خدمات اختصاصی

برگزاری همایش و سمینار در ایروان ارمنستان

راهنمای مقاله

از گذشته تا امروز سمینارهای علمی و کنفرانس‌های بین المللی بستری مناسب را برای ارائه و نشر جدیدترین دستاوردهای روز دنیا فراهم نموده است و باعث شده تا افزایش قابلیت‌های پژوهشی و گسترش تبادلات علمی و آموزشی محققان، بیش‌تر از قبل ارتقا یافته و به روند دانش‌پژوهی، کمک فراوانی نماید.

متاسفانه در کشورمان منابع مناسبی برای معرفی و شناخت انواع رویدادهای علمی و یا نحوه شرکت جستن در آن موجود نیست و کشور ما در این خصوص ضعف‌های بسیاری دارد که با وجود تلاش مسئولین ذی‌ربط هنوز این موضوع رفع نشده، به نحوی از بسیاری از کنفرانس‌ها و همایش‌های متنوع در اغلب حوزه‌ها در کشور ما استقبال چندانی به عمل نمی‌آید.

کشور ارمنستان از معدود کشورهایی است که در دهه گذشته نسبت به ارتقا سطح علمی کشور خود و با فراهم نمودن شرایط لازم برای جذب دانشجویان نخبه از سراسر دنیا، اقدامات خوبی را شروع کرده و با برگزاری همایش‌های متنوع علمی در بسیاری از زمینه‌ها به یکی از معروف‌ترین کشورها در برگزاری همایش‌ها و سمینارها مبدل گردیده است.

معمولا اشخاص مختلف زمانی می‌توانند از این رویدادهای مهم بهره‌مند گردند یا در آن شرکت نمایند که به مدارج بالای علمی رسیده باشند و حداقل چندبار تجربه شرکت در این کنفرانس‌ها را داشته باشند.

آگاهی یافتن از این رویدادها و شرکت کردن در این سمینارها خود ماجرای دیگری است.

در این مقالات سعی خواهیم کرد که ضمن معرفی انواع رویدادهای علمی در سال‌های گذشته در کشور ارمنستان، مراحل شرکت در این مراسمات و حتی نحوه ارائه موفق را برایتان بازگو نماییم.

برگزاری کنگره، سمینار، کنفرانس و همایش در شهر ایروان

شاید هنوز برای شما هم تفاوت میان کنفراس، کنگره، ورکشاپ و یا سمینار به طور دقیق مشخص نباشد. در ابتدا و برای آشنایی بهتر به طور مختصر به معرفی این رویدادها خواهیم پرداخت تا در مورد برگزاری هر کدام از آن‌ها در شهرهای ارمنستان با اندیشه پویا تر و ذهن بازتر مطالب را دنبال نمایید.

برگزاری کارگاه یا ورک‌شاپ در کشور ارمنستان

کارگاه یا ورک شاپ رویدادی است تقریبا کوتاه مدت که با هدف تبادل اندیشه، آموزش و کسب تجربه و ارائه روش‌های نوین علمی برگزار می‌گردد.

در یک کارگاه معمولا تعداد محدودی از افراد مشارکت خواهند داشت و در مورد موضوعی خاص به طور دقیق بحث و تبادل نظر می‌گردد.

کارگاه‌ها طیف‌های گسترده‌ای از موضوعات مختلف علوم اجتماعی، اقتصادی، فناوری‌های روز اطلاعاتی و هنری را پوشش می‌دهند. معمولا هدف از ایجاد یا برگزاری یک کارگاه قبل از انتقال دانش و آموزش، انتقال مهارت‌ها و تجربیات است.

برابر با جامعه آماری کشور ارمنستان از سال 2018 تا کنون بیش از 180 کارگاه تخصصی ثبت شده در حوزه‌های مختلف علمی، هنری و ورزشی در شهر ایروان و سایر شهرها برگزار گردیده است.

شرکت کنندگان در سمینار

برگزاری همایش‌های بین المللی در کشور ارمنستان

همايش‌ها بسیار گسترده‌تر و پر اهمیت‌تر از کارگاه‌ها هستند و انواع و اقسام متعددی دارند.

همایش‌ها بستر گسترده و مناسبی را براي ارائه دستاوردهای علمي و نشر آن فراهم ساخته و امكان بررسی و نقد همه جانبه يافته‌ها را در جوامع علمی به دست می‌دهد و توفيق این همايش‌ها در گرو تحقق موارد مذكور می‌باشد.

بنابر سياست‌های حوزه فرهنگ و هنر و علوم در کشور ارمنستان در زمينه برگزاری همايش‌های مختلف، این کشور بر آن است تا هر چه بيشتر بر غنای علمی اين همايش‌ها بیفزاید و اولويت‌های آن را با اولويت‌های مورد نیاز کشورهای دنیا منطبق نماید.

به گفته شهردار شهر ایروان که معمولا اغلب این همایش‌ها تحت مدیریت آن‌ها برگزار می‌گردد، تلاش‌های گسترده‌ای صورت گرفته تا بهترین و متنوع‌ترین همایش‌های علمی با هدف ارتقاء سطح علمی شهروندان ارمنستان در سال جدید میلادی و با هدف جذب گردشگران صورت پذیرد.

برگزاری کنگره‌ها در کشور ارمنستان

معمولا شرکت کنندگان در کنگره‌ها، نمایندگان سازمان‌ها و دولت‌ها و یا متخصصان امور فرهنگی، علمی، ادبی، سیاسی و اجتماعی و به طور کلی متفکرانی هستند که برای تبادل نظر و بحث و تصمیم‌گیری در خصوص موضوعاتی ویژه گرد هم جمع می‌شوند.

معمولا چنین نشست‌هایی در سطح بین المللی یا ملی و به صورت دائمی یا موقت برگزار می‌گردد. شهر ایروان از سال 2018 تا کنون میزبان برگزاری 2 کنگره بین المللی و جهانی در خصوص اقلیم و آب و هوا بوده است.

کنگره‌ها غالبا برای چند روز متمادی به طول خواهد انجامید و برگزاری آن دارای چندین جلسه همزمان خواهد بود.

کنگره‌ها معمولا رسمی‌تر و بزرگ‌تر از کنفرانس، سمپوزیوم و کارگاه هستند و برگزاری آن در هر کشوری باعث کسب اعتبار جهانی خواهد شد.

البته استقبال و حمایت کشورهای مختلف دنیا از کنگره‌های مختلف نیز حائز اهمیت است. در دو کنگره جهانی برگزار شد در کشور ارمنستان علی‌رغم محدودیت‌های کرونایی بالغ بر 63 کشور دنیا نمایندگان خود را راهی این مراسم نموده اند.

موقعیت جغرافیایی و بستر مناسب در کشور ارمنستان موجب شده که این کشور مکان مناسبی برای برگزاری بسیاری از همایش‌ها و کنگره‌ها باشد.

برگزاری سمینارها در کشور ارمنستان

سمینارها به مجموعه سخنرانی‌های سلسله‌وار معمولا یک روزه گفته می‌شود که در آن صاحب نظران برای بررسی یا طرح موضوعات تخصصی روز و به منظور مبادله و ارائه اطلاعات تازه و یافته‌های نو گرد هم جمع می‌شوند.

سمینارها می‌تواند در سطح محلی، ملی و بین المللی تشکیل گردد و البته تعداد شرکت کنندگان در آن بسیار محدود بوده و موضوعات مورد بحث معمولا با داوری منسجم اولیه همراه نخواهد بود.

برنامه‌ کاری یک سمینار با هدف بالابردن و تقویت مهارت‌های اشخاص شرکت کننده یا نهادها تنظیم می‌شود.

برابر با آمار استخراج، شده کشور ارمنستان از سال 2016 تا کنون بالغ بر 135 سمینار تخصصی برگزار نموده که از این آمار تعداد 63 مورد آن به تقاضای سایر کشورها و به میزبانی شهرهای ایروان، گیومری و اجمیاتزین بوده است.

برگزاری کنفرانس

برگزاری کنفرانس‌های بین المللی در کشور ارمنستان

اجتماعات و نشست‌هایی كه به منظور مشورت و بحث در يك موضوع تخصصی خاص تشكيل مي‌گردد و در آن، شرکت‌کنندگان نقطه نظرات خود را درباره مشكلات و مسايل مهم از طريق جلسات، سخنراني، ميزگرد، پرسش و پاسخ و گزارش مطرح می‌کنند.

اين نشست‌ها معمولا در طي يك روز يا به صورت جلسات دوره‌اي تشكيل خواهد شد. چنانچه اين جلسات به صورت ادواری تشكيل شود به آن كنفرانس‌هاي دوره‌ای نیز گفته می‌شود.

کشور زیبای ارمنستان میزبان بیش‌ از 5 کنفرانس بین المللی علمی و 2 کنفرانس دوره‌ای طی 4 سال گذشته بوده که البته شیوع بیماری کرونا در پایین آمدن آمار این کنفرانس‌ها نقش تاثیرگذاری را ایفا نموده است.

لازم به ذکر است برابر با نظرخواهی انجام شده، عموم شرکت کنندگان، کشور ارمنستان را میزبان قابلی در برگزاری این مراسمات عنوان نموده‌اند.

برگزاری سمپوزیوم‌ها در کشور ارمنستان

سمپوزیوم به جلساتی اطلاق می‌گردد که در آن خبرگان و متخصصان یک فن، دیدگاه خود را درباره  یک موضوع واحد از منظرهای مختلف بیان و به عموم ارائه می‌کنند و در ادامه به بحث و تبادل نظر در خصوص آن می‌پردازند.

هدف نهایی از برگزای سمپوزیوم نیز آگاه شدن خبرگان و متخصصان فن از دیدگاه همکاران هم صنف خود و در جریان قرار گرفتن از آخرین یافته‌ها و تحولات رشته تخصصی خاص خود می‌باشد.

شهر ایروان به تنهایی در سال گذشته برگزار کننده 6 سمپوزیوم داخلی در رشته های پزشکی، پیراپزشکی بوده و سمپوزیوم‌های خارجی بدلیل شرایط نامطلوب اختلافات با آذربایجان و تبعات خاص برگزاری آن به انجام نرسیده است.

سطح همایش‌های برگزار شده در شهر ایروان و سایر شهرهای ارمنستان

کشور ارمنستان خصوصا شهر ایروان بدلیل موقعیت خاص جغرافیایی و آب و هوایی و زیبایی مثال‌زدنی این کشور و وجود مردمانی صلح جو، همایش‌های مختلفی را به صورت منطقه‌ای، محلی، ملی، و بین المللی میزبانی نموده است.

در همایش‌های منطقه‌ای که با شرکت صاحب‌نظران مناطق مختلف جغرافیایی خاص ارمنستان برگزار می‌شود، معمولا مسائل آن منطقه خاص در کشور، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شمار بالای قومیت‌های متنوع در کشور ارمنستان موجب گردیده تا همایش‌های محلی متعددی نیز با شرکت صاحب‌نظران یک واحد جغرافیایی خاص برگزار گردد و معمولا مسائل مهم شهرها و قومیت‌های این کشور مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

علاوه بر آن برگزاری همایش‌های ملی در کشور ارمنستان که با شرکت صاحب‌نظران مختلف از سراسر کشور و به زبان ارمنی و روسی برگزار می‌گردد همه ساله خیل زیادی از متفکران بسیاری از حوزه‌ها را در کنار هم جمع می‌نماید.

و همانگونه که ذکر شد برگزاری همایش‌های بین المللی نیز با حضور سازمان‌ها و انجمن‌های تخصصی خارج از ارمنستان و دعوت از نهادهای بین المللی به عنوان یکی از شاخصه‌های این کشور صلح‌جو به شمار می‌آید.

این همایش‌ها که تعداد برگزاری آن در ایروان کم هم نبوده، هر ساله با اهداف و موضوعات بین المللی برگزار می‌گردد.

شرح وظایف و تکالیف سازمان همایش‌های شهر ایروان

این سازمان جهت برگزاری دقیق کلیه همایش‌ها در سطح تمام شهرهای ارمنستان خصوصا شهرهایی که متقاضیان، تمایل بیشتری به برگزاری همایش در آن شهرها دارند برنامه‌ریزی دقیقی به شرح زیر انجام می‌دهند.

لازم به ذکر است با توجه به گسترگی برگزاری همایش‌ها و سمینارهای مختلف، تکالیف گوناگونی نیز بر عهده این سازمان گمارده شده است که با توجه به نظر سنجی های صورت گرفته، نمره قبولی را به خود اختصاص داده است.

  • انجام کار كارشناسي در خصوص پيشنهادات برگزاري همايش‌های محلی، ملی و بین المللی باتوجه به موضوعات مطرح شده روز و اعلام نتیجه به شورای مربوطه
  • تهيه و تنظيم برنامه زمان‌بندی اجراي همايش و اعلام آن به دبيران برگزاری هر همایش
  • بررسي مقدماتی مقالات مربوط به برخی همایش‌ها از لحاظ روش تحقيق
  • نظارت بر انجام درست تشریفات بررسي مقالات توسط داوران محلی یا بین‌المللی
  • نظارت کامل بر كليه امور تخصصي و اجرائي همايش‌های محلی و منطقه‌ای
  • تهيه گزارش نهايی از چگونگي برگزاری همايش محلی، منطقه‌ای، ملی و بین المللی و آناليز نظرسنجيی‌های انجام شده از دعوت شوندگان و شرکت کنندگان، جهت استفاده از  نتايج در همايش‌های بعدی
  • پذیرایی در خور و ارائه نشان‌های باستانی کشور ارمنستان به مدعوین و گردشگران
  • مسئولین برگزاری موظف هستند قبل از برگزاری همایش امكان اسكان مسافران و دعوت شدگان را به نحو مطلوب فراهم آورند.
  • ميهمانان دعوت شده با استفاده از فرم ها و از روي ليست هاي اعلام شده در محل‌های از پیش تعیین شده پذيرش می‌شوند.
  • فرم‌هاي نظرسنجی محلی، ملی، و بین المللی در ابتدای همايش، بين شركت كنندگان توزيع خواهد شد و در پايان همايش نيز دريافت می‌گردد.
  • در ابتداي ورود ميهمانان همایش، كاتولوگ‌هايي با زبان‌های مختلف و مضمون اهداف همايش و جدول زماني و برنامه هاي همايش در اختيار شركت كنندگان قرار خواهد گرفت. ضمنا این زمان بهترن فرصتی است که می‌توان کشور ارمنستان را به جهانیان معرفی نمود.
  • سازمان برگزاری همایش با همکاری شهرداری ایروان و پلیس ارمنستان در حين برگزاري همايش امنيت و نظم و آرامش در سالن برقرار خواهد کرد.
  • قبل و بعد برگزاري همايش تیم تشریفات وسایل حمل و نقل آسان و سريع را در اختيار مهمانان و مدعوین قرار خواهد داد.
  • سیستم‌های صوتی و تصویری و روشنایی سالن‌های همایش متناسب با نوع اجلاس در اختیار برگزار کنندگان قرار خواهد گرفت.
  • سيستم سرمايشی و تهويه و گرمايشي محل برگزاري همايش از سوی سازمان همایش‌ها به تناسب وضعیت آب و هوایی برنامه‌ریزی خواهند شد.
  • کلیه خدمات سلامتی و بهداشتي متناسب با نوع همایش و مدعوین خاص آن در نظر گرفته خواهد شد.
  • محل جداگانه و مناسبی برای کلیه خبرنگاران داخلی و خبرگزاری‌های سایر کشورها در نظر گرفته خواهد شد.
  • سازمان همایش‌های ارمنستان عكس هاي مناسب و با كيفيت را براي انجام مستند سازی تمام همايش‌های خود انجام می‌دهد.

سمینار در ارمنستان

چگونه می‌توان از همایش‌های مختلف ارمنستان آگاهی یافت یا به عنوان مدعو در آن شرکت کرد؟

اگر قصد دارید به عنوان سخنران یا اسپانسر در این کنفرانس‌ها شرکت کنید!

اگر قصد شما جهت حضور در ارمنستان شرکت در کنفرانسی به عنوان سخنران اصلی یا اسپانسر حقوقی آن کنفرانس است، می بایست طی نامه یا ایمیلی به ریاست سازمان همایش‌های ارمنستان واقع در شهر ایروان، این موضوع را اطلاع رسانی نموده و شرایط خود و شیوه و مبالغی که قصد کمک به این رویداد علمی یا فرهنگی در این شهر را دارید اعلام نمایید.

در صورت موافقت مراتب در نامه‌ای به شما اعلام و این نامه برای دریافت ویزا از سفارت ارمنستان در کشور شما کفایت می‌کند.

معمولا شرکت‌ها و موسسات علمی، تجاری و تحقیقاتی، یا برخی اشخاص، اسپانسرهای برخی از همایش‌های بین المللی معتبر می‌گردند و از این فرصت مهیا شده استفاده کرده و از طریق نمایشگاه های جانبی یا کارگاه‌های جنبی، به معرفی کالا و خدمات خود می‌پردازند که این امر نوعی بازاریابی علمی را نیز برای آن‌ها در بر خواهد داشت.

البته توجه داشته باشید که در صورت شرکت در این کنفرانس به عنوان سخنران اصلی، هیات علمی کنفرانس بایستی با این موضوع موافقت نماید.

اگر قصد شما این است که به عنوان فردی عادی در همایش‌ ارمنستان حاضر شوید و صرفا شنونده باشید!

اگر قصد شما جهت شرکت در همایشات کشور ارمنستان، حضوری عادی است، باید هزینه‌های شرکت در کنفرانس را در اسرع وقت پرداخت نمایید و از سازمان همایش‌های ایروان بخواهید نامه تایید پرداخت و دعوتنامه شما را به ایمیلتان ارسال نماید.

شما با این نامه می‌توانید به سفارت ارمنستان در ایران مراجعه و درخواست روادید نمایید. مسئولین سفرت حداکثر ظرف 2 روز ویزای شما را جهت شرکت در مراسم صادر خواهند کرد.

البته به دلیل استقبال از اغلب همایش‌های برگزار شده در شهر ایروان، لازم است بدانید که هیچ تضمینی به صدور ویزا برای افرادی که صرفا به عنوان شرکت کننده عادی قصد حضور در همایش‌ها یا سمینارها را دارند، وجود ندارد.

به همین دلیل، توصیه می‌گردد برای بالا بردن شانس خود در دریافت ویزا، حتما پوستر یا مقاله‌ای جهت ارائه یا چاپ در ژورنال کنفرانس ارسال به سازمان‌ همایش‌های ارمنستان ارسال نمایید تا کشور مقصد برای present آن، بیشتر ترغیب گردد  و به شما روادید اعطا نماید.

البته در هر حالتی، باید سفارت ارمنستان را مبنی بر اینکه پس از برگزاری همایش به ایران باز خواهید گشت، توجیه و ترغیب نمایید که البته این ترغیب و توجیه با ارائه مدارک مثبته مالی امکان پذیر خواهد بود.

اگر صرفا قصد دارید مقاله خود را در کنفرانس ارمنستان شرکت دهید و تنها یک نامه پذیرش بگیرید!

اگر قصد شما برای شرکت در یک همایش، صرفا دریافت نامه پذیرش و ضمیمه نمودن آن به رزومه کاری است، معمولا نیازی به پرداخت هزینه‌های شرکت در کنفرانس و دریافت ویزا و سایر هزینه‌ها نیست.

همچنین حتی نیاز نیست که هزینه انتشار مقاله در ژورنال کنفرانس را پرداخت نمایید. فقط کافی است از مرکز همایش‌های ارمنستان بخواهید تا در نامه‌ای مکتوب یا از طریق ایمیل، تایید پذیرش مقاله را به شما اطلاع رسانی نماید.

شما می‌توانید در رزومه خود این نامه را ضمیمه کرده و مخاطب را به آن ارجاع دهید. البته توجه داشته باشید که صرفاً با تایید یک مقاله در یک کنفرانس برون مرزی، بدون انتشار آن، امتیازی برای رزومه شما در فرآیند پذیرش رقابتی محسوب نمی‌گردد.

اگر قصد دارید مقاله خود را در ژورنال کنفرانس ارمنستان منتشر کنید!

اگر قصد شما برای شرکت در همایش ارمنستان، انتشار یافته‌های پژوهشی و تحقیقاتی در ژورنال همایش است، به شما توصیه می‌گردد که این کار را در اولویت قرار دهید.

زیرا هم هزینه انتشار مقاله در یک نشریه همایشی هزینه کمی است و هم در سریع‌ترین زمان ممکن شاهد انتشار مقاله خود خواهید بود.

توجه داشته باشید که این اقدام برای تقویت رزومه شما و افزایش شانس دریافت بورس و پذیرش از موسسات و دانشگاه‌های آموزش عالی سراسر جهان، یک اقدام درخور و شایسته است.

البته ذکر این مطلب نیز حائز اهمیت خواهد بود که معمولا، ژورنال‌های کنفرانس‌های بین المللی ارمنستان، از ارجاعات مناسبی توسط نویسندگان مقالات علمی برخوردار نخواهند بود.

اما برای افرادی که تجربه اول آن‌ها در خصوص با انتشار مقالات علمی آکادمیک و کنفرانس است، ارتباط بیشتر با هیات داوران کنفرانسی و نشریات، توصیه می‌گردد و مطمئنا موجب افزایش تجربه آن‌ها خواهد شد.

سمینار تکنولوژی در ایروان

اگر قصد دارید پوستری از مقاله خود را در همایش ارمنستان به اشتراک بگذارید!

اگر قصد شما برای شرکت در کنفرانس ارمنستان، نشان دادن پوستری از نتایج مقالات علمی شما است، از این فرصت استفاده کنید و اصل پوستر یا فایل مربوطه را به نشانی سازمان همایش‌های ارمنستان ارسال کنید.

این پوستر در همایش مذکور نیز می تواند عاملی برای تقویت رزومه شما باشد.

اگر قصد دارید در کارگاه های جنبی همایش ارمنستان شرکت کنید!

اگر قصد شما برای حضور در کنفرانس‌های بین المللی، شرکت در کارگاه های جانبی آن است، شما باید همایش‌ها یا کنفرانس‌هایی را پیدا کنید که کارگاه‌های جنبی خوبی در زمینه های مورد تخصص شما را  دارند.

معمولا این کنفرانس‌ها که عموما در کشور ارمنستان نیز بسیار متداول است هزینه بیشتری از کنفرانس های تئوریک و اینترنتی دارند.

حضور در کارگاه‌های جنبی کنفرانس‌ها، برای اشخاصی که به دنبال تعامل بهتر با کارشناسان و اساتید تخصصی در حوزه مورد نظر خود هستند، انتخاب خوبی است.

اگر قصد دارید صرفا با شرکت های حاضر در کنفرانس ارمنستان دیدار نمایید!

اگر قصد شما جهت شرکت در کنفرانس‌های ارمنستان، آشنایی با هیات داوران، شرکت کنندگان، هیات علمی کنفرانس و شرکت‌هایی است که در این رویداد حاضر شده‌اند، دلیل شما، دلیل بسیار خوبی برای حضور است.

زیرا معمولا در کنفرانس‌های تخصصی بین‌المللی که در ارمنستان برگزار می‌گردد، فعالان عرصه علم و دانش از سراسر جهان حضور پیدا خواهند کرد و بستر مناسبی برای تعاملات اقتصادی، علمی، اجتماعی و فرهنگی برای حاضران فراهم می‌شود.

مطمئنا حضور در این مراسمات خصوصا در همایش‌ها و کنفرانس‌های کشور زیبای ارمنستان و وقوع این تعاملات موجب آشنایی بیشتر دانشجویان با اساتید و حتی مدیران شرکت های خدماتی و تولیدی شده و قطعا فرصت های تحصیل و بورس و اشتغال را در آینده برایتان فراهم خواهد کرد.

هر کدام از ۷ دلیل فوق که در در ذهن شما باشد، تفاوتی نمی‌کند. شما حتما باید از چند ماه قبل خود را برای شرکت در کنفرانس‌های فصلی ارمنستان آماده نمایید و اگر قصد شما، صرفا ارائه مقاله باشد نیز که باید به فکر تالیف مقاله‌ای خوب و اصطلاحا کنفرانس پسند باشید.

با توجه به اطلاع رسانی سازمان همایش‌های ارمنستان سال 2022 به دلیل مهار بیماری کرونا سالی خواهد بود که همایش‌ها و کنفرانس‌های متنوع و مختلفی قرار است در این کشور برگزار گردد.

پس در صورتی که شما نیز از علاقمندان به شرکت در این کنفرانس‌ها هستید، برای اطلاع از برگزاری کنفرانس‌های گوناگون و همایش‌های معتبر در شهر ایروان و سایر شهرهای ارمنستان، سایت ما را دنبال نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا