درباره کشور ارمنستان

جرم و مجازات مواد مخدر در کشور ارمنستان

جرم یک پدیده‌ای است که در تمامی کشورهای دنیا رخ می‌دهد و این که بگوییم درصد وقوع جرم در کشوری تقریبا صفر است، کاملا اغراق آمیز است.

رخداد جرم ممکن است در کشورهایی با تعداد بالا و در سایر کشورها به میزان کمی به وقوع بپیوندد. اما در هرصورت نمی‌توان منکر این موضوع شد که امکان ارتکاب جرم در یکسری از کشورها وجود ندارد.

یک رفتار زمانی جرم تلقی می‌شود که در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد. این اصل تقریبا در تمامی جوامع وجود دارد و بر همین اساس مجرمین مجازات می‌شوند.

برخی از رفتارها ممکن است در کشوری جرم باشد اما در کشور دیگر همین رفتار مجرمانه تلقی نمی‌شود. اعمالی که برخلاف قوانین و عرف جامعه باشد، جرم به شمار می‌رود و طبیعتا مجازات معینی نیز برای آن تعیین می‌شود.

وقوع جرم در کشورهایی که با میانگین بالا انجام می‌شود، به عوامل مختلفی بستگی دارد و تا حد زیادی به شرایط و اوضاع کشور مورد نظر بستگی دارد.

با توجه به بررسی‌های انجام شده، در کشورهایی که از لحاظ اقتصادی در جایگاه مناسبی قرار داشته و در دنیا نیز جایگاه مناسبی دارند، به طور معمول وقوع جرم روند کاهشی دارد و اینگونه رفتارها کمتر رخ می‌دهند.

البته این رویه یک اصل ثابت و دائمی برای جرم و مجازات در تمامی دولت‌ها محسوب نمی‌شود، بلکه یک بررسی علمی توسط تعدادی از حقوقدانان برجسته دنیا است.

به طور کلی، جرم تحت هیچ شرایطی مورد پسند هیچ کدام از جوامع نمی‌باشد و همواره به دنبال راهکارهایی هستند تا بتوانند از ارتکاب این رفتارها جلوگیری کنند.

در واقع با ارائه راهکارهای مناسب می‌توان باعث شد تا جرائم روند کاهشی داشته باشند اما این امکان وجود ندارد تا بتوان برای همیشه از رخداد آن‌ها جلوگیری کرد.

مواد مخدر یکی از جرائم شناخته‌ شده در بسیاری از کشورها است و امروزه گونه جدیدی از آن‌ها در حال به وقوع پیوستن است. مواد مخدر جز آن دسته از جرائمی است که مجازات بسیار سنگینی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود و مجرمین تحت شدیدترین نوع مجازات قانونی قرار می‌گیرند.

علت سختگیری‌های فراوان جوامع در خصوص جرائمی مانند مواد مخدر، آثار مخرب آن بر روی زندگی مردم است. از این حیث باید مجازات سنگینی در این زمینه وجود داشته باشد تا کمتر شاهد وقوع آن‌ها باشیم.

گفتنی است که مجازات مواد مخدر در تمامی کشورها یکسان نیست و هر کشوری قوانین خاصی در این زمینه وضع نموده است.

مواد مخدر در کشور ارمنستان نیز رفتاری مجرمانه محسوب می‌شود و قانونگذار این کشور مجازات‌هایی را در این زمینه تعیین کرده است.

ارمنستان هم مرز با ایران دارد و از این جهت هر ساله میزبان ایرانی‌های بسیاری نیز می‌باشد. ارمنستان به عنوان یکی از کشورهای مورد علاقه گردشگران ایرانی به شمار می‌رود و طی چند سال اخیر به یکی از مقاصد تفریحی مردم ایران تبدیل شده است.

این امکان برای ایرانی‌های داخل کشور وجود دارد تا بتوانند از راه زمینی به ارمنستان سفر کنند. در واقع می‌توان از طریق مرز نوردوز وارد این کشور شد.

روابط تجاری و اقتصادی بین ایران و ارمنستان در جایگاه مناسبی قرار دارد و مشترکات زیادی در مورد مسائل تاریخی و فرهنگی بین این دو کشور وجود دارد.

خرید مواد مخدر

با توجه به این که ارمنستان به عنوان یکی از مقاصد تفریحی مردم ایران محسوب می‌شود، اما در این زمینه منجر به سوء استفاده بسیاری از افراد نیز شده است.

طبق آمار منتشر شده از سوی مقامات دولت جمهوری ارمنستان، مواد مخدر بیشترین جرم ایرانیان داخل خاک این کشور است. در واقع قاچاق مواد در کشور ارمنستان به یکی از روش‌های درآمد‌زایی قاچاقچیان تبدیل شده است.

اصولا بین کشورهایی که مرز زمینی مشترک وجود دارد، آمار قاچاق بسیار بالا است و این موضوع در مورد دو کشور ارمنستان و ایران نیز صادق است.

گفتنی است که قاچاق مواد مخدر در ارمنستان طی تشکیل باندهای چند نفره انجام می‌شود و معمولا قاچاقچیان داخل کشور با قاچاقچیان ارمنی در این زمینه باهم در تعامل هستند.

مجازات قاچاق، حمل، نگهداری و تولید مواد مخدر ارمنستان با یکدیگر متفاوت است. از انجام یکسری از جرائم مانند مواد مخدر باید در این کشور اجتناب کنید.

با توجه به این که در قانون ارمنستان در مورد مواد مخدر مجازات سنگینی تعیین شده است، تفاوت خاصی بین مجرمین ایرانی و ارمنی نمی‌کند.

البته در قانون ایران نیز مجرمین مرتبط با مواد مخدر به اشد مجازات محکوم خواهند شد و این گونه جرائم مورد توجه خاص قانونگذار است.

روابط بین دو کشور ایران و ارمنستان صرفا به مسائل اقتصادی و تجاری ارتباطی ندارد بلکه روابط بین دو کشور به توسعه روابط قضایی نیز می‌انجامد.

در واقع توسعه روابط قضایی بین ارمنستان و ایران سبب شده است تا وقوع جرائمی نظیر قاچاق مواد مخدر به طرز قابل توجهی کاهش یابد.

گفتنی است که تعاملات در این زمینه باعث شده است تا ایرانی‌هایی که در داخل کشور ارمنستان جرائم مرتبط با مواد مخدر را انجام داده‌اند و در دوران محکومیت حبس خود هستند، بتوانند به ایران انتقال داده شوند.

در مورد قاچاق و حمل مواد مخدر در ارمنستان هیچگونه مجازات اعدام در نظر گرفته نشده است و مجرمین به مجازات حبس محکوم می‌شوند.

مجازات مواد مخدر به طور معمول براساس میزان آن تعیین می‌شود و هرچه مقدار قاچاق و حمل مواد مخدر بیشتر باشد، مجازات بیشتری در ارنتظار مجرمین خواهد بود.

در صورتی که مجرمی سابقه طولانی در این زمینه داشته باشد و میزان حمل یا قاچاق مواد مخدر بیشتر از حدی باشد که در قانون کشور ارمنستان تعیین شده است، حبس ابد برای وی در نظر گرفته می‌شود.

در حالت کلی نمی‌توان قوانین مرتبط با جرائم حوزه مواد مخدر را در تمامی کشورها با یکدیگر مقایسه کرد. اما کشورهایی که مجازات‌های سبک‌تری را برای مجرمین مواد مخدر در نظر می‌گیرند، وقوع این جرائم نه تنها کاهش نمی‌یابد بلکه به طرز قابل توجهی نیز افزایش می‌یابد.

قوانین کشور ایران در مورد جرم مواد مخدر جنبه سخت‌گیرانه دارد و برای مجرمینی که سابقه طولانی در این زمینه داشته و عهده دار قاچاق گسترده مواد مخدر در داخل کشور باشند، مجازات اعدام در نظر می‌گیرند.

اصولا مجازات جرائم مواد مخدر در قوانین کشورهای اسلامی شدیدتر است که این موضوع در قوانین مجازات اسلامی کشور ما نیز صادق است.

در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا در مورد جرم و مجازات مواد مخدر در کشور ارمنستان و سایر مسائل مرتبط توضیحاتی را ارائه کنیم.

دلال مواد مخدر

اطلاعاتی در مورد کشور ارمنستان

کشور ارمنستان با نام رسمی جمهوری ارمنستان، در جنوب قفقاز قرار گرفته است که هم مرز با ایران است. موقعیت جغرافیایی ارمنستان کمی پیچیده است که البته در این زمینه اختلاف نظیر نیز وجود دارد. برخی ارمنستان را جزوی از آسیا اما برخی دیگر جزو قاره اروپا تلقی می‌کنند.

ارمنستان از لحاظ جغرافیایی در منطقه قفقاز جنوبی و بین آسیا و اروپا قرار دارد. در واقع این کشور در قلمرو کوهستانی قرار گرفته است و دارای آب و هوای سرد است.

ارمنستان در مرز گرجستان در شمال، آذربایجان در شرق، ایران در جنوب و ترکیه در غرب است. با توجه به جایگاه جغرافیایی مناسب، ارمنستان برای قرن‌ها یک مرکز تجارت بین دو قاره بوده است.

اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه این کشور بیاندازیم، در قرون گذشته ارمنستان به دفعات زیاد مورد تهاجم بسیاری از دولت‌ها قرار گرفته است و بخش‌هایی از این کشور در تصرف امپراتوری هایی مانند روم و عثمانی بوده است.

وقوع یک سری اتفاقات تاریخی سبب شد که پراکندگی‌های بسیاری در کشور ارمنستان رخ دهد و به نوعی مردم این کشور در مناطقی از اروپا مستقر شوند.

کشور ارمنستان پهنا و وسعت چندان زیادی ندارد و جز کشورهای نسبتا کوچک بین دو قاره اروپا و آسیا است. جمعیت این کشور حدودا 3 میلیون نفر است و اغلب مردم این کشور مسیحی هستند.

تاریخچه ارمنستان تاثیر فراوانی در فرهنگ ارمنی‌ها گذاشته است و تحت تاثیر تمدن‌های مختلفی قرار دارند. زبان رسمی این کشور ارمنی است. البته زبان ارمنستان به دو بخش کلی ارمنی شرقی و ارمنی غربی تقسیم بندی می‌شود.

زبان دوم گفتاری در ارمنستان زبان روسی است. در واقع زبان ارمنی، زبان روسی نیز شناخته‌ می‌شود اما به ندرت قابل استفاده در بین عموم مردم است.

پایتخت کشور ارمنستان شهر ایروان است که جزو شهرهای توریستی در دنیا نیز شناخته شده است. مردم ایران نیز ایروان ارمنستان را به طور معمول به عنوان مقصد تفریحی خود انتخاب می‌کنند.

ایروان ارمنستان دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است و همین امر سبب شده است تا هرساله میزبان بسیاری از توریست های سراسر دنیا باشد.

گفتنی است که ارمنستان طی چند سال اخیر در حوزه گردشگری و جذب توریسم سرمایه گذاری زیادی انجام داده است و این موضوع تاثیر چندانی در اقتصاد این کشور داشته است.

با توجه به این که کشور ارمنستان منبع درآمد زایی مناسبی دارد، از طریق سرمایه گذاری در زمینه گردشگری توانسته است که اقتصاد خود را در جایگاه مناسبی قرار دهد.

هر ساله حجم قابل توجهی از گردشگران سراسر دنیا به ارمنستان سفر می‌کنند تا از جاذبه‌های گردشگری این کشور بازدید کرده و با فرهنگ و تاریخ آن آشنا شوند.

تقریبا از تمامی قاره‌ها به کشور ارمنستان سفر می‌کنند و صرفا به یکسری از کشورهای خاص محدود نمی‌شود. همین موضوع باعث شده است تا امکانات فراوانی در اختیار گردشگران قرار گیرد.

برای ما ایرانی‌ها کشور ارمنستان مقصد مناسبی برای سفر و گشت و گذار است. جدای از بحث طبیعت فوق‌العاده و جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر این کشور، سفر به ارمنستان می‌تواند به لحاظ اقتصادی مناسب باشد.

سفر به ارمنستان می‌تواند از جهات مختلفی برای مردم ایران مناسب باشد. دو کشور ایران و ارمنستان دارای مرز زمینی مشترک به نام نوردوز هستند و این امکان برای مسافران داخل کشور وجود دارد تا از راه زمینی وارد ارمنستان شوند.

علت اصلی که گردشگران ایرانی، ارمنستان را برای گشت و گذار و سفر چند روزه انتخاب می‌کنند، امکان ورود به این کشور به صورت زمینی است.

در هر صورت جایگاه توریست در کشور ارمنستان در حال حاضر بسیار مناسب است و همه این موارد به واسطه سرمایه گذاری‌های مناسب و فراهم کردن امکانات و شرایط لازم در حوزه گردشگری است.

مصرف مواد مخدر

بررسی میزان قاچاق مواد مخدر در ارمنستان

قاچاق مواد مخدر تقریبا در تمامی کشورها وجود دارد که این موضوع در مورد ارمنستان نیز صدق می‌کند. در چند سال اخیر حجم قابل توجهی از مواد مخدر وارد این کشور شده است و نشان حجم بالای قاچاق می‌باشد.

با توجه به نردیکی بین دو کشور ایران و ارمنستان و وجود مرز زمینی، زمینه قاچاق مواد مخدر از ایران به ارمنستان به خوبی برای قاچاقچیان فراهم شده است.

طبق آمارهای منتشر شده، بیشترین جرم ایرانیان داخل ارمنستان مربوط به مواد مخدر است و قاچاقچیان ارمنی و ایرانی در این زمینه همکاری قابل توجهی دارند.

این مسائل سبب شد تا بین مقامات قضایی دو کشور تعامل مناسبی شکل گیرد و حجم قاچاق مواد مخدر از ایران به ارمنستان و بالعکس روند کاهشی پیدا کند.

وجود مرز زمینی بین ارمنستان و ایران در عین حال که مزایا فراوانی برای ایرانی‌ها دارد، زمینه سوء استفاده قاچاقچیان مواد مخدر را فراهم کرده است.

گفتنی است که کاهش وقوع جرم مواد مخدر در هر کشوری از جمله ارمنستان نیازمند ایجاد گروه‌های خاص برای نظارت به این گونه جرائم است و باید در این زمینه قوانینی مجزا برای اعمال مجازات برای مجرمین تعیین شود.

با توجه به این که مقامات جمهوری آذربایجان حساسیت شدیدی نسبت به جرائم حوزه مواد مخدر دارند، مجازات‌های شدیدی را برای مجرمین در نظر گرفته‌اند و تفاوت خاصی بین مجازات قاچاقچیان ارمنی و ایرانی در این زمینه نمی‌کند.

مجازات جرم مواد مخدر

مجازات جرائم حوزه مواد مخدر در کشور ارمنستان

همانطور که گفته شد، رسیدگی به جرائم حوزه مواد مخدر و اعمال مجازات در این زمینه در هر کشوری متفاوت است. در برخی از کشورها برای مجرمین مواد مخدر مجازات اعدام در نظر می‌گیرند اما در سایر کشورها حبس‌های طولانی در انتظار مجرمین خواهد بود.

در قانون جمهوری ارمنستان مجازات اعدام برای حمل، نگهداری و قاچاق مواد مخدر در نظر گرفته نشده است و حبس‌های طولانی مدت و حتی حبس ابد برای ارتکاب جرائم مزبور تعیین شده است.

گروهی از مجرمین که سابقه طولانی مدت در حوزه قاچاق مواد مخدر داشته باشند، ممکن است محکوم به حبس ابد شوند. اما مجازات سایر مجرمین حبس‌های بیشتر از 10 سال خواهد بود.

مجارات حبس ابد شدیدترین نوع مجازات مواد مخدر در کشور ارمنستان می‌باشد اما سایر مجرمین به طور معمول به حبس از 10 تا 15 سال محکوم می‌شوند.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا