 سال
  2. اقامت موقت تا 1 سال
  3. قامت دائم تا 5 سال

این سه نوع اقامت، بسته به نوع درخواست افراد شرایط مختلف و متفاوتی را دارند. برای مثال، اقامت یک ساله موقت در ارمنستان برای افرادی مجاز است که قصد تحصیل، کار و یا زندگی در این کشور را دارند.

با این اوصاف باید مدارک زیر را تهیه کرده و روند درخواست اقامت یک ساله موقت در ارمنستان را در نظر بگیرند. این موارد را در بخش‌های بعدی بیشتر توضیح می‌دهیم تا درک بهتری از آن‌ها داشته باشید.

مدارک لازم برای اخذ اقامت یک ساله موقت در ارمنستان

اخذ اقامت یک ساله موقت در ارمنستان مستلزم در اختیار داشتم مدارک و اسنادی مشخص است. این موارد عبارت‌اند از:

  • نامه درخواست اقامت موقت فرد
  • 3 قطعه عکس رنگی از متقاضی
  • اصل و کپی پاسپورت معتبر به همراه ترجمه آن‌ها
  • مدارکی دال بر داشتن شرایط اقدام برای مجوز اقامت و تمدید مجوز
  • گواهی سلامت پزشکی
  • رسید پرداخت تعرفه‌های مالی

اقامت یک ساله در ارمنستان چگونه است؟

اقامت یک ساله موقت در ارمنستان با درخواست افراد به این کشور انجام می‌شود. فرد می‌تواند برای سرمایه گذاری و یا جستجو برای یک شغل جدید، پا به این کشور بگذارد.

در هر صورت و با در نظر داشتن هر هدفی، لازم است که مجوزهای لازم را مانند کارت اقامت موقت در دست داشته باشید. فراموش نکنید که اقامت یک ساله موقت در ارمنستان قابل تمدید است.

برای این کار تنها کافی است که 30 روز قبل از اتمام دوره اقامت خود، مدارک لازم را تهیه کرده و درخواست تمدید خود را ارائه دهید.

برای این کار، پس از جمع آوری مدارکی بالا، به سفارت ارمنستان مراجعه کرده و درخواست ویزای خود را ثبت کنید. در این مراحل برخی تعرفه‌های ثابت و از پیش تعیین شده‌ای نیز وجود دارند که باید از طرف درخواست کننده، پرداخت شوند.

پس مهم است که زمان اقدام برای اخذ اقامت یک ساله موقت در ارمنستان با یک وکیل متبحر دیدار داشته باشد. این کار می‌تواند بودجه بندی سفر شما را به خوبی مشخص کند.

پس از اخذ ویزای ارمنستان به مدت 1 الی 2 هفته در این کشور حاضر شوید و درخواست اقامت یک ساله موقت در ارمنستان خود را با اداره مهاجرت این کشور ارائه کنید.

پس از تحویل مدارک لازم، حدود 5 الی 10 روز بعد از ثبت درخواست مصاحبه‌ای با افسر امنیتی این اداره خواهید داشت تا بر سیستم امنیتی این کشور محرز شود که شما قصد حضور قانونی در ارمنستان دارید.

اشاره کردیم که افراد در بیشتر موارد برای سرمایه‌گذاری و یا جستجوی شغل مناسب به ارمنستان می‌روند. مهم است که در این مصاحبه 20 الی 30 دقیقه‌ای، به افسر امنیتی ارمنستان بفهمانید که هدف شما از درخواست اقامت یک ساله موقت در ارمنستان چیست.

پس از دریافت تاییدات لازم، حدود 25 تا 40 روز بعد، کارت اقامت موقت شما صادر می‌شود. برای دریافت این کارت نیاز به حضور فیزیکی شما نیست.

وکیل معرفی شده از طرف شما نیز می‌تواند کارت را دریافت کند. حدود 15 روز بعد از دریافت کارت برای اقامت یک ساله موقت در ارمنستان، آدرس محل سکونت خود در این بازه زمانی را نیز به اداره مهاجرت اعلام کنید.

این آدرس بعد از 5 الی 10 روز کاری، توسط افسران اداره مهاجرت ارمنستان، تایید می‌شود و روند کاری شما پایان می‌پذیرد.

اهمیت اخذ اقامت یک ساله در ارمنستان

اقامت یک ساله موقت در ارمنستان معمولا افراد را به اخذ اقامت دائم در این کشور سوق می‌دهد. ما می‌توانیم با استفاده از روش‌های مختلف برای دریافت اقامت در ارمنستان استفاده کنیم.

اخذ اقامت دائم اولین قدم برای جامه عمل پوشاندن به اهداف کسانی است که قصد زندگی دائمی در این کشور را دارند.

اخذ تابعیت ارمنستان را می‌توان با روش‌های زیر در نظر داشت:

با تولد در ارمنستان

در وضعیتی که هر دو والدین در لحظه تولد فرزند تابعیت ارمنستان را دارند، بدون توجه به محل تولد، فرزند آن‌ها شهروند ارمنستانی است.

همچنین در وضعیتی که یکی از والدین در لحظه تولد فرزند دارای تابعیت ارمنستان است، در حالی که والدین دیگر ناشناس یا بدون تابعیت هستند نیز می‌توان فرزند را دارای تابعیت ارمنستان دانست.

اگر در لحظه تولد فرزند یکی از والدین تابعیت ارمنستان و دیگری تبعه خارجی باشد، تشخیص تابعیت فرزند بر اساس رضایت کتبی هر دو والدین است. در نهایت فرزند افرادی که بدون تابعیت که در خاک ارمنستان متولد شده است، تابعیت ارمنستان را به دست می‌آورد.

از طریق پذیرش تابعیت

اشاره کردیم که با اخذ اقامت موقت در ارمنستان، می‌توان برای اقامت دائم در این کشور اقدام کرد. این مهم نیز شرایط خاص خود را دارد.

در بررسی این مورد باید بگوییم که سن افراد باید 18 سال یا بیشتر باشد و مدت زمان 3 سال گذشته را به صورت قانونی در ارمنستان اقامت داشته باشند. مسلط به زبان ارمنی بوده و با قانون اساسی ارمنستان آشنا باشند.

همچنین فردی که تابعیت ارمنستان را ندارد می‌تواند بدون شرط مدت اقامت تابعیت ارمنستان را دریافت کند، در صورتی که:

  1. با یک شهروند ارمنستان ازدواج کند یا دارای فرزند، پدر یا مادری باشد که شهروند ارمنستان باشد.
  2. دارای والدین یا حداقل یکی از والدینی است که در گذشته تابعیت ارمنستان را داشته‌اند یا در خاک ارمنستان به دنیا آمده‌اند و ظرف 3 سال از سن 18 سالگی برای تابعیت ارمنستان درخواست داده‌اند.
  3. اصالتا ارمنی است و در خاک ارمنستان اقامت داشته است.

توجه داشته باشید، فردی که تابعیت ارمنستان را می‌پذیرد باید متن سوگندنامه را به زبان ارمنی خوانده و آن را امضا کند.

همچنین به خاطر بسپارید که اخذ اقامت یک ساله موقت در ارمنستان، بیشتر برای آشنایی با این کشور از جنبه‌های فرهنگی و اقتصادی است.

بر اساس تجربه افراد، کسانی برای اخذ اقامت موقت در ارمنستان اقدام می‌کنند که یا به کار تجاری مشغول هستند و یا قصد دارند که در این کشور مشغول به کار شوند.

در ادامه متن سعی می‌کنیم این مهم را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم که آیا می‌توان برای کار اقامت یک ساله موقت در ارمنستان را به دست آورد یا خیر.

موارد مهم در سلب اقامت در ارمنستان

اقامت یک ساله موقت در ارمنستان قابل سلب شدن است. پس توجه داشته باشید که بعد از دریافت کارت اقامت موقت، کار شما تمام نشده و باید تابع قوانین این کشور باشید تا برنامه‌ریزی و چشم انداز خود را به درستی پیش ببرید. سلب اقامت ارمنستان می‌توان به صورت اختیاری و غیراختیاری انجام شود.

زمانی که فرد برای اخذ اقامت یک ساله موقت در ارمنستان و حتی اقامت دائم از مدارک جعلی استفاده کرده باشد، تابعیت او سلب خواهد شد.

همچنین اگر فرد در بازه زمانی 7 سال خارج از ارمنستان زندگی کند اما نام خود را به سفارت اعلام نکند، تابعیت کشور را از دست می‌دهد. این موارد در دسته سلب تابعیت ارمنستان به صورت غیراختیاری (غیرارادی) قرار می‌گیرند.

ضمنا افراد می‌توانند به صورت خودخواسته درخواست سلب تابعیت از ارمنستان را ارائه دهند. به یاد داشته باشید که اگر والدین یک نوجوان زیر 14 سال، تابعیت کشور دیگری را به دست آورند، آن نوجوان نیز تابعیت ارمنستان را نخواهد داشت.

اقامت یک ساله موقت در ارمنستان برای کار

اقامت یک ساله موقت در ارمنستان برای پیدا کردن یک شغل مناسب می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. اما باید بدانید که اخذ مجوز کار برای کارگران خارجی امری ضروری است.

به عنوان یک قاعده کلی، دارنده ویزای ارمنستان حق کار در ارمنستان را ندارد مگر اینکه دارای مجوز کار باشد. متخصصان خارجی، صاحبان مشاغل مختلف، مدیران متخصص در زمینه‌های اجرایی و دسته‌ای خاص از کارگران، از لیست این الزامات مجوز کار معاف خواهند بود.

به بیان دیگر، انتقال کارکنان (ماهر یا غیر واجد شرایط) منوط به اخذ مجوز کار و در صورت لزوم اجازه اقامت موقت است. قوانین کار در ارمنستان، برای شرایط مجوز کار، هیچ تفاوتی بین نقل و انتقالات درون شرکتی، استخدام‌های محلی یا استخدام در پیمانکاری فرعی قائل نمی‌شود.

مجوز کار باید از طرف کارفرمای قانونی درخواست و مدت قرارداد کار در آن ذکر شود. قانون ارمنستان، کارفرما را ملزم می‌کند که برای انجام این کار، شهروندان ارمنی را در اولویت قرار دهد.

البته کارمندانی که توسط یک شرکت خارجی استخدام می‌شوند (در لیست حقوق و دستمزد نهاد خارجی باقی می‌مانند) به طور کلی از الزامات مجوز کار معاف هستند.

کارفرما باید ابتدا با مراجعه به وزارت کار و امور اجتماعی (MLSA) مجوز کار دریافت کند. مگر اینکه یک فرد خارجی از شرایط مجوز کار معاف باشد. در این وضعیت فرد مهاجر نیز باید برای اخذ اقامت یک ساله موقت در ارمنستان درخواست دهد تا اجازه زندگی و کار در ارمنستان را دریافت نماید.

چه کسانی از مجوز کار در ارمنستان معاف هستند؟

در زمان اقدام برای اخذ اقامت یک ساله موقت در ارمنستان، توجه داشته باشید که الزامات مجوز کار برای افراد خارجی زیر اعمال نمی‌شود:

  • دارندگان مجوز اقامت دائم یا ویژه
  • دارندگان مجوزهای اقامت موقت در صورتی که چنین مجوزی بر اساس عضویت در خانواده یکی دیگر از دارندگان اجازه اقامت دائم (ویژه، موقت) صادر شده باشد
  • مؤسسان، مدیران و نمایندگان مؤسسات تجاری با سرمایه گذاری خارجی
  • اتباع خارجی شاغل در دفاتر نمایندگی شرکت‌های خارجی
  • متخصصان خارجی که برای نصب یا تعمیر ماشین آلات و سایر تجهیزات خریداری شده از شرکت‌های خارجی یا آموزش کارکنان محلی برای کار با این ماشین آلات یا تجهیزات استخدام شده‌اند.
  • متخصصان خارجی مجرب در زمینه‌های علوم طبیعی، فناوری اطلاعات، کشاورزی و همچنین خارجیان دارای تحصیلات عالی
  • اعضای خانواده کارکنان دیپلماتیک
  • اتباع خارجی شاغل در مناطق مرزی
  • کارگرانی که به صورت کوتاه مدت در زمینه‌های ورزشی و فرهنگی فعالیت می‌کنند
  • مدرسان دعوت شده برای سخنرانی در مؤسسات آموزشی ارمنستان
  • نمایندگان معتبر سازمان‌های رسانه‌ای خارجی
  • افرادی که مجوز پناهندگی ارمنستان را دریافت کرده‌اند
  • دانش‌آموزانی که در طول تعطیلات در برنامه‌های تبادلی کار می‌کنند
  • ورود خارجی‌ها به ارمنستان بر اساس توافق‌نامه‌های بین المللی
  • اتباع خارجی که به موجب موافقت‌نامه‌های بین المللی از الزامات مجوز کار معاف شده‌اند

همچنین در نظر داشته باشید که یک اگر به عنوان یک تاجر وارد ارمنستان شده‌اید، نمی‌توانید بدون داشتن مجوزهای لازم، فعالیت کنید.

فعالیت‌های مجاز در طول سفر کاری شامل جلسات، مصاحبه‌ها، بحث‌ها، مذاکرات، بررسی فرصت‌های تجاری، شرکت در کنفرانس‌ها، انجام بازدید از محل، گرفتن سفارش یا خرید کالا یا خدمات است.

توجه داشته باشید که پرداخت حقوق و دستمزد توسط یک نهاد ارمنی، مدرکی است که نشان می‌دهد شما در این کشور مشغول به کار هستید. پس لازم است برای وجاهت بخشیدن به فعالیت خود، اخذ اقامت یک ساله موقت در ارمنستان را فراموش نکنید.

اقامت یک ساله موقت در ارمنستان برای سرمایه‌گذاری

اخذ اقامت یک ساله موقت در ارمنستان می‌تواند برای سرمایه گذاری افراد نیز انجام شود. دولت ارمنستان مشوق‌هایی را برای این دسته از افراد در نظر گرفته است تا بتوان رونق بیشتری به بازار اقتصادی خود بدهد.

برخی از مهم‌ترین این مشوق‌ها عبارت‌اند از:

  1. مالکیت تجاری: 100٪ مالکیت برای مجاز است.
  2. پذیرش: هیچ غربالگری و مجوز خاصی برای سرمایه‌گذاری مورد نیاز نیست.
  3. مالکیت زمین: شرکت‌های ثبت شده توسط یک خارجی در ارمنستان حق خرید زمین را دارند. اگرچه شهروندان خارجی مجاز به داشتن زمین در ارمنستان نیستند، اما قراردادهای اجاره بلندمدت به آن‌ها پیشنهاد می‌شود.
  4. واردات: برای پروژه‌های سرمایه گذاری، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای کالاهای وارداتی بیش از 300 میلیون درام به مدت سه سال به تعویق می‌افتد.
  5. عوارض و محدودیت های صادراتی: وجود ندارد.
  6. مالیات بر ارزش افزوده: رتبه صفر مالیاتی در ارمنستان برای کالاها و خدمات صادر شده تحت رژیم‌های گمرکی “تجاری آزاد” و “صادرات مجدد” اعمال می‌شود.
  7. تضمین سرمایه گذاری: در صورت هر گونه تغییر در قانون، سرمایه گذاران خارجی می‌توانند انتخاب کنند که کدام قانون را برای مدت پنج سال استفاده کنند (بند پنج ساله).
  8. کار در مناطق آزاد اقتصادی: شرکت‌های فعال در مناطق آزاد اقتصادی از پرداخت مالیات بر درآمد، مالیات بر دارایی، مالیات بر سود و عوارض گمرکی و نیز مالیات بر ارزش افزوده خدمات ارائه شده به برگزارکننده و بهره بردار و محصولات در محدوده منطقه آزاد اقتصادی معاف هستند. در تعیین درآمد مشمول مالیات مؤدی که یک سال تمام بهره بردار منطقه آزاد اقتصادی است، مجموع درآمد به میزان درآمد حاصل از فعالیت‌های انجام شده در منطقه آزاد اقتصادی کاهش می‌یابد.
  9. کنترل تبادل ازرها: مبادله آزاد ارزهای خارجی در این کشور امکان پذیر است.
  10. حواله ارز: محدودیتی برای حواله وجود ندارد.
  11. استخدام کارکنان: این مورد نیز بدون محدودیت است.
  12. انتخاب مکان اداری. هیچ محدودیت خاصی در انتخاب بخش یا جغرافیایی برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

اخذ اقامت یک ساله موقت در ارمنستان بهترین روش برای آشنایی با این کشور است. با حضور موقت در این کشور پهناور می‌توانیم درک بهتری از شرایط اقتصادی و فرهنگی آن داشته و تصمیم خود را برای دریافت اقامت دائم در ارمنستان، نهایی کنیم.

در متن حاضر سعی شد تا این مهم را از زوایای مختلف بررسی کرده و به آن دسته از مخاطبینی که قصد اقدام برای اخذ اقامت یک ساله موقت در ارمنستان را دارند، راهنمای مناسبی ارائه کنیم.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا