درباره کشور ارمنستان

شبکه های تلویزیونی ارمنستان

اگر تصمیم دارید به کشور جمهوری ارمنستان سفر کنید و یا آن که می‌خواهید در این کشور اقامت گزینید، به احتمال زیاد در مورد تلویزیون این کشور و شبکه‌های تلوزیونی آن کنجکاو خواهید شد.

مانند هر کشور دیگری ارمنستان نیز دارای چندین شبکه تلویزیونی است که برخی از آن‌ها دولتی و برخی نیز خصوصی هستند.

در ادامه این مطلب تصمیم داریم تا بعضی از شبکه‌های تلویزیونی ارمنستان را نام برده و توضیحی درباره هر یک از آنها به شما بدهیم تا در این زمینه اطلاعات بیشتری داشته باشید.

بنابراین اگر می‌خواهید با شبکه‌های تلویزیونی ارمنستان آشنا شوید حتما تا پایان این مقاله همراه باشید و در نهایت نیز اگر نظر یا سوالی دارید حتما برای ما بنویسید.

ارمنستان tv 1

شبکه ارمنستان 1 یا فرست چنل یکی از ابتدایی‌ترین شبکه‌های تلویزیونی کشور ارمنستان است. این شبکه عمومی بوده و در 29 نوامبر 1956 شروع به پخش کرد.

اولین برنامه‌های این شبکه به صورت منظم چهار بار در هفته و در روزهای سه شنبه، پنج شنبه، شنبه و یکشنبه و 2 ساعت در روز پخش می‌شد.

سال بعد یعنی 1957 به این بکه تلویزیونی برنامه کودکی با نام «قصه‌های پریان ننه گیولناز» به لیست برنامه‌ها اضافه شد.

همچنین در سال 1958 بود که پخش خبری با نام «Norutiunner» نیز به فهرست برنامه‌ها اضافه گردید و از اولین افرادی که به تفسیر اخبار می‌پرداختند می‌توان به «جان کیراکوسیان» و «هاکوب هاکوبیان» اشاره کرد.

پس از آن که 10 سال از تاسیس این شبکه تلویزیونی گذشت به دلیل استقبالی که از آن صورت گرفت، توانست مقام‌های برجسته‌ای در اتحاد جماهیر شوروی به دست آورد.

در دهه 1970، حوزه پخش این شبکه تلویزیونی عمومی، به فراتر از ایروان گسترش یافت و در این دهه اولین برنامه‌های تلویزیونی خارج از پایتخت در شهرهای ارمنستانی قاپان، کاجاران، سیسیان و سپس در غوکاسیان و آماسیا پخش گردید.

مردمی که ساکن این مناطق بودند این فرصت را داشتند که تلویزیون عمومی ارمنستان را مانند تلویزیون مسکو تماشا کنند.

در سال 1977 میانگین مدت زمانی که از شبکه ارمنستان 1 به صورت روزانه برنامه پخش می‌شد به 12 ساعت رسید. در آن زمان تنها یک پنجم تلویزیون‌ها رنگی بود.

از دیگر اتفاقاتی که در این دهه افتاد می‌توان به رواج و گسترش ترانه‌های محلی و پاپ ارمنی اشاره کرد. زیرا در سال 1977 مجموعه تلویزیونی با نام «یراژشتکان پستارخ» (پست موزیکال) شروع به پخش شد و همین برنامه تاثیر زیادی در رواج ترانه‌ها داشت.

در اوایل دهه 1990، تلویزیون ارمنستان تقریبا از سانسور رها شد. همزمان با پخش برنامه‌های اجتماعی و سیاسی، پخش برنامه‌های سرگرم کننده نیز افزایش یافته بود. برنامه «خچجانکار» (موزائیک) که در آخرین روز سال 90 با عنوان «سفر به سال 91» روی آنتن رفت، تلویزیون 24 ساعته را با استقبال زیادی روبرو کرد.

با استقلال ارمنستان در سال 1991 دوره جدیدی برای ملت ارمنی آغاز شد. رسانه‌های ارمنستان برای اولین بار فرصت یافتند تا در شرایط آزاد و مساعد توسعه پیدا کنند.

اگرچه این استقلال به راحتی به دست نیامد و پس از آن ارمنستان با بحران انرژی روبه‌رو شد. به همین دلیل 2 تا 3 برابر از حجم برنامه‌های تلویزیونی و فعالیت شبکه‌ها کاسته شد. در همان سال‌ها جنگ قره باغ نیز شروع و برنامه‌های زیادی درباره آن ساخته شد.

از سال 1999 تلویزیون ارمنستان شروع به پخش از طریق ماهواره کرد و این کار به موجب قراردادی که بین وزارت ارتباطات و «Telespazio» ایتالیا امضا شد، صورت گرفت. بر اساس قانونی که در سال 2001 لازم الاجرا شد، تلویزیون ملی به شرکت تلویزیون عمومی با آرم «Հ1» تغییر نام داد.

همچنین به موجب قانون «تلویزیون و رادیو» که در همان سال لازم الاجرا شد، شرکت تلویزیون عمومی موظف شد تا اول ژانویه 2005 تمام فیلم ها و برنامه های پخش شده را فقط به زبان ارمنی پخش کند. ابتدا کارتون‌ها و بعد سریال‌ها ترجمه شدند.

در سال 2005 مسیرهای جدیدی برای توسعه در مقابل شرکت تلویزیون عمومی ارمنستان باز شد. در 7 تا 8 ژوئیه، در پنجاه و ششمین مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون اروپا که در دوبرونیک برگزار شد، شرکت تلویزیون عمومی ارمنستان و رادیو به عضویت کامل «EBU» درآمد.

در سال 2008 پخش سریال‌های آمریکای لاتین به علاوه یک سری برنامه‌های خارجی سرگرم کننده، به تدریج کاهش یافت و سپس به طور کلی متوقف شد و به جای آن، فیلم‌ها و برنامه‌های داخلی بیشتری تولید گردید.

در نهایت با کمک‌هایی که از سوی دولت چین به این شبکه تلویزیونی عمومی شد، دستگاه‌ها و تجهیزات بیشتری به این شبکه اضافه گردید و همین تجهیزات باعث شده تا امروزه بینندگان بتوانند برنامه‌های این شبکه را به صورت آنلاین و از طریق تلفن همراه و یا تبلت دنبال کنند.

این برنامه‌ها به صورت رایگان برای هر دو سیستم عامل «Android» و «IOS» در دسترس است.

شبکه های تلویزیونی ارمنستان

کانال دوم تلویزیون ارمنستان (Armenian Second TV Channel)

از دیگر شبکه‌های تلویزیونی در ارمنستان که بیشترین پوشش را در قلمرو جمهوری ارمنستان دارد و برای بیشتر از 20 سال است که فعالیت می‌کند، کانال دوم تلویزیون ارمنستان است.

این شبکه تلویزیونی در حال حاضر در سراسر کشور ارمنستان، جمهوری قره باغ کوهستانی، جاواختی و لس آنجلس آمریکا پخش می‌شود.

کانال دوم تلویزیون ارمنستان از همان اولین روزهای تاسیس خود، به صورت کامل از پتانسیل و توانایی‌های فنی خود برای پیشرفت این کانال تلویزیونی استفاده کرده است و همچنان در صدر لیست جذاب‌ترین شبکه تلویزیونی ارمنستان قرار دارد.

این شبکه تلویزیونی عمومی بوده و سعی دارد تا برنامه‌های خود را با در نظر گرفتن لایه‌های مختلف اجتماعی و به منظور پیشرفت آموزش زیبایی شناسی اجتماعی پوشش دهد.

همچنین قابل توجه است که این شبکه تلویزیونی دارای طیف گسترده‌ای از همکاری با شرکت‌های تلویزیونی بین‌المللی در بسیاری از کشورها مانند آلمان، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و روسیه است.

شبکه شوقات (SHOGHAKAT)

شوقات یک شرکت تلویزیونی معنوی-فرهنگی است. موسس این شبکه تلویزیونی کلیسای حواری ارمنی است.

شبکه شوقات 18 ساعت در روز از طریق کانال تلویزیونی عمومی معنوی-فرهنگی و شبکه تلویزیونی ماهواره ای H1 پخش می‌شود. محدوده پوشش کانال تلویزیونی در قلمرو جمهوری ارمنستان 90 درصد است.

شرکت تلویزیون شوقات از سال 1995 در استودیوی تلویزیونی و با سه نفر پرسنل فعالیت خود را آغاز کرد. آغازگر و بنیانگذار این شبکه تلویزیونی جانشین سرلشکر، اسقف اعظم «کرکین نرسیسیان» بود.

این استودیوی تلویزیونی در سال‌های اولیه فعالیت خود، برنامه‌های روحانی-کلیسایی و کلیپ‌های آگاهی بخشی در روزهای تعطیل تولید و پخش می‌کرد.

رفته رفته تقاضا برای برنامه‌های روحانی-کلیسایی به قدری زیاد شد و تأثیر آن‌ها به قدری مشهود بود که استودیو تلویزیون شروع به جذب نیرو و تجهیزات فنی کرد. پنج سال بعد، این شبکه تلویزیونی به عنوان «شرکت تلویزیون شوقات» به ثبت رسید.

شبکه شوقات نهایتا در سال 2002 مجوز پخش گرفت و از نوامبر همان سال به عنوان یک شرکت تلویزیونی با 18 ساعت پخش در روز فعالیت کرد. در این شبکه در کنار برنامه سنتی کلیسایی – معنوی خود، مجموعه‌های آموزشی و فرهنگی نیز پخش می‌گردید.

تلویزیون شوقات با تمرکز بر مسائل معنوی-فرهنگی، پخش تبلیغات مشروبات الکلی، بخت آزمایی و کازینوها را ممنوع کرد در حالی که اکثر شبکه‌های تلویزیونی دیگر ارمنستان در آن سال‌ها این تبلیغات را پخش می‌کردند.

همچنین در چارچوب سیاست پخش این شبکه، پخش فیلم‌های داخلی و خارجی که خشونت و وحشت را تبلیغ می‌کردند، ممنوع شد.

هدف فعالیت‌های شبکه تلویزیونی شوقات حمایت از ارزش‌ها و اخلاق مسیحی وهمچنین پوشش فرهنگ ارمنی است. ماموریت این شبکه آن است که زیربنای همه برنامه‌های علمی-عمومی چند ژانر نیز درباره تمدن، تاریخ، ادیان، طبیعت، افراد برجسته و همچنین پوشش رویدادهای ملی- کلیسایی، عمومی و فرهنگی کشور ارمنستان باشد.

برنامه‌هایی که شبکه شوقات ارائه می‌دهد:

  • مجموعه برنامه‌های غرفه به نام «روز ششم»، «هزاره سوم» و «موضوع»، بحث‌هایی را در قالب گفت‌وگوها که طیفی از موضوعات اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی مورد علاقه عمومی را پوشش می‌دهد، ارائه می‌دهد.
  • در مجموع 25 مجموعه برنامه معنوی-مذهبی، 15 سریال فرهنگی، 10 سریال عمومی و به همین تعداد مجموعه برنامه آموزشی-کودک از شبکه شوقات پخش می‌شود.
  • شرکت تلویزیونی شوقات اولویت زیادی برای تولید فیلم‌های مستند درباره علم و هنرمندان بزرگ ارمنستان دارد.
  • شوقات در زمان پخش خود همواره به برنامه آموزشی، شناختی و تبلیغ موسیقی با ارزش برای جامعه اهمیت زیادی داده است.

کانال تلویزیون

شبکه کنترون (Kentron)

از دیگر شبکه‌های تلویزیونی کشور ارمنستان، شبکه کنترون است که توسط شرکت سهامی عام «MultiMedia Kentron» در سال 2002 تاسیس شد.

این شبکه تلویزیونی توانسته است در طول این 20 سال فعالیت خود، تعداد زیادی ​بیننده وفادار به خود جذب کند و با برنامه‌های جذاب خود، دل بسیاری از بینندگان را به دست آورده است.

برنامه‌های تلویزیونی در چند ژانر (اخبار، سیاسی اجتماعی، سرگرمی، اجتماعی- اقتصادی، موسیقی، فرهنگی، ورزشی سلامت) برای مخاطبان پخش می‌شوند.

لازم به ذکر است که در این شبکه برنامه‌های سرگرم کننده دیگری مانند فیلم‌های داستانی، مستند و کارتون نیز پخش می‌شود.

شبکه تلویزیونی گالا (GALA TV)

GALA-TV، یک شرکت تلویزیونی است که در سال 2005 تاسیس شد. شبکه گالا در طول فعالیت های خود به طور مداوم به مهم‌ترین قوانین تلویزیون و همچنین ارائه اطلاعات بی‌طرفانه و عینی به بینندگان خود پایبند بوده است.

کانال خبری مستقل گیومری از ابتدای تاسیس به سیاست‌های خود پایبند بوده و به پخش برنامه‌های خبری و تحلیلی، مناظره‌های تلویزیونی و همچنین پروژه‌های سرگرمی اهمیت ویژه ای داده است.

این تلویزیون در مدت کوتاه فعالیت خود با جلب اعتماد بینندگان، ضمن بهبود چشمگیر شرایط کاری خود، در قالب غرفه‌های فیلمبرداری مدرن و با آخرین تکنولوژی روز، جایگاه شایسته‌ای در بازار تبلیغات به خود اختصاص داده است.

شرکت تلویزیونی «گالا» از ابتدای فعالیت، به طور جامع و مفصل به موضوعات مرتبط با حقوق بشر در عرصه‌های مختلف زندگی پرداخت. بزرگ‌ترین دستاورد این تلویزیون را می‌توان حفظ حقوق اساسی بشر مانند حق آزادی بیان و حق انتخاب دانست.

در سال 2007، شبکه گالا با دفاع از حق آزادی فعالیت خود و همچنین حق هزاران شهروند برای دریافت اطلاعات بی طرفانه و عینی، با مقاماتی که در آستانه انتخابات در تلاش بودند تا حقوق شهروندان را محدود کرده و مانع دریافت اطلاعات جامع از سوی آنان شوند، وارد تقابل شد.

این شرکت تلویزیونی توانست با کمک عموم مردم، از حق آزادی بیان شهروندان محافظت کند.

این تلویزیون موفق شد موارد زیادی از تخلفات و جعل‌های انتخاباتی را ثبت کند و همین امر موجی از نارضایتی عمومی را به همراه داشت. چهره جعل کنندگان در خبرها نشان داده شد و همه اینها باعث شد تا مقامات در بسیاری از موارد مجبور به کنار گذاشتن استفاده از فناوری‌های کثیف شوند.

گالا تی وی

گروه فیلمبرداری این شبکه تلویزیونی بارها به ترکیه و گرجستان سفر کرده‌اند. در مقاطع زمانی مختلف، گروه فیلمبرداری شبکه تلویزیونی گالا از شهرهای مرزی ترکیه با ارمنستان مانند آنی – قارص – ایغدیر – بایازت – توزلودزا دیدن کردند. همچنین آن‌ها با شخصیت‌های عمومی و سیاسی محلی، سران جوامع، تجار، اقلیت‌های ملی و رسانه‌ها دیدار داشته و از آنها فیلمبرداری نموده‌اند.

به لطف پروژه‌های مختلفی که از سوی شبکه گالا انجام شده و همچنین همکاری‌هایی که با سازمان‌های مختلف داشته، کارمندان این شبکه تلویزیونی اغلب به سمینارها و بحث‌های مختلف در رابطه با روابط ارمنستان و ترکیه دعوت می‌شوند.

تلویزیون گالا به اصل خود پایبند است که علی‌رغم تنش‌های سیاسی، علی‌رغم عدم وجود روابط دیپلماتیک میان این دو کشور، این شبکه به دنبال راه‌ها و فرصت‌هایی برای نزدیکی و همکاری بین دو ملت است.

از سپتامبر 2012 نیز سایت خبری این شبکه به آدرس www.galatv.am شروع به کار کرده است و بدون شک می‌توان آن را یک نوآوری در رسانه الکترونیکی ارمنستان دانست، چون این سایت ویژگی‌های روزنامه و برنامه تلویزیونی را با هم ترکیب کرده است. به علاوه این سایت پویا، مدرن و در دسترس است.

در پایان این مطلب و به عنوان آخرین سخن می‌خواهیم بگوییم که تلویزیون جمهوری ارمنستان دارای دو بخش خصوصی و عمومی است و برخی از شبکه‌های تلویزیونی این کشور عمومی بوده و برخی دیگر نیز خصوصی هستند.

همانطور که در این مطلب نیز بیان کردیم تعدادی از شبکه‌های تلویزیونی ارمنستان به صورت بین‌المللی و در چندین کشور مختلف مانند روسیه، فرانسه، آلمان و آمریکا برنامه پخش می‌کنند.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. خوشحال می‌شویم اگر سوال یا نظری در این باره دارید با ما به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا