درباره کشور ارمنستان

کشیدن سیگار و قوانین مربوطه در کشور ارمنستان

تقریبا یک سوم از جمعیت 2.97 میلیون نفری ارمنستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند که این آمار با نرخ بالای استعمال سیگار مرتبط است، زیرا افراد فرودست جامعه ارمنستان برای مقابله با استرس و رفع خستگی از تنباکو استفاده می‌کنند.

یک ارزیابی عملکرد سیستم‌های سلامت در سال 2009 که توسط وزارت بهداشت ارمنستان و سازمان بهداشت جهانی و بانک جهانی انجام‌ شد، تخمین‌ زد که 58 درصد از مردان 20 سال به بالا ارمنی روزانه سیگار می‌کشند که یکی از بالاترین نرخ‌ها در اروپا است.

این نرخ در میان زنان، اگرچه مورد مناقشه است، اما اعتقاد بر این است که درحال افزایش است. بر همین اساس ارمنستان در 27 فوریه 2005 عضو کنوانسیون چارچوب سازمان جهانی بهداشت در مورد کنترل دخانیات شد و از همین سال تلاش‌ها و اقدامات دولت برای اعمال محدودیت‌های سخت و سنگین جلوگیری از استعمال دخانیات آغاز شد.

به همین دلیل ضرورت آشنایی با قوانین و محدودیت‌های اعمال‌ شده وجود دارد چرا که می‌تواند گردشگران و توریست‌هایی که ارمنستان را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کنند، از خطر برخوردهای قانونی حفظ‌ کند.

پس تا پایان همراه ما باشید تا از قوانین استعمال دخانیات آخرین مصوبات پارلمانی در این زمینه و جریمه‌های اعمال‌ شده بر کشیدن ‌سیگار در ارمنستان آشنا گردید.

در چه مکان‌هایی استعمال دخانیات ممنوع است؟

استعمال دخانیات در اماکن عمومی سرپوشیده و کارگاه‌های سرپوشیده ممنوع است، به استثنای فرودگاه‌ها و مراکز مراقبت‌های روان‌ پزشکی اقامتی که مجاز به داشتن مکان‌های مشخص برای سیگار کشیدن و امکانات پذیرایی هستند.

از 15 مارس 2022 استعمال دخانیات در فضاهای داخلی و خارجی مراکز پذیرایی ممنوع خواهد بود. تا آن زمان، امکانات پذیرایی در چنین مراکزی ممکن‌ است دارای مناطق جداگانه برای سیگار باشد، اما در آینده نزدیک این رویه تغییر خواهد کرد.

مصرف مواد دخانی در وسایل نقلیه عمومی ممنوع است. البته استثنائاتی در این زمینه وجود دارد برای مثال وسایل حمل و نقل آبی و ریلی که مجاز به داشتن مکان های مشخص برای سیگار کشیدن هستند.

نحوه تبلیغات، ترویج و حمایت از تنباکو در ارمنستان چه وضعیتی دارد؟

ممنوعیت همه جانبه‌ای برای تبلیغات و تبلیغ دخانیات وجود دارد، به استثنای چند مورد. نمایش محصولات تنباکو و استفاده آن در برنامه‌های کودکان ممنوع است، اما در برنامه‌های دیگر، تنها به شرط وجود هشدار بهداشتی مجاز است.

درحال حاضر، نمایش این محصولات اعم از سیگار جهت فروش محدود به مناطقی‌ است که مصرف‌کننده دسترسی مستقیمی برای تهیه آن‌ها ندارد.

از اول ژانویه 2022، نمایش محصولات مربوط به تنباکو اعم از سیگار در فروشگاه‌های معاف از گمرک در فرودگاه‌ها ممنوع خواهدبود. پس در یک نتیجه‌گیری کلی باید گفت که هرگونه حمایت از تنباکو و مشتقات آن در کشور ارمنستان ممنوع است.

سیگار در جا سیگاری

قوانین در مورد بسته‌بندی و بر چسب‌ زدن تنباکو چه می‌گویند؟

درج هشدارهای بهداشتی فقط به صورت متنی برای پوشش حداقل 30 درصد از دو ناحیه نمایش اصلی بسته‌بندی محصولات دخانی اعم از بسته‌های سیگار الزامی است.

همچنین درج عبارات گمراه‌ کننده مانند سبک و کم قیر بر روی بسته‌بندی تنباکو و مشتقات آن ممنوع است.

خاطر نشان می‌شود که ارمنستان، به عنوان بخشی از اتحادیه اقتصادی اوراسیا، مقررات سخت‌گیرانه‌تری را در مورد بسته‌بندی و بر چسب‌گذاری محصولات تنباکو به تصویب رسانده‌ است که از اول ژانویه 2024 به طور کامل برای ارمنستان لازم الاجرا خواهد شد.

الزامات قانونی برای تولیدکنندگان سیگار در ارمنستان چیست؟

قوانین جاری و ساری در ارمنستان محتویات مشخص سیگار را تعیین می‌کند، از جمله ممنوعیت استفاده از نعنا و برخی دیگر از گیاهان و طعم‌دهنده‌های دیگر.

همچنین قانون از تولیدکنندگان و واردکنندگان می‌خواهد که اطلاعات مربوط به محتویات و نحوه انتشار و پخش محصولات دخانی خود را از جمله سیگار، به مقامات دولتی اطلاع دهند.

چه محدودیت‌هایی بر فروش سیگار و تنباکو در ارمنستان اعمال شده‌ است؟

فروش تک سیگار، تنباکوی جویدنی، فروش ماشین‌های خودکار و فروش محصولات دخانی را در مراکز آموزشی، مراکز بهداشتی و درمانی، استادیوم‌ها و ورزشگاه‌ها، مراکز فرهنگی، سازمان‌های ورزشی جوانان، موسسات حمایت اجتماعی جمعیت، و مراکز دولتی، ایالتی و محلی ممنوع می‌کند.

با این حال اما در کشور ارمنستان هیچ محدودیتی برای فروش تنباکو از طریق اینترنت وجود ندارد. همچنین فروش محصولات دخانی به افراد زیر 18 سال ممنوع ‎‌است.

نقشه راه قانون کنترل دخانیات و محدودیت‌های کشیدن سیگار در ارمنستان چیست؟

قانون کاهش و پیشگیری از آسیب‌های ناشی از استفاده از محصولات دخانی، که در سال 2020 به تصویب رسید، جایگزینی برای قانون اولیه در مورد کنترل دخانیات است و مخصوصا لیست مکان‌هایی که استعمال دخانیات و کشیدن سیگار در آن‌ها ممنوع‌ است را در کشور ارمنستان به روزرسانی می‌کند.

همچنین نحوه انجام تبلیغات، ترویج و حمایت از تنباکو بسته‌بندی و برچسب‌ زدن تنباکو را پوشش داده و در نهایت محدودیت‌های فروش این قانون در دسامبر 2020 اصلاح‌ شد تا از تاریخ لازم‌ الاجرا شدن، فعال‌ شدن برخی مقررات را به تعویق بیندازد.

گفتنی‌ است که این قانون جایگزین قانون محدودیت‌های فروش، مصرف و استعمال دخانیات که در مورخ 24 دسامبر 2004 تصویب‌ شد، می‌شود.

قانون اصلاح شده تبلیغات در یک شمای کلی بر فضای تبلیغات دخانیات حاکم است و مشخصا تبلیغات سیگار را ممنوع می‌کند.

همچنین قانون تخلفات اداری در ارمنستان شامل مقررات مجازات برای مواردی همچون بسته‌بندی و برچسب‌ زدن بر بسته‌های سیگار، تبلیغات، استعمال و نقض محدودیت‌های فروش است.

مجسمه سیگار در خیابان

چه جریمه‌هایی شامل کشیدن سیگار در ارمنستان می‌شود؟

در 11 فوریه 2020، پارلمان ارمنستان به تصویب قانون کنترل دخانیات رای‌ داد که هدف آن تقویت قابل ملاحظه کنترل دخانیات و استعمال سیگار در کشوری است که در منطقه اروپایی سازمان بهداشت جهانی، دومین کشور از نظر استعمال سیگار محسوب می‌شود.

بنا به گفته دکتر لنا ننوشیان معاون وقت وزیر بهداشت ارمنستان در جریان بحث‌های پارلمانی درباره لایحه کنترل دخانیات، سیگار عامل 10 درصد مرگ و میر سالانه در ارمنستان است و این رقم قابل توجهی است.

قانون جدید تصویب‌شده توسط پارلمان از جمله فعال‌ کردن مکانیسم‌های زیر را شامل می‌شود:

  • ممنوعیت سیگار کشیدن در همه مکان‌های عمومی، محل کار و حمل و نقل عمومی
  • ممنوعیت کامل تبلیغات و تبلیغ محصولات دخانی
  • ممنوعیت استعمال دخانیات در کافه‌ها و رستوران‌ها و کشیدن سیگار که از مارس 2022 اجرا می‌شود.
  • اعمال جریمه برای نقض ممنوعیت سیگار که در مکان‌های سرپوشیده از 50000 درام (105 دلار آمریکا) تا 200000 درام (418 دلار آمریکا) متغیر است.

تصویب‌شدن قوانین سخت به منظور کنترل استعمال دخانیات و مصرف سیگار در ارمنستان نشان می‌دهد که در گذشت زمان محدوده های اعمال شده گسترده‌تر بوده و ضرورت آشنایی با این قوانین سختگیرانه‌ برای توریست‌هایی که ارمنستان را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند وجود دارد.

چرا که قطعا عدم آشنایی و در نهایت عدم تمکین موجب می‌شود تا دردسرهایی برای گردشگران به وجود آید.

همچنین باید به این نکته اشاره‌ کرد که محدودیت‌های مربوط به مصرف سیگار و استعمال دخانیات در سال جاری میلادی قطعا با افزایش چشمگیرتری روبه‌رو خواهد‌ بود. بنابراین لزوم توجه به آیتم کشیدن ‌سیگار در ارمنستان بیش‌ از پیش موضوعیت می‌یابد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا