زندگی و مهاجرت به ارمنستان

ازدواج در کشور ارمنستان

یکی از راه و روش‌های مهاجرت به کشور ارمنستان و اخذ شهروندی این کشور زیبا، اخذ تابعیت ارمنستان از طریق ازدواج است.

در گذشته نه چندان دور اخذ شهروندی این کشور بسیار ساده تر بود. شخص صرفا با ازدواج با یک شهروند ارمنستانی و بدون نیاز به اقامت و یا تسلط به فرهنگ و زبان ارمنی و قوانین و مقررات در ارمنستان می‌توانست به آسانی شهروندی و پاسپورت ارمنستان را اخذ نماید.

اما امروزه دولت ارمنستان به دلیل جلوگیری از سوء استفاده برخی افراد از این امکان، قوانینی و مقررات خاص دیگری برای دریافت شهروندی و تحصیل تابعیت ارمنستان از طریق ازدواج اضافه نموده است.

البته در هر صورت ازدواج یک بحث بسیار مهم است و نباید صرفا از این گزینه برای اهداف اقامتی یا مهاجرتی استفاده کرد.

پس از ثبت ازدواج، افراد می توانند متقاضی اخذ اقامت موقتی یا دائم یا تحصیل تابعیت ارمنستان شده و از مزایای اقامت در ارمنستان برخوردار گردند. با ما همراه باشید تا شما را با راه‌های اخذ تابعیت این کشور زیبا از طریق ازدواج آشنا نماییم.

درباره اخذ تابعیت ارمنستان از طریق ازدواج

هر کشوری در تمام دنیا قوانین و مقررات خاص خود را دارد که در خصوص شهروندان آن کشور برای ازدواج با شخصی از کشوری دیگر اعمال خواهد شد.

برقراری رابطه زناشویی یا همان ازدواج با یک شهروند ارمنی البته با هدف و انگیزه زندگی در ارمنستان روندی نه چندان پیچیده و تقریبا آسان است.

قبل از ارائه توضیحات لازم در خصوص اقدام به این فریضه دینی توضیحاتی در خصوص موقعیت جغرافیای این کشور زیبا حضورتان ارائه می‌نماییم.

ارمنستان کشوری محصور در خشکی است که در جنوب غربی آسیا بین ترکیه، گرجستان، ایران و آذربایجان قرار گرفته است. به علت قرار گرفتن این کشور در آب و هوای قاره‌ای و در ارتفاعات، با تابستان‌های گرم و زمستان‌های نسبتا سرد روبه‌رو هستیم.

ارمنستان منطقه‌ای است از ارتفاعات پوشیده از جنگل، کوه‌های بلند و و رودخانه های فراوان که سفر به این کشور گردشگرپذیر را به همه ایرانیان توصیه می‌کنیم. واحد پول رسمی ارمنستان درام است.

در صورتی که می‌خواهید شریک زندگی یا همسر آینده ارمنی خود را به کشور ارمنستان ببرید باید دارای تمکن مالی برای اقامت و اداره زندگی خود و وی باشید.

دولت ارمنستان به اشخاصی که برای ازدواج در ارمنستان سفر می‌نمایند ویزا صادر کرده و در صورت تقاضای اقامت در این کشور، قادر خواهند بود اقامت دائم و یا حتی تابعیت ارمنستان را از طریق ازدواج تحصیل نمایند و نهایتا به عنوان یک شهروند ارمنی تلقی گردند.

ازدواج ارمنی

چه مزایایی در مهاجرت به ارمنستان از طریق ازدواج متصور است؟

ارمنستان کشوری زیبا با تاریخ و سنت‌های غنی، طبیعتی کم نظیر و نرخ جرائم خیلی پایین است. ایروان، پایتخت ارمنستان، به عنوان یکی از سالم ترین و ایمن ترین شهرها در جهان به شمار می‌رود. در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی هزینه زندگی در این کشور خیلی کمتر است.

شما و اعضای خانواده با داشتن ویزای اقامت ارمنستان حق اقامت نامحدود در این کشور را داشته، معاف از ویزا به ارمنستان در هر شرایطی می‌توانید به صورت زمینی و هوایی مسافرت داشته باشید و حق انجام همه نوع فعالیت قانونی همانند کار، تجارت، تحصیل یا بازنشسته شدن را دارید.

با ویزای اقامت قادر خواهید بود برای اعضای خانواده یا فامیل در حکم اسپانسر عمل نمائید. همچنین مقیم‌ها از حقوق و آزادی های قانون اساسی، شامل حق بهره‌مندی از تامین اجتماعی، مراقبت بهداشتی، حقوق دارایی، آموزش، آزادی گفتار، مذهب و غیره برخوردار خواهند بود.

تابعیت ارمنستانی در واقع پاسپورت معتبری را در اختیار شما قرار خواهد داد که شما از آن طریق قادر خواهید بود معاف از ویزا به اکثر کشورهایی که برای شهروندان کشورهای غربی دسترسی محدودی دارند همانند چین، ایران و روسیه، مسافرت نمایید.

پاسپورت ارمنستانی به کارگران و کارمندان ارمنی امکان مهاجرت آزاد و معاف از ویزای کار را در روسیه و سایر کشورهای EAEU خواهد داد.

از جمله مزایای دیگر آن است که ارمنستان صراحتا اجازه تابعیت دوگانه را به شما می‌دهد و از شما درخواست نمی‌کند که از تابعیت فعلی خود منصرف شوید. تابعیت ارمنستانی همچنین به طور خودکار به نسل های آینده نیز منتقل خواهد شد.

وضعیت و آمار رسمی ازدواج در ارمنستان

به موجب آخرین آمار منتشر شده توسط کمیته آمار دولتی کشور ارمنستان، در پنج ماه اول سال 2020 تعداد ازدواج های به ثبت رسیده در این کشور کاهش یافته است.

خاطر نشان می‌گردد که تعداد ازدواج های رسمی در 5 ماه اول سال 2018 به تعداد 5619 مورد ثبت گردیده است و در سال 2019 به 6243 مورد افزایش یافته و البته در سال 2020 به طور قابل توجهی کاهش یافته و به عدد 4172 مورد رسیده است.

البته فراموش نشود این کاهش به علت شیوع بیماری کرونا و وضعیت خاص کسترش این ویروس و ممنوعیت ایجاد شده از سوی دولت‌ها برای انجام مراسم و اجتماعات و رویدادهای گسترده است.

آن گونه که آمارهای رسمیکشور ارمنستان نشان می دهد، همواره همراه با کاهش ازدواج‌ها، میزان طلاق نیز در کشور کاهش یافته است. در دوره گزارش سال 2020، طلاق در کشور ارمنستان به 1218 مورد رسیده که در مقایسه با سال قبل 295 مورد کاهش را نشان می‌دهد.

مراسم ازدواج در کلیسای ارمنی

دولت ارمنستان چه شرایطی را برای  تحصیل تابعیت ارمنستان از راه ازدواج تعیین کرده است؟

بر اساس یک قاعده کلی، اخذ تابعیت جمهوری ارمنستان ممکن است به یک شخص دارای صلاحیت قانونی (به استثنای موارد اخذ تابعیت جمهوری ارمنستان که توسط قانون تعریف شده است) که حداقل 18 سال سن داشته باشد و ممکن است در خارج از ارمنستان زندگی کرده و تبعه این کشور نباشد، در صورتی که با یک شهروند ارمنی ازدواج نماید، قادر خواهد بود به صورت قانونی تابعیت کشور ارمنستان را از طریق ازدواج و البته در صورت رعایت شرایط زیر به دست آورد:

  • شخص متقاضی تابعیت 2 سال از ازدواجش با شهروند ارمنی گذشته باشد.
  • شخص متقاضی حداقل 365 روز در کشور ارمنستان اقامت کامل داشته باشد.
  • شخص متقاضی به زبان و گویش ارمنی تسلط پیدا کرده باشد.
  • شخص متقاضی به قوانین و مقررات ارمنستان و شرایط زندگی در این کشور سازگاری پیدا باشد.

در سال 2022 اگر شما با تبعه ارمنی ازدواج نموده باشید، صلاحیت اخذ اقامت موقتی (1 ساله) و اقامت دائمی (5 ساله) را خواهید داشت.

البته به شرط آن که همسر ارمنستانی شما یا همسر مقیم دائم شما، اسپانسر شما گردد و شما مدارک اثبات کننده ارتباط خانوادگی مثل گواهی ازدواج، پاسپورت معتبر و گواهی تولد را ارائه دهید.

جدول ازدواج در ارمنستان

بررسی قوانین تحصیل تابعیت ارمنستان از طریق ازدواج

همان‌گونه که ذکر شد قانون جمهوری ارمنستان در مورد تابعیت، زمینه لازم را برای تحصیل تابعیت ارمنستان از طریق ازدواج مهیا کرده است.

هر فردی که با یک شهروند تابعه ارمنستان ازدواج کرده باشد، قادر خواهد بود با رعایت شرایط خاص مانند فراگیری زبان ارمنی و حداقل شرایط اقامت یک ساله و زندگی در ارمنستان، تابعیت این کشور زیبا را دریافت کند.

همچنین اگر شخصی فرزندی تبعه کشور ارمنستان داشته باشد، این امر گزینه بسیار مناسبی برای دریافت مستقیم تابعیت ارمنستان حتی بدون رعایت شرایط اقامت یک ساله و همچنین عدم نیاز به تسلط به دانش زبان ارمنی خواهد بود.

هر شخص 18 ساله‌ای که قادر به انجام کار باشد (به استثنای مواردی که فرد اعلام شده ناتوان است تابعیت جمهوری ارمنستان را دریافت می کند) در صورتی که با یک تبعه جمهوری ارمنستان ازدواج نماید یا فرزندی داشته باشد که شهروند خود ارمنستان باشد، قادر خواهد بود برای پذیرش در تابعیت جمهوری ارمنستان اقدام کند.

لازم به توضیح است بر اساس قوانین کشور ارمنستان ازدواج یک شهروند ارمنستانی با یک فرد خارجی، به طور کامل منجر به از دست دادن تابعیت ارمنستانی او نخواهد شد و همچنین تغییر تابعیت یکی از همسران نیز باعث تغییر تابعیت همسر دیگر نمی‌شود.

در ارمنستان چگونه درخواست ثبت ازدواج نماییم؟

ثبت ازدواج یک شخص ارمنی با یک شخص خارجی در یکی از ادارات یا دفاتر ثبت ACS محل اقامت یا محل زندگی یکی از طرفین انجام خواهد شد.

طرفین ازدواج باید یک درخواست کتبی البته درخواستی مشترک به اداره ثبت احوال حقوق مدنی ارمنستان ارائه نمایند که در آن درخواست باید اطلاعات مربوط به نامزد، نام، نام خانوادگی، تابعیت و محل اقامت، تاریخ و مکان تولد، سن مجاز طبق قوانین جمهوری ارمنستان، باید تعیین گردد.

علاوه بر این موارد، نام و نام خانوادگی فرد انتخاب شده توسط همسر پس از ورود به ازدواج، وضعیت خانوادگی آن‌ها و اطلاعات تایید کننده هویت شخصی یک زن و شوهر باید در پرونده مشخص گردد.

ثبت ازدواج حداقل ظرف 3 ماه پس از روز ارائه تقاضا اجرایی خواهد شد.

در صورت وجود شرایط خاص و معذوریت، ثبت احوال ازدواج، مطابق با درخواست متقابل یک زن و شوهر در یک ماه قابل اجرا خواهد بود.

در این شرایط، ثبت احوال ازدواج در تاریخی که طرفین در تقاضای متقابل تعریف  و مشخص کرده‌اند، اجرا خواهد شد، اما نه زودتر از سه روز پس از ارسال درخواست. لیست شرایط معذوریت باید توسط وزارت دادگستری جمهوری ارمنستان تایید گردد.

افرادی که وارد امر ازدواج می‌گردند باید درخواست مشترک خود را برای تأیید اعتبار معامله و همچنین رسیدگی متقابل امضاء نمایند

حلقه‌های ازدواج

چه مدارکی برای تحصیل تابعیت ارمنستان از طریق ازدواج باید ارائه گردد؟

کسی که با یک شهروند ارمنی ازدواج می‌نماید یا دارای فرزندی است که تابعیت ارمنی دارد، برای دریافت تابعیت ارمنستانی و پاسپورت کشور ارمنستان، باید شخصا مدارک زیر را به اداره گذرنامه و یا سفارت ارمنستان تحویل دهد:

  • تکمیل فرم درخواست ارائه شده از سوی سفارت ارمنستان و تحویل آن
  • ارائه کتبی مختصری از زندگینامه خود
  • ارائه گذرنامه همراه با کپی تمام صفحات
  • 6 قطعه عکس 35 در 45 میلی متر
  • ارائه گواهی پزشکی
  • ارائه سند ازدواج و یک نسخه کپی کامل از تمام صفحات
  • گذرنامه همسر و گذرنامه یا گواهی تابعیت همسر وی
  • شناسنامه فرزند خود و یک نسخه یا یک گواهی تایید تابعیت ارمنستانی و نسخه کپی از آن

مراحل کلی تحصیل تابعیت ارمنستان از طریق ازدواج

ازدواج در ارمنستان همانند اغلب کشورهای غربی است. در صورتی كه قبلا ازدواج كرده باشيد یا چنانچه با پسر‌عموها و خانواده‌های فرزندخوانده وصلت نمایید از سوي دادگاه‌ها فاقد صلاحيت شناخته خواهید شد.

به علاوه، هر دارایی که شما بعد از ازدواج قانونی به دست بیاورید در صورت طلاق و جدایی از یکدیگر، آن مال به طور مساوی بین زوجین تقسیم می‌گردد.

برای اینکه یک ازدواج در ارمنستان به صورت کاملا قانونی صورت گیرد، باید به دفاتر ثبت وزارت دادگستری و دفتر ثبت احوال ازدواج ارمنستان مراجعه شود.

برای افراد فاقد اقامت ارمنستان در صورت نیاز به طی فرآیند ازدواج در ارمنستان، باید اقامت موقت از سوی سفارت صادر گردد و پس از آن مراحل را در دفتر ثبت به پایان برد.

کل مراحل معمولا بین 10 الی 15 روز طول می کشد. البته محدوده رسمی از 10 تا 90 روز برآورد شده، ولی با این وجود بعید است بیش از 20 روز این فرآیند به طول انجامد.

در مجموع می‌توان بیان داشت که به طور کلی مراحل و تشریفات ازدواج و اخذ تابعیت ارمنستان از طریق ازدواج به شرح زیر است:

  • مرحله 1  درخواست کتبی برای ثبت ازدواج
  • مرحله 2  ارائه مدارک لازم
  • مرحله 3  دریافت وقت برای ثبت ازدواج در دفتر ثبت احوال و دفاتر ثبت دادگستری
  • مرحله 4  انجام جشن در صورت درخواست
  • مرحله 5  دریافت مجوز ازدواج از وزارت دادگستری
  • مرحله 6  ثبت رسمی ازدواج در اداره ثبت ازدواج ارمنستان
  • مرحله 7  گواهی ازدواج و ارائه سایر مدارک برای درخواست تابعیت

ازدواج توسط کشیش در ارمنستان

اخذ گواهی ازدواج یا پروانه ازدواج در ارمنستان

در بند 3 ماده 24 قانون مدنی ارمنستان، ازدواج را به عنوان یک عمل یا وضعیت مدنی منوط به ثبت در ادارات مربوطه کشور تعریف کرده است و قانون خانواده نیز در ماده 141 تجویز می کند که ازدواج با یک خارجی باید مطابق با هنجارهای مندرج در قانون جمهوری ارمنستان صورت پذیرد.

اعمال وضعیت مدنی عمدتا شامل قانون مدنی جمهوری ارمنستان، قانون خانواده و معاهدات بین‌المللی است.

در صورت نبود تناسب بین هنجارهای قوانین بین‌المللی و قوانین فعلی، باید هنجارهای معاهده بین‌المللی حاکم گردد و پس از انجام تمام مراحل گفته شده، مجوز ازدواج به زوجین اعطا خواهد شد.

در پروانه یا به قول خودمان قباله ازدواج اطلاعات زیر باید ذکر شود:

  • نام، نام خانوادگی (قبل از ازدواج و بعد از ازدواج) و نام خانوادگی هر یک از همسران، تابعیت همسران، محل تولد و زمان تولد هر یک از آن‌ها و تابعیت آن‌ها
  • زمان و تعداد عمل ازدواج
  • محل ثبت ازدواج
  • زمان اعطای پروانه ازدواج

در جمهوری ارمنستان انحلال ازدواج می تواند در ثبت احوال یا در دادگاه صورت پذیرد در صورت تقاضای مشترک طلاق توسط هر دو همسر، از طریق اداره ثبت احوال، فسخ ازدواج قابل اجرا خواهد بود.

فرآیند ازدواج افراد خارجی با نرخ و تعرفه‌های قانونی

افرادی که تابعیت و اقامت ارمنستان را ندارند برای ازدواج باید مراحل ذیل را طی کنند:

  • در مرحله اول باید مدرکی از سفارتخانه کشور خود به همراه داشته باشید که نشان دهد قبلا ازدواجی نداشته‌اید. هزینه این روند 20000 درام ارمنی است. البته این هزینه برای کشور های مختلف متفاوت است.
  • اگر پاسپورت مخصوص ارمنستان (ویزای 10 ساله) در اختیار ندارید حتما باید گذرنامه خود را ترجمه و ثبت رسمی نمایید و هزینه این کار بین 5000 تا 15000 درام ارمنی است. و انجام این روند 2 تا 3 روز به طول خواهد انجامید. برای پرداخت الکترونیکی هزینه‌ها حتما باید اقامت ارمنستان و یک شماره ی شناسایی اجتماعی نیز داشته باید.
  • در ادامه این فرآیند باید یک درخواست رسمی به وزارت دادگستری جمهوری ارمنستان ارسال کنید. برای ثبت درخواست حتما باید پاسپورت و برگه ی تایید ازدواج را به دادگاه تحویل دهید. برای احتیاط چند فوتوکپی از تمام مدارک به همراه داشته باشید.
  • وزارت خانه در خیابان Halabyn واقع شده است و تنها در ساعت 10:30 تا 12 و 3 تا 4:30 باز است . شما باید در یک تاریخ مشخص اسناد تایید شده را از وزارت خانه دریافت نموده و آنها را به دفتر ثبت ارائه نمایید.
  • برای دریافت گواهی معتبر ازدواج در طی 2 روز، می‌توانید 150000 هزار درام ارمنی پرداخت کنید. برای 5 روز 120000درام ارمنی و اگر 10 روز صبر کنید می‌توانید رایگان آن را دریافت کنید. اگر یکی از زوجین شهروند ارمنستان باشد قادر خواهید بود گواهی را رایگان و خیلی زود دریافت نمایید.
  • و سرانجام در روز ازدواج باید به نزدیک ترین دفتر ثبت مراجعه نموده و کپی های گذرنامه خود را تحویل دهید. همچنین به دو نفر به عنوان شاهد عروسی نیز حتما نیاز است . و 3000 درام ارمنی برای سند ازدواج باید پرداخت نمایید. دفتر ثبت ازدواج محلی برای برگزاری مراسم عروسی است و از دوشنبه تا جمعه از ساعت 10 صبح تا 5 عصر باز است. هزینه ثبت ازدواج در دفتر ثبت 25000 درام ارمنی است و هزینه طلاق 120000 درام است.

حلقه‌های ازدواج

مهاجرت به ارمنستان از طریق ازدواج یکی از پروسه‌های آسان و راحت اخذ تابعیت و اقامت ارمنستان است که در سال‌های گذشته مورد توجه و استقبال بسیاری از مهاجران خارجی قرار گرفته است.

آن گونه که در این مقاله نیز اشاره شد اخذ ویزاهای اقامت دائمی و موقت ارمنستان و نیز اخذ تابعیت ارمنستان از طریق ازدواج با همسر تبعه ارمنستان، امری ممکن است به شرط آن که فرد درخواست‌کننده بتواند از عهده شرایط اعلام شده برآید.

مهاجرت به ارمنستان از طریق ازدواج به دلیل امتیازات و مزایای اخذ اقامت دائمی و تابعیت ارمنستان که در این مقاله ذکر شد از جمله راحت ترین و جذاب ترین راه های مهاجرت به ارمنستان خواهد بود.

اگر شما نیز اطلاعات یا تجربه سودمندی از اخذ اقامت یا تابعیت ارمنستان به وسیله ازدواج دارید پیشنهاد می‌کنیم، این تجربه‌ها یا نظرات خود را در قسمت نظرات، با ما و دیگر مخاطبان سایت ایرانیان ارمنستان به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا