درباره کشور ارمنستان

سازمان ها و ارگان ها در ارمنستان

برای بررسی ارگان‌ها و سازمان‌ها در ارمنستان ابتدا بهتر است به مروری بر تاریخ این کشور داشته باشیم.

در تاریخ ارمنستان فراز و فرودهای فراوانی از جمله قیومیت تحت پرچم ایران باستان در زمان داریوش اول تا تسلط کمونیست‌ها و شوروی سابق بر این سرزمین دیده می‌شود.

این کشور در سال ۱۹۹۱ استقلال خود را بعد از فروپاشی شوروی بازیافت و مردمان این دیار روی به گسترش بیش‌ از پیش صنعت کشاورزی و توسعه صنعت گردشگری آوردند.

گفتنی‌ است که مذهب رسمی این کشور مسیحیت بوده و از قرن چهاردهم پس از میلاد مسیح، دین رسمی این کشور مسیحی تلقی‌ شد. ارمنستان از ۱۱ استان برخوردار است که در جای جای این سرزمین تاریخی، شهرهای مهم و توریستی فراوانی وجود دارد.

در کنار این مورد باید به جامعه سنت محور ارمنستان نیز اشاره‌ کرد. بنا به گواه آمارها طی دو سال گذشته بیش از ۳۳۰۰۰۰ ایرانی به ارمنستان سفر کرده‌اند.

با توجه به این گزاره‌‎ها ضرورت آشنایی بیش‌ از پیش با سازمان‌ها و ارگان‌های کشور ارمنستان وجود دارد. چرا که قطعا شناخت قبلی از مقصد مورد نظر می‌تواند از بسیاری از مشکلات در طول مسافرت جلوگیری ‌کند.

نوع حکومت ارمنستان چیست؟

ارمنستان در گذشته تحت حکومتی به صورت دموکراسی نیمه ریاستی اداره می‌شد. با این حال، در سال ۲۰۱۵، شهروندان این کشور به تصویب همه‌پرسی که کشور را به یک جمهوری پارلمانی تبدیل‌کرد، رای‌ دادند.

همچنین این اقدام حق وتو را از رئیس جمهور گرفت. به این ترتیب نامزدهای ریاست جمهوری ممکن‌ است به هیچ حزب سیاسی وابسته‌ نباشند.

بر این اساس ارمنستان هنوز هم توسط رئیس جمهور و البته یک نخست وزیر اداره می‌شود.

گفتنی‌ است که مقامات دولتی به بسیاری از احزاب سیاسی تعلق‌ دارند و حزب جمهوری خواه در حال حاضر اکثریت قوه مقننه را در اختیار دارد. اداره حکومت ارمنستان بین قوای مجریه، مقننه و قضاییه تقسیم شده‌ است.

مجلس در ارمنستان

اختیارات قوه مجریه ارمنستان چیست؟

قوه مجریه در ارمنستان به طور کلی صرفا به عنوان “دولت” شناخته می‌شود و مشتکل از کابینه‌ای با شورای وزیران است.

این قوه به طور رسمی توسط رئیس جمهور و نخست وزیر رهبری می‌شود. با این حال، در تقسیم وظایف نخست وزیر قدرت بیشتری دارد و به عنوان رئیس دولت در نظر گرفته می‌شود و رئیس شورای امنیت ارمنستان محسوب می‌شود.

نخست وزیر مسئولیت مدیریت فعالیت ۱۸ وزارتخانه و ۷ نهاد وابسته در داخل کشور را بر عهده دارد. برای تحقق این امر، نخست وزیر باید کار وزرا را سازماندهی کند و از اجرای تصمیمات قانونی اطمینان حاصل‌ کند.

رئیس‌جمهور ارمنستان اما به عنوان عالی‌ترین مقام مملکتی و فرمانده کل قوای این کشور شناخته می‌شود. فردی که در این سمت قرار می‌گیرد نماینده کشور در روابط بین‌الملل از جمله مذاکره در مورد توافقنامه‌ها و سیاست خارجی است.

علاوه بر این، رئیس جمهور لوایح مصوب مجلس ملی را امضا می‌کند و نخست وزیر را منصوب می‌کند.

اختیارات قوه مقننه ارمنستان چیست؟

قوه مقننه ارمنستان از مجلس ملی تشکیل شده‌ است که یک نهاد پارلمانی تک مجلسی است. این نهاد حکومتی قبلا متشکل از ۱۳۱ عضو بود. اما با همه پرسی که قبلا ذکر شد، این تعداد اکنون به ۱۰۱ نفر می‌رسد.

البته بر اساس سیستم حاکمیتی جدید، مجلس شورای ملی ممکن‌ است در شرایط فوق‌العاده به ۲۰۰ کرسی هم برسد.

هر عضو برای یک دوره ۵ ساله خدمت می‌کند و بخشی از یک کمیته در مجلس ملی است. کمیته‌ها برای بررسی مسائل خاص و ارائه نظرات تخصصی و راهنمایی به نهاد پارلمان به منظور اطمینان از تصویب قوانین و مقررات مناسب، فعالیت می‌کنند.

در سال‌های اخیر نیز دو کمیته خاص به نام‌های کمیته اخلاق و کمیته مطالعه سیستم تامین گاز در جمهوری ارمنستان، به قوه مقننه اضافه شده‌ است.

گفتنی‌ است که نقش پارلمان ارمنستان در تعیین نخست وزیر مثال‌ زدنی بوده و تنها بعد از رای پارلمان است، که رییس جمهور می‌تواند نخست وزیر را منصوب‌ کند.

همچنین مجلس این اختیار را دارد که با رای عدم اعتماد خود، نخست وزیر را برکنار کند. این امر بدان معناست که نظام حکومتی ارمنستان کاملا پارلمانی بوده، و مجلس این کشور در راس هرم قدرت جای‌ دارد.

اختیارات قوه قضائیه ارمنستان چیست؟

قوه قضاییه مسئولیت اجرای عدالت در این کشور را بر عهده دارد. این امر از طریق سیستم سلسله مراتبی دادگاه‌ها، از جمله دادگاه صلاحیت عمومی، دادگاه تجدیدنظر، دادگاه قانون اساسی و دیگر دادگاه‌های تخصصی انجام می‌شود.

دادگاه تجدیدنظر (The Court of Cassation) به عنوان عالی‌ترین دادگاه در ارمنستان عمل می‌کند و ضامن اجرای عدالت و قانون در سراسر ارمنستان است.

همچنین دادگاه قانون اساسی صلاحیت دارد که به امور مربوط به قانون اساسی، رسیدگی کند.

حکومت در ارمنستان

مهم‌ترین ارگان گردشگری ارمنستان چیست؟

بخش گردشگری ارمنستان یکی از مهمترین ارگان‌ها و سازمان‌های ازمنستان است که توسط کمیته گردشگری که بخشی از وزارت اقتصاد می‌باشد، اداره می‌شود. حکومت ارمنستان گردشگری را به یک اولویت در سطح دولتی تبدیل کرده‌است.

گردشگری اصل اساسی سیاست‌های دولتی است که در قانون گردشگری این کشور تعریف شده‌است.

هدف کلی سیاست گردشگری دولتی و کمیته فوق، گسترش سهم گردشگری در توسعه پایدار، اقتصاد ملی و رشد اقتصادی مساوی سرزمینی و در عین حال کاهش فقر از طریق حفظ نرخ‌های بالای رشد در تعداد گردشگران داخلی و داخلی و افزایش درآمد حاصل از گردشگری با ارائه خدمات مناسب گردشگری است.

نحوه اخذ اقامت ارمنستان چگونه است؟

کشور ارمنستان قوانین خاص و منحصر به‌ فردی در خصوص پذیرش اطباع خارجی دارد و برخلاف بسیاری از دُوَل جهان هر فرد متقاضی اخذ اقامت ارمنستان را مکلف می‌سازد، که برای اعضای خانواده خود نیز به صورت جداگانه اقامت را اخذ‌‍ نمایند.

برای دریافت اقامت بیش از ۴ ماه  که تحت عنوان اقامت طولانی مدت در ارمنستان شناخته می‌شود، می‌توان از دو طریقه تحصیل و ثبت شرکت اقدام‌ کرد.

بنابراین دانشجویان نباید از این نظر مشکل خاصی داشته‌ باشند. چرا که درصورت موافقت با تحصیل ایشان در دانشگاه‌های ارمنستان، با اقامت وی در طول مدت تحصیل موافقت خواهد شد.

همچنین متقاضیانی که قصد سرمایه‌گذاری و ثبت شرکت در ارمنستان را دارند، می‌توانند بعد از ۲۵ روز کاری در این کشور جواز اقامت یک ساله را دریافت نمایند.

همچنین بعد از ۲ بار تمدید این قامت و در صورت تسلط به زبان ارمنی در دو بخش گفتاری و نوشتاری، می‌توانند درخواست‌های اقامت بعدی را به مراجعه ذی‌ربط تسلیم نمایند.

انواع اقامت ارمنستان

طبق قوانین جاری دریافت اقامت کشور ارمنستان، انواع اقامت به چهار دسته تقسیم می‌شود. در ادامه هر یک به تفکیک جزئیات عبارتنداز:

اقامت موقت

این مدل از اقامت طبق قوانین مهاجرتی ارمنستان فقط برای یک سال صادر شده و قابل تمدید می‌باشد.

اقامت عادی

حداکثر زمان تعیین‌شده برای اقامت عادی در ارمنستان پنج سال بوده و متقاضی باید برای درخواست اخذ چنین اقامتی، حداقل سه سال در این کشور ساکن باشد.

یا اینکه به عنوان دانشجو از دانشگاه‌ها یا کالج‌ها و دیگر مراکز آزاد آموزش عالی ارمنستان فارغ‌ التحصیل شده‌ باشد.

اقامت خاص

سقف زمان تعیین‌ شده برای اقامت خاص در ارمنستان نهایتا یک دهه است. این نوع اقامت فقط به مهاجرانی داده می‌شود که ارمنی هستند.

یا مهاجران غیر ارامنه که فعالیت‌های فرهنگی یا اقتصادی خاصی در این کشور انجام می‌دهند.

اقامت ویژه

این نوع از اقامت‌ها بر خلاف دیگر موارد قبل، مختص دیپلمات‌ها بوده و به منظور به سرانجام‌‌ رساندن ماموریت‌های سیاسی در خاک ارمنستان صادر می‌شود.

دفتر ریاست جمهوری ارمنستان

برای دریافت اقامت ارمنستان باید از چه مراکزی اقدام‌ کرد؟

طبق توافقاتی که میان دولت‌های ایران و ارمنستان که در سال ۱۳۹۵ انجام‌ شد، شهروندان هر یک از دو کشور مجاز هستند طی دو دوره ۱۸۰ روزه، با حداکثر مدت زمان تعیین‌ شده که ۹۰ روز است، در کشور مقصد اقامت داشته‌ باشند.

با توجه به قوانین اخذ ویزای ارمنستان و اقامت در این کشور نیاز به مراجعه به سفارت، انگشت‌نگاری و دیگر مراحل پیچیده اداری ندارد.

در این حالت متقاضیان تنها کافیست که یک پاسپورت که اعتباری حداقل ۶ ماهه دارد، در دست داشته‌ باشند و در پایانه‌های مرزی هوایی و زمینی ارمنستان مهر ورود و خروج را روی پاسپورت خود دریافت نمایند.

همچنین می‌توان به صورت الکترونیکی نیز برای دریافت ویزای ارمنستان اقدام کرد. دراین حالت باید مستقیما به وب‌ سایت وزارت امور خارجه ارمنستان مراجعه‌کرده و پس از پرکردن فرم مربوطه، بعد از ۳ یا ۴ روز کاری ویزای موردنظر صادر می‌شود.

با توجه به اینکه نظام ارمنستان یک حکومت پارلمانی است، میزان مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌های کلان حکومتی بسیار موثر است.

همچنین در حال حاضر نخست وزیر این کشور بیشترین امورات اجرایی در دولت و قوه مجریه را بر عهده‌ دارد. به همین ترتیب کمیته گردشگری نیز زیر نظر دولت در وزارت اقتصاد فعالیت‌ می‌کند.

البته به لطف قانون تصویب‌ شده در سال ۱۳۹۵ می‌توان به صورت مستقیم جهت اخذ ویزا و اقامت با وزارت امور خارجه ارمنستان از طریق وب‌ سایت این وزارتخانه در ارتباط بوده، و امورات مربوط به اخذ ویزا و اقامت را پی‌گرفت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا